23 305 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Får be om ursäkt menade 6A (inte 4A) och 3-fas såklart...A Avemo skrev:Det borde inte bli ett problem. Mig veterligen finns inte vare sig bilar eller laddstationer som går att ställa så lågt som 4A. Det lägsta brukar vara 6A. På tidiga GTE laddhybrider gick det att ställa 5A. Men då är det ju också fråga om i sammanhanget små batterier.
Jag har hört förr att det blir större förluster om man laddar extremt långsamt. Men det måste väl också bero på vilken bil vi pratar om? Alla har ju inte ens aktiv värmning av batterierna.
Att det skulle vara sämre för batterierna att ladda långsamt har jag aldrig hört förr. Var har du sett den uppgiften? Det kan väl inte heller gälla alla bilar?
Annars har jag hört att högre effekt ger högre värmeutveckling och att det sliter mer på batterierna. Nu går hemmaladdning såklart inte att jämföra med DC-snabbladdning men ändå...
Det är vad jag också hört. Det var därför jag undrade om @Nicke Nyfiken kunde utveckla lite mer och tala om varifrån uppgiften kommer.@ @ndreas skrev:
Jag tror att det för batteriets del är likgiltigt om man laddar med 1,4 kW eller 11 kW som man oftast har som spann hemma. Men jag ställer den lågt för att ha större marginal på huvudsäkringarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 884 inlägg
Så är det förstås. Slarvigt av mig.A Avemo skrev:
Ja, jag förstod vad din poäng var, och håller med. Min följdfråga var bara hur sannolikt det är att man faktiskt får ut 6 A enfas av en solcellsanläggning på 4 kWp (?) för det är väl trefas då? Så det handlade inte om att säga emot, utan var bara en följdfråga om jag förstod rätt.A Avemo skrev:
En snabb googling visar dock att små anläggningar går på enfas ibland, så det är nog inte lätt att veta om det är en- eller trefas här.
Det var @ndreas som skrev att han rutinmässigt ställer ner laddaren till 4A för att skona batteriet. Så det var det jag refererade till i inlägget. Nu har han dock ändrat sig till 6A och 3-fas. Någon generell nedre gräns på just 6A finns inte. Min bil (Tesla Model Y) går att ställa ner på 5A och den har inte något litet batteri.A Avemo skrev:Det borde inte bli ett problem. Mig veterligen finns inte vare sig bilar eller laddstationer som går att ställa så lågt som 4A. Det lägsta brukar vara 6A. På tidiga GTE laddhybrider gick det att ställa 5A. Men då är det ju också fråga om i sammanhanget små batterier.
Jag har hört förr att det blir större förluster om man laddar extremt långsamt. Men det måste väl också bero på vilken bil vi pratar om? Alla har ju inte ens aktiv värmning av batterierna.
Att det skulle vara sämre för batterierna att ladda långsamt har jag aldrig hört förr. Var har du sett den uppgiften? Det kan väl inte heller gälla alla bilar?
Jag tror att alla moderna elbilar har aktiv värmning/kylning av batteriet. Det finns äldre bilar utan, men de batterierna brukar också ha degraderat betydligt av just den anledningen.
Läste en omfattande rapport på nätet kring just olika laddeffekter och dess påverkan på batterierna. Man hade bearbetat data från 10-tusentals batterier.
Både för låg och för hög laddeffekt påverkade batterierna negativt. Det var framförallt i låga temperaturer som det var dåligt att ladda med för låg effekt eftersom batterier inte mår bra av att bli laddade när de är kalla, och vid låg effekt räcker inte den aktiva batterivärmningen till för att höja temperaturen. Så en värmeutveckling i batteriet alltid skulle vara negativt stämmer inte, vilket många tycks tro.
Mest förvånansvärt i rapporten tyckte jag var att snabbladdning upp till ca 120 kW på stora batterier (75+ kWh) inte påverkade batterierna särskilt mycket generellt. Sedan finns det naturligtvis skillnader mellan olika bilar och batterityper.
Har tyvärr ingen länk och minns inte var jag hittade rapporten.
Redigerat:
Det är bra att ladda batterierna långsamt. Men det ökar samtidigt laddkostnaden...
För det är ju som så att kringsystemen har i stort sett konstant förlusteffekt under laddningsförloppet. Så om man laddar med låg effekt så sjunker verkningsgraden.
Vår Zoe bilar vill ha 6A per fas för att ladda som minst. Vid 6A enfas så är verkningsgraden bara 65% för att stiga till 88% vid 16A trefas. Så om jag skulle ladda fullt batteri (50kWh) från "tomt" så skulle det gå åt ca 10kWh mera till ingen nytta. Samtidigt så kan jag se på temperaturhöjningen att 16A trefas knappast påverkar batteriet alls man får en temperaturhöjning på ca 6 grader C bara. Om jag däremot skulle ladda från tomt till 80% på en snabbladdare så ger det ca 22 graders temperaturhöjning. Det är en nackdel för batteriet.
Vintertid vid hemmaladdning så blir det annorlunda. Då behöver batteriet uppvärmningen. När det är nollgradigt ute så stiger verkningsgraden om jag laddar omedelbart efter hemkomst jämfört med om jag väntar till efter midnatt. Jag antar att det beror på att batteriet är varmare då. Det motsvarar ca 3kWh eller ca 8% i bättre verkningsgrad.
Sammanfattningsvis: Jag är elektronikkonstruktör så jag har lite nördat ner mig i detta. Detta innefattar elektriska mätningar (såsom effekt, ström, fasvinklar och övertonsinnehåll), värmekamera, detaljstuderande av battericellernas datablad samt extrapolering av informationen, lusläsande och värderande av vad som är skrivet på massor av internetforum.
Vi har två elbilar av enklare sort, Zoe 2019 och Zoe 2020. Så länge som man ligger över 5 timmars laddningstid för att nå full laddning så mår batteriet bara bra och jag kan inte se att det skulle bli ännu bättre för att man sänker laddningen ännu mera. Men om man laddar med för låg effekt så "eldar man för kråkorna".
Det är många som jämför med mobiltelefoners laddning. Men när laddade du din mobiltelefon med så låg effekt att det skulle tagit 5 timmar att ladda fullt. Mobiler laddas i stort sett aldrig med annat än det som för elbilar kallas extrem snabbladdning OCH i stort sett alltid till precis vad batterierna tål utan att börja brinna. Elbilar laddas extremt sällan till mer än 95% av max (även om det står 100% i displayen). Men här är Tesla ett undantag, deras 100% ÄR 100%. Så Teslor skall aldrig laddas till mer än 90% för att må bra vid vardagsbehov helst bara till 80-85%.
För det är ju som så att kringsystemen har i stort sett konstant förlusteffekt under laddningsförloppet. Så om man laddar med låg effekt så sjunker verkningsgraden.
Vår Zoe bilar vill ha 6A per fas för att ladda som minst. Vid 6A enfas så är verkningsgraden bara 65% för att stiga till 88% vid 16A trefas. Så om jag skulle ladda fullt batteri (50kWh) från "tomt" så skulle det gå åt ca 10kWh mera till ingen nytta. Samtidigt så kan jag se på temperaturhöjningen att 16A trefas knappast påverkar batteriet alls man får en temperaturhöjning på ca 6 grader C bara. Om jag däremot skulle ladda från tomt till 80% på en snabbladdare så ger det ca 22 graders temperaturhöjning. Det är en nackdel för batteriet.
Vintertid vid hemmaladdning så blir det annorlunda. Då behöver batteriet uppvärmningen. När det är nollgradigt ute så stiger verkningsgraden om jag laddar omedelbart efter hemkomst jämfört med om jag väntar till efter midnatt. Jag antar att det beror på att batteriet är varmare då. Det motsvarar ca 3kWh eller ca 8% i bättre verkningsgrad.
Sammanfattningsvis: Jag är elektronikkonstruktör så jag har lite nördat ner mig i detta. Detta innefattar elektriska mätningar (såsom effekt, ström, fasvinklar och övertonsinnehåll), värmekamera, detaljstuderande av battericellernas datablad samt extrapolering av informationen, lusläsande och värderande av vad som är skrivet på massor av internetforum.
Vi har två elbilar av enklare sort, Zoe 2019 och Zoe 2020. Så länge som man ligger över 5 timmars laddningstid för att nå full laddning så mår batteriet bara bra och jag kan inte se att det skulle bli ännu bättre för att man sänker laddningen ännu mera. Men om man laddar med för låg effekt så "eldar man för kråkorna".
Det är många som jämför med mobiltelefoners laddning. Men när laddade du din mobiltelefon med så låg effekt att det skulle tagit 5 timmar att ladda fullt. Mobiler laddas i stort sett aldrig med annat än det som för elbilar kallas extrem snabbladdning OCH i stort sett alltid till precis vad batterierna tål utan att börja brinna. Elbilar laddas extremt sällan till mer än 95% av max (även om det står 100% i displayen). Men här är Tesla ett undantag, deras 100% ÄR 100%. Så Teslor skall aldrig laddas till mer än 90% för att må bra vid vardagsbehov helst bara till 80-85%.
Helt riktigt, när det gäller Teslas Long Range versioner. Men numera använder Tesla LFP-batterier i sina Standard Range bilar, och dessa tar ingen skada av att laddas till 100%.L Limpan4all skrev:
I övrigt en väldigt bra och intressant sammanfattning i övriga delen av i ditt inlägg.
Lite överdrivet ordval kanske, så stor är inte skadan. Det finns många Teslor som ofta laddas till 100% utan att ta större skada. Men helt riktigt så är Teslas rekommendation att till vardags hålla sig under 90%.L Limpan4all skrev:
Nä det är verkligen ingen katastrof att ladda en Tesla till 100% om man inte gör det dagligen. Min Model S har jag laddat till 100% tre eller fyra gånger per månad, varje månad i 7 år. I övrigt har jag laddat till 80 - 90% till vardags. Batteriet har bara degraderat runt 6% på 13.000 mil under dessa 7 år.W witten skrev:
Angående Tesla och 100%. Förtydligande över vad jag egentligen menade utan att skriva ut det exakt.
För att nå maximal livslängd på batteriet så skall man hålla sig under 90%.
Men spelar det egentligen någon roll om man har tio tusen eller elva tusen laddtillfällen innan batteriet har hamnat under 90% SoH på grund av att man laddar till 100% vid kanske 30 tillfällen per år?
Knappast, är mitt svar.
Vad som vore intressant att veta är vad som händer med ett Teslabatteri som alltid snabbladdas till minst 80% och som vid "långsamladdning" alltid laddas till 100%. Just detta har jag letat efter men inte hittat något svar.
Men jag studerar Tesla och dess teknologi mycket noga i förhoppningen att jag skall kunna/vilja låta nästa elbil bli en Tesla...
Vår äldsta Zoe fyller tre år om några veckor, då kommer den ha passerat 12 000 mil och ligger på SoH=92%.
Jag håller med, det gick fortare i början. Från 101% SoH till 95% SoH skedde under de första 3 000 milen. Sedan har SoH minskat med ca 1% per 3 000 mil.
För att nå maximal livslängd på batteriet så skall man hålla sig under 90%.
Men spelar det egentligen någon roll om man har tio tusen eller elva tusen laddtillfällen innan batteriet har hamnat under 90% SoH på grund av att man laddar till 100% vid kanske 30 tillfällen per år?
Knappast, är mitt svar.
Vad som vore intressant att veta är vad som händer med ett Teslabatteri som alltid snabbladdas till minst 80% och som vid "långsamladdning" alltid laddas till 100%. Just detta har jag letat efter men inte hittat något svar.
Men jag studerar Tesla och dess teknologi mycket noga i förhoppningen att jag skall kunna/vilja låta nästa elbil bli en Tesla...
Vår äldsta Zoe fyller tre år om några veckor, då kommer den ha passerat 12 000 mil och ligger på SoH=92%.
Jag håller med, det gick fortare i början. Från 101% SoH till 95% SoH skedde under de första 3 000 milen. Sedan har SoH minskat med ca 1% per 3 000 mil.
Varför är du så ängslig kring Teslas batterier?L Limpan4all skrev:Angående Tesla och 100%. Förtydligande över vad jag egentligen menade utan att skriva ut det exakt.
För att nå maximal livslängd på batteriet så skall man hålla sig under 90%.
Men spelar det egentligen någon roll om man har tio tusen eller elva tusen laddtillfällen innan batteriet har hamnat under 90% SoH på grund av att man laddar till 100% vid kanske 30 tillfällen per år?
Knappast, är mitt svar.
Vad som vore intressant att veta är vad som händer med ett Teslabatteri som alltid snabbladdas till minst 80% och som vid "långsamladdning" alltid laddas till 100%. Just detta har jag letat efter men inte hittat något svar.
Men jag studerar Tesla och dess teknologi mycket noga i förhoppningen att jag skall kunna/vilja låta nästa elbil bli en Tesla...
Vår äldsta Zoe fyller tre år om några veckor, då kommer den ha passerat 12 000 mil och ligger på SoH=92%.
Jag håller med, det gick fortare i början. Från 101% SoH till 95% SoH skedde under de första 3 000 milen. Sedan har SoH minskat med ca 1% per 3 000 mil.
Har du sett något som säger att de skulle vara dåliga? Det som finns att läsa talar ju snarare om motsatsen. De degraderar mindre än många andra bilmärken.
Och varför vill du veta vad som händer om man ALLTID snabbladdar dem? Vem gör så? Och hur blir andra biltillverkares batterier om de alltid snabbladdas?
Och varför ska man ladda ett Tesla-batteri till 100% hela tiden, när man vet att det är skadligt?
Verkar som du söker "worst case scenario" för att ha något som talar mot Tesla, eller missförstår jag dig helt?
Det finns en del bilar som gått väldigt långt som taxi med i princip enbart snabbladdning. Så det finns information om vad som händer med batteriet även med sådan användning.
Jag är inte ett dugg ängslig, snarare tvärs om. Jag anser att Tesla har den absolut bästa tänkbara batteri och laddningslösningen bland alla elbilstillverkare. Med 4680 batterierna och strukturella batterier samt gigacastings för fram och bakvagn så borde totalvikten sjunka med hundratals kg (Model Y). Samt att deras superchargers är genialt både tidigare och nu när de öppnat upp för andra med CCS anslutning. Superchargernätverket har varit och är en stark försäljningsfördel för Tesla. Men i alla fall här i Sverige så står de flesta laddplatser tomma när man passerar förbi. En högre beläggning torde öka vinsten för Tesla avsevärt (de fasta elnätskostnaderna för superchargers torde vara mycket höga samt räntekostnaden och avskrivningen), den rörliga kostnaden är som den är och ligger troligen i nivån runt 1:-/kWh på de långa fastprisavtalen som jag utgår från att Tesla har.
Jo, du har missförstått mig helt fel.
Jag är helt enkelt bara nyfiken på vad som skulle hända om man misshandlar dom på det sättet och det finns antagligen någon som gör det. Helt enkelt för att det är "lönsamt" för just den användaren eller för att det är smidigt och de skiter i kostnaden. T.ex taxibilar som skall ha maximal räckvidd inför varje körning samt 100% varje morgon skulle kunna ha ett sådant driftfall.
Jo, du har missförstått mig helt fel.
Jag är helt enkelt bara nyfiken på vad som skulle hända om man misshandlar dom på det sättet och det finns antagligen någon som gör det. Helt enkelt för att det är "lönsamt" för just den användaren eller för att det är smidigt och de skiter i kostnaden. T.ex taxibilar som skall ha maximal räckvidd inför varje körning samt 100% varje morgon skulle kunna ha ett sådant driftfall.
Finns det vettiga laddboxar för offentligt bruk.
Om man vill ha några stycken med lastbalansering och möjlighet till debitering.
Om man vill ha några stycken med lastbalansering och möjlighet till debitering.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg