23 130 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Det var möjligen jag som tog upp portabla trefasladdare till tråden. Och jag har inte skrivit om den som något annat än en bra att ha-sak som jag förmodligen skulle skaffa om den hade en så dålig spec. Eftersom det avråds från att göra till en vana att ladda i schukouttag är det tycker jag en bra idé att ha en laddare som man kan plugga i en bättre sorts uttag. Och om det finns tre faser i uttaget. Varför inte använda alla?W witten skrev:
Jag kör elbil sedan igår och vet inte än vad jag behöver mer än att jag absolut skall skaffa en trefasladdare hem.
"Anse behöva" vet jag inte, men det är den mest använda för min del.W witten skrev:
När jag köpte min bil ingick det en 11 kW 3-fas laddsladd (med klump) med tre utbytbara anslutningar. Vanlig shuko, blå CEE 16A och röd CEE 3-fas 16A.
Under de snart 6 år jag kört elbil har jag bara använt shuko en handfull gånger. Mindre än en gång per år. Blå CEE har jag aldrig använt. Den röda 3-fas anslutningen använder jag några gånger per månad i snitt.
Skulle jag bara ha en typ av anslutning på min reseladdsladd så är det tveklöst röda CEE 3-fas jag skulle ha.
Jag tycker inte att ditt svar tillför så mycket i frågan om att köpa en för egna pengar. Att använda en som man fått på köpet är ett helt annat scenario.Nicke Nyfiken skrev:"Anse behöva" vet jag inte, men det är den mest använda för min del.
När jag köpte min bil ingick det en 11 kW 3-fas laddsladd (med klump) med tre utbytbara anslutningar. Vanlig shuko, blå CEE 16A och röd CEE 3-fas 16A.
Under de snart 6 år jag kört elbil har jag bara använt shuko en handfull gånger. Mindre än en gång per år. Blå CEE har jag aldrig använt. Den röda 3-fas anslutningen använder jag några gånger per månad i snitt.
Skulle jag bara ha en typ av anslutning på min reseladdsladd så är det tveklöst röda CEE 3-fas jag skulle ha.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
VW exempelvis inkluderar bara en typ 2/typ 2-kabel i sina elbilar, så då måste man ändå köpa en laddsladd med klump om man vill kunna ladda på andra ställen än dedikerade laddplatser. Och då känns det rimligare att köpa en trefaskabel som man kan sätta en schukoadapter på än tvärt om.
Visst kostar de lite mer, men inte så mycket mer att det är ett svårt val för min del (som iofs har ett trefasuttag att ladda ur på landet).
Visst kostar de lite mer, men inte så mycket mer att det är ett svårt val för min del (som iofs har ett trefasuttag att ladda ur på landet).
Ja det är en aspekt jag inte kände till, hittills tror jag att en laddsladd med klump ingått i alla elbilsköp. Men det kanske håller på att ändras.Nötegårdsgubben skrev:VW exempelvis inkluderar bara en typ 2/typ 2-kabel i sina elbilar, så då måste man ändå köpa en laddsladd med klump om man vill kunna ladda på andra ställen än dedikerade laddplatser. Och då känns det rimligare att köpa en trefaskabel som man kan sätta en schukoadapter på än tvärt om.
Visst kostar de lite mer, men inte så mycket mer att det är ett svårt val för min del (som iofs har ett trefasuttag att ladda ur på landet).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
Vad menar du? Man skaffar väl den laddsladd man har mest nytta av oavsett om det är "egna pengar"? Snåljåp!W witten skrev:
Tänker du likadant om hemmaladdning? Väljer du en 1-fas laddbox för att det är en 1000-lapp billigare än en 3-fas box?
Som jag skrev i förra inlägget: Hade jag ingen reseladdsladd och skulle köpa en, hade jag tveklöst köpt en 3-fas eftersom det är så gott som den enda jag använt under 6 års elbilsägande. Sedan kan man alltid sätta en shuko-adapter på 3-fas sladden om man vill ha en sådan också. Det går inte att göra tvärtom.
Jag skulle inte lägga en spänn på en 1-fas laddsladd då jag tycker de är nästan meningslösa. Prisskillnaden är inte särskilt stor med tanke på att 3-fas sladden är så mycket mer användbara och kan ladda med 11 kW istället för 3 kW.
Har man en bil som inte kan ladda 3-fas är det ett annat läge.
Att du av ekonomiska skäl inte anser dig behöva en 3-fas reseladdsladd förändrar inte mitt val.
Jag skulle säga Zappi, den har en hel del fiffiga finesser när det kommer just till solel. Kunna ladda bilen bara när det finns solel o.s.v. Den är kompetent, men det är en fördel om man är teknikintresserad och lite nördig.N Nybyggt torp skrev:
MVH: Mikael
Vi missförstår varandra, jag skrev mitt inlägg under den felaktiga uppfattningen att alla redan har en enfas laddgrunka eftersom jag trodde den följde med alla bilar. Men om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte pratar om det fallet där man verkligen har nytta av en, vilket verkar stämma på dig.Nicke Nyfiken skrev:Vad menar du? Man skaffar väl den laddsladd man har mest nytta av oavsett om det är "egna pengar"? Snåljåp!
Tänker du likadant om hemmaladdning? Väljer du en 1-fas laddbox för att det är en 1000-lapp billigare än en 3-fas box?
Som jag skrev i förra inlägget: Hade jag ingen reseladdsladd och skulle köpa en, hade jag tveklöst köpt en 3-fas eftersom det är så gott som den enda jag använt under 6 års elbilsägande. Sedan kan man alltid sätta en shuko-adapter på 3-fas sladden om man vill ha en sådan också. Det går inte att göra tvärtom.
Jag skulle inte lägga en spänn på en 1-fas laddsladd då jag tycker de är nästan meningslösa. Prisskillnaden är inte särskilt stor med tanke på att 3-fas sladden är så mycket mer användbara och kan ladda med 11 kW istället för 3 kW.
Har man en bil som inte kan ladda 3-fas är det ett annat läge.
Att du av ekonomiska skäl inte anser dig behöva en 3-fas reseladdsladd förändrar inte mitt val.
Jag har en Tesla och en 3- fas laddboxinstallation som gick på 15 000:- så det är inte så att jag normalt väljer det billigaste alternativet. Men jag tycker inte heller att 1-fas laddaren som följde med är meningslös, långt därifrån. Med supercharging under resans gång och schukoladdning under natten har jag helt enkelt aldrig saknat att inte kunne ladda från CEE, det är ju inte ens säkert att det finns där man sover över.
Jag kan hålla med om att om jag inte hade någon laddare alls och behövde köpa en reseladdare och en trefas inte kostade flerdubblet mer skulle jag givetvis köpa sådan och ha en adapter även om det blev lite klumpigare. Nu har jag bara en GTE med 1-fas-laddning, men laddboxen valde jag så klart att framtidssäkra och skulle jag inte få med en reseladdare skulle jag framtidssäka där också.
Om man redan har en schuko-reseladdare så är jag mer tveksam till nödvändigheten till en extra 3-fas om man som sagt inte har det uttaget på flera platser man ofta besöker. Jag tror det inte är jättevanligt att folk har sitt 3-fas uttag på parkeringen, kanske i garaget, men inte sjutton ber man sina gäster att få 3-fas ladda sin bil i deras garage... Och inte har man med en 3-fas förlängningskabel heller...
Om man redan har en schuko-reseladdare så är jag mer tveksam till nödvändigheten till en extra 3-fas om man som sagt inte har det uttaget på flera platser man ofta besöker. Jag tror det inte är jättevanligt att folk har sitt 3-fas uttag på parkeringen, kanske i garaget, men inte sjutton ber man sina gäster att få 3-fas ladda sin bil i deras garage... Och inte har man med en 3-fas förlängningskabel heller...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 630 inlägg
Jag har hela tiden pratat om ifall man ska skaffa en reseladdsladd. Inte om att köpa en till.W witten skrev:Vi missförstår varandra, jag skrev mitt inlägg under den felaktiga uppfattningen att alla redan har en enfas laddgrunka eftersom jag trodde den följde med alla bilar. Men om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte pratar om det fallet där man verkligen har nytta av en, vilket verkar stämma på dig.
Jag har en Tesla och en 3- fas laddboxinstallation som gick på 15 000:- så det är inte så att jag normalt väljer det billigaste alternativet. Men jag tycker inte heller att 1-fas laddaren som följde med är meningslös, långt därifrån. Med supercharging under resans gång och schukoladdning under natten har jag helt enkelt aldrig saknat att inte kunne ladda från CEE, det är ju inte ens säkert att det finns där man sover över.
Jag köpte min Tesla på den gamla goda tiden när man fick med en 3-fas UMC med olika adaptrar. Så var det fram till att Model 3 började säljas i Sverige. När min beställda Model Y levereras så kommer jag skicka med den nya 1-fas UMCn med gamla bilen och behåller den gamla 3-fas UMCn.