Nicke Nyfiken
M miali skrev:
Det står ju lite om DC och dess kontakter också i artikeln.
Nej det är i stort sett ingen som har DC laddare hemma, då prislappen är väldigt mycket högre. Men det är ju bra med information om att dessa DC kontakter finns när man kommer till offentliga laddstationer med DC och vad man kan behöva tänka på när man köper sin elbil för att få hela bilden av vad de olika kontakterna används någonstans.
Om man försöker skaffa kunskap kring DC-laddning med hjälp av den artikeln är man risigt ute. Den säger egentligen ingenting av värde.

Angående uttalandet om Teslas kontakt så handlar det tveklöst om AC-laddning med laddbox hemma.


Först och främst gäller det att du installerar en laddbox som passar ihop med din elbil. De ska vara kompatibla med varandra. Det absolut vanligaste på den svenska marknaden är elbilar med en kontakt som kallas typ 2/type 2. Men det finns undantag.
-Tesla har exempelvis en egen men kan idag, med hjälp av adaptrar, använda de flesta andra, säger Jonas Enlund, produktchef hos Onninen.

Det finns även andra kontakter, exempelvis är det många asiatiska biltillverkare som förser sina elbilar med kontakt av typ-1.

Det handlar alltså om att sladden ska vara byggd för typ 2. Har du istället ett uttag kan du använda sladd både för typ 1 och typ 2 beroende på vad sladden är byggd för.


Vad har ovanstående med DC-laddning att göra?
 
Nicke Nyfiken
A Avemo skrev:
En variant som vid första anblick verkar tilltalande är denna:
[länk]
Ingen produkt jag skulle köpa, och ingen butik jag skulle handla från.

Att de på mängder av ställen påstår att Tesla är en Europeisk tillverkad bil kan man skratta åt eftersom det är betydelselöst i sammanhanget. Men att de inte ens förstår skillnaden mellan en sladd och en laddare signalerar stor okunskap om vad de säljer. Hur ska de då kunna avgöra om det är en bra och säker produkt eller om den är direkt farligt?

Alla varningsklockor ringer när jag ser en sådan webbutik.
 
Jag byggde min egen till en mycket billigare penning. Det finns en tråd här på forumet om detta.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ingen produkt jag skulle köpa, och ingen butik jag skulle handla från.

Att de på mängder av ställen påstår att Tesla är en Europeisk tillverkad bil kan man skratta åt eftersom det är betydelselöst i sammanhanget. Men att de inte ens förstår skillnaden mellan en sladd och en laddare signalerar stor okunskap om vad de säljer. Hur ska de då kunna avgöra om det är en bra och säker produkt eller om den är direkt farligt?

Alla varningsklockor ringer när jag ser en sådan webbutik.
Tja vet man om och förstår produktens begränsningar så är den/det inte farligare än det mesta annat av el vi använder utomhus, och ingen använder väl el utomhus utan att ha någon form av jordfelsbrytare innan?
Det jag mest stör mig på är dess sjukt höga pris. Produktionskostnaden för denna ligger under 1000:- i småkvantiteter (10-20st per produktionsbatch). Så de gör en orimligt hög vinst.
Hade den kostat runt 2500:- så hade jag utan tvekat köpt en sådan att ha i bilen, för den är smidigare än svärmorskabeln.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag byggde min egen till en mycket billigare penning. Det finns en tråd här på forumet om detta.
Det är kul att det går, en kompis köpte komponenter och monterade ihop en egen laddare också för ett par år sen, det ser dock lite mer ut som en industriapplikation på hans laddstolpe. De flesta är dock nog inte kompetenta eller har tid / ork att göra det - tror man måste ha intresset att göra det lite som en hobby. Men kudos till er som gör det ändå! :)
 
J JohanLun skrev:
Det är kul att det går, en kompis köpte komponenter och monterade ihop en egen laddare också för ett par år sen, det ser dock lite mer ut som en industriapplikation på hans laddstolpe. De flesta är dock nog inte kompetenta eller har tid / ork att göra det - tror man måste ha intresset att göra det lite som en hobby. Men kudos till er som gör det ändå! :)
I mitt fall använder jag en "vattentät" normcentral som kapsling. Sedan har jag en display och en enda knapp som är det som syns, så den ser faktiskt rätt proffsig ut om jag får säga det själv, men den är ju inget under av design...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Limpan4all, post:
Hade den kostat runt 2500:- så hade jag utan tvekat köpt en sådan att ha i bilen, för den är smidigare än svärmorskabeln.

Det är även smidigare att inte använda bilbälte...
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är även smidigare att inte använda bilbälte...
Nu kommer du med ganska stora antydningar. Kabeln jag länkade till har dålig ip-klass och saknar jordfelsövervakning. Det räcker för att jag inte skall köpa den. Men det är fortfarande fullt möjligt att använda den på ett säkert sätt om man respekterar begränsningarna. Är det något mer du har emot den?
 
Nicke Nyfiken
Jag förstår inte varför folk använder en laddkabel med dålig IP-klassning och utan JFB bara för att det är smidigt. Eller att folk åker bil utan bilbälte för att det är smidigt. Folk gör ganska stora avkall på säkerheten pga sin lathet.

Handen på hjärtat, hur jobbigt är det egentligen med en klump på laddsladden, eller att ta på sig bilbälte?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag förstår inte varför folk använder en laddkabel med dålig IP-klassning och utan JFB bara för att det är smidigt. Eller att folk åker bil utan bilbälte för att det är smidigt. Folk gör ganska stora avkall på säkerheten pga sin lathet.

Handen på hjärtat, hur jobbigt är det egentligen med en klump på laddsladden, eller att ta på sig bilbälte?
Såvitt jag kan se är det ingen i tråden som förespråkat att använda laddkabel utan jordfelsbrytare eller med dålig IP-klassning. Inte heller har någon i tråden förespråkat att köra utan bilbälte. Man kan få långa sidodiskussioner genom att låtsas som att andra sagt saker de inte sagt.

Jag har aldrig rekommenderat laddaren i fråga. Jag har aldrig sagt att det är ett stort problem med klump på laddkabeln. Jag frågade om någon kände till en laddkabel utan klump på sladden som inte hade de nackdelar som den ifrågavarande har.
 
Nicke Nyfiken
Om du inte förstår att jag pratar helt generellt kring attityden till säkerhet, så vill jag poängtera att jag inte refererar till några inlägg om bilbälte. Det var bara ett annat exempel där lathet går före säkerhet för en del människor.

Men du kanske kan gå tillbaka till inlägg #94 och läsa sista meningen, så vi får slut på denna sidodiskussion. Smidighet går före säkerhet åter igen.
 
Smidigheten LIGGER INTE i att slippa klumpen egentligen. Smidigheten ligger i att kunna ladda med upp till 11kW trefas istället för 2,3kW enfas.

Idag har jag en Easee med 16A CEE handske som reseladdare i bilen... För den ÄR SMIDIG på resa (dock klumpig att stuva ner i bilen). Nej, den har inte heller en optimal IP-klassning om den inte monteras på en vägg vilket jag INTE gör i detta användningsfall.

Så ytterligare en gång. HUR MÅNGA av er har ett CEE uttag utomhus som SAKNAR JFB? Jag har det inte, ingen jag känner har det, det är korkat att ha det.
Så i så fall skulle snikkabeln kopplas in i simplare JFB än de som det skall vara. Men ändå en JFB som finns där och fungerar.
 
L Limpan4all skrev:
Smidigheten LIGGER INTE i att slippa klumpen egentligen. Smidigheten ligger i att kunna ladda med upp till 11kW trefas istället för 2,3kW enfas.
Var har de två med varandra att göra? Den ena smidigheten förtar inte den andra. Det finns trefas laddkablar på marknaden som har rätt jordfelsbrytare, rätt IP-klass och är avsedda att användas just som portabel laddkabel. Man behöver inte kompromissa på de punkterna. Men det verkar som att man behöver kompromissa med både jordfelsbrytare och IP-klass om man vill ha en kabel utan klump. Det skulle jag göra under rätt omständigheter. Men jag skulle inte köpa en ny sådan kabel för det pris de begär.
 
Det verkar finnas en del som har behov att regelbundet ladda i CEE-don på resa. Jag har kört elektriskt i ett par år och har aldrig känt det behovet. Har en adapter för att kunna ladda enfas 16 A i blått CEE men har inte ens använt den på långresor med övernattningar. Inte sagt att det inte kommer att ske.

Nyfiken på varför ni anser er behöva portabla 3-fas laddstationer, det är ju en rätt dyr bra-att-ha sak.
 
Jag är mest häpen hur de som laddar så här hittar 3-fas uttag på sina resor... :)

Om det som sagt är frågan om att man har tex 3 fastigheter man växlar mellan i olika årstider så verkar det en rimlig lösning för att spara pengar. Då skulle jag själv nog installerat en Easee-box och flytta med den genom att ha tre väggfästen. Men eftersom den boxen ändå är hyggligt billig skulle jag nog ändå köpt boxar till alla ställena, tänker att om man har en tesla och tre hus har man råd med 2 x 5.000 kr för smidigheten att ha en fast box på varje ställe. :) Nu är jag själv inte i den situationen, men även utan tesla och flera fastigheter ter sig inte en extra box som orimlig att bekosta, jämfört med lösa boxar och skarvsladdar...

Sen finns väl en faktor till, det är drägligt lätt att dra en förlängningskabel för CEE don medan väldigt långa laddkablar inte är så vanligt eller billigt. Så har man en stuga där parkeringen är långt bort från hus eller till och med utanför tomten så kanske det är OK att rulla ut en trefaskabel. En vanlig schukoladdare är ju olämplig att förlänga så. På landet har vi så, vi parkerar långt från hus, brorsan och hans dotter har elbilar, föräldrarna som äger huset kör fossiler och själva i ålder så de kör så lite bil så elbil inte är aktuellt och därmed kommer de inte att sätta upp nån box. Jag laddar inte då jag har PHEV. Men är lite orolig för de skarvkablar & det uttag som använts senaste två åren... Tyvärr sitter 3-fasuttaget inomhus i en källare långt från parkering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.