23 306 läst · 179 svar
23k läst
179 svar
Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Nej, laddboxen jobbar normalt inte i diskreta steg.
Enligt denna så gör den det:D Daniel 109 skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Min bil konverterar inkommande PWM till diskreta steg enligt specen ovan.
Läs en gång till.
” The SAE defines the ampacity value to be derived by a formula based on the 1 ms full cycle (of the 1 kHz signal) with the maximum continuous ampere rating being 0.6 A per 10 µs up to 850µs (with the lowest 100 µs x .6 A = 6 A). Above 850µs, the formula requires subtraction of 640µs and multiplying the remainder by 2.5. For example (960 µs - 640 µs) x 2.5A = 80 A.”
” The SAE defines the ampacity value to be derived by a formula based on the 1 ms full cycle (of the 1 kHz signal) with the maximum continuous ampere rating being 0.6 A per 10 µs up to 850µs (with the lowest 100 µs x .6 A = 6 A). Above 850µs, the formula requires subtraction of 640µs and multiplying the remainder by 2.5. For example (960 µs - 640 µs) x 2.5A = 80 A.”
Det är väl mätning på 15 minuter som gäller för de nya elmätarna, jag tycker inte att det ändrar så mycket i praktiken. Om man har behov av att vid varje given minut ta ut exakt så mycket som medges inom givet tak tror jag att man har ett större intresse av att lösa en reglerteknisk utmaning än att få bilen färdigladdad kl 03:12 istället för 03:28.pacman42 skrev:
Min laddbox reglerar i mycket mindre steg, så att man precis ligger på inställd gräns. Har jag mycket andra grejer igång så planar den ut vid 14A som jag har den ställd på. Dvs drar övrigt 11A på en fas så ger den 3 A till bilen. Kanske fungerar olika hos olika boxar, jag har bara erfarenhet av Garo.
Enligt standarden är minsta laddström 6A.
Ok, då var det dåligt valda siffror i exemplet. Jag har aldrig provat hur lågt det går att ställa ner laddningen. Rent teoretisk borde bilen kunna välja att dra mindre än 6A även i det fallet laddboxen ordinerar max 6A. Jag ska testa detta i min bilD Daniel 109 skrev:
Ja, bilen kan ju dra vilken ström som helst under Max tillåten ström. Men standarden för signalering av Max tillåten ström är definierat från 6A, jag har för mig att det är upp till 83A
Dra rör från centralen eller kabel. Välj kabel efter strömbehov. Vilken maxeffekt tror du att det är rimligt att du kommer ladda med? 3fax 11kW är 16A per fas. 22kW blir följaktligen 32A per FAS.fatsug skrev:
För 16A klarar du dig antagligen med 2,5kavadrat kabel om det inte är väldigt långt och du har kass förimpedans. Drar du en 6kvadratskabel eller ett 25mm rör så borde du vara framtidssäkrad.
Det är något som tex Tibber borde integerera omedelbart. Jag tror jag förlorar på att ha tibber, men kunde tibber se till att man fick lägsta effekttaxa så vore det ett säljargument!pacman42 skrev:
Fint, tack! Då har jag tänkt rätt när jag planerat för 6mm2.T toolman77 skrev:Dra rör från centralen eller kabel. Välj kabel efter strömbehov. Vilken maxeffekt tror du att det är rimligt att du kommer ladda med? 3fax 11kW är 16A per fas. 22kW blir följaktligen 32A per FAS.
För 16A klarar du dig antagligen med 2,5kavadrat kabel om det inte är väldigt långt och du har kass förimpedans. Drar du en 6kvadratskabel eller ett 25mm rör så borde du vara framtidssäkrad.
Jag trodde att det var det Tibber gjorde, reglerade elförbrukningen efter lägsta eltaxa. Om de inte klarar av det, vad är det då de gör med sin lastbalansering? Bara ser till att inte överskrida max för huvudsäkringen?J JohanLun skrev:
Problemet för de som har effekttaxa är att det inte bara är elpris man behöver reglera utifrån utan också den tidigare högsta effekten man haft under månaden (och då troligen med ett lägre golv som man skall kunna ställa in manuellt).T toolman77 skrev:
Edit: Kolla i detta inlägg hur krångliga modellerna dessutom kan göras: https://www.byggahus.se/forum/threa...kunder-25-hoejning.232813/page-6#post-4370355
Redigerat: