21 993 läst · 122 svar
22k läst
122 svar
Göteborg Energi inför effekttaxa för privatkunder = 25% höjning
Ja det verkar vara just göteborgsmodellen som är synnerligen korkad. Kanske beror det på egenintresse, de vill sänka maxbelastningen på sitt eget nät oavsett tidpunkt och ger blanka fan i hur det ligger till i stamnätet och elproduktionen i stort.D Daniel 109 skrev:
Det gör de ju inte om det inte styr förbrukningen till någon annan tid.
Googlade lite på hur andra elbolag gör:
- Skövde energi har effekttaxa 06-22 vardagar under november till mars: https://skovdeenergi.se/effekttaxa-elnat/
- Kristinehamns energi har effekttaxa 07-17 vardagar under november till mars: https://kristinehamnsenergi.se/elnat/elnatsavgiften/nya-effektavgiften-sa-har-funkar-det/
- Karlstad energi har krånglat till det ordentligt med två effektavgifter, en för vardagar 6-18 under nov-mar, samt dessutom ytterligare en effektavgift som gäller all tid under hela året: https://karlstadsnat.se/elnat/kund/priser-och-tariffer/effekttariff/
- Malungs elnät tar ut effekttariff kl 7-19 alla dagar, men man betalar för medelvärdet av de fem högsta uppmätta värdena under denna tid; https://www.malungselnat.se/nattariffer/
- Sheab (Sala) har också 7-19, men bara vardagar under nov-mar men tar medelvärdet av de tre högsta effekterna: https://sheab.se/vinterpris-pa-effekttaxan-1-november/.
Det finns ännu fler modeller. Det är extremt svårt att hantera vissa av dessa som elkund, det blir som ett negativt lotteri om man inte aktivt själv följer upp elförbrukningen timme för timme...
Och hur skall tillverkarna av effektvakter (exempelvis i laddare till elbilar) kunna ställa in dessa då modellerna varierar kraftigt mellan elbolagen? Det är i praktiken bara möjligt via en uppkopplad tjänst mot Internet där man måste ha koll på alla modeller i alla energibolag.
- Skövde energi har effekttaxa 06-22 vardagar under november till mars: https://skovdeenergi.se/effekttaxa-elnat/
- Kristinehamns energi har effekttaxa 07-17 vardagar under november till mars: https://kristinehamnsenergi.se/elnat/elnatsavgiften/nya-effektavgiften-sa-har-funkar-det/
- Karlstad energi har krånglat till det ordentligt med två effektavgifter, en för vardagar 6-18 under nov-mar, samt dessutom ytterligare en effektavgift som gäller all tid under hela året: https://karlstadsnat.se/elnat/kund/priser-och-tariffer/effekttariff/
- Malungs elnät tar ut effekttariff kl 7-19 alla dagar, men man betalar för medelvärdet av de fem högsta uppmätta värdena under denna tid; https://www.malungselnat.se/nattariffer/
- Sheab (Sala) har också 7-19, men bara vardagar under nov-mar men tar medelvärdet av de tre högsta effekterna: https://sheab.se/vinterpris-pa-effekttaxan-1-november/.
Det finns ännu fler modeller. Det är extremt svårt att hantera vissa av dessa som elkund, det blir som ett negativt lotteri om man inte aktivt själv följer upp elförbrukningen timme för timme...
Och hur skall tillverkarna av effektvakter (exempelvis i laddare till elbilar) kunna ställa in dessa då modellerna varierar kraftigt mellan elbolagen? Det är i praktiken bara möjligt via en uppkopplad tjänst mot Internet där man måste ha koll på alla modeller i alla energibolag.
Redigerat:
Ja, blir inte lätt. Man behöver nätåtkomst för att kolla elpriset på Nordpool, mängder med trådar för effektvakter till stora förbrukare (som redan nu inte kan bestäms sinsemellan vem som har prioritet) och sedan ska man veta – förutom vad dagsaktuell prismodell är hos elbolaget – både historisk och närtida effektförbrukning för att kunna räkna ut exakt när man ska kräma på vilken effekt.
Det går ju att räkna ut men i något skede måste man nog påstå att det helt enkelt blir opraktiskt för gemene hushåll. Det blir ju också helt perversa incitament om folk inte vill konsumera strömmen på natten när det finns gott om ren och billig kraft OCH dessutom gott om utrymme i det lokala nätet. Känns som att det där saknas: vore det inte lättare att bara tvinga folk att ha tidstariff? (Vår är ”hög” 06–22 mån–fre nov–mar och ”låg” andra tider. Går ju göra i betydligt fler steg men fortfarande vara någorlunda begripligt.)
Det går ju att räkna ut men i något skede måste man nog påstå att det helt enkelt blir opraktiskt för gemene hushåll. Det blir ju också helt perversa incitament om folk inte vill konsumera strömmen på natten när det finns gott om ren och billig kraft OCH dessutom gott om utrymme i det lokala nätet. Känns som att det där saknas: vore det inte lättare att bara tvinga folk att ha tidstariff? (Vår är ”hög” 06–22 mån–fre nov–mar och ”låg” andra tider. Går ju göra i betydligt fler steg men fortfarande vara någorlunda begripligt.)
Kan inte annat än att hålla med. Karlstad energis modell kommer inte många privatkunder att förstå alls. Göteborg energi är ju enkel i jämförelse, men även den är svår att förstå för folk i allmänhet. Ren tidstariff hade varit så mycket enkalre att förstå och det hade dessutom troligen gett en större överföring till natten, men...halper skrev:Ja, blir inte lätt. Man behöver nätåtkomst för att kolla elpriset på Nordpool, mängder med trådar för effektvakter till stora förbrukare (som redan nu inte kan bestäms sinsemellan vem som har prioritet) och sedan ska man veta – förutom vad dagsaktuell prismodell är hos elbolaget – både historisk och närtida effektförbrukning för att kunna räkna ut exakt när man ska kräma på vilken effekt.
...den hade troligen inte minskat maxeffekten under middagstimmarna och frukosttimmarna särskilt mycket. Det enda sättet att arbeta bort det är genom att ha någon form av (dynamiskt) effekttak och det är det man försökt hitta modeller för. Att dessa modeller inte blir så bra är det stora problemet. Titta bara på mina länkar om hur man försöker förklara modellen och där man i flera fall nästintill ber om ursäkt för att det är svårt att förstå hur det fungerar....
Ja, det finns nog ingen prismodell som blir populär för i slutänden kommer det ju bli så att vi betalar mer för elen, oavsett vad man kallar alla poster på alla fakturor. Sedan kan man laborera med modellerna för att göra tidigare vinnare till förlorare men grundproblemet verkar vara att det investerats lite dåligt i näten.
Själv brukar frun fnysa åt mig när hon säger att hon ska ta en dusch och jag glatt svarar: ”men det blir billigare nästa timme”.
Själv brukar frun fnysa åt mig när hon säger att hon ska ta en dusch och jag glatt svarar: ”men det blir billigare nästa timme”.
Jag känner igen det. Familjen tycker att jag är dumsnål när jag jagar laddare till laddhybriden, eller när jag klagar på att de källsorterar fel (vi har viktbaserad taxa på "brännbart"). Hur jag skall få frun (med finska rötter) att välja rätt tidpunkt för bastubadet har jag inte en aning om, jag tror inte att det går. Men då kan bastubadet faktiskt kosta uppåt ett par hundra kronor bara för att man redan låg nära maxeffekten under en timme.halper skrev:Ja, det finns nog ingen prismodell som blir populär för i slutänden kommer det ju bli så att vi betalar mer för elen, oavsett vad man kallar alla poster på alla fakturor. Sedan kan man laborera med modellerna för att göra tidigare vinnare till förlorare men grundproblemet verkar vara att det investerats lite dåligt i näten.
Lätt värt det för en finne, förståspacman42 skrev:Jag känner igen det. Familjen tycker att jag är dumsnål när jag jagar laddare till laddhybriden, eller när jag klagar på att de källsorterar fel (vi har viktbaserad taxa på "brännbart"). Hur jag skall få frun (med finska rötter) att välja rätt tidpunkt för bastubadet har jag inte en aning om, jag tror inte att det går. Men då kan bastubadet faktiskt kosta uppåt ett par hundra kronor bara för att man redan låg nära maxeffekten under en timme.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Jag tror att det är svårt att påverka oavsett prissättningsmodeller. Om man höjde elpriserna så att gemene man inte skulle ha råd att brygga sitt morgonkaffe så tror jag det politiska parti som gick till val på att ändra på denna modell skulle fira segerrika triumfer. Samma med middag.pacman42 skrev:
Det är öht svårt att ändra den här sortens beteenden med rimliga prismodeller. Jmf. experimentet här i Göteborg där hyregästerna kunde påverka sin innetemperatur med termostat och så fick man mellanskillnaden om man hade det kallare som rabatt på hyran. Om man höjde tempen till 22C eller så så kostade det istället någon/några hundralappar extra.
Detta skulle ju spara 20%-30% när det var inarbetat (enligt de naiva forskarna). Vad blev resultatet? Jo man fick avbryta försöket i förtid. Det gick ungefär lika mycket mer energi, istället för att bli någon besparing. Folk märkte ju snabbt att det bara kostade någon hundring eller så i månaden för att ha det varmt och skönt, istället för att gå att småfrysa, och det var det ju helt klart värt.
Jag hade glömt bort det där försöket med individuell värme.lars_stefan_axelsson skrev:Jag tror att det är svårt att påverka oavsett prissättningsmodeller. Om man höjde elpriserna så att gemene man inte skulle ha råd att brygga sitt morgonkaffe så tror jag det politiska parti som gick till val på att ändra på denna modell skulle fira segerrika triumfer. Samma med middag.
Det är öht svårt att ändra den här sortens beteenden med rimliga prismodeller. Jmf. experimentet här i Göteborg där hyregästerna kunde påverka sin innetemperatur med termostat och så fick man mellanskillnaden om man hade det kallare som rabatt på hyran. Om man höjde tempen till 22C eller så så kostade det istället någon/några hundralappar extra.
Detta skulle ju spara 20%-30% när det var inarbetat (enligt de naiva forskarna). Vad blev resultatet? Jo man fick avbryta försöket i förtid. Det gick ungefär lika mycket mer energi, istället för att bli någon besparing. Folk märkte ju snabbt att det bara kostade någon hundring eller så i månaden för att ha det varmt och skönt, istället för att gå att småfrysa, och det var det ju helt klart värt.
Från dagens GP:
avdelningschef för kundvård, Göteborg Energi Nät AB på GPs insändarsida.
Jag reagerar framförallt på detta med låg effekt under lång tid för elbilsladdning. Det är väl inte detta som denna taxa driver?
Replik
25/8 Göteborg Energis nya prismodell straffar elbilar
Precis som Peter Thorslund konstaterar i sin insändare har vi på Göteborg Energi infört en ny prismodell för stadens villa- och radhuskunder. Syftet med den nya prismodellen är att skapa incitament för att jämna ut förbrukningen och minska effekttopparna i det lokala elnätet.
Skrivet av Robert Fråhn,
avdelningschef för kundvård, Göteborg Energi Nät AB på GPs insändarsida.
Jag reagerar framförallt på detta med låg effekt under lång tid för elbilsladdning. Det är väl inte detta som denna taxa driver?
Snarare borde ju alla laddboxar veta hur mycket huset drar och så ställer man in en önskad totalbelastning, så drar boxen det som blir över. Men det blir ju ändå fel om de som skulle kunna laddat nattetid när det lokala nätet är mindre belastat nu laddar på låg effekt tidigt på kvällen när det lokala nätet redan är högt belastat.
Borde inte elöverföringsavgiften snarare bestämmas i realtid utefter förbrukningen i det lokala nätet? Alla får ett par små displayer med magneter att sätta på kylskåpet där aktuellt överföringspris flimrar fram. ”Anna, stäng av spisen fort som satan! Grannen drog igång bastun!”
Borde inte elöverföringsavgiften snarare bestämmas i realtid utefter förbrukningen i det lokala nätet? Alla får ett par små displayer med magneter att sätta på kylskåpet där aktuellt överföringspris flimrar fram. ”Anna, stäng av spisen fort som satan! Grannen drog igång bastun!”
Och motsatt beteende också, när grannarnas solceller producerar för mycket el så skall man få veta att det är NU! som man skall ladda....halper skrev:Snarare borde ju alla laddboxar veta hur mycket huset drar och så ställer man in en önskad totalbelastning, så drar boxen det som blir över. Men det blir ju ändå fel om de som skulle kunna laddat nattetid när det lokala nätet är mindre belastat nu laddar på låg effekt tidigt på kvällen när det lokala nätet redan är högt belastat.
Jag tror tyvärr inte att man kan reglera användningen på detta sättet. Laddningen av elbilen är en sak som kan gå rätt OK, men jag måste också ha ett enkelt sätt att göra "override" när jag behöver snabbare laddning. Och det går inte lösa på ett enkelt sätt, inte vad jag inser i alla fall.
Jag har bråttom (så snabbt som möjligt) att ladda min laddhybrid ca en gång varannan vecka. Men jag laddar den när jag kommer hem varje dag. Skillnaden är att den laddas med 6A om jag inte byter till 10A eller 16A (vilket jag gör manuellt på laddboxen). Jag kan ställa in den på 0A också och jag har automatiserat så att den byter laddström till 16A kl 01.00 varje natt. Men laddströmmen är också begränsad av hur mycket energi jag använder i övrigt iofs. Men om man bor på västkusten blir det sällan höga uppvärmningskostnader pga kallväder, vilket är det som räddar min nattladdning.
Laddning av frugans elbil är helt tvärtom, den laddas när den står på gratisladdning (pendelparkering, shoppingcenter, matbutik och liknande) och det är ytterst sällan den behöver vara fulladdad (när vi skall på weekendresa med den utan barnen). Den laddas därför ytterst sällan hemma och när det sker så är det i princip uteslutande på natten.
Slutsatsen man kan dra av detta är att elbilen skulle kunna agera "batteri" mot elnätet, men inte genom att den ger el tillbaka, utan istället genom att den inte laddas under topparna. Men vems toppar? Nu är vi tillbaka i problemet med att elproduktion och elnät har olika behov. Det är inte lätt att reglera utifrån flera faktorer och redan två faktorer gör det mycket svårt (effekttariff och förarens behov). Lägg till elpris också och det blir extremt svårt att hantera. Jag förstår att Göteborg energi rekommenderar låg effekt under lång tid, det går att förstå i alla fall. Men även det fallerar så snart man får timdebitering, men det är klart med låg effekt så jämnar man ut priset...
Nu har jag inte Göteborg Energi, men jag känner mig trygg i förvissningen att Ellevio kan komma att införa något lika krystat.
Har tyvärr inte tillgång till data på timbasis, men en vanlig effekttopp för mig infaller när lv-värmepumpen en natt varannan vecka kör sin periodiska höjning för att ha ihjäl legionellabakterier och annat otyg, då trippar den effektvakten lite då och då under ungefär 90 minuter. Den dagen man skaffar elbil vill man ju inte att den höjningen kickar in samtidigt som man drar på laddaren till bilen.
Kanske skulle undersöka om jag i stället för att starta den med timer kan trigga den externt så att jag bara kör höjning när mina solceller kan leverera en viss del av effekten.
Har tyvärr inte tillgång till data på timbasis, men en vanlig effekttopp för mig infaller när lv-värmepumpen en natt varannan vecka kör sin periodiska höjning för att ha ihjäl legionellabakterier och annat otyg, då trippar den effektvakten lite då och då under ungefär 90 minuter. Den dagen man skaffar elbil vill man ju inte att den höjningen kickar in samtidigt som man drar på laddaren till bilen.
Kanske skulle undersöka om jag i stället för att starta den med timer kan trigga den externt så att jag bara kör höjning när mina solceller kan leverera en viss del av effekten.
Är inte effekttaxa bara hittepå för att bolagen ska tjäna mer pengar?
Dom talar om hur bra det är och att det tom kommer att bli billigare i slutändan (fast dom vet att det inte blir så för folk i allmänhet orkar inte hålla på och krångla)
Dom talar om hur bra det är och att det tom kommer att bli billigare i slutändan (fast dom vet att det inte blir så för folk i allmänhet orkar inte hålla på och krångla)