En riktigt gammal lång tråd och matnyttig, som kan vara bra att fylla på i dagens läge . har läst allt och ser en del om olika taxor, skrev en tråd angående det med El-priser taxor men fick ingen riktig kläm på det. Börjar med effekttaxa, det med timtaxa kan tas senare. ENLIGT MIN UPPFATTNING jag kan ha fel. Med en effekttaxa så mäts det högsta värdet en månad Max vid ett visst tillfälle oavsett vilket datum och då blir priset på ev uttag lika som den max som registrerats Tex tar ut ett antal xxxxxxkWh i början på en månad höglastpris pris 3kr och i slutet så är en max på XXXXXkWh även det höglastpris , ( för tillfället 2 kr ) men får betala 3 kr.för alla kWh. Någon som vet, var är gränsen för max uttag, ska varje elkund skriva in ett maxuttag var för sig eller hur sätts den gränsen. Förvirrande blir det och inte helt klart hur det ska fungera. med debiteringen Huvudsäkringen maximerar uttaget och gillar inte en överlast. Är det den som avgör eller.
 
Nätavgiftens effektavgift har inget med elpriset att göra. Du blir debiterad en effektavgift som motsvarar medeleffekten den timme du förbrukade mest.
 
D Daniel 109 skrev:
Nätavgiftens effektavgift har inget med elpriset att göra. Du blir debiterad en effektavgift som motsvarar medeleffekten den timme du förbrukade mest.
Skrev inget om nätavgiften, det är allt annat som är och omkring som är lite diffust med debiteringen för förbrukningen, med max uttag, medeleffekt för någon tidpunkt som blir samma över en hel månad. Oavsett om det är olika priser på max.
 
Dom 3 högsta topparna under en månad slås ihop och delas med 3, 5 5 8 = 18/3 = 6

Sen en avgift på tex 50:- /kWh blir 300 i effekttaxa så -tror- jag det funkar här
Sen är det olika avgifter sommar och vinter
 
C
J jonaserik skrev:
Huvudsäkringen maximerar uttaget och gillar inte en överlast. Är det den som avgör eller.
För vanliga hushåll har traditionellt avgiften för storleken på huvudsäkringen varit det sätt man tagit betalt för att motsvarande kapacitet skall finnas i elnätet, ja.

Med effekttaxa kollar man istället på hur mycket du faktiskt tagit ut som mest under månaden enligt en mer eller mindre komplicerad modell, uppläggen varierar.
På sätt och vis är det ju en mycket rättvisare modell, men kritiken är ju att de på det sättet till synes kan höja priserna totalt sett, som regelverket för prissättningen är utformat.
 
Nej, det kan de inte. De har ett tak på hur mycket de får ta ut. Det påverkas inte av hur debiteringen ser ut.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skrev inget om nätavgiften, det är allt annat som är och omkring som är lite diffust med debiteringen för förbrukningen, med max uttag, medeleffekt för någon tidpunkt som blir samma över en hel månad. Oavsett om det är olika priser på max.
Vad i hela friden skriver du om då. Jag kan inte tolka det annat än att du har svårt att förstå hur nätavgiften sätts.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad i hela friden skriver du om då. Jag kan inte tolka det annat än att du har svårt att förstå hur nätavgiften sätts.
Du är väldigt snabb på att tolka saker på ditt sätt och framföra som något bättre vetande Trassla inte till det med ovidkommande påståenden, har inte skrivit något om nätavgiften , utan det som det NU ÄR , energiavgiften som ska vandra i månaden som något extra vid uttag. Så håll dig till detaljerna och fladdra inte runt, det är ingen bekänt av.
 
Energin betalar du efter förbrukning. Det priset påverkas inte av ditt effektuttag.
 
Ja, det handlar om nätavgiften och inget annat.
Den höjs inte generellt men omfördelas något.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det handlar om nätavgiften och inget annat.
Den höjs inte generellt men omfördelas något.
Så du anser du har rätt då. Det står att om man tar ut en högre effekt vid ett vist klockslag så åker man på en en högre avgift för kWh och den kommer senare att bestämma priset för nästa övertramp, även om priset skulle vara lägre då
 
Nej, du tycks fullständigt missförstå.
Det har inget med elpriset att göra. Det är nätavgiften som sätts efter ditt högsta effektutag i stället för storleken på mätarsäkringen.

Energin debiteras som vanligt.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan de inte. De har ett tak på hur mycket de får ta ut. Det påverkas inte av hur debiteringen ser ut.
Skall inte uttala mig om sanningsgraden i påståendet att effekttaxa = högre pris, jag förmedlar bara att det är vad som påståtts från olika håll, om inte annat i trådrubriken.

Väl medveten om intäktsramarna har man ju också lärt sig att många nätbolag, inklusive ett visst statligt sådant, lägger avsevärda resurser på att trixa med detta regelverk. Personligen kan jag inte undgå att fundera på varför vissa aktörer drivit detta med effekttaxa så hårt, om det inte handlar om pengar.

Men nu när vissa levt med detta ett tag kanske det är dags att ta upp diskussionen på nytt?
 
Ja, de trixar för att få upp intäktsramen. Men sättet de sedan debiterat på påverkar ju inte ramen. Så nej, det är inte en generell höjning.

Att vissa inte kan hålla isär nätavgifter och energikostnader gör diskussionen något rörig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.