M Magnus Wassborg skrev:
Hyr en besiktningsman som kollar tillbyggnaden så är nog saken klar.
Absolut inte!
Man gör helt enkelt ingenting tills man är tvungen. Ignorera tills man måste reagera, ingenting innan dess.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Detta bör ju ha uppdagats för längesedan, varför komma nu med dessa krav?
 
H HEM2121 skrev:
Tar grannen kontakt så säg inget, upprepa bara att ni bestrider i sin helhet. Tacka för samtalet och undanbe er för forsatta samtal från köp
M Micke5811 skrev:
Tack alla
Vi har nu beslutat att vi gör som ni säger, dvs vi bestrider och gör inget...
Det står även i köpekontraktet att köparen godkänt besiktningen och valt att inte göra någon ytterligare.

Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)

Återkommer här om/när detta är utrett.
Ta kontakt med snickaren som gjort bygget och be om ett möte med köparen. En snickare som har stolthet och kan nog sätta dom på plats.
 
Hon har garanterat skydd i sin hemförsäkring för advokatkostnader. Brukar vara upp till 200tkr
Se till att dessa meddelas direkt!
Betala ingenting till köparna, lär inte komma någonstans i tingsrätten med detta
 
M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Nej nej!
blanda dig absolut inte i detta!

Om ni skickar dit besikningsmän så kan man anse att ni faktiskt vetat om att det är nått fel!
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Låter oerhört desperat och långsökt av en köpare som försöker (nu när räntorna är höga)
Tänk på att alla advokater/jurister är ute efter att debitera timmar, även den som din syster anlitat.
kolla upp rättsskyddet i hemfösäkringen, den bör täcka eventulla kostanader i samband med en stämmning.
Jag skulle helt klart syna detta försk till bluff.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sitt lungt i båten. Det är mycket svårt att få rätt som köpare. Det är bara att neka som säljare och sätta på kaffet o läsa tidningen. Få är de som lyckats få ut något på en tvist.
 
  • Gilla
Awe7788 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Absolut inte!
Man gör helt enkelt ingenting tills man är tvungen. Ignorera tills man måste reagera, ingenting innan dess.
Helt rätt. Stäng dörren och gör ingenting!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Ligg lågt. Och om hon/ni vill känna er tryggare – kontakta mäklaren från försäljningstillfället. Hen bör, med sin erfarenhet och kanske bättre än de flesta av oss här på forumet, kunna bedöma tyngden av köparens hot.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
PM:a mig om du tröttnar på huset 😅
Kul att ni finns!
Det finns ganska många som hjälper till och svarar vettigt på frågor. Även om många här verkar tycka att det är olämpligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
Det är märkligt att hota med rättsväsendet i så tidigt läge. Jag tror att köparen bara försöker att skrämma upp din syster. Ligg lågt och låt köparen driva ärendet. Jag är övertygad om att han har inget att hämta efter så lång tid.
 
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Om det skulle handla om att ”byggfusk” betyder svartbygge/bygge utan bygglov, kika på detta:

https://www.familjensjurist.se/frag...d-tillbyggnad-utan-bygglov-vad-kan-jag-gora-/
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ganska många som hjälper till och svarar vettigt på frågor. Även om många här verkar tycka att det är olämpligt.
Svara på frågor tror jag många gör.

Men mitt inlägg handlade om någon som skulle åka och fixa isolering. Sådana tjänster tror jag inte är så vanliga 😅👏👍
 
  • Gilla
AynS och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Skrämmande när man läser i tråden, många förståsigpåare som ger helt fel råd. Ta kontakt med ert försäkringsbolag och kontrollera ert rättskydd. Hitta en bra advokat som förstår sig på jordabalken och låt dem bedöma. Lyssna inte på någon i denna tråden, rättstvister är mycket kostsamma om det inte sköts korrekt. Gå in på advokatsamfundets hemsida och använd deras sökfunktion gällande rätt advokat!
 
  • Wow
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
A Adambergen skrev:
Skrämmande när man läser i tråden, många förståsigpåare som ger helt fel råd. Ta kontakt med ert försäkringsbolag och kontrollera ert rättskydd. Hitta en bra advokat som förstår sig på jordabalken och låt dem bedöma. Lyssna inte på någon i denna tråden, rättstvister är mycket kostsamma om det inte sköts korrekt. Gå in på advokatsamfundets hemsida och använd deras sökfunktion gällande rätt advokat!
Du är medveten om att det inte pågår någon rättstvist ännu?
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.