Men är kravet fortfarande lika luddigt som det har låtit hittills. Eller har köparen kommit med något mer konkret påstående?

Nu är dte ju rätt många inlägg i tråden har bara skummat de senaste sidorna. Men såvitt jag förstår så¨hävdar de dålig isolering, konkret?
 
H hempularen skrev:
Men är kravet fortfarande lika luddigt som det har låtit hittills. Eller har köparen kommit med något mer konkret påstående?

Nu är dte ju rätt många inlägg i tråden har bara skummat de senaste sidorna. Men såvitt jag förstår så¨hävdar de dålig isolering, konkret?

H hempularen skrev:
Köparen hävdar generellt byggfusk på tillbyggnaden, och
Köparen hävdar generellt byggfusk på hela tillbyggnaden, och bla isoleringen skulle vara fel.
Jag kommer inte skriva några detaljer här på forumet tills detta är färdigt, vilket nog inte är förrän efter semestern för att Tingsrätten är hårt belastade. Ni förstår nog varför 🥴
 
  • Gilla
  • Älska
hempularen och 13 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar generellt byggfusk på hela tillbyggnaden, och bla isoleringen skulle vara fel.
Jag kommer inte skriva några detaljer här på forumet tills detta är färdigt, vilket nog inte är förrän efter semestern för att Tingsrätten är hårt belastade. Ni förstår nog varför 🥴
Kallelsen till Tingsrätten är bokad till Oktober.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Kallelsen till Tingsrätten är bokad till Oktober.
Vilket målnr är det? Vill du dela det?
 
M Moosna skrev:
Vilket målnr är det? Vill du dela det?
Vill inte dela detta än... kan vara känsligt...
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Nej hon förlorar inte
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
L ladda skrev:
Nej hon förlorar inte
När man börjar i första kontakten att hota med med rättsväsendet behöver man inte vara orolig. Det normala är det att börja med en lugn och sansad dialog.
 
  • Gilla
Lbogren och 2 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
När man börjar i första kontakten att hota med med rättsväsendet behöver man inte vara orolig. Det normala är det att börja med en lugn och sansad dialog.
Det kanske oxå beror på hur kontakten var vid själva bygget
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det kanske oxå beror på hur kontakten var vid själva bygget
Nja, det är ju inte den som beställde utbyggnaden och snickaren som har en konflikt utan nya ägaren och säljaren. Köparen kan ju rimligtvis inte varit på pl när tillbyggnaden gjordes.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Köparen måste ju rimligen ha ngt. mer konkret än "allmänt byggfusk" som argument för stämmningen. Köparen har ju tydligen bott där i 3 år.

Men det är säkert helt rätt att inte skriva för mycket detaljer här nu.

Vi får hoppas att TS uppdaterar när detta har löst sig.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Köparen måste ju rimligen ha ngt. mer konkret än "allmänt byggfusk" som argument för stämmningen. Köparen har ju tydligen bott där i 3 år.

Men det är säkert helt rätt att inte skriva för mycket detaljer här nu.

Vi får hoppas att TS uppdaterar när detta har löst sig.
Ja, detta är en intressant tråd. Väntar på utslaget i rätten.
 
Det förekommer iofs. att folk kör med rena "svammelstämmningar" stämmer på 500 000, nöjer sig med en förlikning på 10 - 20 000, som en del betalar för att slippa strulet med domstol.

Ett fall jag känner till, där stämde en privatperson en bostadsrättsförening på 50 000 kr. Privatpersonen beviljades allmän rättshjälp som betalade hennes kostnader. Föreningens advokat rekommenerade förlikning på 10 000 kr. Detta eftersom privatpersonen ändå inte skulle ha råd att betala föreningens kostnader när föreningen vinner målet. Rättshjälpen täckte hennes kostnader, men inte motpartens om hon förlorade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Elsparv och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det förekommer iofs. att folk kör med rena "svammelstämmningar" stämmer på 500 000, nöjer sig med en förlikning på 10 - 20 000, som en del betalar för att slippa strulet med domstol.

Ett fall jag känner till, där stämde en privatperson en bostadsrättsförening på 50 000 kr. Privatpersonen beviljades allmän rättshjälp som betalade hennes kostnader. Föreningens advokat rekommenerade förlikning på 10 000 kr. Detta eftersom privatpersonen ändå inte skulle ha råd att betala föreningens kostnader när föreningen vinner målet. Rättshjälpen täckte hennes kostnader, men inte motpartens om hon förlorade.
Det är det som är likhet inför lagen i Sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.