Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns ett regelverk kallas för lagboken
Nu har samhället vi lever i lyckligtvis både oskrivna regler och hävdvunna former för umgänge mellan individer.
Allt behöver inte gå till rättslig prövning. Vore katastrofalt om så vore fallet.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
1. Det juridiska
Bevisbördan ligger helt på köparen. Den måste kunna presentera mkt tydliga bevis på byggfel, för att säljaren skall vara ansvarig. De har de inte gjort. När säljaren verkligen får en stämningsansökan kan ni anlita en jurist. Var noga med valet av jurist. Om det föreligger tydliga byggfel, så kan dessa skadestånd troligen ställas vidare till byggentreprenören.
2. Det psykologiska
Ta inte på er skuld, för något ni inte gjort fel. Tvärtom, avvisa vänligt och bestämt. Ibland är det läge att vara snäll eller schysst. Men köpare som riktar orimliga krav, efter lång tid, är människor man måste hålla avstånd till. De är desperata, giriga, fräcka eller bara ointelligenta. Neka o avvisa. Lägg en liten del av den sparade advokatkostnader på en psykolog eller rådgivare, som ger er styrka att stå emot oskäliga anklagelser. Lycka till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
Även om det skulle vara underisolerat vilket din syster inte märkt innebär det inte att det är byggfusk utan bara att det är lägre standard (om nu inte köparen kan peka på någon bindande byggnorm som gällde vid tidpunkten för utbyggnaden). Skulle däremot byggplasten sitta på fel sida av isoleringen så att reglarna ruttnat kan det vara aktuellt att tala om byggfusk. Troligen har snickaren ansvar för sådant under 10 år.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Detta forum i allmänhet visar att missnöje mellan köpare/säljare/grannar är vanligt förekomande orosmoment.
Gör det verkligen det? Tvärtom skulle jag vilja påstå? Hur många sådana trådar finns det här?
Och hur många köpare/säljare/grannar finns det?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gör det verkligen det? Tvärtom skulle jag vilja påstå? Hur många sådana trådar finns det här?
Och hur många köpare/säljare/grannar finns det?
Jag har ingen statistik att falla tillbaka på men fingertoppskänsla säger att en stor del av frågeställningar i forumet kommer från någon form av missnöje mellan köpare/säljare/grannar.
Hantverkare ligger givetvis med i missnöjesorsaker.
Jag kan ha fel men sakfrågan förändras inte. Relationer/beteende behöver ibland ett regelverk för att fungera, som svar på att jag blev inbjuden av pmd till "radikala förenklingspartiet"
 
E El oso skrev:
Det är helt fel att säljaren är ansvarig.
För vad?
Köparen har för det första en mycket långtgående undrrsökningsplikt och måste också visa att det är ett fel som är dolt.
Vad är ett fel förresten?
Gentemot vad?
Att isoleringen är dålig eller otillräcklig, skulle det vara ett fel?
Har säljaren ställt ut några garantier för hur mycket isolering det ska vara?
Står det något om det i mäklarens beskrivning av objektet?
Hur värms utbyggnaden upp?
Har köparen inte någon värme på?
Det finns så många frågetecken här.
Jag skulle varken svara eller gå i klinch med köparen. Gör inget slls, svara inte. Bli inte uppskrämd av en en skränig och hotfull köpare.
Sorry om jag var otydlig. OM det konstateras dolt fel så är det säljaren som är ansvarig. Den diskussionen handlade om säljarens kontra försäkringsbolagets roll
 
L lhag skrev:
Stäm köparen tillbaks för olaga hot el. liknande?
Olaga hot? Vad är det för olagligt i att hota med tingsrätten?

Notera att det inte är olagligt att hota någon i Sverige, det är däremot olagligt att hota med något olagligt.

”Ger du dig inte så raggar jag upp din fru!” - lagligt hot då det inte är olagligt att ragga på någons fru

”Ger du dig inte så kommer jag kasta din hund i älven” - olaga hot då det är olagligt att kasta både någon annans och sin egen hund i älven

”Jag drar dig till tingsrätten för det här!” - lagligt hot då du får söka hjälp av tingsrätten för att reda ut saker
 
Redigerat:
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
L lhag skrev:
Stäm köparen tillbaks för olaga hot el. liknande?
Nu är olaga hot brottsbalken, så det får bli ett samtal till polisen.ä därefter en åklagare som avgör. Förvisso lär en sådan anmälan läggas ner innan du hunnit lägga på luren. Men det är detaljer
 
  • Gilla
ronnyo
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Olaga hot? Vad är det för olagligt i att hota med tingsrätten?

Notera att det inte är olagligt att hota någon i Sverige, det är däremot olagligt att hota med något olagligt.

”Ger du dig inte så raggar jag upp din fru!” - lagligt hot då det inte är olagligt att ragga på någons fru

”Ger du dig inte så kommer jag kasta din hund i älven” - olaga hot då det är olagligt att kasta både någon annans och sin egen hund i älven

”Jag drar dig till tingsrätten för det här!” - lagligt hot då du får söka hjälp av tingsrätten för att reda ut saker
Eventuellt skulle det kunna vara olaga hot att hota med ragga på någons fru Den är lite svårbedömd.
Det kan vara så också att svaret blir att hon är vill träffa någon hon vill säkerligen även gifta sig så fort skilsmässan blir klar. 😋😀
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Olaga hot? Vad är det för olagligt i att hota med tingsrätten?

Notera att det inte är olagligt att hota någon i Sverige, det är däremot olagligt att hota med något olagligt.

”Ger du dig inte så raggar jag upp din fru!” - lagligt hot då det inte är olagligt att ragga på någons fru

”Ger du dig inte så kommer jag kasta din hund i älven” - olaga hot då det är olagligt att kasta både någon annans och sin egen hund i älven

”Jag drar dig till tingsrätten för det här!” - lagligt hot då du får söka hjälp av tingsrätten för att reda ut saker
Brottsbalkens nuvarande skrivning är otydlig på så sätt att olaga tvång inte är definerat, i varje fall inte i utpressningsparagrafen: "Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvingade ". I någon kommentar tror jag det stod stod hot om våld, skandalisering eller polisanmälan. Jag tror att brottsbalken tidigare haft formuleringen "hot om polisanmälan om det är otillbörligt". Kanske kan även hot om tingsrätt ibland vara otillbörligt men vanligen är det väl ett laga hot, inte ett olaga.
Att ragga på någons fru är förmodligen inte olagligt och har rimligen inte varit det sedan otrohet (enkelt och dubbelt hor) inte längre var straffbart. Hot om att ragga på någons fru kan däremot kanske tänkas gå in under begreppet skandalisering som rekvisit för utpressningsbrott.
Om hot om våld är mer omedelbart kallas brottet inte utpressning utan rån eller rånförsök.
 
F FGLIN skrev:
Brottsbalkens nuvarande skrivning är otydlig på så sätt att olaga tvång inte är definerat, i varje fall inte i utpressningsparagrafen: "Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvingade ". I någon kommentar tror jag det stod stod hot om våld, skandalisering eller polisanmälan. Jag tror att brottsbalken tidigare haft formuleringen "hot om polisanmälan om det är otillbörligt". Kanske kan även hot om tingsrätt ibland vara otillbörligt men vanligen är det väl ett laga hot, inte ett olaga.
Att ragga på någons fru är förmodligen inte olagligt och har rimligen inte varit det sedan otrohet (enkelt och dubbelt hor) inte längre var straffbart. Hot om att ragga på någons fru kan däremot kanske tänkas gå in under begreppet skandalisering som rekvisit för utpressningsbrott.
Om hot om våld är mer omedelbart kallas brottet inte utpressning utan rån eller rånförsök.
Det beror på hur man uttrycker det. Det kan bli hotfullt
 
Jag är ansvarig för dolda fel på ett hus jag sålt i 10 år efter försäljningen. Men vad händer om huset säljs igen efter något år? Vem är då ansvarig?
 
  • Gilla
Maret
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag är ansvarig för dolda fel på ett hus jag sålt i 10 år efter försäljningen. Men vad händer om huset säljs igen efter något år? Vem är då ansvarig?
Du är alltid ansvarig i tio år, däremot är det inte nuvarande ägaren som kan anmäla till dig utan nuvarande ska meddela sin säljare (din köpare) och säljaren (din köpare) kan vidaremeddela till dig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag är ansvarig för dolda fel på ett hus jag sålt i 10 år efter försäljningen. Men vad händer om huset säljs igen efter något år? Vem är då ansvarig?
Du är fortfarande ansvarig i 10 år. Det blir vad man kan kalla ett ABC ärende. Du är A som sålt till B som inom 10 år säljer till C. C upptäcker fel i bostad och hävdar dolt fel. C måste då reklamera felet till B som är den kontraktspart hen har avtal med. B behöver även omgående reklamera felet till A. B behöver utreda huruvida det rör sig om ett dolt fel och ev betala ut ersättning till C. B kan sedan i sin tur driva motsvarande krav till A. C kan inte reklamera till A eftersom det inte föreligger något kontraktsförhållande mellan de parterna.

Så även om huset säljs vidare är du ansvarig gentemot din köpare i 10 år från att överlåtelsen skett.
 
K Kirre2 skrev:
Jag är ansvarig för dolda fel på ett hus jag sålt i 10 år efter försäljningen. Men vad händer om huset säljs igen efter något år? Vem är då ansvarig?Vid normala byggprojekt är garantitiden 2 år, men det är en avtals och kontraktsfråga.
Tillämpning av Konsumentköpslagen innebär ändå en rejäl skillnad efter 2 år. De första åren måste byggaren bevisa att han gjort rätt. Vilket är svårt om något är slarvigt utfört, för det syns eller innebär en dålig funktion. Men efter två är vänds bevisbördan. Du som konsument måste då bevisa att arbeten som du tidigare godkänt genom slutbetalning, är undermåligt utfört. I dagligt tal, skiljer man ofta på "byggfel" och "byggfusk". Byggfusk är rejäla klantigheter eller fusk, som ett badrum som byggts utan tätskikt, vägg utan luftspalt eller ångspärr/broms, eller ett vindsbjälklag utan isolering. Men genetiken är det alltså samma frågeställning, men med olika bevisbörda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.