B Bernt Ö97 skrev:
Jag har ingen statistik att falla tillbaka på men fingertoppskänsla säger att en stor del av frågeställningar i forumet kommer från någon form av missnöje mellan köpare/säljare/grannar.
Det har du säkert rätt i, men en överväldigande majoritet av alla invånare säger inget alls här om sina husaffärer eller grannar för de är helt enkelt nöjda. Lite som att ha en fråga på en enkät där man frågar om man har besvarat enkäten, och får 100% ja, fast bara 50% har besvarat enkäten. För de som, skulle ha svarat nej, har ju inte svarat alls.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Jag själv skulle låta dem gå till tingsrätten om de ville, innan det kommit dit hade det inte ens intresserat mig faktiskt.

Att ha dålig isolering eller ens dragit.. är inget "fuskbygge". Då skulle man ju inte kunna sälja något hus, jag gör mina val i mitt hus så att säga. Om andra väljer att ha mer isolering eller mindre (eller andra sorters fönster osv) är ju upp till dem!

Har man speciella preferenser får man helt enkelt göra en djupare analys av just de delar som intresserar en.. (som köpare).

Och en hantverkare har inte gjort något "fuskbygge" för att hen gör som vi bestämt..

Så länge ni inte dolt något, eller medvetet försökt försköna eller "inte informera om" något.. stå känns det osannolikt att de har något att komma med!

Hade det varit så att det läckte in vatten från taket.. eller var mögel/fuktskador osv för att det var felbyggt.. det är en sak! Men dragit och kallt? tyvärr.. höj värmen.. eller tilläggsisolera.. byt ut / sätt in en paxfläkt för ev vent..

Sitt lugnt i båten och låt dem paddla.. (ni har bilder på ert arbete, en hantverkare som brukar sköta sig.. och det har gått flera år sedan de flyttat in)
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
P
B Beckborg skrev:
Tillämpning av Konsumentköpslagen innebär ändå en rejäl skillnad efter 2 år.
Är det inte konsumenttjänstlagen som ska tillämpas i ett sånt fall?
 
  • Gilla
Beckborg och 1 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Det har du säkert rätt i, men en överväldigande majoritet av alla invånare säger inget alls här om sina husaffärer eller grannar för de är helt enkelt nöjda. Lite som att ha en fråga på en enkät där man frågar om man har besvarat enkäten, och får 100% ja, fast bara 50% har besvarat enkäten. För de som, skulle ha svarat nej, har ju inte svarat alls.
Urvalsbias (som det heter på svengelska).
 
  • Tecknad bild visar urvalsfel med enkelhet genom undersökningsresultat; föreläsare och lyssnare förvånade av datan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Sammy_j och 7 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det inte konsumenttjänstlagen som ska tillämpas i ett sånt fall?
Jo, fel av mig. Men likväl, efter 2 år blir det omvänd bevisbörda.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag skulle bestrida. Undersökninsplikten är långtgående
 
B bobbisen77 skrev:
Jag skulle bestrida. Undersökninsplikten är långtgående
Jag skulle säga att man inte påtalat felet i rimlig tid. Du ska anmäla felet till säljaren inom sex månader från det att man upptäckte det.
 
  • Gilla
bobbisen77
  • Laddar…
TRJBerg
Det är en hel del svagheter i köparens krav. Ser juridiskt väldigt svagt ut.

1. Beskrivningen av felet är lämnar övrigt att önska: "dåligt isolerad", "drar kallt från väggarna" och "ventilationen är felaktig". Förutom att det är, i sammanhanget, oprecist så saknas exakt motivering till varför det är ett "dolt fel".
2. Kravet kommer efter mer än 3 år. Det är uppenbart att "felet" (sådant det beskrivs) borde ha upptäckts långt tidigare.
3. Systern verkar ha god dokumentation på tillbygget i fråga. Såvida inte köparen har rivit väggarna och sett att isolation saknas helt (eller är minimal) så har jag svårt att se att det kan anses vara ett fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Att det är kallt i ett rum är förmodligen inget fel i lagens mening över huvud taget, så då kan det inte heller vara ett "dolt fel". Sen borde man ju, som sagt var, ha agerat redan första vintern...
Men om köparen öppnar upp väggen och ser att det saknas isolering nånstans så kan det ju vara ett "riktigt" fel och anmäls det till säljaren i tid så är det ett nytt läge.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Köpare har tio år på sig angående dolda fel. Men också en mycket omfattande undersökningsplikt.
Jag tycker det låter som mycket skrik men liten ull från köparen och tror att han vill tvinga till sig någon form av ersättning.
Din syster borde ha juridisk rådgivning i sin hemförsäkring. Ta frågor och råd den vägen, det du får veta här har sällan juridisk bäring.
Anteckna noga och dokumentera alla kontakter. Om möjligt: kommunicera bara skriftligt och inte mer än absolut nödvändigt.
Så länge ingen stämning inlämnats och din syster fått ett brev från TR om detta är det bara onödigt med all slags kommunikation. Svara framförallt inte skriftligt, det kan vändas emot dig. Ska man svara skriftligt ska det ske genom en advokat. Svara inte muntligt heller.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle säga att man inte påtalat felet i rimlig tid. Du ska anmäla felet till säljaren inom sex månader från det att man upptäckte det.
Man ska klaga inom skälig tid. Vad som är skälig tid är inte helt väldefinierat, men inom några månader efter att man har upptäckt felet tycks vara rimligt.
I det här fallet handlar det dock mycket troligen inte om något fel.
 
  • Gilla
bobbisen77
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Men om köparen öppnar upp väggen och ser att det saknas isolering nånstans så kan det ju vara ett "riktigt" fel och anmäls det till säljaren i tid så är det ett nytt läge.
Då gäller det att det inte syns isolering på det stället på fotografierna som togs under byggandet …
 
E El oso skrev:
Så länge ingen stämning inlämnats och din syster fått ett brev från TR om detta är det bara onödigt med all slags kommunikation. Svara framförallt inte skriftligt, det kan vändas emot dig. Ska man svara skriftligt ska det ske genom en advokat. Svara inte muntligt heller.
Man kan svara. det bör vara skriftligt.
Det viktigaste är att inte skriva för mycket skriv typ härmed bestrides samtliga krav.
Det är svårt att vända.
 
B Beckborg skrev:
Tillämpning av Konsumentköpslagen innebär ändå en rejäl skillnad efter 2 år. De första åren måste byggaren bevisa att han gjort rätt. Vilket är svårt om något är slarvigt utfört, för det syns eller innebär en dålig funktion. Men efter två är vänds bevisbördan. Du som konsument måste då bevisa att arbeten som du tidigare godkänt genom slutbetalning, är undermåligt utfört. I dagligt tal, skiljer man ofta på "byggfel" och "byggfusk". Byggfusk är rejäla klantigheter eller fusk, som ett badrum som byggts utan tätskikt, vägg utan luftspalt eller ångspärr/broms, eller ett vindsbjälklag utan isolering. Men genetiken är det alltså samma frågeställning, men med olika bevisbörda.
Jag tror knappast konsumentköplagen är tillämplig på affärer mellan två privatpersoner. Den gäller, med vissa undantag, mellan företag och konsumenter. Jag misstänker att den kanske inte heller gäller när företag säljer fastigheter t privatpersoner.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Undersökningsplikten är väldigt omfattande och det faller på köparen. Har det gjorts någon överlåtelsebesiktning? Det känns som ett försök att få pengar, jag skulle inte bry mig. Skulle inte tro att dom går vidare till tingsrätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.