P
Sakfrågan (i den senaste ordväxlingen) är om regelverket i Sverige för husbyggande är bra eller dåligt. Det torde vara ett ämne som är tillåtet att diskutera på detta forum, men det kanske finns en lämpligare tråd? Eller ska vi skapa en ny?
 
OpiMaza
Påminner om att hålla er till ämnet. Annars blir det en rejäl rensning i tråden.

/ Moderator
 
  • Gilla
nissebrun och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så jag har fel i att det är ovanligt att man isolerar med annat än isolering i hus som är byggda efter kriget?

Det får du nog styrka på något sätt.

Man kan ju alltid diskutera extremer, men jag begriper inte vad det har med ts att göra.
Det är relativt vanligt att man blåser väggarna med lös cellulosa och fel utfört kan det bli tok. Nu är det antagligen inte fallet i TS fall men skulle kunna ge upphov till konflikt och anspråk på dolt fel.
 
R Rejäl skrev:
Har jag påståt
P pmd skrev:
Tyvärr finns stor variation när det gäller pragmatism i byggnadsnämnderna i olika kommuner.

Regelverket är en del av problemet.
Vad sägs om att gå med i mitt nya politiska parti, Radikala Förenklingspartiet, liberalt. RFP(L)?
Jag är av princip motståndare till onödig byråkrati, och tar gärna ut svängarna (till min fördel) när jag tolkar regelverket, men!
Detta forum visar med tydlighet att bostäder är källa till subjektiv bedömning om vad som är rätt och fel. Känns bra med ett någorlunda anpassat regelverk som stöd när olika åsikter möts.
Säljare/köpare/grannar har ibland mycket svårt att enas om vad som kan anses vara rätt/fel/lämpligt.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Känns bra med ett någorlunda anpassat regelverk som stöd när olika åsikter möts.
Det tycker du. Sen finns det andra som tycker att var och en ska få bygga vad som helst hur som helst på den fastighet denne äger.

Jag säger inte att den extremen är den rätta men ibland är det nog vettigt att fundera på om den rådande ordningen helt självklart eller den enda rätta. Men oj vad OT… 😳
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Ärligt talat, varför har din syster engagerat advokat innan ens en stämning inlämnats?
Varför det?
Ni drar bara på er kostnader.
Och nu ska ni anlita besiktningman för att besiktiga någon annans hus?
Varför det?
Det är köparens huvudvärk!
Och hur få tillträde?
Nej, nek, nej gör inte det!

Är det någon som ska besiktiga är det köparen för att verifiera att något är fel. Fel? Mot vad?
Det är köparen som ska visa att det är fel, inte din syster som ska bevisa motsatsen.

Och vad är dåligt isolerat?
För ett nybyggt hus finns krav på totala energiåtgången enligt boverkets regler, inte för enskilda byggnadsdelar som en tillbyggnad. . För en tillbyggnad på ett gammalt hus finns inga krav alls. Det kan vara isolerat som en sommarstuga och det är ändå inget fel.
Vet inget om tillbyggnaden, inget beskrivs här närmare men väggtjockleken går ju att se
Och 400.000:-?
Vad får han det ifrån?
Ren bullshit!

Om köparen stämmer er måste han ju precisera och bevisa något. När din syster fått stämningsansökan kan ni anlita advokat, inte förr.
En rättegång brukar inledas med vad parterna anför s.k förberedande förhandling. Den kan i enkla fall gå vidare direkt till huvudförhandling men i komplicerade fall kan parterna få tid att utveckla talan och försvar. Sedan fattar domstolen beslut.

Gör ingenting, svara inte på mail eller brev, då tvingas han, om han vill driva ärendet vidare, att stämma din syster inför tingsrätten och måste då bevisa att något är dolt fel annars kommer han ingen vart.
Sådant som är uppenbart synligt och som man kunnat se vid en noggrann undersökning innan köpet kommer de ingen vart med.. oOch det är köparen som har en nycket långgpe de undrrsökningsplikt. Förstörande provning anses inte ingå i en sådan indersökning dock.
Dåligt utförd isolering kan man se med en värmekamera och vissa telefoner har en sådan funktion som t.ex CAT.

Sitt lugnt i båten och gör ingenting, gå inte i svaromål, allt hon säger kan vändas emit henne. Det kan bara missgynna din syster.
Säger en f.d. besiktningsman numera pensionerad
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
Viktigt att ha ett juridiskt ombud som kan ämnet. Systern skall anmäla ärendet på Rättsskyddsmomentet som ingår i Villa/Hemförsäkringen så får hon hjälp med kostnaderna.
 
R relier skrev:
Viktigt att ha ett juridiskt ombud som kan ämnet. Systern skall anmäla ärendet på Rättsskyddsmomentet som ingår i Villa/Hemförsäkringen så får hon hjälp med kostnaderna.
Det blir inga kostnader.
Köparen har ingen fråga att driva innan de påstådda felen preciseras.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
H
E El oso skrev:
Ärligt talat, varför har din syster engagerat advokat innan ens en stämning inlämnats?
Varför det?
Ni drar bara på er kostnader.
Och nu ska ni anlita besiktningman för att besiktiga någon annans hus?
Varför det?
Det är köparens huvudvärk!
Och hur få tillträde?
Nej, nek, nej gör inte det!

Är det någon som ska besiktiga är det köparen för att verifiera att något är fel. Fel? Mot vad?
Det är köparen som ska visa att det är fel, inte din syster som ska bevisa motsatsen.

Och vad är dåligt isolerat?
För ett nybyggt hus finns krav på totala energiåtgången enligt boverkets regler, inte för enskilda byggnadsdelar som en tillbyggnad. . För en tillbyggnad på ett gammalt hus finns inga krav alls. Det kan vara isolerat som en sommarstuga och det är ändå inget fel.
Vet inget om tillbyggnaden, inget beskrivs här närmare men väggtjockleken går ju att se
Och 400.000:-?
Vad får han det ifrån?
Ren bullshit!

Om köparen stämmer er måste han ju precisera och bevisa något. När din syster fått stämningsansökan kan ni anlita advokat, inte förr.
En rättegång brukar inledas med vad parterna anför s.k förberedande förhandling. Den kan i enkla fall gå vidare direkt till huvudförhandling men i komplicerade fall kan parterna få tid att utveckla talan och försvar. Sedan fattar domstolen beslut.

Gör ingenting, svara inte på mail eller brev, då tvingas han, om han vill driva ärendet vidare, att stämma din syster inför tingsrätten och måste då bevisa att något är dolt fel annars kommer han ingen vart.
Sådant som är uppenbart synligt och som man kunnat se vid en noggrann undersökning innan köpet kommer de ingen vart med.. oOch det är köparen som har en nycket långgpe de undrrsökningsplikt. Förstörande provning anses inte ingå i en sådan indersökning dock.
Dåligt utförd isolering kan man se med en värmekamera och vissa telefoner har en sådan funktion som t.ex CAT.

Sitt lugnt i båten och gör ingenting, gå inte i svaromål, allt hon säger kan vändas emit henne. Det kan bara missgynna din syster.
Säger en f.d. besiktningsman numera pensionerad
R relier skrev:
Viktigt att ha ett juridiskt ombud som kan ämnet. Systern skall anmäla ärendet på Rättsskyddsmomentet som ingår i Villa/Hemförsäkringen så får hon hjälp med kostnaderna.
TS syster har inte fått någon stämning. Att är bortkastade pengar att anlita ett ombud när inte finns något att försvara. Köparen får inkomma med ett stämning först. Nu har TS svarat att de sitter lugnt i båten, vilket är helt rätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
Detta forum visar med tydlighet att bostäder är källa till subjektiv bedömning om vad som är rätt och fel. Känns bra med ett någorlunda anpassat regelverk som stöd när olika åsikter möts.
Säljare/köpare/grannar har ibland mycket svårt att enas om vad som kan anses vara rätt/fel/lämpligt.
Det var inte reglerna om fastighetsöverlåtelse i jordabalken jag syftade på, utan plan- och bygglagen.
 
P pmd skrev:
Det var inte reglerna om fastighetsöverlåtelse i jordabalken jag syftade på, utan plan- och bygglagen.
Detta forum i allmänhet visar att missnöje mellan köpare/säljare/grannar är vanligt förekomande orosmoment. Ett regelverk som kan ange riktningen vid konfliktlösning är ofta behövligt.
Jag är som sagt tveksam till allt för mycket byråkrati men ibland kan det vara värdefullt med lite ordning och reda.
 
P
Ja, och då handlar det om jordabalken. Inte om PBL.
 
Tyvärr finns det vidriga kräk lite här och där, som bara tänker på egen vinning och utan någon som helst skam i kroppen. Som många andra redan sagt:Betala ingenting, ignorera, bestrid. Köparen har en långtgående undersökningsplikt. Och iom ritningar osv har upplysningsplikten med råge uppfyllts.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
I juridisk mening har du rätt. Säljaren är ansvarig. Men med en försäkring kan man redan från första anspråk skicka fram försäkringsbolaget som säljarens "ombud". Försäkringsbolaget och dess jurister sitter på mer kunskap än de flesta säljare och låter sig inte skrämmas så lätt av köparens hot

Bara ett exmpel, Citat:
"Dolda fel-försäkring för hus – hur fungerar det?
Om du tecknar en GarBo Dolda fel-försäkring i samband med att du säljer ditt hus, och köparen upptäcker ett fel som kan omfattas av försäkringen, vänder sig köparen direkt till oss på GarBo med sina anspråk. Vi utreder ärendet och vem som bär ansvaret för skadan samt betalar ut eventuell ersättning. En dolda fel-försäkring minskar risken för ovälkomna kostnader och tvister, både för säljaren och köparen. "
[länk]
Det är helt fel att säljaren är ansvarig.
För vad?
Köparen har för det första en mycket långtgående undrrsökningsplikt och måste också visa att det är ett fel som är dolt.
Vad är ett fel förresten?
Gentemot vad?
Att isoleringen är dålig eller otillräcklig, skulle det vara ett fel?
Har säljaren ställt ut några garantier för hur mycket isolering det ska vara?
Står det något om det i mäklarens beskrivning av objektet?
Hur värms utbyggnaden upp?
Har köparen inte någon värme på?
Det finns så många frågetecken här.
Jag skulle varken svara eller gå i klinch med köparen. Gör inget slls, svara inte. Bli inte uppskrämd av en en skränig och hotfull köpare.
 
  • Gilla
ingo_69
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Detta forum i allmänhet visar att missnöje mellan köpare/säljare/grannar är vanligt förekomande orosmoment. Ett regelverk som kan ange riktningen vid konfliktlösning är ofta behövligt.
Jag är som sagt tveksam till allt för mycket byråkrati men ibland kan det vara värdefullt med lite ordning och reda.
Det finns ett regelverk kallas för lagboken
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.