M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
För lite isolering i väggar är inget dolt fel.
Ventilation i form av friskluftventil eller pax-fläkt som blåser ut genom vägg är synlig teknik inget dolt fel.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Brottsbalkens nuvarande skrivning är otydlig på så sätt att olaga tvång inte är definerat, i varje fall inte i utpressningsparagrafen: "Den som genom olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvingade ". I någon kommentar tror jag det stod stod hot om våld, skandalisering eller polisanmälan. Jag tror att brottsbalken tidigare haft formuleringen "hot om polisanmälan om det är otillbörligt". Kanske kan även hot om tingsrätt ibland vara otillbörligt men vanligen är det väl ett laga hot, inte ett olaga.
Att ragga på någons fru är förmodligen inte olagligt och har rimligen inte varit det sedan otrohet (enkelt och dubbelt hor) inte längre var straffbart. Hot om att ragga på någons fru kan däremot kanske tänkas gå in under begreppet skandalisering som rekvisit för utpressningsbrott.
Om hot om våld är mer omedelbart kallas brottet inte utpressning utan rån eller rånförsök.
Fast nu diskuterades olaga hot som är brottsbalkens 4 kap 5 paragraf specifikt. Att det kan falla under annat tillhörde liksom inte saken…

Nu kunde förvisso mina exemplen varit mer av typen ”din jävla pottsork jag ska krossa knäna på dig” eller ”din jävla sopa jag ska ligga med din fru” snarare än innehålla tvångselementet 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det kommer köparen ingen väg med. Köparen försöker bara skrämmas. Vidgående undersökningsplikt, köparen har dessutom fått ritningar och kommer och klagar efter 3 år!
Vill du ha juridiska råd så ring Villaägarna juridiska avd. Gratis om du är medlem.
När jag ringde Villaägarna och bad om hjälp fick jag höra att dem inte ger juridiskt hjälp eller råd. Dem visade sig mycket förvånad över min fråga. De lova i sina tidningar juridiskt rådgivning men i verkligheten nekar dem ens att den möjligheten finns.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
H
S Skogsei skrev:
När jag ringde Villaägarna och bad om hjälp fick jag höra att dem inte ger juridiskt hjälp eller råd. Dem visade sig mycket förvånad över min fråga. De lova i sina tidningar juridiskt rådgivning men i verkligheten nekar dem ens att den möjligheten finns.
Är du medlem? Har du ringt rätt? Du måste vara medlem för att få gratis rådgivning. Ring igen, det finns massor av medlemmar på detta forum som har fått rådgivning av Villaägarna. Telefonnr. 010-750 01 00.
 
S Skogsei skrev:
När jag ringde Villaägarna och bad om hjälp fick jag höra att dem inte ger juridiskt hjälp eller råd. Dem visade sig mycket förvånad över min fråga. De lova i sina tidningar juridiskt rådgivning men i verkligheten nekar dem ens att den möjligheten finns.
Ringde du verkligen föreningen Villaägarna?
Det finns ju två gratis reklamtidningar med snarlikt namn också.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
jag fick ange medlemmsnr så det är inget tvivel
 
Låter väldigt märkligt. Nu är det väl iofs 4 - 5 år sedan jag senast fick hjälp där. Men det har alltid varit en avsevärd del av medlemsförmånen att kunna få juridisk rådgivning.

Har för mig att det finns en tidsbokning på deras hemsida (om du loggar in).
 
P
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Maret
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det går inte säga att självklart kommer ts syster att vinna. Däremot kan säga att juristerna självklart kommer att vinna. Det är helt säkert.

Men jag förstår köparen. Skulle jag tycka något var fel skulle jag också skrika rättegång. Med det sagt man ska inte låta sig skrämmas bara för att någon skriker.
Det första ts syster ska göra är att sätta sig ner och slappna av. Gör ingenting. svara kort via brev eller mail att du bestrider kravet i sin helhet.

Varken mer eller mindre. Kommunicera inte mer med säljaren. Det viktigaste är att ALL korrespondens skall ske skriftligt.
Ingenting ska sägas muntligt. Desto mindre som är sagt desto bättre.

Det är köparen som har bollen. Vill han stämma så vill han det. Men det är köparen som måste bevisa att föreligger fel som inte gick att upptäcka vid en besiktning.
Det är inte förrens brevet från tingsrätten kommer som man behöver kontakta en jurist.

När det gäller felen så måste köparen vara lite mer specifik. Tänk på att köparen måste anmäla felen så fort dessa upptäcks.
Dålig isolering eller Kanske obefintlig isolering borde man upptäcka första vintern man bor där. Så även om det skulle varit förra vintern så har det gått för lång tid. Någonstans har jag läst 6mån har man på sig att anmäla.
Ventilationen hade gått enkelt att kolla när man besiktigade huset. Så den borde bli svårt.

Sitt lugnt och låt köparen skrika.
Mitt viktigaste råd, bli inte rädd för att köparen skaffar advokat. En advokat kan inte göra mer än någon annan. Ända skillnaden är att advokaten borde kunna lagen bättre och kostar pengar. Byggahus är gratis och vi har samma befogenheter som en advokat. dvs inga😉


Gör absolut inget mer än skriv brevet
inga besiktningsmän.
Måste man bestrida? Hur många gånger måste man bestrida? Räcker det inte att man gör ingenting? Det är väl först när Tingsrätten hör av sig man skall bestrida.
Krav från köparen, köparens krav via advokaten. Var hittar jag info hur man bestrider ett brev (oseriöst krav) och att det är ett måste inom en viss tid?
 
Maret Maret skrev:
Måste man bestrida? Hur många gånger måste man bestrida? Räcker det inte att man gör ingenting? Det är väl först när Tingsrätten hör av sig man skall bestrida.
Krav från köparen, köparens krav via advokaten. Var hittar jag info hur man bestrider ett brev (oseriöst krav) och att det är ett måste inom en viss tid?
Du måste bestrida varje gång fakturan överlåts till en ny kravställare, typiskt sett när du får 1) första fakturan från köparen, 2) (eventuellt) får faktura från ett inkassobolag och 3) får krav från Kronofogden. Påminnelser behöver inte bestridas även om de skickas via advokat (så länge kravställaren är densamma).
 
Maret Maret skrev:
Måste man bestrida? Hur många gånger måste man bestrida? Räcker det inte att man gör ingenting? Det är väl först när Tingsrätten hör av sig man skall bestrida.
Krav från köparen, köparens krav via advokaten. Var hittar jag info hur man bestrider ett brev (oseriöst krav) och att det är ett måste inom en viss tid?
Det är lämpligt att bestrida mot varje ny kravställare. Men det riktigt viktiga är att bestrida om det kommer krav från kronofogden, eller domstol. Om du inte bestrider till kronofogden så blir kravet fastställt och drivs in oavsett hur oseriöst kravet är. Eller, kravet måste nog i någon mån se seriöst ut för att kronofogden skall ta i det.
 
Maret
E EB2 skrev:
Du måste bestrida varje gång fakturan överlåts till en ny kravställare, typiskt sett när du får 1) första fakturan från köparen, 2) (eventuellt) får faktura från ett inkassobolag och 3) får krav från Kronofogden. Påminnelser behöver inte bestridas även om de skickas via advokat (så länge kravställaren är densamma).
Jag pratar inte om en faktura. Utan ett brev från advokaten där man skriver ...säljaren vill göra anspråk om ett belopp. Det är väl inte advokaten som bestämmer hur snabbt man måste bestrida ett brev/krav? Man vill ju ha till en tvist för att gå vidare. Ingen juridisk hjälp från hemförsäkring innan tvist.
 
Jag är lite osäker, men jag tror att man rent formellt inte behöver bry sig om ett brev från en advokat, men det kan nog ge minuspoäng i rätten om advokaten påpekar senare att du inte har besvarat det ursprungliga kravet. Jag tror att man bör ge någon form av svar, även om det bara blir bestrides, och för mig är frågan avslutad. En markering att man kommer ignorera ytterligare påstötningar.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Maret
H hempularen skrev:
Det är lämpligt att bestrida mot varje ny kravställare. Men det riktigt viktiga är att bestrida om det kommer krav från kronofogden, eller domstol. Om du inte bestrider till kronofogden så blir kravet fastställt och drivs in oavsett hur oseriöst kravet är. Eller, kravet måste nog i någon mån se seriöst ut för att kronofogden skall ta i det.
Stämmer inte riktigt. Skulle det komma en faktura gäller följande: "Om avsändaren ändå vill ha betalt för fakturan och har ansökt om betalningsföreläggande hos KF även om fakturan har blivit bestriden, bör en rättelseansökan bli skapad för att undvika en prick i registret. KF utreder (vet ej hur) om betaln.för. är missvisande eller giltig. Om den som vill ha betalt vill gå vidare med sitt krav sker det hos Tingsrätten". Min åsikt är att så länge ett krav inte är en faktura eller stämning så finns inget att bestrida.
 
Om syftet är att fördröja, så kan man nog svara ngt. i stil med att vi har tagit del av synpunkterna och avser diskutera dessa med sakkunnig. Återkommer med svar. Och sedan kan man säkert fördröja ytterligare när advokaten stöter på med "det har tagit tid att hitta en lämplig sakkunnig" osv.
 
  • Gilla
Maret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.