141 560 läst · 372 svar
142k läst
372 svar
Köparen hävdar byggfusk efter drygt 3 år
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Om du tror att det här är en trolltråd. Då tycker jag att du ska anmäla tråden direkt. Om du tycker att trolltråden har hamnat i fel del?! Anmäl det samtidigt.B Boende45 skrev:
Tänk på att ingen tvingar dig att läsa alla inlägg i den här tråden. Ingen tvingar dig att läsa inläggen på bh alls.
Själv har jag inte funderat på några troll.
Jag utgår ifrån att ts är seriös.
kan du inte gör oss alla en tjänst?
Om du inte har något vettigt att säga? Säg inget alls.
Jag är inte intresserad av dina kommentarer. Så har du inget vettigt att säga. Så behöver du inte sägs något alls
Medlem
· Stockholm
· 961 inlägg
Går det till tingsrätten så kontaktar man en advokat och denne får sedan fakturera hemförsäkringen för när ett ärende går till tingsrätt och det är en stämning så kickar hemförsäkringens rättskydd in. Givet att man har en standard-hemförsäkring som man haft i mer än 2 år.H hempularen skrev:
Den naturliga reaktionen är att man på något sätt vill rusta för strid och bemöta anklagelserna. Om parten kommer med sakliga och rimliga punkter inom rimlig tid så kan man ju försöka reda ut saker sinsemellan. Men som i detta fall att komma efter 3 år och klaga är inte seriöst. Man försöker skrämma och hota med Tingsrätten. Det råd som de flesta andra har givit är bra men om man fortfarande känner sig orolig över detta så sök råd på kostnadseffektiva sätt. Man kan höra av sig till sitt försäkringsbolag samt söka rådgivning hos Villaägarna om man är medlem där. Att anlita en egen jurist/advokat kostar snabbt stora summor pengar. Det är först då man faktiskt hamnar i Tingsrätten som det kan vara relevant med juridisk representation.M Micke5811 skrev:
Jag fick igång golvvärmen i min kallfarstu med fjärrstyrning, nu är golvet varmt på morgonen. Helt plötsligt känns farstun varm trots bara 8 grader Celsius. Det är en effektiv lösning till TS....
H HenrikHuslöse skrev:
Folk som hotar med tingsrätten för såna här ärenden är bara desperat och arg.M Micke5811 skrev:Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
Undersökningsplikten är otroligt stark för köparen, han haft tid både före och efter köpet att undersöka allt. Detta själv skulle fälla han i rätten.
Om hon har bygglov på tillbyggnaden och det är tillbyggnaden är gjord enligt bygglovet så är det klart.
Även om hon inte har bygglov så skulle det kräva något så otroligt fel som är gjort och det skulle synas första vintern/sommaren, exempelvis som toalett som är kopplat till dagvatten, golvbrunn som rinner ut under huset eller skarvade vattenledningar under golvet.
Isoleringen kan inte ha sjunkit ihop. Givetvis kan det vara så att det inte är jättetjock isolering, men det är ju i sig inte per automatik ett dolt fel som din syster ska behöva åtgärda, om det inte är så att det finns papper på att det är en viss tjocklek på isoleringen men visar sig att det är mycket mindre tex.M Micke5811 skrev:Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Att direkt acceptera att isolera om för att slippa betala 400 000 tycker jag precis som övriga inte är någon bra idé. Köparen behöver som sagt ha något mer konkret, att hävda att hela utbyggnaden måste rivas och göras om är ju inte på något sätt rimligt.
Att bara ignorera köparen riskerar göra honom ännu mera arg och ännu mer villig att lägga ännu mera pengar på jurister.
Så någon form av anger management vore klokt, men utan att säga, spekulera eller lova något.
Hur få köparen att förstå att han kommer att förlora pengar på jurister?
Husköpare är ofta okunniga. Det är ju inte så ofta de köper hus.
Köparen bör ju kunna presidera sitt klagomål bättre än att han fryser om fötterna och vill ha 400’000kr för att riva och bygga nytt mer välisolerat.
Så någon form av anger management vore klokt, men utan att säga, spekulera eller lova något.
Hur få köparen att förstå att han kommer att förlora pengar på jurister?
Husköpare är ofta okunniga. Det är ju inte så ofta de köper hus.
Köparen bör ju kunna presidera sitt klagomål bättre än att han fryser om fötterna och vill ha 400’000kr för att riva och bygga nytt mer välisolerat.
Ja, det är klart att köparen skulle nog sluta klaga, och på så vis är det ju en effektv lösning för TS. Dock har jag inte hört om TS hade golvvärme i farstun. Än mindre om hon hade någon övernaturlig gåva, så att hon med fjärrsyn/fjärrstyrning kunde sätta på någon golvvärme. Men trots allt tycks det vara isoleringen det klagas på.pacman42 skrev:
Eller så skriver du helt enkelt i fel tråd.
Poängen är den att klagomålet verkar vara att det är kallt i farstun. Lösningen är att skaffa en värmekälla, visserligen kostar det pengar att värma, men det fungerar.
Sedan när är dålig isolering något som man kan klaga på ?
Det finns en energideklaration.
Hade dålig isolering inneburit byggfusk, då skulle ett grannhus till mig vara omöjligt att sälja. Det har dock sålts flera gånger och vid varje visning så eldas det i alla kakelugnarna...
Sedan när är dålig isolering något som man kan klaga på ?
Det finns en energideklaration.
Hade dålig isolering inneburit byggfusk, då skulle ett grannhus till mig vara omöjligt att sälja. Det har dock sålts flera gånger och vid varje visning så eldas det i alla kakelugnarna...
Redigerat:
Det är enbart köparens problem om hen blir arg i detta fallet, det har ts inget ansvar för. 😊blackarrow skrev:Att bara ignorera köparen riskerar göra honom ännu mera arg och ännu mer villig att lägga ännu mera pengar på jurister.
Så någon form av anger management vore klokt, men utan att säga, spekulera eller lova något.
Hur få köparen att förstå att han kommer att förlora pengar på jurister?
Husköpare är ofta okunniga. Det är ju inte så ofta de köper hus.
Köparen bör ju kunna presidera sitt klagomål bättre än att han fryser om fötterna och vill ha 400’000kr för att riva och bygga nytt mer välisolerat.
Vi köpte ett sånt hus för 12 år sen. Världens bästa säljare. Vi har fått en del hjälp med att förstå hur saker hänger ihop med och i huset. Senast för ett drygt år sen.Farstatjej90 skrev:
Många skriver att TS bör bestrida. Finns det i detta läge någon anledning att göra något alls? Varför inte bara ignorera det hela? Om köparen går vidare får man väl ta det problemet då?
Jag tolkar alltså situationen som att det inte finns en faktura eller annat formellt krav utan bara flummiga hot.
Jag tolkar alltså situationen som att det inte finns en faktura eller annat formellt krav utan bara flummiga hot.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 310 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 310 inlägg
Jag röstar också för att ligga lågt och inte alls kommunicera. Blocka telefonnumret och svara inte på email eller snigelpost. Och inte lägga mer pengar på advokaten.
Den dag det dyker upp en stämning från tingsrätten så är det dags för jurist som kan hjälpa en.
Då är alltid upplägget att fördröja och försvåra.
Den dag det dyker upp en stämning från tingsrätten så är det dags för jurist som kan hjälpa en.
Då är alltid upplägget att fördröja och försvåra.