Jag anar något som liknar en konspirationsteori. Hela tillbyggnaden måste göras om (rivas) enligt köparen, det vore lite intressant att kolla med kommunen om det finns någon bygglovsansökan för en ny/större tillbyggnad. Är bygglovsansökan dessutom inlämnad innan kravet kom så är det nästan läge att plocka fram popcornen. Hoppas det ordnar sig smidigt.
 
  • Gilla
Ruffeboy och 4 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Bestrid allting och betala inte ett öre. Och utveckla inga resonemang utan svara enbart att hon bestrider alla krav.
Precis så!
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Det är ett tomt hot. Hon skall ligga lågt, inte göra något
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Och ingen har reagerat på att ett 10 kvm tillbyggnad skulle kosta 400 tkr?? :) alltså 40 trk per kvm, det finns inte ens på kartan. Jag säger bara som alla andra, köparen är ute och cyklar... bestrid alla krav, det är köperan som har bevis skyldighet.
 
  • Gilla
lidhem och 3 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Köpare har tio år på sig angående dolda fel. Men också en mycket omfattande undersökningsplikt.
Jag tycker det låter som mycket skrik men liten ull från köparen och tror att han vill tvinga till sig någon form av ersättning.
Din syster borde ha juridisk rådgivning i sin hemförsäkring. Ta frågor och råd den vägen, det du får veta här har sällan juridisk bäring.
Anteckna noga och dokumentera alla kontakter. Om möjligt: kommunicera bara skriftligt och inte mer än absolut nödvändigt.
 
  • Gilla
Matn05 och 1 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
På det du skriver kan hon lugnt låta det gå till tingsrätten men hon ska ha med sig en jurist som vet vad han pratar om.
 
M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Tro inte på denna köpare. Detta låter väldigt långsökt. Betala ingenting, som någon skrev låter som köparen är pank. Efter 3 år att ta upp detta problem är inte rimligt. Han kan vara hur påstridig han vill låt dig och din syster inte skrämmas, detta är bara löjligt.
 
  • Gilla
Timran
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Köparen hävdar allmänt byggfusk och kan inte precisera vad han menar när han får frågan. Han menar att allt måste rivas och byggas upp på nytt ! Han är väldigt påstridig och hotar med tingsrätten, där min syster kommer förlora och får betala alla advokater som är inblandade. Hon har en advokat som tittat på det men givetvis kan han inte lova att hon kommer vinna i Tingsrätten.
Klart han inte kan lova men om han med denna info är hyggligt övertygad bör hon byta. Förstår inte hur köparen ska leda det gan påstår i bevis, särdkilt inte med hantvekaren som vittne.
 
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Dolt fel? Nästan fyra år senare! Köparen kommer inte att ha någon framgång i tingsrätten så din syster ska inte oroa sig. Köparen har dessutom undersökningsplikt och skulle ha återkopplat till din syster så snart det påstådda felet uppdagades. Köparen får väl tilläggsisolera om hem tycker det är kallt och dragit. Det låter snarare som köparen behöver få fram pengar och har hittat på detta
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Tror han blir så illa tvungen att precisera lite bättre än så om det ska finnas något för tinget att ta ställning till.

Som andra skrivit, ta in oberoende besiktningsman. Men å andra sidan är det väl bara bra för din syster om ni har så lite kontakt som möjligt.
Det jan vänta tills han verkligen lämnar in en stämning. Kolla upp hemförsäkring angående rättsskydd för kostnad för sdvokat.
 
M Maledictus skrev:
Bestrid allting och betala inte ett öre. Och utveckla inga resonemang utan svara enbart att hon bestrider alla krav.
M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Tycker ni kan spara pengarna tills en stämning verkligen är inlämnad.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Som flera skriver så ska upptäkta dolda fel anmälas i rimlig tid från att man upptäcker felet. Tre år känns lite sådär två år för sent på dessa fel. Å andra sidan gäller den delen av lagstiftningen i 10 år innan det är kört att anmäla dolda fel. Men riktigt tunt case, tror hen satsar på en förlikning i tingsrätt. Hoppas att det finns vettiga myndigheter på vägen som avskriver innan det blir en rättsak. Hyr en besiktningsman som kollar tillbyggnaden så är nog saken klar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Tycker ni kan spara pengarna tills en stämning verkligen är inlämnad.
Ja, bestrid bara och bekosta ingen
besiktning eller dyligt.
 
Nej, gör ingenting nu. Det finns inte ens något att bestrida.
Vi vet inte ens om det kommit något skriftligt krav öht.
 
M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Nej, nej och nej.
Ge er absolut inte in i diskussioner om vad som är rätt eller fel , inte om vad man kan reparera eller besiktiga. Bara bestrid kraven, ingen diskussion.
Som dom säger på amerikanska kriminalfilmer. ” Allt ni säger kan och kommer att användas emot er”
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.