F Falckman skrev:
Nej. Om du gör utfästelser om att hallen minsann är isolerad till samma standard som övriga huset är det ett fel i fastigheten. Köparen bör (under normala omständigheter) när denne undersöker fastigheten upptäcka att farstun inte är isolerad i samma omfattning som resten av huset.

Vill du som säljare helgarderad dig påtalar du för köparen att farstun inte är isolerad i samma omfattning som resten av huset. På grund utav utrymmesfrågan har du medvetet inrett farstuns om en "kallfarstu". Då har du ryggen helt fri (iaf så länge du kan bevisa att du påtalat detta).

Generellt kan sägas att dolda fel (och hela jordabalken egentligen) är en lagstiftning som handlar om "sunt förnuft", vilket så klart riskerar att bli helt vansinnigt i dagens samhälle... Människor som i ett par generationer fostrats till att allt alltid är statens, kommunens eller i vart fall inte den enskilde individens ansvar kommer givetvis hitta dolda fel lite vart stans och dessutom kommer en diskrepans mellan lagstiftarens (ursprungliga) intention och de (nuvarande) allmänna rättsmedvetandet uppstå. Där har du en stor anledning till varför dolda fel upplevs som "omöjliga" att få igenom.

Idéerna om dolda fel etc. har kommit till i ett annat samhälle som i någon mening traderats sedan 1700-talet. Dolda fel handlar inte om att köparen inte har ansvar för något, det handlar om att en hederlig person, en bonus pater familias om ni så vill, inte ska kunna bli lurad av en medvetet manipulativ säljare. Lagen är inte till för att folk ska kunna lämpa över till säljaren att i 10 år betala för deras renoveringar. JB 4:19 har en hel del gemensamt med resonemanget om en Bonus Pater Familias från skadeståndsrätten. Enkelt kan man säga att en redig köpare som gör sitt bästa och besitter en viss kompetens om fastigheter och dess skick ska kunna vara trygg med att denne "får vad den betalar för", varken mer eller mindre.
Om du säger (utfästelse i prospekt, kontrakt, eller annat) att tillbyggnaden är gjord 2013 så har du implicit sagt att den är utförd enligt den BBR som gällde 2013, inklusive kapitlet om energihushållning. Tur att tingsrätten består av nötter...

P Peter787 skrev:
Fast en advokat kan inte utrycka sig hur vårdslöst som helst, han kan ju faktiskt förlora advokattiteln (bli utesluten ur advokatsamfundet)
Det är högst teoretiskt, advokater håller varann om ryggen och det måste vara grava fel för det ska hända något.

(Med det sagt filar jag själv på en anmälan till advokatsamfundet, men jag har inget störe hopp om att hon faktiskt ska "straffas" trots att jag räknade till 5 olika paragrafer hon uttryckligen bröt mot, plus att det som skrevs gissningsvis faller in under förtal..)

Angående TS fall så ser jag det som oerhört otroligt att köparen skulle dra det till tingsrätten, som nån sa, att HOTA med rätten och att faktiskt ta det dit är två helt skilda saker.

Köparen är troligen också medveten om att 400k är bisarrt högt men har dragit till med nåt dyrt för att skrämmas och sen kanske "gå med på" en lägre summa (100k ?) så att säljaren (TS syster) ska känna att dom kom billigt undan ändå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Tack alla
Vi har nu beslutat att vi gör som ni säger, dvs vi bestrider och gör inget...
Det står även i köpekontraktet att köparen godkänt besiktningen och valt att inte göra någon ytterligare.

Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)

Återkommer här om/när detta är utrett.
Hej Micke!
Vilken besiktning har köparen godkänt enligt köpekontraktet? Har köparen inte gjort en egen besiktning med sin egen besiktningsman?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är ju anledningen till att folk kommer med sådana här krav. Var finns ni, människor som tar ansvar för hus flera år efter ni sålt? Jag vill också köpa ett sånt hus.
Då kan du köpa vilket hus som helst. En säljare till en fastighet är ansvarig för huset i 10 år efter genomförd försäljning. Så dyker det upp ett fel eller en brist upp till 10 år efter - som visar sig vara dolt och inte förväntat - så kan säljaren hållas skyldig för det. Och det kan innebära att säljaren behöver betala åtgärdskostnaden.

• Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som att ägaren behöver pengar till julklappar. Be systra din bryta all kontakt med honom och svara inte på ett meddelande eller mail mer. Om han vill stämma är det han som kommer förlora sina pengar.
Precis! Som tidigare nämnts, bestrid allt och ha ingen dialog med köparen utan hänvisa till systerns juridiska ombud.

Hade systern god kontakt med någon av grannarna som oxå anlitat samma byggare? Fråga om de haft något att klaga på utfört arbete!?!!?! Och vilken dokumentation de fått av byggaren.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svara på frågor tror jag många gör.

Men mitt inlägg handlade om någon som skulle åka och fixa isolering. Sådana tjänster tror jag inte är så vanliga 😅👏👍
Det var inget som gick att tolka som det i inlägget du svarade på.

Fel ska åberopas snarast till säljaren, att de gått 4 år sedan anser jag är alldeles för lång tid detta fel skulle ha hittats tidigare om de är dolt.

Tror köparen tycker de betalat för mycket nu med nedgången som är på marknaden och försöker få in pengar någonstans ifrån.

Låt köparen köra sitt race de kommer förlora.

//mäklaren

• Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
A Adambergen skrev:
Gå in på advokatsamfundets hemsida och använd deras sökfunktion gällande rätt advokat!
Jobbar du på en advokatbyrå?

• Gilla
  • Haha
big mike och 8 till
  • Laddar…
R
A Adambergen skrev:
Skrämmande när man läser i tråden, många förståsigpåare som ger helt fel råd. Ta kontakt med ert försäkringsbolag och kontrollera ert rättskydd. Hitta en bra advokat som förstår sig på jordabalken och låt dem bedöma. Lyssna inte på någon i denna tråden, rättstvister är mycket kostsamma om det inte sköts korrekt. Gå in på advokatsamfundets hemsida och använd deras sökfunktion gällande rätt advokat!
Rättshaverister? Vad är du för en skojare???

• Gilla
Björkdahl och 3 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Jag har under de senaste fem åren jobbat med juridiska processer inom bygg sektorn. Din syster skall bara sitta lugn i båten. Ni har påvisat alla handlingar gällande utbyggnaden och vad jag förstår så har köparen inte gjort en Jordabalksbesiktning vid köptillfället. Detta är inget som går under Dolt fel då ni påvisat bygghandlingar och dessutom fotodokumenterat byggprocessen. Det är köparens sak att bevisa att det föreligger dolda fel och ni ska på intet sätt bistå eller kommunicera med honom. Kontakta ert försäkringsbolag och se om ni kan få juridisk hjälp via Hemförsäkringen. Besvara sedan allt via er jurist. Tyvärr finns det tokar som tror de har rätt så länge det gäller deras favör.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
A Adambergen skrev:
Skrämmande när man läser i tråden, många förståsigpåare som ger helt fel råd. Ta kontakt med ert försäkringsbolag och kontrollera ert rättskydd. Hitta en bra advokat som förstår sig på jordabalken och låt dem bedöma. Lyssna inte på någon i denna tråden, rättstvister är mycket kostsamma om det inte sköts korrekt. Gå in på advokatsamfundets hemsida och använd deras sökfunktion gällande rätt advokat!
Har du läst tråden, vad är det som får dig att tro att det kommer bli en rättstvist av detta?

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Fel ska åberopas snarast till säljaren, att de gått 4 år sedan anser jag är alldeles för lång tid detta fel skulle ha hittats tidigare om de är dolt.

Tror köparen tycker de betalat för mycket nu med nedgången som är på marknaden och försöker få pengar någonstans ifrån.

Låt köparen köra sitt race de kommer förlora.

//mäklaren
Precis, de försöker desperat få tillbaka det de tycker de betalat i överpris. Men sitt lugn i båten och bestrid allt. Ha ingen kommunikation med köparen, kolla upp rättshjälp som ingår i systerns hemförsäkring

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var inget som gick att tolka som det i inlägget du svarade på.
Jag fattade

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Varför rekommenderar alla att inte kommunicera? Definitivt inte en väg jag skulle gått.

R Rejäl skrev:
Rättshaverister? Vad är du för en skojare???
Vad är det jag missar? Vem säger rättshaverister?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.