43 257 läst · 102 svar
43k läst
102 svar
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
En besiktningsklausul ger, som sagt, normalt köparen rätt att besiktiga bostaden efter köpet och att under angivna förutsättningar därvid frånträda avtalet.
I detta fall skulle kanske säljaren kunna häva om köparen i sin iver att pruta inte fullgör vad som ankommer på denne, men troligen inte med anledning av att tiden för köparen att agera med anledning av fynd vid besiktningen löper ut.
Om det bara rör sig om kosmetika och jag trott att jag skulle kunna få ungefär samma pris från en annan köpare hade jag inte velat ha mer med den omtalade köparen att göra. Agerandet borgar för fortsatta problem. Man vill inte behöva ha en påtvingad livslång relation till köparen av sin fastighet.
I detta fall skulle kanske säljaren kunna häva om köparen i sin iver att pruta inte fullgör vad som ankommer på denne, men troligen inte med anledning av att tiden för köparen att agera med anledning av fynd vid besiktningen löper ut.
Om det bara rör sig om kosmetika och jag trott att jag skulle kunna få ungefär samma pris från en annan köpare hade jag inte velat ha mer med den omtalade köparen att göra. Agerandet borgar för fortsatta problem. Man vill inte behöva ha en påtvingad livslång relation till köparen av sin fastighet.
Du var snabbare.Tomtom79 skrev:
Jag skulle inte gissa på det, utan jag skulle gissa på att det står något i stil med att köparen har rätt att besiktiga fram till ett visst datum och om det framkommer fel som köparen inte kan acceptera så har han rätt att låta köpet återgå. Men när detta datum är passerat så gäller köpeavtalet som vanligt, det ska fullföljas med andra ord. Handpenning betalas normalt direkt efter detta datum (vilket ofta är ett par veckor efter avtalet signeras).
Säljaren har troligen INGEN rätt att avbryta avtalet om inte köparen låter bli att betala eller i övrigt fullgör avtalet. Besiktningsklausulen är bara en utväg för köparen om något större fel upptäcks.
Instämmer helt.
Som flera skriver.
Du som säljare har med största sannolikhet inte rätt att häva köpet. Dock finns det inget som tvingar dig att sänka priset.
Om besiktningsklausulen är skriven som den brukar så har köparen möjlighet att häva köpet utan risk för skadestånd fram till datumet som klausulen gäller.
Köparen får ju bestämma sig om han är beredd att genomföra affären enligt villkoren i kontraktet eller hoppa av. Att inte ta ett beslut här innebär ett beslut att affären ska genomföras eller så kommer han att få betala skadestånd längre fram om han vill avbryta affären.
För din del kan du ju bara vara tydlig med att du inte sänker priset och sen ligger bollen hos köparen.
Du som säljare har med största sannolikhet inte rätt att häva köpet. Dock finns det inget som tvingar dig att sänka priset.
Om besiktningsklausulen är skriven som den brukar så har köparen möjlighet att häva köpet utan risk för skadestånd fram till datumet som klausulen gäller.
Köparen får ju bestämma sig om han är beredd att genomföra affären enligt villkoren i kontraktet eller hoppa av. Att inte ta ett beslut här innebär ett beslut att affären ska genomföras eller så kommer han att få betala skadestånd längre fram om han vill avbryta affären.
För din del kan du ju bara vara tydlig med att du inte sänker priset och sen ligger bollen hos köparen.
Låter som att säljaren är född efter 1990.
Kanske dags att införa besiktning av köpare i jordabalk?
Kanske dags att införa besiktning av köpare i jordabalk?
Detta kan många gånger var mycket bra, t o m pengapesparande framöver.Tomtom79 skrev:
Mitt hus ville säljaren ha 725 000 för 93. Byggt 82. Inga andra än jag var intresserade. Köpte för 550.
Säljaren kunde f ö inget om huset, som han haft några år.
Jag själv lite mer om hus.
Det jag menar är att köparen ska vara nöjd... Och om framtida problem kunna vända sig till tidigare ägare är många gånger guld värt.
Köparen inser inte detta.
Så oavsett hur det går anser jag nu att du kan klippa kontakten totalt.
Köparen har visat samma sak, oavsett vad som händer pengamässigt. Han får köpa alla tjänster i fortsättningen.
Ta rejält betalt om denne vänder sig till dig oavsett vad det gäller.
Redigerat:
Som sagt, lägg upp hela klausulen (men maska bort ev. personlig information). Det låter snurrigt.
Det vanligaste är som sagt att bes. klausulen ger köparen rätt att hoppa av inom ex.2 veckor. Gör han inte det så gäller kontraktet. SOm säljare är du bunden från att avatlet skrevs på.
Det har tydligen börjat komma varianter av klausuler som ger att köparen måste betala en summa om han väljer att hoppa av. Detta lite för att komma åt ett fenomen som dök upp för några år sedan. En spekulant tittar på 5 objekt öven en helg. Tre av dem var tänkbara. Han går in i budgivning på alla 3 och kör på tills han vinner alla 3 budgivningarna, och skriver på köpeavtal. Sedan sätter sig spekulanten i lugn och ro och funderar över vilket av dem han vill ha, eller dumpar alla 3.
Det vanligaste är som sagt att bes. klausulen ger köparen rätt att hoppa av inom ex.2 veckor. Gör han inte det så gäller kontraktet. SOm säljare är du bunden från att avatlet skrevs på.
Det har tydligen börjat komma varianter av klausuler som ger att köparen måste betala en summa om han väljer att hoppa av. Detta lite för att komma åt ett fenomen som dök upp för några år sedan. En spekulant tittar på 5 objekt öven en helg. Tre av dem var tänkbara. Han går in i budgivning på alla 3 och kör på tills han vinner alla 3 budgivningarna, och skriver på köpeavtal. Sedan sätter sig spekulanten i lugn och ro och funderar över vilket av dem han vill ha, eller dumpar alla 3.
Nu är jag verken 90 talist eller gammal och senil än men det är en rätt ironisk och klassisk paradox att en äldre generation tenderar att klaga på den yngre, trots att det är de äldre som har uppfostrat och skapat både samhällsstrukturerna och värderingarna som formar de unga.Hammarskallen skrev:
Måste betyda att man ogillar resultatet av generationernas framgång och det man själv har skapat men skyller ändå på att någon annan har gjort fel, märkligt beteende.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus