43 257 läst · 102 svar
43k läst
102 svar
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Känns ganska enkelt. Han kräver ett prisavdrag på 150 000. Ni säger nej och att ni inte diskuterar prisavdrag. Då är det upp till honom att bestämma sig, hoppa av eller betala. I en förhandling finns inget krav att man ska gå motparten till mötes.S Spongebob92 skrev:
Dra dig ur. Min erfarenhet säger att en sån köpare kommer att återkomma med mer bullshit framöverS Spongebob92 skrev:
Dra dig absolut inte ur.
Du har ett avtal med köparen som du inte ska bryta. Om köparen inte vill fullfölja så är det köparen som ska bryta avtalet. Och beroende på på vad som står i avtalet kan ev den som drar sig ur få betala någon typ av skadestånd. Oftast inte köparen vad jag har sett. De besiktningsklausuler jag har sett har de varit utformade så att köparen får dra sig ur utan skadestånd för allt KÖPAREN anser vara ett fel. Men andra ord väldigt öppet för köparen medan säljaren sitter i en helt annan sits. Så som säljare säger man inte upp eller drar sig ur ett avtal.
Men självklart kan man förhandla och ge motbud om man är intresserad av det. I just detta fall skulle jag vara tveksam då köparen verkar vara en strulputte enligt vad jag har läst. Men om köpare nummer 2 bjöd 300 tusen under så kanske även en sänkning med 150 tusen vara värt det.
Du har ett avtal med köparen som du inte ska bryta. Om köparen inte vill fullfölja så är det köparen som ska bryta avtalet. Och beroende på på vad som står i avtalet kan ev den som drar sig ur få betala någon typ av skadestånd. Oftast inte köparen vad jag har sett. De besiktningsklausuler jag har sett har de varit utformade så att köparen får dra sig ur utan skadestånd för allt KÖPAREN anser vara ett fel. Men andra ord väldigt öppet för köparen medan säljaren sitter i en helt annan sits. Så som säljare säger man inte upp eller drar sig ur ett avtal.
Men självklart kan man förhandla och ge motbud om man är intresserad av det. I just detta fall skulle jag vara tveksam då köparen verkar vara en strulputte enligt vad jag har läst. Men om köpare nummer 2 bjöd 300 tusen under så kanske även en sänkning med 150 tusen vara värt det.
Köparen verkar inte förstå det här med att de köper ett begagnat hus. Någon har levt i huset tidigare. Det är självklart att huset inte ser ut som dagen det byggdes och att det finns småsaker att fixa. Stå på dig. Köparen är orimlig. De har väl sett huset innan köpet? Säkert någon som tror att de kan pruta efter att köpet är klart.
Vill de inte ha huset till satt pris får de frångå avtalet och lägga nytt bud.
Vill de inte ha huset till satt pris får de frångå avtalet och lägga nytt bud.
Nu löpte ju tidsfristen för klausulen ut igår så för sakfrågan är det ju egentligen irrelevant, men man blir ju lite nyfiken på vad det är för defekter som föranleder en önskad prissänkning på 150 papp. Det kan ju inte bara vara kosmetiska brister här och där, som dessutom har uppstått efter visning. Har alla tapeter trillat ner från väggarna efter visning? Har färgen lossnat från panelen? Vad är det för defekter som åberopas? Nyfiken!!! 🙂
För övrigt hoppas jag i första hand att köparen hoppade av och att du har en annan köpare på lut som kan skriva imorgon, i andra hand att köparen fullföljer köpet till avtalat pris och sedan tappar bort alla dina kontaktuppgifter. 👍
För övrigt hoppas jag i första hand att köparen hoppade av och att du har en annan köpare på lut som kan skriva imorgon, i andra hand att köparen fullföljer köpet till avtalat pris och sedan tappar bort alla dina kontaktuppgifter. 👍
Av egen erfarenhet vet jag att det är lämpligt att skapa en ny e-mail adress inför en bostadsförsäljning.T ToRy skrev:Nu löpte ju tidsfristen för klausulen ut igår så för sakfrågan är det ju egentligen irrelevant, men man blir ju lite nyfiken på vad det är för defekter som föranleder en önskad prissänkning på 150 papp. Det kan ju inte bara vara kosmetiska brister här och där, som dessutom har uppstått efter visning. Har alla tapeter trillat ner från väggarna efter visning? Har färgen lossnat från panelen? Vad är det för defekter som åberopas? Nyfiken!!! 🙂
Råkat ut för en förstagångsköpare som ungefär en gång i veckan mailade om mer eller mindre triviala frågor och påståenden under mer än ett år efter köpet.
Exempel; efter en storm hade en del shingelplattor brutits av på ett 35 år gammalt tak, han tyckte jag skulle betala självrisken när hans försäkringsbolag betalt reparationen...lycka till med det 🙄
Hela den här historien är ett argument för att alltid sälja besiktat och, om möjligt, aldrig acceptera några förbehåll.
Byta mail för att man får ett onödigt mail i veckan? Det låter väldigt extremt.P Peter787 skrev:Av egen erfarenhet vet jag att det är lämpligt att skapa en ny e-mail adress inför en bostadsförsäljning.
Råkat ut för en förstagångsköpare som ungefär en gång i veckan mailade om mer eller mindre triviala frågor och påståenden under mer än ett år efter köpet.
Exempel; efter en storm hade en del shingelplattor brutits av på ett 35 år gammalt tak, han tyckte jag skulle betala självrisken när hans försäkringsbolag betalt reparationen...lycka till med det 🙄
Antingen skiter man i det, eller svarar kort på den typen förfrågningar.
Visa gärna kort på det som dom har anmärkningar på och antalet fönster det gäller, så får vi se om 150 000kr verkligen är rimligt?
Jag tycker INTE dom ska ha en krona.
Jag tycker INTE dom ska ha en krona.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus