43 194 läst · 102 svar
43k läst
102 svar
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Ja men mäklaren tycker också att vi bara bör rekommendera honom att dra tillbaka köpet och gå vidare med en annan köpare eftersom han inte riktigt verkar förstå hur det går till i Sverige, köparen verkar dock inte vilja häva köpet utan hävdar att vi måste komma överens om att sänka priset men vi står för långt ifrån varandra i den fråganDr Benz skrev:
Klausulen brukar betyda att de har rätt att hoppa av efter en besiktning fram till ett visst datum. De får givetvis försöka förhandla men det är upp till dig att i så fall acceptera eller avstå.S Spongebob92 skrev:
Så som alla andra, om du har fler köpare som du kanske hellre säljer till och vill ta jobbet så stå på dig stenhårt. Annars, fundera om du vill gå köparen till mötes, kanske kan åtgärda något eller så. När vi köpte hus var det ett antal småfel som upptäcktes, ett par lite mer allvarliga åtgärdade säljaren utan större diskussioner. Det var en otät lucka som läckte fukt upp på vinden exempelvis. Småsaker som lite felaktig silikonlist i badrum, lite klen lutning på golvet och annat som vi kan leva med gjordes ingenting åt. Det gäller att ha en bra kontakt med sin säljare också, det verkar er köpare inte förstå. Ovärderligt att kunna ringa och ställa dumma frågor i framtiden.
Men men, känns som att du är sugen på att stå fast och det hade jag också gjort! Framförallt när de kommer med trams, annars lär de komma med diverse saker även efteråt eftersom de tror att du är deras huresvärd för tid och evighet.
OM det finns andra köpare hade jag kanske till och med övervägt att försöka trigga köparen att avbryta och ta nästa
Ok men har ni fler köpare till pris som ni tycker är ok så hade jag personligen fått avsluta den köparen så fort som möjligt.S Spongebob92 skrev:Ja men mäklaren tycker också att vi bara bör rekommendera honom att dra tillbaka köpet och gå vidare med en annan köpare eftersom han inte riktigt verkar förstå hur det går till i Sverige, köparen verkar dock inte vilja häva köpet utan hävdar att vi måste komma överens om att sänka priset men vi står för långt ifrån varandra i den frågan
Om det redan börjat strula nu så kan det bara bli värre. Att han inte känner till reglerna i Sverige bäddar inte för att göra det bättre heller.
Det citerade borgar för att det är en krånglig köpare. Personen verkar inte förstå att ni inte behöver gå med på att sänka priset.S Spongebob92 skrev:
Gör allt för att sälja till någon annan vilket även mäklaren hintar om.
Säljaren har sannolikt ingen rätt att bryta avtalet.
Nej, han kan ju inte kräva prisavdrag alls för något som framkommer i besiktningen, bara hoppa av.
Om något oväntat framkommit som kostat 150k att åtgärda och sannolikt tagit ner priset med motsvarande vid en försäljning, hade han haft ett gott argument för att ni skulle sätta ner priset för att undvika hävning. Men om det bara är vanliga och förväntade påpekanden så skulle jag sätta hårt mot hårt, kan vara skönt att slippa denna köpare.
Om något oväntat framkommit som kostat 150k att åtgärda och sannolikt tagit ner priset med motsvarande vid en försäljning, hade han haft ett gott argument för att ni skulle sätta ner priset för att undvika hävning. Men om det bara är vanliga och förväntade påpekanden så skulle jag sätta hårt mot hårt, kan vara skönt att slippa denna köpare.
Det låter konstigt. Det normala är att köparen kan häva avtalet utan någon typ av kompensation. Men att säljaren inte kan göra något. Är du säker på att du inte missförstått?S Spongebob92 skrev:
Jag hade inte sålt till någon annan för lägre pris speciellt när det inte finns några riktiga problem.
Att mäklaren säger så kan ju bero på att han/hon inte har lust att få 365 frågor det kommande året av en förvirrad köpare.
Men finns det en som är beredd att betala samma summa kör på.
Skulle gissa att säljaren har rätt att häva kontraktet om köparen inte fullföljt sina plikter i tid d.v.s acceptera besiktningen i tid.
Att mäklaren säger så kan ju bero på att han/hon inte har lust att få 365 frågor det kommande året av en förvirrad köpare.
Men finns det en som är beredd att betala samma summa kör på.
Skulle gissa att säljaren har rätt att häva kontraktet om köparen inte fullföljt sina plikter i tid d.v.s acceptera besiktningen i tid.
Jag skulle inte gissa på det, utan jag skulle gissa på att det står något i stil med att köparen har rätt att besiktiga fram till ett visst datum och om det framkommer fel som köparen inte kan acceptera så har han rätt att låta köpet återgå. Men när detta datum är passerat så gäller köpeavtalet som vanligt, det ska fullföljas med andra ord. Handpenning betalas normalt direkt efter detta datum (vilket ofta är ett par veckor efter avtalet signeras).G Greger_08 skrev:
Säljaren har troligen INGEN rätt att avbryta avtalet om inte köparen låter bli att betala eller i övrigt fullgör avtalet. Besiktningsklausulen är bara en utväg för köparen om något större fel upptäcks.
Populärt i forumet
-
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Bjuda utgångspris efter startad budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Garage fast och lös inredning
Köpa & Sälja hus