52 115 läst · 445 svar
52k läst
445 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Jag har redan en Zyxel NR7103 takmonterad på en TV-antennstolpe.P paralun skrev:Jo och du kan säkert förbättra det betydligt med en antenn, bra placerad.
Sen bör man diskutera det med operatörens kundtjänst om vilken mast som de anser vara bäst och tänkt för området. En annan fråga är vilken last de har på masten, men de kan vara hemlighetsfulla.
Körde 4G via Telenor för ett antal år sedan och de berättade och jag justerade om antennen ett par gånger och jag var nöjd tills jag fick fiber.
Sen kan man ju även jämföra med andra operatörer vad de har att erbjuda med mer djuplodande frågor.
Men en bra placerad 5G mast (basstation) som inte är överbelastad kan vara ett bra alternativ.
Så förutsättningarna är ändå hyfsat bra, även om de säkert kan vara ännu bättre.
5G behöver uppenbarligen inte betyda högre hastighet om som jag bara får in långsamma N28 celler.
Har en N78 cell via min närmaste mast men pga ett stort berg i vägen ger det för dålig mottagning och för varierande hastighet.
Så tills jag optimerat och testat ytterligare får det bli enbart 4G mot en mast betydligt längre bort men med fri sikt och med carrier aggregation med fyra B-celler ger det hyfsat bra fart men betydligt stabilare hastighet.
Det här är en bra sida att kolla höjdskillnader och hinder i vägen mellan två punkter.
https://www.heywhatsthat.com/profiler.html
Supporten ger jag inte mycket för att ringa.
Dels kommer de inte avslöja några positioner mer än ungefärliga väderstreck och dels lämnar de inga som helst garantier vad gäller hastighet. 40-60Mbps på min adress tycker de säkert är mer än godkänt.
Så jag letar master själv med hjälp av cellmapper och riktar om antennen och testar en efter en.
Snabba 20Mhz B3 och B7 celler och avaktiverade långsamma B8, B20, B28 och N28
Ok!S SirKnasen skrev:Jag har redan en Zyxel NR7103 takmonterad på en TV-antennstolpe.
Så förutsättningarna är ändå hyfsat bra, även om de säkert kan vara ännu bättre.
5G behöver uppenbarligen inte betyda högre hastighet om som jag bara får in långsamma N28 celler.
Har en N78 cell via min närmaste mast men pga ett stort berg i vägen ger det för dålig mottagning och för varierande hastighet.
Så tills jag optimerat och testat ytterligare får det bli enbart 4G mot en mast betydligt längre bort men med fri sikt och med carrier aggregation med fyra B-celler ger det hyfsat bra fart men betydligt stabilare hastighet.
Det här är en bra sida att kolla höjdskillnader och hinder i vägen mellan två punkter.
[länk]
Supporten ger jag inte mycket för att ringa.
Dels kommer de inte avslöja några positioner mer än ungefärliga väderstreck och dels lämnar de inga som helst garantier vad gäller hastighet. 40-60Mbps på min adress tycker de säkert är mer än godkänt.
Så jag letar master själv med hjälp av cellmapper och riktar om antennen och testar en efter en.
Snabba 20Mhz B3 och B7 celler och avaktiverade långsamma B8, B20, B28 och N28
Jo jag fick faktiskt bra hjälp av Telenor om vilken mast som är att föredra inkl hur de såg på belastningen på en viss mast.
Sen är ju täckningskartorna som en slutkund ser på en websida av sämre kvalite än vad en support ser på sina.
Men du verkar ju ha koll på det, använde mig av "Network Signal Info" själv men upplevde det klart svårt att kunna avgöra vilken basstation som egentligen är bäst.
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.android.telnet&pli=1
Den var bra 😆J Jocke Best skrev:
Även om tekniken fungerar bra så kan det ju vara ett förtroendeproblem med Starlink när det har en ägare som ena dagen kan få för sig att Europa är alldeles för liberalt, så han får plötsligt ett av sina insikter och stänger ner det tills att Europa snällt ställer in sig i ledet.
Seriöst,
den mannen kan hitta på vad som helst, så Starlink kanske inte är så stabilt som det hävdas ... fråga Ukraina vad man tycker om hans nycker när det gäller deras uppkoppling till Starlink. Skulle inte tro att europeiska politiker just nu är så pigga på att göra sig beroende av Starlink.
Men absolut,
Vi har alla olika infallsvinklar och olika moraliska kompasser så för vissa passar säkert bägge aspekterna utmärkt 🤔
Ja men faktiskt, jag kanske skulle slå Telia en signal och höra efter. 😉P paralun skrev:Ok!
Jo jag fick faktiskt bra hjälp av Telenor om vilken mast som är att föredra inkl hur de såg på belastningen på en viss mast.
Sen är ju täckningskartorna som en slutkund ser på en websida av sämre kvalite än vad en support ser på sina.
Men du verkar ju ha koll på det, använde mig av "Network Signal Info" själv men upplevde det klart svårt att kunna avgöra vilken basstation som egentligen är bäst.
[länk]
Jag tycker det är lite kul och intressant att testa mig fram men så är jag väl kanske nörd också 😋
Men helst hade jag ju såklart sett att jag kunnat koppla på mig på fibernätet.
Jo men det är en stor fördel att man vet lite mer och kan beskriva sin fråga med fakta inkl följdfrågorS SirKnasen skrev:
Har man tur så hoppar supporten upp en nivå där man gör mer än bara svara på det som dyker upp på supportskärmen. Har ingen aning om vad Telia har för policy nu men det borde ju vara angeläget att behålla en kund med bästa möjliga upplevelse.
Vad är priset på villan?
Kostar den 100000 kr är det en kostnadsökning på 35%
Är priset 3500000 kr är kpstnadsökningen bara 1%
Enligt mig en piss i Mississippi
Är det för stor kostnad för dig så leta efter ett annat hus med indragen fiber
Kostar den 100000 kr är det en kostnadsökning på 35%
Är priset 3500000 kr är kpstnadsökningen bara 1%
Enligt mig en piss i Mississippi
Är det för stor kostnad för dig så leta efter ett annat hus med indragen fiber
Det är inte särskilt slagkraftigt idag tyvärr. Jag landar på 20 ms mot en 4G-mast ca en mil bort med ca 30 mil till testservrar i Malmö från en by söder om Växjö. Det kostar en hel del latens att studsa upp mot satelliter, finns inga genvägar här. Men kan givetvis funka fint med typ vanlig streaming.M Marcus-AA skrev:
Jo men inget avgörande annat än om man har en "gamer" i huset.H Harald Blåtumme skrev:Det är inte särskilt slagkraftigt idag tyvärr. Jag landar på 20 ms mot en 4G-mast ca en mil bort med ca 30 mil till testservrar i Malmö från en by söder om Växjö. Det kostar en hel del latens att studsa upp mot satelliter, finns inga genvägar här. Men kan givetvis funka fint med typ vanlig streaming.
Sen det överlägset mesta användningen av fiber är då just störningsfri streaming med flera samtida uppkopplingar.
Det är också lite packet loss och man upplever helt klart en segare uppkoppling och lite varierande svarstider på vanlig surfning när man är på SL kontra fiber.P paralun skrev:
4G/5G upplevs rappare. Men jämfört med modemuppringd 9600-förbindelse via Iridium är SL helt fantastiskt.
/M
Jesus vad tråden drog iväg! På bra sätt men jag lutar starkt åt att testa 5G ett år och utvärdera. Kanske fiber inte är lika måste nu som för 10 år sedan. Vi har köpt fiber både till nuvarande villa 2016 och kort efter till torpet.
DN hade en artikel så sent som i söndags: https://www.dn.se/ekonomi/mobilt-br...e-och-hyresgaster-kan-spara-tusentals-kronor/ (är nog betalartikel)
DN hade en artikel så sent som i söndags: https://www.dn.se/ekonomi/mobilt-br...e-och-hyresgaster-kan-spara-tusentals-kronor/ (är nog betalartikel)
7 miljoner kostar kåken, billigare än nuvarande men det är en hel del som ska fixas och jag slipper helst att gräva upp skaftvägen. Tycker att det verkar som att 5G funkar bra. Inga tunga grejer utom att streama film.U Uffe A skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur kan jag reparera trasigt bredbandsuttag.
Splitta inkommande fiber brf
Varför fungerar inte keystone insatserna?
12V till 220 !!!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G