52 156 läst · 445 svar
52k läst
445 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Varför inte bara vara nöjd med att det är tillräckligt snabbt för att du ska vara nöjd? Då har du ju det du behöver.A Argastesnickaren skrev:Jobbar alla hemma med fruktansvärt tunga program samtidigt som ungar skippar skolan och är hemma och surfar så det är tvunget med fiber eller är det nån form av prestige i frågan?
Kör själv utan fiber och till mig fungerar det klockrent för 269 kr i månaden inklusive router och detta i betong hus utan yttre antenn.
Behöver man verkligen snabbare än detta?[bild]
Jag tycker det går segt när det går i 32 upp. Det behöver inte vara så avancerade saker. Det blir små fördröjningar när man öppnar filer eller gör saker i icke lokala applikationer. Det har vi alla olika tolerans för.
600 upp och ner har jag via VPN mot jobbet nu och då väntar jag aldrig på nätet utan på applikationerna. Perfekt alltså. För mig.
Ingen som föreslagit Starlink? 😀nikasp skrev:
Det blir nog att testa 5G först med risk för att man blir snål och aldrig drar in. Obs att vi inte budat än men har skickat in om lånelöfte och ska värdera vår egen villa både onsdag och torsdag. Vårt hur har nytt badrum, ny tvättstuga, solpaneler med batteri, krallig luftluftare, ommålat petnoga av mig själv för två år sen osv. Så köper vi får vi börja om 😀
https://www.starlink.com/se/residential
Jag har en Zyxel NR7103D droopy skrev:
Jag tror det är fel på den för den vill inte koppla upp på 5G
Den klarar dock carrier aggregation med 1 PCC ihop med 3 SCC och det fungerar
Låsningen på cell-id och RFCN verkar inte heller fungera som det ska när jag försöker testa andra master.
Jag har beställt fiberanslutning nu och inväntar svar på när det kan tänkas bli av.
Jag får väl hanka mig fram med mina 80Mbps så länge.
Köpa en ny router och/eller antenn är jag inte sugen på men jag skulle kanske undersöka om jag har garanti kvar på Zyxel routern.
Kanske skruva ner skrotet och testa på jobbet inne i centrala stan om 5G fungerar där
Det arbetet pågår, PTS klantade sig i förra försöket av reglering och fick underkänt av EU, därav att det dröjt många år längre än det borde.K karlmb skrev:Prisutvecklingen på fiber är tydligen katastrofal på en del håll och där hoppas jag att politikerna sätter ner foten, vi kan inte ha vilda västern i monopolnät som drivs av kapitalhungriga företag.
En reglering krävs, och den måste bli bättre än på elnätssidan dessutom, där vi har sett en del redan.
https://stadsnatsforeningen.se/stad...iggor-virtuellt-tilltrade--till-enfamiljshus/
Detta är väldigt bra och har som sagt varit på gång ett tag....man får hoppas att priset för en virtuell anslutning inte blir för högt bara, för då är vi tillbaka på ruta 1 igen.F fnord skrev:
Extremt konstigt upplägg för nätägaren... driftar själv ett större nät och kunder som använder fibern löpande = intäkter.. problemet är att de inte tänker på riktigt lång sikt. Däremot är det ju bättre finanser i nätbolaget om det görs effektivt och till lägre investering, därav gör man flera på en gång...tvbilagan skrev:
Vi köpte hus i Gustavsberg på Värmdö för några år sedan. Grannen har fiber men offerten för att dra in från gatan till oss skulle kosta 65k. Kör 5G och mesh vilket funkar förvånansvärt bra med en snitthastighet om 100-300Mbit/s vilket är gott nog för hemmajobb och tre barn framför Greta Gris i tid och otid. Kolla om du kan låna nåt modem av någon och testa?
Mycket bättre köra enhetspris för anslutning, dvs HELT frikoppla om det är förberett eller ej, alldeles för många som blandar ihop just en enskild grävning med en enskild kund.
Mycket mer effektivt att bara köra ett pris rakt upp och ner, och det gäller när det görs flera, vill man ha enskild anslutning är det ett tillägg.
Vi köpte vårt hus och efter 2 år av att försöka få någon ordning i vem jag ska vända mig till för att få fiber ingrävt i efterhand (telia, kommunen, diverse operatörer som faktiskt gräver i området etc) så bestämde jag mig för att skita i fiber totalt och köpte Starlink. Säga vad man vill om Musk, men det funkar riktigt bra. Tror inte vi kommer gräva in Fiber i kommande hus som vi planerar att bygga nästa år (även om vi där faktiskt har möjligheten).
Det finns inte många gator som inte Sollentuna Energi har har förberett för fiber vid t.ex. VA-arbeten.L lbgu skrev:Ifall vi pratar villor i storstadsområden som det handlar om här så tror jag att i de allra flesta fall så går det att installera fiber inom några månader. Hur många procent av alla fiberlösa villor i Sollentuna i tiomiljonersklassen tror du inte kan få fiber installerat? Jag tror att det är en väldigt liten procentandel. Ifall det går att få fiber inom några månader så tror jag inte många backar för just det om huset i övrigt är önskvärt. Med tanke på att många renoverar allt möjligt det första de gör när de köper hus så måste fiberinstallation vara en av de enklaste åtgärderna som finns.
Är det någon här på forumet som skulle säga tvärnej till ett hus enbart för att det saknades fiber även ifall det gick att få fiber inom några månader för säg 20k? Ofta är det ju några månader till tillträde så väntetiden för fibern kan ju kortas ned en del.
2001 fick jag fiber installerat och då var det en stor kampanj i kommunen även om inte alla nappade på det så finns det slangar draget i gatorna.
Stickan
Man borde vända sig till nätägaren i det område man bor.Niklas Sörengård skrev:
Vi köpte vårt hus och efter 2 år av att försöka få någon ordning i vem jag ska vända mig till för att få fiber ingrävt i efterhand (telia, kommunen, diverse operatörer som faktiskt gräver i området etc) så bestämde jag mig för att skita i fiber totalt och köpte Starlink. Säga vad man vill om Musk, men det funkar riktigt bra. Tror inte vi kommer gräva in Fiber i kommande hus som vi planerar att bygga nästa år (även om vi där faktiskt har möjligheten).
I Sala verkar det finnas tre nätägare. https://www.sala.se/info/28510
Stickan
Det är sällan det uppstår några direkta samordningsvinster, ivf är det vår erfarenhet i föreningen. Man måste ju då hitta några som är grannar som vill ansluta samtidigt, annars blir det ändå ställkostnader för varje adress. Sen är det planering, risk för problem vid blåsning i tomslangar även om man har såna, och en mängd andra kostnader. Det är svårt att få ihop efteranslutningar nu under 40.000. En kollega som gör samma jobb i en angränsande kommuns energibolags nät har precis samma situation, de tar 40' för efteranslutning och har svårt att få kostnadstäckning. Sen kan man som du tycka att andra kunder eller vinstmedel skall täcka det, för en möjlig framtida intäkt, men vi kan inte låta befintliga medlemmars insatser subventionera nya anslutningar.B Boan skrev:Extremt konstigt upplägg för nätägaren... driftar själv ett större nät och kunder som använder fibern löpande = intäkter.. problemet är att de inte tänker på riktigt lång sikt. Däremot är det ju bättre finanser i nätbolaget om det görs effektivt och till lägre investering, därav gör man flera på en gång...
Mycket bättre köra enhetspris för anslutning, dvs HELT frikoppla om det är förberett eller ej, alldeles för många som blandar ihop just en enskild grävning med en enskild kund.
Mycket mer effektivt att bara köra ett pris rakt upp och ner, och det gäller när det görs flera, vill man ha enskild anslutning är det ett tillägg.
/M
Nja, det handlar ju om att bygga effektivt, samt att se det över tid, beslutar stämman att inte betala ut någon vinst är det ju lämpligt att investera på bästa sätt. Kostnaden är ju inte det du betalar för grävarna, det är avskrivningen som är en kostnad.M Marcus-AA skrev:Det är sällan det uppstår några direkta samordningsvinster, ivf är det vår erfarenhet i föreningen. Man måste ju då hitta några som är grannar som vill ansluta samtidigt, annars blir det ändå ställkostnader för varje adress. Sen är det planering, risk för problem vid blåsning i tomslangar även om man har såna, och en mängd andra kostnader. Det är svårt att få ihop efteranslutningar nu under 40.000. En kollega som gör samma jobb i en angränsande kommuns energibolags nät har precis samma situation, de tar 40' för efteranslutning och har svårt att få kostnadstäckning. Sen kan man som du tycka att andra kunder eller vinstmedel skall täcka det, för en möjlig framtida intäkt, men vi kan inte låta befintliga medlemmars insatser subventionera nya anslutningar.
/M
Varför är inte grävning o inkoppling en kostnad? Det var det ju när nätet byggdes.B Boan skrev: