52 156 läst · 445 svar
52k läst
445 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Kollat in Cellmapper.net ?T tripptrapp skrev:Tyvärr finns det ingen RIKTIG täckningskarta där man kan se band och operatör inzoomat. Jag har inte ens hittat var masterna är och vilka operatörer som har antenner där. Jag skulle vilja se sektorerna också (en mobilantenn täcker i regel 120 grader på <4Ghz banden. Om någon har en länk till en nördkarta så dela.
Fick ångra mitt Telenor 5G abonnemang och återgå till 4G pga dålig svarstid på 5Gn. Trodde absolut det skulle bli en förbättring än med 4Gn men icke. Hastigheterna fördubblades men så gjorde även min svarstid med 5G och det va inte spelbart. Har aldrig över 20ms på 4Gn men med 5G så hamnade jag på 30 och över, då gick det ej.
Tyvärr blev det inget av min fiberbeställning denna gången.
Det skulle gå på 70-tusen plus ordinarie 19-tusen för installation.
De har sökt något bidrag från PTS (post och telestyrelsen?) för mitt område som de hoppas få svar från innan sommaren. Går det genom och blir godkänt kommer de bygga ut till mig och jag kan koppla på mig för 19-tusen.
Jag har också valt att köra 4G före 5G
Via 5G får jag en väldigt varierande hastighet mellan 20 och 200Mbps
Via 4G får jag en stabil uppkoppling på 85-110Mbps
Har lekt en del med cellmapper.net och farit runt och triangulerat master.
Jag får bättre mottagning och fart mot master 6km bort med i det närmaste fri sikt kontra masten 1,5km bort med ett berg emellan.
De har sökt något bidrag från PTS (post och telestyrelsen?) för mitt område som de hoppas få svar från innan sommaren. Går det genom och blir godkänt kommer de bygga ut till mig och jag kan koppla på mig för 19-tusen.
Jag får bättre mottagning och fart mot master 6km bort med i det närmaste fri sikt kontra masten 1,5km bort med ett berg emellan.
Hej MultiManMultiMan skrev:
Jag valde fiber när det erbjöds för drygt 20 år sedan till villan, och använder mobilens bredbandskoppling, när jag reser och som backup, de gånger det inträffar strömavbrott eller fel på fibernätet.
Jag undviker att lägga ”äggen i samma korg” om jag kan undvika detta, gällande t.ex. att klara villans värme, kommunikation och strömavbrott.
När myndigheten för civilt försvar (MSB) uppmanar oss att klara en vecka så ingår kommunikation i detta.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...-en-vecka/tillgang-till-kommunikation-i-kris/
Med det skärpta världsläget så tror jag att vi bör ha en ökad beredskap att klara kriser.
De har ju sökt bidrag...?S SirKnasen skrev:Tyvärr blev det inget av min fiberbeställning denna gången.
Då tänker jag direkt på Bill Gates berömda uttalande:Nissens skrev:
"640K software is all the memory anybody would ever need on a computer"
Man ska nog aldrig säga aldrig ... 😉
Iofs så säger Bill Gates att han aldrig har sagt det här, det är en vandringsskröna enligt honom 😎
Jo och du kan säkert förbättra det betydligt med en antenn, bra placerad.S SirKnasen skrev:Tyvärr blev det inget av min fiberbeställning denna gången.
Sen bör man diskutera det med operatörens kundtjänst om vilken mast som de anser vara bäst och tänkt för området. En annan fråga är vilken last de har på masten, men de kan vara hemlighetsfulla.
Körde 4G via Telenor för ett antal år sedan och de berättade och jag justerade om antennen ett par gånger och jag var nöjd tills jag fick fiber.
Sen kan man ju även jämföra med andra operatörer vad de har att erbjuda med mer djuplodande frågor.
Men en bra placerad 5G mast (basstation) som inte är överbelastad kan vara ett bra alternativ.