Hej!

Jag är ute efter en kap/gersåg och har sneglat på Metabo KGS216 M, sökt en del på nätet men mycket är flera år gammalt.

Bauhaus har den för drygt 1800 vet dock inte om det är V2? Hittills har jag bara lånat såg vid behov men såg att det är begränsat sågdjup jämfört med ex Bosch/Dewalt. Hur mycket påverkar det i praktiken?
Nu i början kommer jag främst använda den till typ altanbyggen, lister, socklar men senare när det blir husköp "på riktigt" så kommer den används till allt :)
Är det bättre o satsa på den större modellen? KGS254

Tack

/R
 
Jag köpte version 1 i höstas på Bauhaus. Fick ett bra pris på sista lådan. Gick förbi sågarna förra veckan och nu säljer de endast version 2 men det framgick inte så tydligt att det är version 2 på paketet utan sågen heter fortfarande likadant.

Jag har inte sågat med min version 1 än men i påsk ska det byggas 40 m2 trädäck så då blir det upp till bevis.
 
Jag har den och tycker att det är en mycket bra maskin för de pengarna. Jag köpte min tillsammans med Metabos egna ställning för ca 2800.
 
ok, då känns sågen ganska rätt iaf :)
frågan är då om 216 räcker, tittade på 254 och den kostar 2700 och man får en Dewalt dw777 för strax under 3. Så här kan man nog hålla på ett tag...
Är Dw777 värd nästan det dubbla?
 
  • Gilla
GladaSnickaren
  • Laddar…
"Är Dw777 värd nästan det dubbla?" Nej, jag har bara klämt på den i butik men den skulle jag aldrig köpa. Men kanske är den en arbetshäst som passar bra på byggen.
Självklart är det bättre att satsa på den större modellen om man har pengar över men det inte ofta man behöver den när man pysslar på huset.
 
Jag körde på den mindre Metabo-modellen då den är lättare, nättare, smidigare samt att de få ggr jag behöver kapa stockar så kör jag motorsågen... :)
 
Jag trodde Dewalt va "the shit", men då släpper jag den helt.

Ok men då kanske 216 är rätt o satsa på, är 1800 ett "normalpris" för den? Personligen gillar jag Hornbach bättre men tyvärr så sålde dom inte Metabo alls..
Finns det nån annan såg som likvärdig som jag också skulle kunna kika på?
 
Redigerat:
Metabon brukar beskrivas som väldigt mycket såg för pengarna här på forumet. Vill man ha mycket såg för mycket pengar så är det nog en kapex eller kanske en Bosch GCM 12 GDL som gäller
 
Haha det där var nog inte riktigt vad jag hade tänkt betala :)
Metabo känns som ett bra val då och 1800 är väl normalpriset gissar jag.
 
Om du köper v1 på metabo sågarna så blir det ca 500 resp 700kr billigare, jag är osäker på om det är något mer än mjukstart som skiljer. Men mjukstart är trevligt.
 
Blir det? Var hittar du dom priserna?
Bauhaus har v2 för ~1800 och billigast v1 (antar att det är det iaf) jag såg på Prisjakt kostar 1675. Får man en v1 för 1300-1400 så känns det ju väldigt billigt.
 
S
V2 har inte mjukstart.
Jag har skrivit om sågen i en annan tråd här på BH.
 
Mikael_L
Real7 skrev:
Om du köper v1 på metabo sågarna så blir det ca 500 resp 700kr billigare, jag är osäker på om det är något mer än mjukstart som skiljer. Men mjukstart är trevligt.
Var finns V1 kvar? (till bra pris)

(Ångrar lite mellan varven att jag inte nöp en när V1-versionerna var nästintill gratis på netonnet)
 
Jag ser nu att de är slut på netonnet, det fanns tidigare hos en lokal handlare här för runt 1200:- men det är nog bara kedjor med stora lager som ev fortfarande sitter på dom.
Men jag som trodde mjukstart var en anledning till att släppa en v2

Edit:
Cdon säljer för 1395:- fraktfritt
Men jag var tvungen att söka på metabo på deras sida för att hitta den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.