Mikael_L
Jag har ju inte byggt ett hus senaste året, så min såg har alltså inte gått speciellt många timmar sen jag köpte.

Men nog tycker jag fortfarande att det känns som ett bra val i sin prisklass.

Om man orkar ränna runt och kolla, prova och chansa, så går det säkert att hitta någon kinasåg som är lika bra men billigare. Men jag skulle inte orka.
 
  • Gilla
VW Transporter
  • Laddar…
Bortsett från storleken inga anmärkningar. Justerade in vinklarna och har hållit sig. Köpte efter ett tag även nya klingor fin/medium/grov för olika jobb.
 
Fortfarande nöjd.

Om det är några saker som jag tycker är mindre bra är det damm- och spånhanteringen. Inte bra på min. De nyare kanske är bättre.
Jag köpte dessutom en ny klinga till sågen, Metabo original, som jag tycker är lite sämre på precisionen än den som satt på från början. Lika många tänder.

Jag väntar på denna nu: https://www.youtube.com/watch?v=-3o1r8xQ9jc
 
Bart skrev:
Fortfarande nöjd.

Om det är några saker som jag tycker är mindre bra är det damm- och spånhanteringen. Inte bra på min. De nyare kanske är bättre.
Jag köpte dessutom en ny klinga till sågen, Metabo original, som jag tycker är lite sämre på precisionen än den som satt på från början. Lika många tänder.

Jag väntar på denna nu: [länk]
Helt plötsligt blev jag sugen på ny kap- och ger :p Har själv en KGS 216M som jag är nöjd med, men modellen i länken erbjuder ju lite annan precision. Väldigt smidigt vid listning och golvläggning.
 
Samma här, väldigt ha-begär helt plötsligt. Det hänger på priset dock. I och för sig har Metabo haft en ganska human prisprofil hittills.
 
Bowman
Frustrator skrev:
Jag har en kgs 216m, köpes 2013 och har använts till det mesta i huset. Den här hittills klarat allt jag önskat. Största nackdelen för mig är att gejdrarna skjuter ut bakåt och kräver lite extra plats.
Ja ok, så inget "supermåste" som inte existerar på denna mackapär då?
Bara som man märker när man väl köpt grejerna och lärt sig hur det funkar.
Så svårt att veta från början liksom.

Funderar på Netonnet.
och då köpa till detta bordet, Metabo KSU 251, Ok bord?
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/verktyg/tillbehor/metabo-ksu251/228838.9453/
 
Bowman
Mikael_L skrev:
Jag har ju inte byggt ett hus senaste året, så min såg har alltså inte gått speciellt många timmar sen jag köpte.

Men nog tycker jag fortfarande att det känns som ett bra val i sin prisklass.

Om man orkar ränna runt och kolla, prova och chansa, så går det säkert att hitta någon kinasåg som är lika bra men billigare. Men jag skulle inte orka.
Nej, jag orkar nog inte lägga några veckor på att leta fram nåt annat, speciellt inte eftersom jag inte har någon erfarenhet vad jag letar efter.
Jag vill hitta en bra alloroundmodell (som alla andra) sen får jag väl uppgrader i framtiden om man stör sig, men förhoppningsvis inte.

Men jag kanske träffar rätt då med denna, det känns rätt prisnivå med.
 
Bowman skrev:
Ja ok, så inget "supermåste" som inte existerar på denna mackapär då?
Bara som man märker när man väl köpt grejerna och lärt sig hur det funkar.
Så svårt att veta från början liksom.

Funderar på Netonnet.
och då köpa till detta bordet, Metabo KSU 251, Ok bord?
[länk]
Det är säkert bra, men i kortaste laget kanske. Jag har det större KSU 400 och det är väldigt gediget, väger nästan 30 kilo.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
S
Bowman
sinuslinus skrev:
2,5 metersborden är korta om man sågar reglar och längre lister. 2,5 meter är mellan ytterkanterna men det betyder inte att det är 2,5 meter till sågklingan. Ett 3,8-4 meters har väl typ 2,5 m arbetsyta.

Ksu 400 verkar ha utgått men jag hittade ett paket på Webhalleb för 3090 kr.
[länk]
Ja ok, tack!
Ja jag hittade det på tretti.se med.
Men beställningsvara 8-15 dagar.. Jag bygger ju nu! :)
Skall man köra väldigt långa grejer sen kanske man kan komplettera med ett sånt där rullstativ?
 
Bowman
Bowman skrev:
Slutligen då
metabosågen kgs16m
Samt sågbord ksu 251

Eller dewalts paket
Kap och gersåg samt sågbänk
Dewalt DW770 / DE7033
[länk]

Svårt att jämföra alltså..
Någon som har något att säga om denna jämförelsen?
Mest prisvärd combo mellan dessa?
Jag är osäker på vad jag skall jämföra?
 
Bowman
Det blev en metabo kgs 16m V.2 och ett dewaltsågbord, DE7033, metabosågbordet hade givetvis tagit slut.
Dewaltstativet hade med bultar som inte passade i sågen, hade egna bultar som tur va. Annars var väl allt ok.
Dewaltbordet känns stabilt och fint.

Sågen känns helt ok, men jag kan inte hitta hur lasern funkar, eller så är den sönder.
Det finns två knappar, ljus och en annan, men inget händer när jag trycker på den andra.

Sen tycker jag tvingen som man spänner fast brädorna med känns dålig, den skall liksom "knäckas/brytas" för att tvingen skall spänna fast. Konstig lösning, eller har jag missuppfattat?

Så vad säger ni om lasern och tvingen?
 
S
Lasern verkar trasig. Ska tändas precis som lampan.

Tvingen är väl den modellen.
 
Bowman
sinuslinus skrev:
Lasern verkar trasig. Ska tändas precis som lampan.

Tvingen är väl den modellen.
Det var väl ingen överraskning, alltid när köper nåt så är det nåt som är kasst rakt ur boxen.. :)
Ja ok, antar att tvingen håller, känns konstigt att det är sidokraft som håller kvar den när man använder den.

Jaja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.