Mikael_L
Nu när KGS216M + stativ KSU 400 finns som extremt bra fyndpris för 1990:- på Bolist-butikerna så slog jag till.
Jag tror det är V1-modellen.

Jag tänkte ge en mycket snabb recension nu bara efter att endast pillrat med den alldeles för kort tid för att egentligen ge ett omdöme, så ta detta för vad det är. :surprised:

Jag är trött ikväll, måste strax gå och nanna, så jag tar detta lite i fel ordning.
Jag kör lite typ en sammanfattning nu, med tanke på att det kanske finns någon som velar över ett köp nu när priset är så rätt.

Sågen känns i överlag bra och rejäl. Den har det mesta kan jag tycka, men den gerar inte mer än 47° åt ena hållet och 48° åt andra. Bosch GCM 8 SJL och min gamla Makita LS0714 klarar väl nåt runt 60° -> 55°.
De förinställda lägena arreterar fint och förtroendeingivande och så gott som glappfritt utan att skruva åt låsskruven.
Spårningsfunktionen spårar även i sitt högsta läge ganska djupt, nära bordet. Det betyder att det går t.ex. inte att spåra bort endast 1 cm ifrån en 45mm regel, det blir djupare spår i högsta läget.
Småborden man skjuter åt sidan känns stabila och förtroendeingivande, och man kan fälla upp ett stopp som gör det möjligt att mycket enkelt ställa in ett längdstopp för att tillverka korta bitar i exakt lika längd.


Strömkabeln känns flimsig, plastig, klen och kort. Kina-sågs-känsla, absolut inte proffssågskänsla.


Ljudet på denna är som nästan alla kap/ger öronbedövande. Det är väl endast några deWalt-sågar och någon äldre metabo-modell som har induktionsmotor, som man möjligen kan stå ut med utan hörselskydd om det endast gäller något enstaka snabbt kap.
Min Makita viner mer gällt i högre frekvens, så först tänkte jag att Metabon var tystare. Men efter lite test så tycker jag nog att de båda låter lika högt, men Metabon i en något lägre och behagligare frekvens.
Den medföljande klingan väsnas också rejält när den arbetar.


När jag provsågade första biten, för att kolla vinklar så var gervinkeln lite fel. Det gick att justera, så efter justering blev det tämligen perfekt (detta har jag varit bortskämd med med Makitan), och då kollade jag sen 45° åt både höger och vänster. Och åt ena hållet stämmer det bra, men åt andra är det lite snett, ev uppåt en halv grad, åtminstone 0,2° :)
Men detta stör mig givetvis, det är ju 1/2 -1 mm på 20 cm !
Det går inte att justera vinklarna var för sig, arreteringsspåren är urtagna i samma metallbit.


Vertikalt sågade den rakt med fabriksjusteringen, även lutad i 45° var det bra.



Sågen rycker till riktigt rejält vid start jämfört med min gamla Makita. Större klinga och starkare motor kan nog vara en anledning. Detta gör det svårt att få till 1/10mm precisionen på saker och ting. Sånt jag tidigare varit lite bortskämd med.
För allmänt bygg och altanbygge och sånt är detta inget som helst problem.


Men sågen vibrerar också en del. På makitan kunde jag för hand hålla fast en bit mot anhållet och spåra lite för att sen ta om och såga färdigt. På denna såg så vibrerar det så pass att vid omtaget kommer jag alltid typ 1/10 mm fel bara för att allt vibrerar iväg, och då försvinner liksom finessen med att spåra för att sen såga.

Och när jag mätte och kollade det 90° lodräta snittet samt 45° kunde jag märka en liten svag böjning av sågsnittet, vilket förbryllade mig.
Men min teori nu är att det är obalans i klingan som får den att helt enkelt såga lite olika breda spår lite beroende på.


Så jag tänker prova med en bättre klinga, och gärna tunnare och lättare för att ev få lite mindre av startryck. Men jag måste alltså köpa en då.



Alla mina anmärkningar här är ju saker som gäller de sista 2 tiondelars mm, så för vanligt bygg och slå ihop altaner och sånt så spelar det som sagt ingen större roll.
 
  • metabo-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simsu och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Konstigt, den där bilden la jag in tidigare, men tog bort hela inlägget då jag ändrade mig... :|

Lite snabbt om sågbänken.
Stabil som tusan, tung som ett as är mina två första intryck.

Ett dåligt val för den som behöver flytta omkring sågbänken mycket, ett bra val där den ofta kommer stå mer permanent i perioder.

I jämförelse med min gamla bänk, som jag ändå inte varit så väldigt missnöjd med, så verkar denna betydligt bättre (förutom vikten då).

Det är inte rullstöd på materialupplagen. Jag vet inte än om det är något jag kommer störas av, men jag tror inte det.
Men däremot hade min gamla bänk en finess, man kunde enkelt fälla upp ett längdanhåll för att kapa många bitar i samma längd. Med Metabo-stativet tror jag det går att göra, men aningens mer krångligt, alldeles särskilt om man ska växla mellan anhåll och inte medan man jobbar.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Jag inhandlade också ett sånt set, ligger nere i garaget och väntar på att bli uppackad. Om man bara kunde få en anledning att såga något.:rolleyes:
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Ser du bor i skåne "kanonkula". Vilken bolist köpte du sågen i! I min var de slut, han sa de centralt fått in ca 3000st som nu var slut förutom om de finns kvar ute i butikerna. Hoppades dock på ny leverans men var inte helt säker
 
olofh skrev:
Ser du bor i skåne "kanonkula". Vilken bolist köpte du sågen i! I min var de slut, han sa de centralt fått in ca 3000st som nu var slut förutom om de finns kvar ute i butikerna. Hoppades dock på ny leverans men var inte helt säker
Löderup(mellan Ystad och Simrishamn). Jag knep den sista iförrgår morse. De hade sålt 5st samma dag som rreklambladet kom ut.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
@ Mikael_L: Bra beskrivning av sågen, känner helt igen mig. Två kommentarer:
* Jag tejpade fast en plåtbit på stoppet för djupskruven, sedan gick det att spåra 45x45 för halvt-i-halvt, det känns inte som att det blir farligt på något sätt - märklig konstruktion.
* Min vibrerar inte, så det är mycket möjligt att klingan är boven
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Mikael_L
Min vibrerar inte speciellt märkbart, men jag får känslan att det har med vibrationer att göra att jag inte förmår att hålla en regelbit blickstilla för att kunna kapa 2 ggr i den i på 100-delen exakt samma ställe.

Detta var inte något problem med min Makita.

Men i vilket fall är det alltså inga kraftiga vibrationer, som direkt larmar och skriker att nu är det något fel.
Det började med att jag undrade varför träbiten flyttade sig en tiondel eller så hela tiden medan jag sågade, hur hårt jag än försökte hålla fast.
 
Vet du om det är v1 eller v2? Borde framgå ur specarna. Tycker annars det är lite märkligt att man kör en kampanj där den redan från början inte finns att köpa via nätet och de handlare jag har inom körbart avstånd har inte heller några.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset.ringde den närmsta butiken i torsdags.då var de helt slut men han hoppades på att få in fler igår så satte upp mig på intresselista. Så han ringde igår o sa att han hade en till mig. Verkar ha fått in ett tiotal men om jag uppfattade det rätt var alla bokade
 
Mailade e-handeln och dom skulle inte få in några nya. Dom hade tänkt köra priset hela sommaren men blev överraskade av det stora intresset.
 
Är inte 1500W = v2?
 
I butiken jag köpte sa de att första omgången var 3000sågar o nu andra 2000st. Och allt var sålt.Vet man ju inte hur mkt sanning det ligger i det men så fall,5000sågar ut till folk.kommer det säljas fler sågar i år?
 
Hos min handlare fanns det 35 kvar när jag var där för några dagar sedan. Känns som butikerna fått in väldigt olika i antal.
 
Där jag köpte mitt kit hade dom beställt 100 paket och sålt 10 första dagen och 7 innan jag kom in vid lunch dag 2.

Och det är v1 det handlar om.
 
Mikael_L
KGS216 M
När jag kapade mitt första snitt och kollade hur 90° det blev, så var det ju inte bättre än det som syntes i bilden som råkade komma med i några inlägg sedan. Scrolla tillbaka och kolla. ;)

Efter justering blev det bra:
metabo-02.jpg

Och sen kollade jag alltså 45°, och 45° åt ena hållet var perfekt också, men åt andra hållet var det tyvärr inte bättre än så här:
metabo-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag ska kolla och undersöka lite mer, men just nu är jag alltså lite besviken och irriterad på detta.
(Men visst ska jag också erkänna att det verkligen inte kan ställas högre krav än såhär på en såg för endast en tusenlapp, som jag gav för denna!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.