Hur mycket mer är V2 värd egentligen?

Den på Cdon är KG216 och inte KGS216 väl?
 
Oj! :confused: ja det var ju en miss, det är ju inte riktigt samma :x
Jag vet inte vad som skiljer v2 mot v1 så jag har ingen uppfattning om v2:ans ev mervärde. Nu verkar ju v1 vara ganska slutsåld, men spontant känner jag att om det inte hänt något markant i nya versionen så skulle jag köpa KGS 254 M för 1990:- Förutom att den är större/bättre så är det mycket större utbud av klingor till den sågen, 216 mm är lite udda. Men det är bara lite löst tyckande utan större eftertanke

Edit:Enligt Netonnet

Förbättringar i version 2
Bättre uppsamling av spån (80% bättre)
Laser och lampa är flyttade till en position över klingans framkant för att undvika att smutsas ned
Handtag är placerat i mittpunkten av sågen för enklare förflyttning
Sidostöden går att ta bort för extra stöd om man jobbar med längre virke på golvet
Större kap dimensioner ( det kan jag inte se på specen, undrar vad det kan vara?)
Kompaktare vid transport och förvaring
Robustare konstruktion
Mer exakt gerning är föregångaren
 
Redigerat:
Var hittar du KGS 254 M för 1800:- ?! :)
Enligt prisjakt är iaf Netonnet billigast med sina 2690:-
Frågan är då om KGS 254 v1 är ett bättre köp en KGS 216 v2? Det är ungefär samma pengar
 
Redigerat:
Skrev fel pris, v1 ligger som du säger på 1990:- Jag skulle köpt v1 av 254:an om inte den nya spånuppsamlingen är exceptionellt bra, men det går att sätta dit en gummiflärp själv på den gamla versionen. Men nya "modellen" är nog tveklöst bättre än den gamla, det är bara att avgöra om förbättringarna är värda merkostnaden.
Det jag förundras över är att det inte är mjukstart på nya.
 
Redigerat:
tack för input, svårt det här. Ska försöka klämma o känna på 254an i helgen
 
S
Frågan är väl också hur mobil/ släpbar den behöver vara...
 
oj ja lite mobil kommer den behöva vara för jag kommer behöva släpa den från förrådet till altanen/gräsmattan när den skall används men jag vet inte om det kommer vara avgörande ?
 
Köp den lilla. Det kan inte vara ofta (om ens någonsin) du behöver såga något grövre så prioritera smidigheten. Penagran du spar kanske räcker till framtida klyvsågköp.
 
Jag har haft en Ryobi EMS 3026 SCL (har jag för mig att den hette) och den kändes faktiskt väldigt kraftfull, dock är det inte någon högre precision och en hel del små plastdetaljer höll heller inte för tidens tand så personligen har jag därför strukit Ryobi från min lista...

Har en tråd där jag jämför Ryobin lite kortfattat med en Festool Kapex vilket kanske inte är en helt rättvis jämförelse men ändå.
 
Ok då är det väl inte något alternativ, Ryobin och Metabon ligger i samma prisklass med Metabon är kanske bättre då.
 
Det blev den lilla Metabon hos Bauhaus med en extra klinga, inte hunnit packa upp den än men hoppas det blir bra :)
 
  • Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
Ser inte riktigt tjusningen med den här på forumet emellanåt ganska bejublade modellen.

Fått låna en och jag tycker den känns ganska rapplig, inte så att materialen är dåliga eller att den inte är robust, men alla små vingmuttrar, plastvred, spakar och allt vad det är känns som en ganska knepig design. Det är lite 129-kronors manuell kinagersåg över den imho. Har använt en ELU som jag tror är grunden till DW:s 77X.serie. En helt annan känsla, rejäl utan att vara otymplig, smart och därmed enkel design. Inte tusen saker som kan tappas bort och gå sönder.

Plus att man får den är betydligt mer kompakt vid förvaring.

Sen kostar ju Dewalten betydligt mer, men har svårt att se bara varför man höjer den här Metabon så mycket :)
 
oj snacka om att såga den rejält.. :/ jag hoppas bli nöjd ändå
 
Nu har jag använt min KGS216M version 1 till ett altanbygge och kan ge mig på en liten recension.

1. Det var enkelt att montera sågen. Det mesta är redan klart men några delar fick man sätta dit själv. Inga konstigheter.

2. Till altanbygget har jag kapat och gerat både liggande och stående. Högsta möjliga höjd är 12 cm som jag körde 45 grader på. Det är precis på håret att 12 cm går in.

3. Reglar kapas utan tvekan med fina snitt och sågen känns stark.

För att bygga en altan behöver man inte lägga mer pengar än såhär och skulle jag bygga ett hus skulle nog det gå bra också. Jag kör alltid hörselskydd men medhjälpare som sågade tyckte inte det behövdes.

Jag ser inget behov av att köpa den större 254:an. Skönt med en såg man orkar bära och som inte tar för mycket plats. 216-versionen klarar alla vanliga virkesdimensioner så det ska till något väldigt maffigt bygge för att behöva en större såg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.