Precis.jag köpte denna då det jag bygger är sandlåda,altan,staket etc.inte direkt några projekt där en glipa på några mm gör så mkt för slutresultatet
 
Mikael_L
KGS216 M
Ja sen var det det där med ett "kupat" snitt som syntes bäst om jag kapade i 45° vinklat på en högre virkesbit.

En bild här på en 28x70 mm gles som jag ställde på högkant (nätt och jämt att det fick plats) och kapade med 45° vinkel:
metabo-04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska märkligt resultat, hur kan snittet bli böjt när själva sågenheten vinklas runt en axel?

Jag tänkte djupt och hårt och funderade på vibrerande sågklinga, som vobblar lite mer i början och sluten av snittet, och därigenom skapar ett sågsnitt som är smalare i mitten och tjockare i början och slutet - det skulle ge detta resultat.

Jag knöck en klinga från min gamla Makita. Ingen bra klinga egentligen, men den enda jag hade med 30mm hål. Och så har makitan 190mm klingor, så den klarade inte att såga genom riktigt helt.

Men en test med denna gav vid handen att det blev mycket bättre.
Och en upptäckt till, med denna mindre klinga blev det inte alls speciellt våldsamt startryck, markant skillnad.



Så då vågade jag till sist packa upp det jag varit på K-rauta och köpt
metabo-05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En 216mm Bosch optiline med 48 tänder, -5° tandvinkel, för 400:-

Känns lite konstigt att sätta in en 400:- klinga i en 1000:- såg ... :x
(Och tänk sen på detta när ni jämför olika dyra och bra sågar, den dyrare har kanske bara den en klinga värd nästan lika mycket som hela den billiga sågen, nu har min Metabo redan kostat mig 1400:-. Mathias, hörde du detta nu ? :D)


Men nu lirar det riktigt bra, må jag säga:
metabo-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så vill ni ha ut det bästa möjliga ur er Metabo, tveka inte att investera i en riktigt bra klinga.


Sen skulle jag gärna se om andra får samma böjda sågsnitt med sin originalklinga, jag är nämligen inte säker om denna är helt OK, det kan ju vara ett måndagsexemplar.
Så den som är villig får gärna testa och rapportera!
 
Redigerat:
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Kommer nog inte ha tid att ta upp den ur kartongen förens senare i veckan men ska försöka göra lite tester
 
Mikael_L
Alko skrev:
Ser inte riktigt tjusningen med den här på forumet emellanåt ganska bejublade modellen.

Fått låna en och jag tycker den känns ganska rapplig, inte så att materialen är dåliga eller att den inte är robust, men alla små vingmuttrar, plastvred, spakar och allt vad det är känns som en ganska knepig design. Det är lite 129-kronors manuell kinagersåg över den imho. Har använt en ELU som jag tror är grunden till DW:s 77X.serie. En helt annan känsla, rejäl utan att vara otymplig, smart och därmed enkel design. Inte tusen saker som kan tappas bort och gå sönder.

Plus att man får den är betydligt mer kompakt vid förvaring.

Sen kostar ju Dewalten betydligt mer, men har svårt att se bara varför man höjer den här Metabon så mycket :)
Ja, jag kan ju tycka att du har vissa poänger.

Alltså, egentligen har jag aldrig gillat DeWalts 770 (700 och allt vad den hetat), men jag är medveten om några rejäla fördelar med den som gör att jag ändå aldrig helt kan räkna bort den. Den är helt enkelt ett jävla bra val för vissa.

Så när jag var in på K-rauta för att köpa den där bosch-klingan så gick jag förbi en DeWalt DW770 som stod uppställd. Och med denna tråd i minne kunde jag inte låta bli och klämma och känna lite.

Och den sågen är verkligen rätt genial, med dragstänger som försvinner in i sågenheten = inget som sticker ut bakåt, man kan stå nära en vägg och arbeta.
Väldigt kompakt och lätt.
Inget lull-lull som kan gå sönder osv. Plåtskivan med hål i för arreteringspositioner är enkel men ändå väldigt förtroendeingivande jämfört med många andra konstruktioner.

Men redan på den nya som stod där på K-rauta fanns det ju högst märkbart glapp i alla möjliga ledder, vilket drar ner intrycket rejält. Avsaknaden av lull-lull är kanske delvis bra, men det innebär ju också att en del saker/funktioner helt enkelt saknas. En del användbart.


Sen väl hemma kvistade jag över hos grannen som har en 770 stående där medan hans snickarkompis jobbar med deras uterum. Provstartade, Javisst, motorn går ju så jävla tyst och fint, så man blir ju avundsjuk ända nerifrån tårna ... (y)
(Motorn (eller dess ljudnivå) är den egenskap jag allra mest skulle vilja ha till min dröm kap/ger-såg)

Men detta, något slitna, exemplar av DW770 var nu dessutom väldigt glappt överallt. Och utdraget gick trögt som få (men jag har väl för lite muskler helt enkelt). Utdraget går säkert att smörja upp lite.


Men summa summarum. Behöver/vill man inte ha den där sista precisionen ner på under 1 mm (det som jag kollat och redovisat för KGS216M här i tråden) utan bara bygger altaner, staket och reglar upp lite väggar emellanåt så duger säkert en DW770 mycket bra.


Och är man dessutom en byggare som åker omkring på diverse uppdrag, och lastar ur och in sin såg i bilen varje dag, ja t.o.m flera ggr om dagen ibland - i en bil som redan känns överfull, så då blir denna såg kanske helt idealisk, med sitt nätta format, låga vikt och oömma no nonsense-konstruktion,.
Och Metabos stativ KGU400 måste verkligen gå 100% bort för denne hantverkare, med sina nästan 30 kg som det väger.

Så för vissa blir nog DW770 fortfarande ett av de bästa valen man kan göra.
Jag skulle också troligen kunna välja denna om jag var i den sitsen.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Lyckades få tag på en såg i torsdags men det var redan slut på sågbordet men hittade ett sådant på Bauhaus och fick därmed prisgarantin...
Har inte packat upp prylarna ännu men för att bygga en altan funkar de säkert :)
 
Försökt få tag på en Metabo från någon Bolist i Stockholm eller Södermanland men det verkar helt slut. Om någon snubblar över en butik som har en kan ni väl meddela. Tack på förhand!
 
Är det V1 eller 2 som Bolist har? Och vad var skillnaden?
 
Ska man satsa på denna Metabo kgs 216m eller en Makita Mls100?
 
Mikael_L
lmoberg skrev:
Ska man satsa på denna Metabo kgs 216m eller en Makita Mls100?
Makitan är säkert en fin såg för pengarna, men jag skulle aldrig köpa den då den saknar slide-funktion och kapar material på max 130mm bredd, och med gervinklar annat än 90° så blir ännu mindre maxdimensioner ! :eek:
Det är inte alls tillräckligt för mig.
 
  • Gilla
lmoberg
  • Laddar…
Köpte metabon på bolist, supermycket såg för pengarna (1000:). Det jag upptäckt hittills är att lasern spånar igen väldigt fort, rengöring krävs ofta när man sågar nytryckt virke. Men en helt ny värld öppnar sig- hur har jag klarat mig med en larvig geringlåda? :eek:
 
Ringt runt och verkar ju slut överallt. Även webhallen hann höja priset och hade ingen tillgänglig för postorder. Får väl ha lite is i magen och se vad som dyker upp framöver.
 
Det Mikael_L skriver om klingan ovan har jag upplevt under hela den tid jag ägt en sådan här.

2010 började jag bygga Garage, Altan och friggebod. Såg inköptes, enbart på pris och att den fanns hemma på Bauhaus när jag var förbi. Har nu använts flitigt i många år utan något som helst underhåll. I bästa fall har jag dammsugit av den då och då när det börjar bli svårt att hitta handtaget under allt spån. Jag har aldrig bytt klinga, den är slö som en smörkniv vid det här laget. Jag har aldrig ställt in en vinkel, bara gasat på.

Det jag märkte direkt var att den bågnar lite vid gering. Det har jag löst genom att kapa försiktigt vid gering. Sänka klingan långsamt. Då fungerar det utmärkt. Alternativt sänka klingan utanför ämnet och långsamt trycka in klingan mot ämnet.

Så sent som i helgen färdigställde jag några planteringslådor som hade en överliggare som sågades med 45 grader gering för att få en perfekt ram runt. Inga problem som helst. Passade perfekt på första försöket.

Så till frågan ovan om vad som är så fantastiskt med just denna såg. Egentligen ingenting, utom priset för en robust maskin. Den är mekaniskt bra helt enkelt. Om den överlever min misshandel och dessutom fortfarande är så exakt, ja då är det inte mycket att orda om. Bara att köpa.

Till helgen tror jag att jag ska unna sågen ett nytt blad. När jag kände på det sist var faktiskt kanten på vinkelhaken vassare än klingan. Kanske ska smörja upp den lite överlag ...
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Bowman
Vad säger ni alla om metabo kgs 216m?
Fortfarande nöjda?
Jag skall inhandla en kap O gersåg med bord, och har en budget på Max 3500:-
Jag är en glad amatör och skall ha den till lättare husrelaterade konstruktioner såsom bygge av arbetsbänk, hyllor och staket osv.

Sorry (många frågor om detta) men önskar gärna mer tips och råd, det är en djungel detta! :)
 
Jag har en kgs 216m, köpes 2013 och har använts till det mesta i huset. Den här hittills klarat allt jag önskat. Största nackdelen för mig är att gejdrarna skjuter ut bakåt och kräver lite extra plats.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.