Yargh...

Hittade Metabo KGS216M V2 på NetOnNet på http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/saga/cirkelsag/metabo-kgs216mv2/210458.8720/

V2...mjukstart, ändrad placering på lampa/laser, etc...säg nu att jag kan spara mängder med kosing genom att inte köpa en Bosch GCM 8 SJL och få en lika bra produkt. Eller har Bosch någon ny modell på gång med finesser som jag bara "måste" ha???

Är det rent av någon som köpt en V2:a enligt ovan och har erfarenheter att komma med?

Och jodå, även 254-modellen finns i V2-version på NetOnNet...

Beslutsångest un masse. HJÄLP...
 
oj...Metabon alla gånger! hade jag varit du hade jag gått på 254an... har själv kgs216 och har byggt två hela hus med den...men det jag saknat har varit mjukstart, och ibland saknat de extra centimetrarna som en större klinga ger.
pengarna du sparar mot boschen lägger du på ett metabo sågbord med fyra(!) meters upplägg helt utfällt.. http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/190538-metabo_sagbord_ksu_400

ska nog uppgradera min såg bara för att det är så prisvärt:) tack för tipset!
 
Ja, närmast är det 2 altaner som ska byggas. Sedan ska jag försöka få till ett bockbord där varje träbit är 320 cm långa, 25 cm breda och närmare 3 cm djupa (gammalt ladugolv). Såg att KSU 400 inte fick någon superbra kritik i GDS. Classes bord eller Bosch GTA 3800 har jag kikat på samtidigt.

Vånda... 216...254...
 
Jag slog till på version 1 för ett par veckor sedan. Kikade på specen för version 2 men då jag fick version 1 för 1300 kr och version 2 kostar 1890 kr så får jag klara mig utan mjukstart osv.

Förbättringar i version 2 (Tror de tagit i lite. Dimensionerna verkar exempelvis vara exakt likadana då klingan fortfarande är 216 mm osv)
Bättre uppsamling av spån (80% bättre)
Laser och lampa är flyttade till en position över klingans framkant för att undvika att smutsas ned
Handtag är placerat i mittpunkten av sågen för enklare förflyttning
Sidostöden går att ta bort för extra stöd om man jobbar med längre virke på golvet
Större kap dimensioner
Kompaktare vid transport och förvaring
Robustare konstruktion
Mer exakt gerning är föregångaren
Mjukstart
 
S
Jag har köpt en 216 v2 och är nöjd.
Den har inte mjukstart. Klingans vinkling går från -2 till 47 grader.
Det går att gera 45 mm reglar men en del av klingskyddet går emot träbiten.
Anhållet är justerbart (såg nåt test på den äldre modellen att det är fast).
Jag köpte sågen främst för att gera lister vilket funkar utmärkt. Jag har en annan noname-såg med 254 mm klinga för grövre fulsågningar. Hade jag inte haftnden hade jag nog övervägt att köpa den större modellen.


Skaffade KSU 400 också. 1489kr på Bauhaus. Kändes prisvärt i förhållande till andra märken och den är stabil.
Det står ingenstans hur långa bitar bänken klarar med stoppet utan bara att den kan bli 400 cm lång. Det är ju rätt oväsentligt. Sätter man sågen i ena änden så kan man kapa ca 2,6 m med stoppet.

Annars är det rätt så lustigt att den nya versionen inte finns med på Metabos hemsida. Hittade den i en pdf-broschyr dock...
 
  • Gilla
Mikke_sb
  • Laddar…
S
Tog en bild med 45 gering med en 45x120 regel.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men åhhh...ingen mjukstart...

Tyvärr har du alldeles rätt, sinuslinus. Ringde Metabos kundtjänst som bekräftade felet på NetOnNet:s hemsida.

De var också förvånade över att grejorna inte låg med på deras egen hemsida, då nyheterna inte var dagsgamla (om man säger så)...
 
Då jag för några månader sedan tänkte köpa den fick jag tag i en tillräckligt ärlig säljare som berättade den efter ett tags användning tappade exakthet i ytterläge då den började glappa i spelet. Dom hade fått tillbaka många. Jag uttnyjade byggvarushusena prisgaranti och fick en bosch 8 sjl för 3300.

Vet inte om detta var en v2 eller ej.
 
Glapp... Vad är detta? Nu sjunker intresset för Metabon.

Lotto-gudar, var mig nådig.
Köper då en Bosch, blå-flådig.
 
Blått e flott
 
S
TräNa skrev:
Då jag för några månader sedan tänkte köpa den fick jag tag i en tillräckligt ärlig säljare som berättade den efter ett tags användning tappade exakthet i ytterläge då den började glappa i spelet. Dom hade fått tillbaka många. Jag uttnyjade byggvarushusena prisgaranti och fick en bosch 8 sjl för 3300.

Vet inte om detta var en v2 eller ej.
Vad menas med ytterläge?
Så man vet vad man ska hålla koll på.
För övrigt så har jag bara sett version två hos Neronnet.
Trodde också det var mjukstart när jag köpte den men tycker inte att det gör så mycket. Startar rätt snällt ändå tycker jag, min större fulsåg är riktigt jobbig (hårdstart...).
 
När jag tittade lite snabbt på nätet så tyckte jag att det stod att v2 går att luta åt båda hållen. Det är ju trevligt om det är så.
Angående exakthet i ytterläge så blir det så på min kgs 216 när jag har slö klinga.
Om skulle jag köpa en ny såg så är mjukstart ett krav.
 
Hej SinusLinus,

det jag försökte säga var att....

Jag tänkte köpa metabon får att man kunde såga breda skivor utan att vända dom(30 cm+). Tydligen enligt en säljare på bauhaus så hade dom fått tillbaka endel sågar för att deras såg glappade i infästningen av bärarmen efter ett tags användning. Om du bara sågar lister är nog avvikelsen så liten om det skulle drabba just ditt exemplar skulle du inte märka det. Men skulle tydligen var tillräckligt märkbart då man sågade större skivor för att dom skulle få den i retur. Det är ju ett rätt stort moment så kräver ju en robust konstruktion.

Fortsätt njut av din Metabo!
 
S
Real7 skrev:
När jag tittade lite snabbt på nätet så tyckte jag att det stod att v2 går att luta åt båda hållen. Det är ju trevligt om det /QUOTE]

Den modellen heter Plus och är betydligt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.