Hur vet man om man fått en V1 eller V2 av KGS 216..? Jag shoppade (i likhet med flera andra här) en på tretti.se för ett par veckor sedan till bra pris, men är osäker på vilken variant det är.
 
magda136 skrev:
Hur vet man om man fått en V1 eller V2 av KGS 216..? Jag shoppade (i likhet med flera andra här) en på tretti.se för ett par veckor sedan till bra pris, men är osäker på vilken variant det är.
Du fick väl ett löstagbart (svart) bärhandtag? Isf. är det en V2
 
Kolla inlägg nr 4 i den här tråden, särskilt vad gäller lampans och laserns placering.
 
Jag får väl erkänna att jag inte provkört maskinen än... Men det låg ett svart löstagbart handtag överst i kartongen! Så det är v2 antar jag tills vidare.
 
Jag har nyligen inhandlat kgs 216m, och har nu en fundering. Hur följsam är eran såg när ni för handtaget långsamt fram och tillbaka (från och mot er)?
Min känns hackig, och man behöver en liten extra kraft för att komma igång. Funderar på om det skall vara så
 
Nu är det en 254 jag har och där är gången väldigt mjuk och fin.
avfetta stängerna och lägg på tunnt med CLP olja eller symaskinsolja, eller fuska och spraya lite wd40/5-56 på dem.

/Micke
 
Tänkte bara tipsa er Byggahusare om att Netonnet har sänkt priset för denna såg till 1290:- Ett imo fantastiskt pris. Vet inte om denna såg är på väg ut eller vad..

Men den sparsamma nöjer sig inte där, utan beställer därför en ifrån Bauhaus (nuvarande pris är 1890:), och efter att ha använt deras prisgaranti, så kommer sågköparen i slutändan då att få betala 1135:-, samt få hela 5 års garanti på sågen.

Dessutom ingår det en extra klinga då man beställer ifrån Bauhaus!

Jag gjorde så själv precis, fick en återbetalning på 754:-, sågen + klingan levererad (fraktfritt) och allt är frid och fröjd. Sågen är tillverkad under 2018.

En KGS216 M inkl extra klinga värd 300:-, för 1135:- är ju liksom svårt att INTE slå till på.

Sågen då? Utan att ha särskilt mycket att jämföra med, så har jag nästan ingenting att anmärka på. Lasern visade rätt från början, stor och tydlig gradering som man kan lita på, snitten blir raka från början (iaf på mitt ex) och klingan flisar inte ens vid mycket tunna kapbitar. Kraft finns det gott om. Jag har inte stressat ihjäl den och kapat 50mm ekplankor, men kör man furu så saktar den inte ner det minsta.

Eller jo, en sak finns det att klaga på. Om man vill montera stoppskruvarna (de inre) på stängerna till sidoutdragen, så gör man bäst i att göra detta innan man monterat sågen på träskiva. Det är pilligt nog ändå! Men detta kan man leva med.. Lite gnäll blir det också på "tvingen" som håller fast bitarna man vill kapa, den kan "kugga över" ibland och därmed tappa spänningen. Detta märker man förstås innan man börjar kapa, och kompenseras av "snabbfunktionen" där man bara trycker in en låsknapp, så ändrar man snabbt höjden på tvingskallen. Vet inte omd et är standard även på andra modeller.

Vad tycker ni andra som ägt sågen en längre tid?
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
S
Du hade tur.
Bauhaus modell med extra klinga ska inte gå att prismatcha eftersom det inte är en identisk modell. Men bra för dig!

Köp en bättre klinga så presterar sågen ännu bättre. Medföljande klingan är inte super och går nog inte att slipa mer än ett par gånger.

Jag ställde in min såg för det gerade inte helt hundra. Finns beskrivning på forumer om hur man sågar en skivas alla sidor för att se felet lättare.
 
S sinuslinus skrev:
Du hade tur.
Bauhaus modell med extra klinga ...
ska inte gå att prismatcha eftersom det inte är en identisk modell. Men bra för dig!

Köp en bättre klinga så presterar sågen ännu bättre. Medföljande klingan är inte super och går nog inte att slipa mer än ett par gånger.

Jag ställde in min såg för det gerade inte helt hundra. Finns beskrivning på forumer om hur man sågar en skivas alla sidor för att se felet lättare.
Jag var själv lite fundersam, därför valde jag att kontakta kundservice först. Fick svaret att de inte kunde se om det medföljde klinga på den Netonnet sålde, så länkade till produktbeskrivningen där det står att klinga medföljer. Fick då svaret att prisgarantin gick att använda.

Kanske gjorde de ett misstag.. Men själva modellen av såg är identisk, har jämfört den med en från Netonnet, modellnumret på 8 siffror är i vart fall identiskt. Det enda som skiljer är just antalet klingor som medföljer.

Tack för tipset om klinga, någon särskild du kan rekommendera? Att den medföljande inte är ”super”, hur menar du då? Hållbarhetsmässigt eller annat?

Letade efter tråd/beskrivning över hur man kontrollerar geringen. Om du vet var den finns och har en stund över så länka gärna.

Men du är nöjd med din såg annars då? Efter ny klinga och bättre inställningar. Något du saknar?
 
S
Jag köpte Bosch top precision. Värd pengarna.
Köpte en billigare boschklinga innan och det är stor skillnad.

Den medföljande klingan tycker jag varken var bra för finlir eller grovjobb.
 
S
Finns en tråd om Boschsågen som tar upp det med gering. Man spänner en skiva någon centimeter från anhållet och kapar. Sen tar man en vinkelhake och ställer anhållet efter den kapade ytan.
Jag sågade en mdfbit runt om alla fyra sidorna och mätte så att sidorna blev lika långa med skjutmått. Då flerfaldigas vinkelfelet eftersom det är flera kapningar.
 
Jaha, då lade både lampan och lasern av. På samma gång. Efter typ 150 snitt med sågen. Trist. Är det värt att försöka laga ens..?
 
magda136 magda136 skrev:
Jaha, då lade både lampan och lasern av. På samma gång. Efter typ 150 snitt med sågen. Trist. Är det värt att försöka laga ens..?
Det är definitivt värt att kontakta återförsäljaren, sådär ska det inte vara! Solklart garantiärende. Du kommer att få en ny såg, alternativt reparerar dem den befintliga.
 
V Vardagsrum skrev:
Det är definitivt värt att kontakta återförsäljaren, sådär ska det inte vara! Solklart garantiärende. Du kommer att få en ny såg, alternativt reparerar dem den befintliga.
Det beror nog på hur lång tid man ägt sågen också..
 
Har haft den sen 2015.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.