H hempularen skrev:
Om det gäller en fastighetsaffär, så räcker ett handslag inte oavsett hur billig fastigheten är. Vid fastighetsaffärer är ett muntligt avtal per definition ogiltigt. Det uppfyller inte formkravet.
Avser inte fastighetsaffärer att ett handslag gäller.
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
summan ni har lagt har det vart under pris flera gånger eller? tänker kanske ni har hamnat på någon intern svartlista

vi hade en svart lista när jag jobba på en bilfirma för många år sen
Vi har inte lagt något bud än, sammanlagt har vi väl varit på 5 -8 visningar utspritt på kanske 4 olika företag och mäklare. 2 hus har vi varit riktigt intresserade av och fört en diskussion med mäklarna. Det huset jag nämnde i starten så var vårt maxbud 5750000 isf 6. Detta för att 6 är orimligt (vi har koll på området och priser). Är det tillräckligt många visningar för att bli svartlistad?
 
Jenny H Jenny H skrev:
För lite bakgrund så letar vi hus i en större universitetsstad,
Varför måste det vara en universitetsstad?
 
Jenny H Jenny H skrev:
Vi kommer lägga ett brev i brevlådan i helgen :) Då får säljaren själv bestämma om de vill kontakta oss, tänkte vi.
Själv skulle jag inte gilla att få brev lagt i lådan. Jag vet att det är många som tycker det är en bra idé (och kanske det fungerar). Jag skulle tycka det var ”creepy” att någon kört runt i kvarteret och spanat när jag inte lagt ut till försäljning ännu. Bara om det var ett riktigt bra bud som inte gick att motstå skulle jag svara. På gång är ofta endast ett test för att kolla marknaden.

Har ni mailat mäklarna med läs-kvitto så ni vet att de läst era mail?
 
L L Jan skrev:
Stämmer jag en annan syn än många andra på hur mäklare bör arbeta. Jobbar själv med affärer och har lätt sett hur mäklarbranschen förfaller från respekterad till typ Lux-försäljare. Synd! Så tråkigt att mäklare sjunkit.

Stämmer inte om påskrivna avtal! Det är jätteviktiga för de är de valida juridiska dokumenten som gäller, både för legala enheter och privatperson. Det finurliga är dock hur man skriver dem och hur noga eller inte noga de som skriver på dem läser dem, så man kan krypa ur om motparten börjar krångla. Gäller större affärer. Och de man inte personligen känner.
För övrigt för mindre affärer tycker jag det räcker med ett handslag.
Vad är en ”legal enhet”?
 
L L Jan skrev:
Eller de kanske vinner på det?
Självklart vinner de inte på det. Folk vill inte behöva ta ledigt från jobbet för att gå på visningar. Tänk att många kanske går på 10+ visningar innan de hittat rätt. En som vill sälja sin fastighet väljer självklart inte en mäklare som genom sitt arbetssätt gör att det blir färre intressenter.

Ifall du inte tror på ovanstående kan du ju undra varför inte mäklare gör så ifall det skulle bli lönsammare att bara jobba kontorstid, de vill ju maximera sin lönsamhet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Säljare får ringa på sin egen annons så att de får reda på om det fungerar korrekt..
 
Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
Varför måste det vara en universitetsstad?
Jag gissar att TS har en specifik stad i tankarna, dit de vill flytta och att det är en universitetsstad, dvs det är inte en väldigt liten stad.
 
Fairlane
M MetteKson skrev:
Själv skulle jag inte gilla att få brev lagt i lådan. Jag vet att det är många som tycker det är en bra idé (och kanske det fungerar). Jag skulle tycka det var ”creepy” att någon kört runt i kvarteret och spanat när jag inte lagt ut till försäljning ännu.
Brev i lådan eller telefonsamtal skulle jag inte gilla om jag inte aviserat något intresse av att sälja eller om min mäklaren gjort vad hen fick betalt för, att svara på förfrågningar. Om min mäklare inte svarade när potentiella kunder hörde av sig skulle jag velat veta det.
M MetteKson skrev:
Bara om det var ett riktigt bra bud som inte gick att motstå skulle jag svara.
Egentligen behöver man inte något svar från säljaren, det kan räcka med att göra denne uppmärksam på att mäklaren inte är kontaktbar för potentiella kunder.
M MetteKson skrev:
På gång är ofta endast ett test för att kolla marknaden.
Kanske, men hur får man veta något av testet om mäklaren inte svarar?

Jag har aldrig testat marknaden på det viset. Hur gör man då? Hör man av sig till mäklaren och ber de lägga ner tid och pengar för att man bara vill veta vad man kan få? Vi hade faktiskt en sommarstuga ute som på gång under höst/vinter, men då hade vi bestämt oss för att den skulle säljas. Vi kontaktade en mäklare och sa att vi vill sälja till våren, vi behöver hinna röja innan. Mäklaren föreslog då att lägga ut den som "på gång", dvs det var 100% mäklarens förslag.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Varför måste det vara en universitetsstad?
oftast flyttar man ju för jobb så
 
Det är många veliga "köpare" där ute och jag har viss förståelse att mäklare behöver sålla rätt hårt.

Av det du berättar ts tycker jag ni hamnar i kategorin veliga helt klart. Du säger att ni vet vad ni vill ha men var varit på upp till 8 visningar utan att ni fått iväg ett enda bud.

Du skriver att priset är för högt på det huset ni nästan la bud på då du har koll på området och liknande hus samt priser. Detta kan såklart få mäklaren att bli sur när du säger att du kan göra en bättre värdering än mäklaren och säljaren gjort, om detta nämnts högt vid visning så förstår jag om mäklare och säljare inte vill ha er där på någon öppen visning iallafall.

Du besvarar sms med mäklaren där han nämner ett accepterat pris och du svarar att ni kan nästan möta det efter visning och besiktning. Alltså prutar du redan innan visning och om detta är lägsta pris finns det ju ingen anledning för mäklaren att svara dig mer?

Jag förstår inte riktigt varför du nästan uteslutande fått medhåll att det är alla mäklare det är fel på i denna tråden..

Obs jobbar inte som mäklare, har sålt hus både med och utan mäklare. 😆
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Självklart vinner de inte på det. Folk vill inte behöva ta ledigt från jobbet för att gå på visningar. Tänk att många kanske går på 10+ visningar innan de hittat rätt. En som vill sälja sin fastighet väljer självklart inte en mäklare som genom sitt arbetssätt gör att det blir färre intressenter.

Ifall du inte tror på ovanstående kan du ju undra varför inte mäklare gör så ifall det skulle bli lönsammare att bara jobba kontorstid, de vill ju maximera sin lönsamhet.
Svaret är att någon började och många hängde på.
Efter en snabbkoll fann jag att mäklare hos kedjorna ofta bedriver 7Eleven verksamhet och söndagar. Fann flera lokala utan kedja som inte gör det, bara i undantagsfall. De har å andra sidan lägre omkostnader utan overhead.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.