30 771 läst · 191 svar
31k läst
191 svar
Köpa hus, hur hanterar man mäklare???
Fast "på gång" annonser kan också få en köpare innan visning om budet är det rättaL lbgu skrev:Problemet är att du frågar om s.k. På-gång annonser. Då dessa inte är direkt till salu så tycker mäklaren att det inte finns något att tjäna på att lägga någon tid på dessa. De väntar på att det ska bli skarpt läge.
Mäklare är säljare, de har typ samma moral som vilken telefonförsäljare/bilförsäljare som helst. Tråkigt men sant.
Herre jösses! Jag skulle aldrig orka leta hus och gå på visningar under 1 års tid! Jag har köpt en lght och ett hus utan visning. När ett schysst objekt kommer ut på marknaden gäller det att slå till som en kobra! Jag blev nöjd med båda köpen. Om man känner till området, har bilder och en planlösning samt tillgång till övriga dokument så tror jag inte att visningen gör varken till eller ifrån.Fairlane skrev:Ja, det ena gör man oftare, men frågan är varför mäklare ska vägra kunderna det kunden vill ha, bara för att det sker mer sällan. Det står givetvis mäklare fritt att säga att de bara arbetar 8-17 vardagar, men man får vara bra naiv om man tror att det kommer gå lika bra för den mäklaren som för mäklaren som erbjuder sig att komma hem till potentiella kunder en kväll i veckan i veckan eller två, och som bjuder sig att visa huset en helg.
Ja, vad nu det har med saken att göra.
Du verkar helt enkelt inte förstå hur det går till alls, kanske saknar erfarenhet?
Så här gick det till när jag och skulle köpa bostad med en partner.
Först agerade jag säljare av min lägenhet (hon behöll sin tills vidare):
Som säljare träffade jag 4 olika mäklare hemma hos mig, 4 olika kvällar. De fick var och en värdera min lägenhet och gå igenom hur de ville lägga upp affären. Det var olika alternativ med annonsering, ersättningsmodeller, etc. Jag som potentiell kund tyckte det var ett fantastiskt bra upplägg. Skulle jag behövt ta ledigt från jobbet för att åka och träffa dessa säljare så skulle det nog tyvärr inte bli lika många olika mäklare, dvs mitt val av mäklare skulle riskera att bli sämre, då jag inte har oändligt med semester att ta ut. Ska jag träffa en mäklare klockan 11.00-12.30 en dag så kunde det förstöra hela arbetsdagen med resor till/från mäklare/jobb. Det kanske är annorlunda om man bor på en liten ort med en mäklare. Då kanske man kan spotta i näven och skaka tass så är det klart sen. Jag är inte helt säker på att det gynnar mig dock.
Sen skulle vi hitta något att köpa. Vi letade brett i olika områden, helst villa, men även radhus och lägenhet var på tapeten. Vi tittade mycket på Hemnet och läste på och åkte sen på visningar i stort sett varenda helg i 1 års tid. 2-3 visningar försökte man klämma in på en söndag. Några kunde vi vända i dörren på, då bilderna på Hemnet uppenbart var beskurna så att dåliga saker inte skulle synas. Med din modell hade både jag och min partner behövt ta ledigt från jobbet 1-2 dagar i veckan för att åka och titta på bostäder, alternativt tittat på betydligt färre och tvingats köpa något vi egentligen kanske inte ville ha.
Vi la bud på några av dessa bostäder, vann till och med en budgivning av ett hus som vi sen inte köpte eftersom säljaren inte ville låta oss besiktiga utan tyckte deras besiktning dög bra (känner du igen dig i den säljaren?). Den stora majoriteten bjöd vi inte på såklart, men för säljaren är det ändå ofta bra om det är många på visningen. Många intressenter ger ofta ett högre pris. Med din modell skulle det bli färre intressenter och troligen lägre slutpriser, vilket inte direkt skulle gynna vare sig säljare eller mäklare.
När vi till slut vann en budgivning och fick en säljare som godkände att vi genomförde en egen besiktning så skrev vi kontrakt på mäklarens kontor. Där närvarade förutom mäklaren och dennes assistent, jag, min partner och båda säljarna. Här fick alla parter hjälpas åt och kompromissa för att hitta en tid snabbt och det löstes bra: Vill minnas att vi träffades på mäklarens kontor omkring 16-tiden.
Efter det lät vi genomföra vår besiktning och nu tog vi semester såklart för att närvara. Hade vi kört på din modell så hade vi nog inte haft någon semester kvar att ta ut.
Slutligen sålde min partner sin lägenhet och även där träffade hon potentiella mäklare kvällstid för att hitta en mäklare vars modell hon uppskattade och en mäklare hon kände förtroende för.
Jag kan inte se varför en affär automatiskt skulle bli bättre för säljare bara för att man tvingas träffa potentiella mäklare på dagtid vardagar. Ännu konstigare blir det såklart om det ska ske på mäklarens kontor. Då vet ju inte mäklaren vad som ska säljas...
Jag kan inte heller se varför en affär automatiskt ska bli bättre för en köpare för att de måste utnyttja alla semesterdagar till att leta bostad eller köpa första bästa (som rimligen inte är bästa).
Om din modell ger så mycket bättre affärer är det märkligt att det inte är det som används av mäklare generellt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 166 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 166 inlägg
Man är olika. Med tanke på att vi letade i flera olika områden så ville vi kolla områdena också, avstånd till skolor, avstånd till bussar etc. Är man själv är det lättare också.T TuVu skrev:Jag skulle aldrig orka leta hus och gå på visningar under 1 års tid! Jag har köpt en lght och ett hus utan visning. När ett schysst objekt kommer ut på marknaden gäller det att slå till som en kobra! Jag blev nöjd med båda köpen. Om man känner till området, har bilder och en planlösning samt tillgång till övriga dokument så tror jag inte att visningen gör varken till eller ifrån.
Ett av husen vi tittade på såg fint ut på bilder och verkade lovande. Vi åkte det och upptäckte att det låg som i en grop med hus runt om. Alla grannar såg in i huset och in på tomten. Vi vände nästan direkt när vi kom dit. Kanske ett hus för den som inte tycker visningen gör något om bilderna är bra. 😉
... OCH man känner till området 😉Fairlane skrev:Man är olika. Med tanke på att vi letade i flera olika områden så ville vi kolla områdena också, avstånd till skolor, avstånd till bussar etc. Är man själv är det lättare också.
Ett av husen vi tittade på såg fint ut på bilder och verkade lovande. Vi åkte det och upptäckte att det låg som i en grop med hus runt om. Alla grannar såg in i huset och in på tomten. Vi vände nästan direkt när vi kom dit. Kanske ett hus för den som inte tycker visningen gör något om bilderna är bra. 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 166 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 166 inlägg
Absolut, men även om man känner området kanske man inte känner till samtliga hus i området, så man kanske inte vet att ett specifikt hus har andra hus på en läktare runt om.T TuVu skrev:
Men visst underlättar det att känna till området. Vi letade som sagt inom flera området i Stockholm, då har de flesta inte den detaljkunskapen.
Befinner man sig i området märker man också vad det är för folk som rör sig där.
Jo, du har fått ett "svar". Inget svar betyder: Budet är för lågt och det kommer inte bli någon affär till det priset.Jenny H skrev:
Vad skev du? Tja det är inte så viktigt. För det funkade inte. Mäklaren och säljaren betraktar dig inte som en så intressant spekulant att de tror du kommer att köpa. För då hade de svarat.Jenny H skrev:
Det förstår jag mycket väl.Jenny H skrev:
Du behöver inte respektera nåra tider när du kontaktar mäklaren. Om de vill sälja till dig. Du är kund.Jenny H skrev:
Om de inte ser dig som möjlig köpare svarar de bara i mån av tid.
Man får fokusera på vad man vill uppnå. Mäklaren är trots allt en bifigur. Men man måste vara trevlig mot mäklaren för att få skriva kontrakt med säljaren...Jenny H skrev:Haft lite SMS konversation med honom med random resultat. Även initialt mailat honom och bett om ett möte (vilket jag inte fått svar på). Just den mäklaren hade jag verkligen velat ha kontakt med för han verkar få den sortens hus vi vill ha - men den bittra sidan av mig börjar känna att jag tänker bojkotta honom nu.
Såklart!Jenny H skrev:
Rätt fråga. Det finns inga som helst regler. Men fattar man hur mäklarna tänker är det lättare.Jenny H skrev:
Vad då om? Varför skall mäklaren prata med dig när ni inte vet om ni vill köpa? Det finns antagligen flera spekulanter som vet att de vill köpa.Jenny H skrev:
Naturligtvis är ni inte intressanta. Det är ganska självklart. Exakt varför är inte självklart. Men två saker kommer göra att ni blir intressantaJenny H skrev:
- Att ni vill köpa huset
- Att ni kan köpa huset
Så mitt förslag är att du säger:
Hej!
Vi har nog uttryckt oss otydligt. Saken är den att vi vill köpa huset. Det är vi säkra på. Vi vill veta när vi kan få tillträde och när vi kan träffas i huset och skriva kontrakt. Det passar oss i morgon efter lunch.
Ha det gott / Jenny
Så säger den som vill och kan köpa huset. Och det är bara sådana spekulanter säljaren är intresserad av. Att ni vill vara snabba gillar mäklaren som får sitt arvode och kan fokusera på nästa objekt.
Lägger ni ett bud och inte får ett svar upplever de inte budet som tillräckligt högt för att ni skall verka seriöst intresserade. Så lägg inget bud. Fråga istället vilket pris säljaren accepterar. Och är det OK för er accepterar ni och ber om visning/kontraktskrivning i huset.
Innan ni har signerat något är ni inte bundna och kan ändra er. Är ni seriöst intresserade accepterar säljaren seriösa önskemål från er sida. Det är lugnt. Be att få göra en egen besiktning (besiktningsman) "för att undvika snack om dolda fel". När ni pratar med säljaren får ni köpa. Om ni kan betala.
Men nyckelfrasen är. "Vi vill köpa huset." En sådan spekulant gillar mäklare och säljare.
Ni är inte "intresserade" ni vill Inte "titta" eller ha en "visning".
Om ni inte får köpa detta huset vil ni ju faktisk hellre titta på något annat hus! Ni är ju framstå som seriösa köpare och ni vill bara komma och titta på hus ni skall köpa. Därför lägger ni inte heller några skambud eller underbud, för ni vill framstå som att ni är beredda att betala så mycket att säljaren är belåten. Eftersom ni vill träffa säljaren och köpa.
En sådan spekulant gillar mäklare och säljare.
Redigerat:
O skrev:
Jag förstår din frustration. Detta har jag lärt mig den hårda vägen. Det är ganska jobbigt att inte ens få titta på huset man vill köpa och tänkte betala mer än vad säljaren fick. Bara för att man inte sade rätt ord till mäklaren...Jenny H skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 166 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 166 inlägg
Det är väl inte så märkligt att man inte vet om man vill köpa ett hus innan man sett det? Man vet att det är intressant, men inte att man vill köpa med 100% säkerhet.O skrev:
Men - hur vet de att jag är oseriös innan de svarat?P polaris78 skrev:
Känns skrämmande att man upplevs som velig efter mindre än 10 visningar - något vi lärt oss är att det inte går att ta ställning efter att ha sett bilder. Vi har sett annonser och sagt att det där, det tar vi. Sen kommer vi på visningen, har läst besiktningsprotokollet; och fastigheten är något helt annat..S SirMayo skrev:Det är många veliga "köpare" där ute och jag har viss förståelse att mäklare behöver sålla rätt hårt.
Av det du berättar ts tycker jag ni hamnar i kategorin veliga helt klart. Du säger att ni vet vad ni vill ha men var varit på upp till 8 visningar utan att ni fått iväg ett enda bud.
Du skriver att priset är för högt på det huset ni nästan la bud på då du har koll på området och liknande hus samt priser. Detta kan såklart få mäklaren att bli sur när du säger att du kan göra en bättre värdering än mäklaren och säljaren gjort, om detta nämnts högt vid visning så förstår jag om mäklare och säljare inte vill ha er där på någon öppen visning iallafall.
Du besvarar sms med mäklaren där han nämner ett accepterat pris och du svarar att ni kan nästan möta det efter visning och besiktning. Alltså prutar du redan innan visning och om detta är lägsta pris finns det ju ingen anledning för mäklaren att svara dig mer?
Jag förstår inte riktigt varför du nästan uteslutande fått medhåll att det är alla mäklare det är fel på i denna tråden..
Obs jobbar inte som mäklare, har sålt hus både med och utan mäklare. 😆
Angående exempelfastigheten så tar jag absolut till mig det du säger angående pris. Men mäklaren hade kunnat sagt "inga bud under 6", och även vara respektfull och återkomma på vårat SMS (eftersom de inte svarar när man ringer). Jag tror ärligt talat inte att siffran 6 är något mäklaren sagt utan en önskesiffra från ägaren. Det är större hus för med lika stor tomt och i vissa fall bättre läge som går för mindre..
Kuriosa: var i kontakt med en annan mäklare om ett hus. Svaret från mäklaren "ägarna har tänkt sig ett pris på x miljoner". Tydligt att mäklaren inte håller med - och det gjorde nog ingen annan heller för ägarna vill ha 3 miljoner mer än större fastigheter i samma område. Så det är med begärt pris är nog inte alltid en vettig värdering.
P G verkar vara lite olika sorters objekt och jag fattar ärligt talat fortfarande inte hur jag ska kunna ta reda på vilken sort det är utan att ha kontakt med mäklarna - och mäklarna verkar inte vilja ha kontakt om På G objekt..? Samtidigt är det många fastigheter som säljs som På G, I give up
Jag trodde det skulle räcka med vår bakgrund för att anses som en seriös köpare men jag verkar ju ha fel. Seriös är man bara om man går på en visning och köper huset?
Det kanske är enklast att tänka att "På G" i många fall betyder "öppen för bud som inte går att motstå, men ska egentligen inte sälja just nu"?
De fastigheter som du säger säljs som På G, har du följt upp vad de går för för priser? Det är ju inte självklart att en fastighet som varit På G faktiskt sålts när den försvinner från På G; det kan ju vara säljaren som ändrat sig.
De fastigheter som du säger säljs som På G, har du följt upp vad de går för för priser? Det är ju inte självklart att en fastighet som varit På G faktiskt sålts när den försvinner från På G; det kan ju vara säljaren som ändrat sig.
S saltis99 skrev:
Flera danskar har omkring här köpt fritidshus.Jenny H skrev:Känns skrämmande att man upplevs som velig efter mindre än 10 visningar - något vi lärt oss är att det inte går att ta ställning efter att ha sett bilder. Vi har sett annonser och sagt att det där, det tar vi. Sen kommer vi på visningen, har läst besiktningsprotokollet; och fastigheten är något helt annat..
Angående exempelfastigheten så tar jag absolut till mig det du säger angående pris. Men mäklaren hade kunnat sagt "inga bud under 6", och även vara respektfull och återkomma på vårat SMS (eftersom de inte svarar när man ringer). Jag tror ärligt talat inte att siffran 6 är något mäklaren sagt utan en önskesiffra från ägaren. Det är större hus för med lika stor tomt och i vissa fall bättre läge som går för mindre..
Kuriosa: var i kontakt med en annan mäklare om ett hus. Svaret från mäklaren "ägarna har tänkt sig ett pris på x miljoner". Tydligt att mäklaren inte håller med - och det gjorde nog ingen annan heller för ägarna vill ha 3 miljoner mer än större fastigheter i samma område. Så det är med begärt pris är nog inte alltid en vettig värdering.
P G verkar vara lite olika sorters objekt och jag fattar ärligt talat fortfarande inte hur jag ska kunna ta reda på vilken sort det är utan att ha kontakt med mäklarna - och mäklarna verkar inte vilja ha kontakt om På G objekt..? Samtidigt är det många fastigheter som säljs som På G, I give up
Jag trodde det skulle räcka med vår bakgrund för att anses som en seriös köpare men jag verkar ju ha fel. Seriös är man bara om man går på en visning och köper huset?
En dansk köpte ett fritidshus (riktig villa) på distans, här i närheten. 4,6 milj inkl cirka något enda ha mark med skog. Minns att annonsen hade ett 50tal fotografier och några videor, besiktingsprotokoll och komplett beskrivning.
Han hade inte varit där innan.
Han sa till mäklaren att han inte betalar handpenning och utan allt direkt till klientkontot och nu samt friskriven bes.klausul. Och samma pris som i annonsen.
Alla andra spekulanter i jämförelse är då veliga. Allt är relativt!
Säljarna kunde kanske fått mer betalt om bud osv? Men dansken var oveligast och bäst för dem.
Hur gick det sedan? Huset hade inga direkta fel enligt protokollet. Allt fungerade bra. Men dansken hade sedan lite andra synpunkter om behovet av ommålning och slitage. Men det fick ha ta. Han fick ju huset för utgångspriset och var nöjd ändå! Nu har han fixat iordning en lillstuga som han hyr ut när de inte är där.
Ni är nu veliga i jämförelse med andra som mäklaren har på kroken. Eller säljaren som inte vill sälja till någon långt bort. Kan bli veligt och opraktiskt.
Trots att ni inte är veliga egentligen.
Redigerat:
Oseriös kanske är ett lite hårt ord i sammanhanget, men lite svårare att få till en affär med iaf..Jenny H skrev:
jag håller med dig på ett sätt absolut ,men för mäklaren upplevs du troligen som att du är lite svårare att få till en affär med..
Har man då en handfull intressenter till samma bud eller liknande pirs och vilkor så blir du troligen bortsorterad..
Skulle du för skojs skull prova att visa intresse på samma sätt men hitta ett hus som varit till salu länge så du blir enda köparen så är det nog plötsligt inga problem att ha med mäklaren att göra..
Som sagt mäklaren letar på enklaste högstbjudande köparen som verkar ge mäklarens kund altså säljaren en smidig affär. Sen måste ju även ev bud vara i närheten av vad säljaren vill ha , annars blir det ju inte nån affär. är det sen populära objekt som är lättsålda , då tar man ofta den enkla affären
troligen är det ju en kombination av grejer som gör att man sorterar bort..
kanske bud i den lägre skalan . kanske har man redan passerat den nivån elelr har flera som gett samma "skambud"
Att man bor långt bort gör ju att man blir lite svårare att göra affär med.. allt går lite segare då allt ska passas in så nån kan resa och boka boende osv.. "kom förbi efter jobbet imorgon så kollar vi på huset" ,funkar ju liksom inte lika enkelt som folk som befinner sig på samma ort..
Svårt att veta att hon är svårare att få till en affär med, eller om hon har möjlighet att ge ett bättre bud eller ej om man inte kontaktar henne...P polaris78 skrev:Oseriös kanske är ett lite hårt ord i sammanhanget, men lite svårare att få till en affär med iaf..
jag håller med dig på ett sätt absolut ,men för mäklaren upplevs du troligen som att du är lite svårare att få till en affär med..
Har man då en handfull intressenter till samma bud eller liknande pirs och vilkor så blir du troligen bortsorterad..
Skulle du för skojs skull prova att visa intresse på samma sätt men hitta ett hus som varit till salu länge så du blir enda köparen så är det nog plötsligt inga problem att ha med mäklaren att göra..
Som sagt mäklaren letar på enklaste högstbjudande köparen som verkar ge mäklarens kund altså säljaren en smidig affär. Sen måste ju även ev bud vara i närheten av vad säljaren vill ha , annars blir det ju inte nån affär. är det sen populära objekt som är lättsålda , då tar man ofta den enkla affären
troligen är det ju en kombination av grejer som gör att man sorterar bort..
kanske bud i den lägre skalan . kanske har man redan passerat den nivån elelr har flera som gett samma "skambud"
Att man bor långt bort gör ju att man blir lite svårare att göra affär med.. allt går lite segare då allt ska passas in så nån kan resa och boka boende osv.. "kom förbi efter jobbet imorgon så kollar vi på huset" ,funkar ju liksom inte lika enkelt som folk som befinner sig på samma ort..
mäklarna drar ju uppenbarligen den slutsatsen.. Allt är inte högsta bud... eller om nån kanske kan matcha ett bud. har mäklarn redan hittat en tillräckligt bra kund till köparen så är mäklaren och säljaren nöjda.Dowser4711 skrev:
Dom flesta vill ha så många avslut som möjligt så snabbt och enkelt som möjligt för det är det som triggar mäklarens arvode.. inte att man haft kontakt med 47 med mer eller mindre seriöst intresse
Mäklaren vill på så lite tid som möjligt hitta en köpare åt säljaren som betalar ungefär det som säljaren tänkt sig. allt som tar extra tid vill mäklaren helst bara slippa..
Vill man verkligen köpa ett populärt objekt så lär man på nåt vis sticka ut ur mängden med intressenter..
Hamnar man i högen som inte verkar ge ett snabbt avslut till rätt pris så kommer man hamna i "glöm bort högen" hos mäklaren.
Sen finns det såklart många olika sätt att lyckas med det..
ett bud på begärt pris kan ju få igång det hela , Om man för att lyckas köpa är intresserad av att köpa för det och mäklaren har nåt konkret som den måste prata med säljaren om.
naturligtvis uppbackat med lånelöfte och en ordentlig besiktning av huset
Funkar såklart inte så bra på "snart på gång husen" ,men på hus som kommit ut ordentligt till salu och där det ofta inte står några bud ens på mäklarens sida då buden är för långt under begärt pris.
mäklaren kan plötsligt bortse helt från alla 30 % prutare och andra drömmare och alla dom hamnar automatiskt i glöm högen
Min uppfattning är att dom flesta som mäklaren sorterar bort ofta är för svävande i sina kontakter och inte framstår som tydligt intresserade , nej man vet inte innan man kollar om man verkligen är intresserad men mäklaren lägger ogärna ner tid på på folk som är lite nyfikna och verkar inte som nån som tänker köpa nu snabbt..
. lika tröttsamt med folket som alltid vill köpa alla hus som kommer ut man bara till ca 60-70 % av begärt pris, även om det är första veckan det ligger ute...
Visst kan det gå att pruta på hus men det gäller ju att välja när man prutar och att det överenstämmer med vad huset är värt.. annars blir man ju bara en av alla skambudare och det är inte första hands valet på köpare och sällan innnan man haft visningar och kollat av marknaden.
en del folks vilja att göra ett klipp blir liksom en nackdel där dom framstår som oseriösa och har man skambjudit på flera hus så har ju ofta mäklarna stenkoll och det är inte ens säkert att man skakar fram en visningstid åt personen.. man har helt enkelt itne tid..