30 760 läst · 191 svar
31k läst
191 svar
Köpa hus, hur hanterar man mäklare???
Jag hoppas verkligen inte att det är vanligt i alla fall, men detta är mailet jag fick från mäklaren:S SirMayo skrev:Är nog ovanligt att man ligger 3,5-4 miljoner fel i pris. Det jag dock kan bidra med är att jag la ut ett hus till salu i sommar som jag hyr ut. I våras väntade sig mäklarna en snabb återhämtning till sommaren och mäklaren värderade huset till 20-30% över vad vi fick in bud på. Så säkert några säljare som har fått högre värdering då många mäklare trodde på en snabb återhämtning nu när räntor var på väg ner.
Jag behövde inte sälja utan hyrde bara ut igen. Så de som inte måste sälja väntar nog till våren. Tror många säljare och köpare står en bit ifrån varandra just nu.
Hej!
Tack för intresset av huset. Visst är de fint!?
Säljaren har en relativt hög prisförväntan. De önskar få 9 milj för att sälja.
Kan de vara en prisbild ni kan tänka er? "
Jag har, som sagt, inte sett ett enda hus hittills i det området som gått för mer än strax under 6 och då pratar vi dubbelt så stora fastigheter (fast utan pool).
Helt klart rätt i det du säger och jag har tagit till mig dettaS SirMayo skrev:Fast som jag tolkade det la du inget bud här. Du svarade mäklaren att om du fick lite uppgifter om huset och allt detta ser bra ut kan du tänka dig att lägga lite under det man vill ha.
Om jag hade varit säljare och mäklaren kommer till mig och säger "jag har en potentiell köpare som behöver svar på dessa frågor om tak och avloppssystem osv och om detta är vad hon förväntar sig så kan han lägga ett bud en bra bit under utgångspris."
Då hade jag bett mäklaren att sluta slösa tid med den spekulanten.
Lite snyggare hade varit att säga att du är intresserad till det priset (om du hade kunnat betala det i ett perfekt läga åtminstone) och efter visningen och du fått din information då kanske säga att "ja nu är taket 40 år gammalt och avloppssystemet behöver bytas snart så jag tänkte mig en liten lägre köpeskilling."
Alltså inte börja pruta redan innan du sett huset.
Sen hade jag som säljare givetvis svarat att priset är ju satt på denna nivån för att taket är gammalt och det är ett äldre hus du köper. Ofta speglar ju priset skicket någotsånär. OBS bor ej i Stockholm, stämmer kanske inte så bra där OBS
Jag har svårt att se att de kommer få mer för huset än det vi erbjöd (och då tyckte vi att vi la oss högt just för att få huset) med tanke på prishistoriken i området, men det är inte längre mitt problem.
länk till huset? hittar inget hus för 9 miloner i en universitets stadJenny H skrev:Jag hoppas verkligen inte att det är vanligt i alla fall, men detta är mailet jag fick från mäklaren:
Hej!
Tack för intresset av huset. Visst är de fint!?
Säljaren har en relativt hög prisförväntan. De önskar få 9 milj för att sälja.
Kan de vara en prisbild ni kan tänka er? "
Jag har, som sagt, inte sett ett enda hus hittills i det området som gått för mer än strax under 6 och då pratar vi dubbelt så stora fastigheter (fast utan pool).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 160 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 160 inlägg
Bara för skojs skull så kollade jag Uppsala på Hemnet och det finns 35 bostäder ute för över 9 miljoner eller över och ytterligare 3 stycken på gång (sen kanske ett antal "på gång" som inte skrivit något pris.M maria01 skrev:
Även i Lund hittar jag hus över 9 miljoner. 17 stycken nu, plus ett "på gång".
Så enkelt var det. 😉
Här i Umeå (universitetsstad) ligger ett hus ute för 18 miljoner. Vi i Norrland kan vi också 😀Fairlane skrev:Bara för skojs skull så kollade jag Uppsala på Hemnet och det finns 35 bostäder ute för över 9 miljoner eller över och ytterligare 3 stycken på gång (sen kanske ett antal "på gång" som inte skrivit något pris.
Så enkelt var det. 😉
jag lyckas inte hita det med poolFairlane skrev:Bara för skojs skull så kollade jag Uppsala på Hemnet och det finns 35 bostäder ute för över 9 miljoner eller över och ytterligare 3 stycken på gång (sen kanske ett antal "på gång" som inte skrivit något pris.
Så enkelt var det. 😉
Har råkat ut för så många oseriösa mäklare även i Stockholms innerstad. Tex Ekenstam, Behrer & Partners, Unika. Man måste vara noga både som köpare och säljare att välja bättre mäklare för att undvika sånt här.Jenny H skrev: