L L Jan skrev:
In

Missuppfattat!
Inte ens jämförbart, totalt olika världar.

Affärer handlar man i jämt och restauranger går många ofta till.

Ett bostad köper man någon eller några få gånger i livet och är ens livs största affär.
Ta sig tid några dagar och ta ledigt för bästa köp eller stressa igenom efter jobbet en kväll? Välj själv!
Alla hittar inte sitt hus direkt. Många går på tiotal visningar. Ska man då ta tjänstledigt två månader för att kunna gå på dessa visningar? För inte lär visningarna för olika objekt hållas på samma dag.

Om man vet att man vill köpa ett specifikt objekt kan nog de flesta tänka sig att ta ledigt för besiktningar eller en extravisning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Alla hittar inte sitt hus direkt. Många går på tiotal visningar. Ska man då ta tjänstledigt två månader för att kunna gå på dessa visningar? För inte lär visningarna för olika objekt hållas på samma dag.

Om man vet att man vill köpa ett specifikt objekt kan nog de flesta tänka sig att ta ledigt för besiktningar eller en extravisning.
Em vid 16,17,18 var det tidigare förstavisningar. Har själv varit på sådana när det knappt fanns på helger. Man går lite tidigare från jobbet.

På landsbygden, sommarstugor tex var även förr på helger, uppenbart.
 
L L Jan skrev:
Ett bostad köper man någon eller några få gånger i livet och är ens livs största affär.
Ta sig tid några dagar och ta ledigt för bästa köp eller stressa igenom efter jobbet en kväll? Välj själv!
Det minst stressande är väl att gå på en visning på en kväll eller helg. Man är ledig och kan slösa hur många timmar som helst på visningen. Det som blir stressigt är ju ifall man tar ledigt någon/några timmar från jobbet och ska hinna med visningen under begränsad tid. Oftast är det ju par som ska köpa, så då måste båda lyckas ta ledigt samtidigt, vilket nog skapar ännu mer stress.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Varför måste det vara en universitetsstad?
Läs igen. TS letar naturlugtvis i en specifik stad men vill inte skriva namnet. Universitetsstad = omskrivning för "större stad"
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
In

Missuppfattat!
Inte ens jämförbart, totalt olika världar.

Affärer handlar man i jämt och restauranger går många ofta till.
Ja, det ena gör man oftare, men frågan är varför mäklare ska vägra kunderna det kunden vill ha, bara för att det sker mer sällan. Det står givetvis mäklare fritt att säga att de bara arbetar 8-17 vardagar, men man får vara bra naiv om man tror att det kommer gå lika bra för den mäklaren som för mäklaren som erbjuder sig att komma hem till potentiella kunder en kväll i veckan i veckan eller två, och som bjuder sig att visa huset en helg.
L L Jan skrev:
Ett bostad köper man någon eller några få gånger i livet och är ens livs största affär.
Ja, vad nu det har med saken att göra.
L L Jan skrev:
Ta sig tid några dagar och ta ledigt för bästa köp eller stressa igenom efter jobbet en kväll? Välj själv!
Du verkar helt enkelt inte förstå hur det går till alls, kanske saknar erfarenhet?
Så här gick det till när jag och skulle köpa bostad med en partner.
Först agerade jag säljare av min lägenhet (hon behöll sin tills vidare):

Som säljare träffade jag 4 olika mäklare hemma hos mig, 4 olika kvällar. De fick var och en värdera min lägenhet och gå igenom hur de ville lägga upp affären. Det var olika alternativ med annonsering, ersättningsmodeller, etc. Jag som potentiell kund tyckte det var ett fantastiskt bra upplägg. Skulle jag behövt ta ledigt från jobbet för att åka och träffa dessa säljare så skulle det nog tyvärr inte bli lika många olika mäklare, dvs mitt val av mäklare skulle riskera att bli sämre, då jag inte har oändligt med semester att ta ut. Ska jag träffa en mäklare klockan 11.00-12.30 en dag så kunde det förstöra hela arbetsdagen med resor till/från mäklare/jobb. Det kanske är annorlunda om man bor på en liten ort med en mäklare. Då kanske man kan spotta i näven och skaka tass så är det klart sen. Jag är inte helt säker på att det gynnar mig dock.

Sen skulle vi hitta något att köpa. Vi letade brett i olika områden, helst villa, men även radhus och lägenhet var på tapeten. Vi tittade mycket på Hemnet och läste på och åkte sen på visningar i stort sett varenda helg i 1 års tid. 2-3 visningar försökte man klämma in på en söndag. Några kunde vi vända i dörren på, då bilderna på Hemnet uppenbart var beskurna så att dåliga saker inte skulle synas. Med din modell hade både jag och min partner behövt ta ledigt från jobbet 1-2 dagar i veckan för att åka och titta på bostäder, alternativt tittat på betydligt färre och tvingats köpa något vi egentligen kanske inte ville ha.
Vi la bud på några av dessa bostäder, vann till och med en budgivning av ett hus som vi sen inte köpte eftersom säljaren inte ville låta oss besiktiga utan tyckte deras besiktning dög bra (känner du igen dig i den säljaren?). Den stora majoriteten bjöd vi inte på såklart, men för säljaren är det ändå ofta bra om det är många på visningen. Många intressenter ger ofta ett högre pris. Med din modell skulle det bli färre intressenter och troligen lägre slutpriser, vilket inte direkt skulle gynna vare sig säljare eller mäklare.

När vi till slut vann en budgivning och fick en säljare som godkände att vi genomförde en egen besiktning så skrev vi kontrakt på mäklarens kontor. Där närvarade förutom mäklaren och dennes assistent, jag, min partner och båda säljarna. Här fick alla parter hjälpas åt och kompromissa för att hitta en tid snabbt och det löstes bra: Vill minnas att vi träffades på mäklarens kontor omkring 16-tiden.

Efter det lät vi genomföra vår besiktning och nu tog vi semester såklart för att närvara. Hade vi kört på din modell så hade vi nog inte haft någon semester kvar att ta ut.

Slutligen sålde min partner sin lägenhet och även där träffade hon potentiella mäklare kvällstid för att hitta en mäklare vars modell hon uppskattade och en mäklare hon kände förtroende för.

Jag kan inte se varför en affär automatiskt skulle bli bättre för säljare bara för att man tvingas träffa potentiella mäklare på dagtid vardagar. Ännu konstigare blir det såklart om det ska ske på mäklarens kontor. Då vet ju inte mäklaren vad som ska säljas...

Jag kan inte heller se varför en affär automatiskt ska bli bättre för en köpare för att de måste utnyttja alla semesterdagar till att leta bostad eller köpa första bästa (som rimligen inte är bästa).

Om din modell ger så mycket bättre affärer är det märkligt att det inte är det som används av mäklare generellt.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det minst stressande är väl att gå på en visning på en kväll eller helg. Man är ledig och kan slösa hur många timmar som helst på visningen. Det som blir stressigt är ju ifall man tar ledigt någon/några timmar från jobbet och ska hinna med visningen under begränsad tid. Oftast är det ju par som ska köpa, så då måste båda lyckas ta ledigt samtidigt, vilket nog skapar ännu mer stress.
Gå tillsammans? Va? Kommunikation är en viktig bit i ett förhållande.

Innan ett hus som vi köpte kikade jag själv efter jobbet på ett 20 tal på em efter jobbet under 1-2 års tid. Tog knappt någon extra tid. Och tog ibland extra kort med digitalkamera och visade min fru. Fastnade vi mer så kikade vi sedan tillsammans i lugn och ro. Sparade mängder med tid och man blev rätt erfaren, och hade söndagarna till annat, oftast.
Detta var innan smartphones fanns. Nu kan man köra videosamtal.
 
Redigerat:
S saltis99 skrev:
Läs igen. TS letar naturlugtvis i en specifik stad men vill inte skriva namnet. Universitetsstad = omskrivning för "större stad"
Då hade man angett "storstad". Universitetsstad innebär rimligtvis en stad stor nog för att det finns ett etablerat universtitet där.
 
Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
Då hade man angett "storstad". Universitetsstad innebär rimligtvis en stad stor nog för att det finns ett etablerat universtitet där.
Nja, storstad behöver det inte vara, bara inte en alltför liten stad.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Gå tillsammans? Va? Kommunikation är en viktig bit i ett förhållande.
Fint. Jag tycker att vår kommunikation var helt ok, men vi tittar på olika saker. När jag kom hem efter att ha tittat på ett objekt själv så fanns hade hon mängder av frågor jag inte kunde besvara och tvärtom. Gick vi på plats samtidigt kunde man diskutera saker som känsla, lukt, möblering etc mycket enklare.
L L Jan skrev:
Innan ett hus som vi köpte kikade jag själv efter jobbet på ett 20 tal på em efter jobbet under 1-2 års tid. Tog knappt någon extra tid.
Ok, då låg väl alla precis i närheten av där du befann dig eller där du bodde. Vi tittade på bostäder där det kunde ta 45 minuter med bil från vår dåvarande bostad. Beroende på var jag jag jobbade för dagen så var det alltså en omväg på 1-1,5h. Då blir det inte riktigt "knappt någon extra tid alls". TS befinner sig 5 timmars resa från orten där de letar bostad och vill såklart inte bara chansa. Lite chansning blir det alltid, men det är ju skönt att veta på förhand att det åtminstone är lite intressant.
L L Jan skrev:
Och tog ibland extra kort med digitalkamera och visade min fru. Fastnade vi mer så kikade vi sedan tillsammans i lugn och ro. Sparade mängder med tid och man blev rätt erfaren, och hade söndagarna till annat, oftast.
Detta var innan smartphones fanns. Nu kan man köra videosamtal.
Det fungerar för vissa, fungerar sämre för andra. För vissa mäklare fungerar det bra att jobba söndag och ha kanske fredag ledig istället. Och kanske jobba en kväll i veckan och ha en förmiddag ledig istället. För andra fungerar det sämre. Som tur är så får varje mäklare göra som de vill. Vill man bara jobba måndag-fredag 8-17 så kör man såklart sin firma på det viset.
 
L L Jan skrev:
Gå tillsammans? Va? Kommunikation är en viktig bit i ett förhållande.

Innan ett hus som vi köpte kikade jag själv efter jobbet på ett 20 tal på em efter jobbet under 1-2 års tid. Tog knappt någon extra tid. Och tog ibland extra kort med digitalkamera och visade min fru. Fastnade vi mer så kikade vi sedan tillsammans i lugn och ro. Sparade mängder med tid och man blev rätt erfaren, och hade söndagarna till annat, oftast.
Detta var innan smartphones fanns. Nu kan man köra videosamtal.
Då får man passa på att fråga: Hade du gått på samma 20-tal visningar ifall det krävdes att du skulle ta ledigt från jobbet för varenda visning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.