T TuVu skrev:
Jag kan höra av mig, därmed inte sagt att han svarar, jag har inte testat. Konkurrensen är stenhård bland mäklare här i stan eftersom det harit färre objekt till försäljning.
Det är nog 100-tals som hör av sig, även en del visningssafarifolk.

Bäst är att gå till kontoret eller ringa kontorets sekreterare (många har det) och boka en tid med mäklaren. Alltså man behöver ta sig tid. De yngre idag fattar ofta inte detta (ingen kritik, bara en reflektion, utveckling?)


Har man inte tid för affärer blir det inga affärer eller dåliga affärer.
Makalöst! Folk som ofta skall göra sin livs affär och skuldsätta sig för lång tid och så kan de inte ta en eller några dagars ledighet eller semester för att göra något riktigt bra av affären istället. Men det kanske är viktigare att kunna ligga på stranden några fler semesterdagar än att istället offra tiden på sitt livs affär? Som man bäddar
 
  • Gilla
  • Haha
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är nog 100-tals som hör av sig, även en del visningssafarifolk.

Bäst är att gå till kontoret eller ringa kontorets sekreterare (många har det) och boka en tid med mäklaren. Alltså man behöver ta sig tid. De yngre idag fattar ofta inte detta (ingen kritik, bara en reflektion, utveckling?)


Har man inte tid för affärer blir det inga affärer eller dåliga affärer.
Makalöst! Folk som ofta skall göra sin livs affär och skuldsätta sig för lång tid och så kan de inte ta en eller några dagars ledighet eller semester för att göra något riktigt bra av affären istället. Men det kanske är viktigare att kunna ligga på stranden några fler semesterdagar än att istället offra tiden på sitt livs affär? Som man bäddar
Vi har 5h att åka så vi kan tyvärr inte springa på alla visningar som går att gå på. Vi tar ledigt om vi måste, självklart, men OM det går att lösa med helgvisningar så är vi evinnerligt tacksamma. En enda gång har vi bett om en privat visning men har aldrig någonsin lagt upp det som ett krav mot mäklaren.

Jag har för övrigt fortfarande inte fått svar på det SMS jag skickade för en vecka sen (eftersom han inte svarar i telefon) där vi erbjöd en viss summa för ett hus. Ett nej räcker gott.

Det har gått tre dagar sedan jag SMSade en annan mäklare som jag pratat med på telefon och som skulle återkomma, via SMS, men inte gjort det.

Jag är inte den enda köparen, jag vet att de har flera hus med flera intressenter - men jag börjar bli lite uppgiven. Jag försöker respektera arbetstid (har som sagt svarat off hours men det var för att mäklaren skickade först), en mäklare har jag försökt ringa flera gånger. Haft lite SMS konversation med honom med random resultat. Även initialt mailat honom och bett om ett möte (vilket jag inte fått svar på). Just den mäklaren hade jag verkligen velat ha kontakt med för han verkar få den sortens hus vi vill ha - men den bittra sidan av mig börjar känna att jag tänker bojkotta honom nu. Men det kan jag ju inte göra, för jag vill fortfarande köpa ett hus.

Vad är det för spelregler som jag inte fattar?
Vi har varit tydliga: vi behöver inte sälja för att kunna köpa, vi kan skriva kontrakt idag om det är så att vi vill ha huset. Men vi verkar inte vara intressanta som köpare.
 
Jenny H Jenny H skrev:
Vad är det för spelregler som jag inte fattar?
Problemet är att du frågar om s.k. På-gång annonser. Då dessa inte är direkt till salu så tycker mäklaren att det inte finns något att tjäna på att lägga någon tid på dessa. De väntar på att det ska bli skarpt läge.
Mäklare är säljare, de har typ samma moral som vilken telefonförsäljare/bilförsäljare som helst. Tråkigt men sant.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Vi har 5h att åka så vi kan tyvärr inte springa på alla visningar som går att gå på. Vi tar ledigt om vi måste, självklart, men OM det går att lösa med helgvisningar så är vi evinnerligt tacksamma. En enda gång har vi bett om en privat visning men har aldrig någonsin lagt upp det som ett krav mot mäklaren.

Jag har för övrigt fortfarande inte fått svar på det SMS jag skickade för en vecka sen (eftersom han inte svarar i telefon) där vi erbjöd en viss summa för ett hus. Ett nej räcker gott.

Det har gått tre dagar sedan jag SMSade en annan mäklare som jag pratat med på telefon och som skulle återkomma, via SMS, men inte gjort det.

Jag är inte den enda köparen, jag vet att de har flera hus med flera intressenter - men jag börjar bli lite uppgiven. Jag försöker respektera arbetstid (har som sagt svarat off hours men det var för att mäklaren skickade först), en mäklare har jag försökt ringa flera gånger. Haft lite SMS konversation med honom med random resultat. Även initialt mailat honom och bett om ett möte (vilket jag inte fått svar på). Just den mäklaren hade jag verkligen velat ha kontakt med för han verkar få den sortens hus vi vill ha - men den bittra sidan av mig börjar känna att jag tänker bojkotta honom nu. Men det kan jag ju inte göra, för jag vill fortfarande köpa ett hus.

Vad är det för spelregler som jag inte fattar?
Vi har varit tydliga: vi behöver inte sälja för att kunna köpa, vi kan skriva kontrakt idag om det är så att vi vill ha huset. Men vi verkar inte vara intressanta som köpare.
Ovan skrev jag mer generellt, inte just om ditt objekt.

Kan vara så att de redan har säljare.
Och du bor 5 h bort. Krångligt kanske?

I min värld är SMS bara för snabb info, tex jag kommer hem 10 min senare.
Ej SMS i affärer. Prova att ringa kontoret!
Prova att ringa en annan mäklare på kontoret och säg att du är intresserad av...... Den personen kommer att hänvisa dig. Men säg då att du önskar prata och be kollegan att ordna med det.

Eller chansa och åk dit en vardag och knacka på, på kontoret. Vänta ut dem ev. Lite måste man vara beredd på att offra, anser jag.
Som jag skrev innan. Kvällsbesök som standard, standard med visningar på söndagar, nåbar jämt. Detta är ett tecken på oproffsighet, sjuk bransch, mer kassa affärer. Är helt sjukt anser jag. Ens livs viktigaste affär så där bara i stressen.

Kvällar, söndagar, tel utanför kontorstid osv. Bara i undantagsfall, anser jag.

Jämför Besiktningsmän, antar att de enbart jobbar vardagar, kontorstid? Eller har de också fallit in i träsket?
Vill man ha de också på kvällar?
 
L L Jan skrev:
Det är nog 100-tals som hör av sig, även en del visningssafarifolk.

Bäst är att gå till kontoret eller ringa kontorets sekreterare (många har det) och boka en tid med mäklaren. Alltså man behöver ta sig tid. De yngre idag fattar ofta inte detta (ingen kritik, bara en reflektion, utveckling?)


Har man inte tid för affärer blir det inga affärer eller dåliga affärer.
Makalöst! Folk som ofta skall göra sin livs affär och skuldsätta sig för lång tid och så kan de inte ta en eller några dagars ledighet eller semester för att göra något riktigt bra av affären istället. Men det kanske är viktigare att kunna ligga på stranden några fler semesterdagar än att istället offra tiden på sitt livs affär? Som man bäddar
Men att hitta rätt hus kan ju ta månader om inte år. Menar du att man ska ta ledigt och boka ett besök på mäklarkontoret varje gång man undrar över värmesystemet eller senaste takbytet istället för att dra iväg ett mail? Jag förstår inte vem som skulle bli gladare av det, sannerligen inte mäklaren.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Som jag skrev innan. Kvällsbesök som standard, standard med visningar på söndagar, nåbar jämt. Detta är ett tecken på oproffsighet, sjuk bransch, mer kassa affärer. Är helt sjukt anser jag. Ens livs viktigaste affär så där bara i stressen.
En mäklarfirma som vägrar visningar och kundkontakt utanför kontorstid kommer inte att bli långlivad. Så länge det finns ett uns av konkurrens så har inte en sån firma en chans. Så jag skulle säga att det vore väldigt oproffsigt att starta en mäklarfirma och jobba på det sätt du anser vore bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
Har man inte tid för affärer blir det inga affärer eller dåliga affärer.
Det kommer alltså från en säljare som inte ville låta köparen genomföra en besiktning enligt besiktningsklausul i kontraktet, ett kontrakt som både köpare och säljare skrivit under. Anledning "vi har inte tid"...

Så till TS, lyssna inte alltför mycket på L Jan. Han har en helt annan syn på fastighetsaffärer än många andra. Påskrivna avtal är inte så viktigt etc.

Jag tycker det låter som ni gör vad ni kan göra och att mäklarna i detta fall inte borde vara mäklare om de inte kan besvara förfrågningar. Jag tycker fortfarande vägen fram är ett kontakta säljaren och förklara att deras mäklare inte svarar.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kommer alltså från en säljare som inte ville låta köparen genomföra en besiktning enligt besiktningsklausul i kontraktet, ett kontrakt som både köpare och säljare skrivit under. Anledning "vi har inte tid"...

Så till TS, lyssna inte alltför mycket på L Jan. Han har en helt annan syn på fastighetsaffärer än många andra. Påskrivna avtal är inte så viktigt etc.

Jag tycker det låter som ni gör vad ni kan göra och att mäklarna i detta fall inte borde vara mäklare om de inte kan besvara förfrågningar. Jag tycker fortfarande vägen fram är ett kontakta säljaren och förklara att deras mäklare inte svarar.
Vi kommer lägga ett brev i brevlådan i helgen :) Då får säljaren själv bestämma om de vill kontakta oss, tänkte vi.
 
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En mäklarfirma som vägrar visningar och kundkontakt utanför kontorstid kommer inte att bli långlivad. Så länge det finns ett uns av konkurrens så har inte en sån firma en chans. Så jag skulle säga att det vore väldigt oproffsigt att starta en mäklarfirma och jobba på det sätt du anser vore bra.
Eller de kanske vinner på det?
 
Jenny H Jenny H skrev:
Vi har 5h att åka så vi kan tyvärr inte springa på alla visningar som går att gå på. Vi tar ledigt om vi måste, självklart, men OM det går att lösa med helgvisningar så är vi evinnerligt tacksamma. En enda gång har vi bett om en privat visning men har aldrig någonsin lagt upp det som ett krav mot mäklaren.

Jag har för övrigt fortfarande inte fått svar på det SMS jag skickade för en vecka sen (eftersom han inte svarar i telefon) där vi erbjöd en viss summa för ett hus. Ett nej räcker gott.

Det har gått tre dagar sedan jag SMSade en annan mäklare som jag pratat med på telefon och som skulle återkomma, via SMS, men inte gjort det.

Jag är inte den enda köparen, jag vet att de har flera hus med flera intressenter - men jag börjar bli lite uppgiven. Jag försöker respektera arbetstid (har som sagt svarat off hours men det var för att mäklaren skickade först), en mäklare har jag försökt ringa flera gånger. Haft lite SMS konversation med honom med random resultat. Även initialt mailat honom och bett om ett möte (vilket jag inte fått svar på). Just den mäklaren hade jag verkligen velat ha kontakt med för han verkar få den sortens hus vi vill ha - men den bittra sidan av mig börjar känna att jag tänker bojkotta honom nu. Men det kan jag ju inte göra, för jag vill fortfarande köpa ett hus.

Vad är det för spelregler som jag inte fattar?
Vi har varit tydliga: vi behöver inte sälja för att kunna köpa, vi kan skriva kontrakt idag om det är så att vi vill ha huset. Men vi verkar inte vara intressanta som köpare.
summan ni har lagt har det vart under pris flera gånger eller? tänker kanske ni har hamnat på någon intern svartlista

vi hade en svart lista när jag jobba på en bilfirma för många år sen
 
Ta kontakt med säljaren direkt om detta med mäklare inte fungerar. Var respektful i ton och tidpunkt på dagen. Som värst ber de dig fara & flyga. Men det kan också leda till ditt livs viktigaste affär.

Var också observant på område. För det finns dåliga sådana med bra hus. Men där vill man ändå inte bo frivilligt.
 
L L Jan skrev:
Vad är det

Undrar också detsamma. Vilka?
Dessa mäklare är stämda i flera mål och rättsfall. Bra att känna till. Finns även Ekenstam.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kommer alltså från en säljare som inte ville låta köparen genomföra en besiktning enligt besiktningsklausul i kontraktet, ett kontrakt som både köpare och säljare skrivit under. Anledning "vi har inte tid"...

Så till TS, lyssna inte alltför mycket på L Jan. Han har en helt annan syn på fastighetsaffärer än många andra. Påskrivna avtal är inte så viktigt etc.

Jag tycker det låter som ni gör vad ni kan göra och att mäklarna i detta fall inte borde vara mäklare om de inte kan besvara förfrågningar. Jag tycker fortfarande vägen fram är ett kontakta säljaren och förklara att deras mäklare inte svarar.
J Jernets skrev:
Dessa mäklare är stämda i flera mål och rättsfall. Bra att känna till. Finns även Ekenstam.
Jaså. Men är de dömda?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kommer alltså från en säljare som inte ville låta köparen genomföra en besiktning enligt besiktningsklausul i kontraktet, ett kontrakt som både köpare och säljare skrivit under. Anledning "vi har inte tid"...

Så till TS, lyssna inte alltför mycket på L Jan. Han har en helt annan syn på fastighetsaffärer än många andra. Påskrivna avtal är inte så viktigt etc.

Jag tycker det låter som ni gör vad ni kan göra och att mäklarna i detta fall inte borde vara mäklare om de inte kan besvara förfrågningar. Jag tycker fortfarande vägen fram är ett kontakta säljaren och förklara att deras mäklare inte svarar.
Stämmer jag en annan syn än många andra på hur mäklare bör arbeta. Jobbar själv med affärer och har lätt sett hur mäklarbranschen förfaller från respekterad till typ Lux-försäljare. Synd! Så tråkigt att mäklare sjunkit.

Stämmer inte om påskrivna avtal! Det är jätteviktiga för de är de valida juridiska dokumenten som gäller, både för legala enheter och privatperson. Det finurliga är dock hur man skriver dem och hur noga eller inte noga de som skriver på dem läser dem, så man kan krypa ur om motparten börjar krångla. Gäller större affärer. Och de man inte personligen känner.
För övrigt för mindre affärer tycker jag det räcker med ett handslag.
 
Redigerat:
L L Jan skrev:
För övrigt för mindre affärer tycker jag det räcker med ett handslag.
Om det gäller en fastighetsaffär, så räcker ett handslag inte oavsett hur billig fastigheten är. Vid fastighetsaffärer är ett muntligt avtal per definition ogiltigt. Det uppfyller inte formkravet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.