L lbgu skrev:
Kanske inte så smart att lägga ut telefonnummer till privattelefonen om man har den inställningen. Då är det bättre att ha en dedikerad jobbtelefon så man kan se sina SMS/missade samtal när man kommer till kontoret.

Fast grundproblemet är nog att dina kompisar egentligen inte passar till yrket. Mäklare är ett yrke där man får förvänta sig att bli kontaktad utanför kontorstid, eller förväntar de sig att deras kunder som ofta har normala arbetstider ska sitta på jobbet och surfa bostadsannonser?

Själv tror jag att mäklarnas ointresse beror på otyget med På-Gång annonser. Mäklarna vet att det inte är aktuellt med försäljning utan det handlar bara om att pejla av ifall det finns ett intresse. Av den anledningen så anser mäklaren som i grund och botten är som vilken säljare som helst att det är slöseri med tid att offra en endaste sekund på något som inte kommer att bli en affär.
Det är ett otyg. Med "på gång" otydligt!
Som Blocket eller andra annonsplatser där det står "Intressekoll", eller pris saknas, miltal saknas på fordon.
Ringer absolut inte på någon sådan annons. De kan dra dit pepparn växer.

Bättre om mäklare är istället tydlig: Planerad försäljning i tex maj om de vill varsla marknaden tex i mars.

Sedan tycker jag att mäklarna prostituerar sig iom visningar söndagar och telefon på kvällar.
 
Redigerat:
P
L lbgu skrev:
Kanske inte så smart att lägga ut telefonnummer till privattelefonen om man har den inställningen. Då är det bättre att ha en dedikerad jobbtelefon så man kan se sina SMS/missade samtal när man kommer till kontoret.

Fast grundproblemet är nog att dina kompisar egentligen inte passar till yrket. Mäklare är ett yrke där man får förvänta sig att bli kontaktad utanför kontorstid, eller förväntar de sig att deras kunder som ofta har normala arbetstider ska sitta på jobbet och surfa bostadsannonser?

Själv tror jag att mäklarnas ointresse beror på otyget med På-Gång annonser. Mäklarna vet att det inte är aktuellt med försäljning utan det handlar bara om att pejla av ifall det finns ett intresse. Av den anledningen så anser mäklaren som i grund och botten är som vilken säljare som helst att det är slöseri med tid att offra en endaste sekund på något som inte kommer att bli en affär.
Jag tror tyvärr du ganska rejält underskattar hur svårt folk har för att gå rätt vägar vid kontakt..och hur mycket folk mäklarna har som letar efter omöjliga kombinationer som billigaste huset i stan men på det fina området och lägg till 4 orimliga krav till som aldrig existerar i den prisklassen och som då bara blir tidsödande och i slutändan behöver mäklaren såklart ha betalt för tiden som läggs ned.. och arvodet betalas av säljaren.och säljaren vill välja den billigaste mäklaren...
notera problemet med att man inte vill betala mer arvode än det billigaste och mäklaren ska trolla fram en seriös köpare på minimalt med tid.. att då chatta med krångelpellar som aldrig kommer till skott och mer verkar vara ute efter att ha nåt att göra.. går såklart bort

Kan mäklaren hålla det den lovat mot köparen med att sortera bort strul pellar . dagdrömmare och andra som är svåra att få till en affär med och spara tid åt sig själv så är det ju det som kommer ske..

Visst i en perfekt värld där allt är lika för alla och alla ska ha samma chans att köpa och allt är rättvist så kanske mäklarna skulle bry sig om meningslöst arbete för att alla ska vara nöjda men även då gnäller nån så i slutändan är mäklarens jobb att hitta en seriös köpare till säljaren och genomföra en smidig affär och det på minimalt med tid altså går allt som inte uppfattas som en seriöst intresserad köpare kommer att hamna i "glöm högen" på vilka man svarar till..

Ska man ägna sig åt att svara på all kontakt en mäklarfirma får så får nog dom flesta 3 dubbla sin personalmängd och det kommer ingen att vilja betala arvode så det går ihop.. nästa alternativ är väl att ta betalt av intressenter då för att täcka upp alla denna tid vilket knappast heller är framkomlig vettig väg.. jasså du vill kolla på huset på centrumstigen 27 javisst det kostar 900 kr för en timmes visning innan 18 vardagar och dubbel taxa på helgen och efter 18... 😇

Nej den dagen köpare inser att mäklaren letar efter första bästa högstbjudande seriösa köpare som verkar ge en smidig affär utan krångel så ökar chanserna rejält att dom kommer stå som köpare till ett nytt boende. och att folk är beredda att betala marknadspris för det dom söker och ta bort alla orimliga krav i förhållande till pris
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Den som klagar kan istället bli problemet, som nemesis. Har du aldrig klagat och fått kalla handen?

Ganska vanligt på arbetsplatser tyvärr. Många byter hellre jobb än att stå upp, strida , försöka förändra.
Jag har aldrig haft något "jobb" på det sättet och när jag klagar är det jag som ger kalla handen.

Mäklare som inte vill sälja är jag inte rädd för. Dom kanske borde fundera på att göra sitt jobb istället......

Har alltid varit rätt.... framåtlutad kanske man kan kalla det? Hittills har det gått bra.🤔👍
 
P polaris78 skrev:
känner flera mäklare och dom är oftast less på att bli kontaktade på alla konstiga tider på dygnet.. altså även om man jobbar som mäklare så har man normalt sett arbetstider.. även om dom är lite off så kan man inte sitta och smsa med folk på kvällar och nätterna ,Dom har också fritid och vill kolla på när ungen spelar hockey.. nåt som vissa kunder inte förstår..
Kunden köper ett hus i sitt liv och tycker att köper jag nåt för x miljoner så är det klart mäklaren kan stå givakt dygnet runt.. att man som kund köper ett hus eller kanske 2 och att mäklaren har ofta ett tiotal ibland 20 tal objekt attt hålla på med..


Nej kontakta mäklaren med nåt konkret.. bud på en viss summa . visningtid nån kväll nästa vecka? helst tis eller ons mellan 15-18 så får dom komma med motbud eller info..

Sen har vi alla svävande lösa kontakter där folk verkar vilja att mäklaren ska driva konversationen... klart mäklaren struntar i drömmare eller folk som uppfattas som drömmare eller bara fiskar info..
Ni anar inte vad folk det är som vill ha bilder mailade till sig på än det ena än det andra och egentligen verkar mer intresserade av hur grannen bor och har inrett ,än att köpa hus

Mäklaren vill som alla andra som gör nåt yrkesmässigt ha raka besked och berätta vad du vill övertydligt.. sms som ser mer ut som chatt konversation till nån vän som också har tråkigt på jobbet känns inte seriöst

Har sett skräck exempel där mäklare får massa vaga funderingar på sms där konversationen aldrig tar slut och är det inte bilder hus badrumstaket ser ut så är det alla möjliga saker som mäklaren inte kan svara på utan det är kom och kolla om du är intresserad och Nej dom vill ofta inte köra en extra visning på kvällstid en annan dag för nån jobbar osv.. ta ledigt en timme och åk på visningen eller skit i det och förlora chansen på huset.. En del folk ska ha allt på deras vis på en tid som passar dom osv osv

visst det är enkelt att tycka att mäklaren gör fel men man måste om man blir bortgallrad gång på gång fundera hur man uppfattas..

Jag vet naturligtvis inte hur du uppfattas i kontakt med mäklaren men ett försök att se andra sidan av det hela kan vara utvecklande för många.

blev nån sur av det här så sorry men det är viktigt att förstå att mäklaren jobb är inte att vara jourhavande medmänniska för folk som drömmer om hus utan att hitta en snabb smidig problemfri affär för köparen som är den som betalar mäklarens arvode i slutänden.. utgår man därifrån och inte bara ser sitt eget "jag vill köpa hus" så är risken till framgång betydligt större
Ingen har väl påstått att mäklare måste vara tillgängliga dygnet runt? Men att besvara ett arbetsrelaterat mail inom 24 timmar kan väl inte vara för svårt ens för en stackars mäklare?
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
P
A anders.ostling skrev:
Hittade mäklaren 😎
Nej tyvärr jag har aldrig och kommer aldrig jobba som mäklare

Men dessa trådar har en förmåga att fastna i sitt eget "jag vill köpa hus ,men det går inte.." och blir rätt ensidiga gnäll trådar där ingen lär sig nåt och efter massor med inlägg så har det oftast inte kommit nånstans i att få folk att utveckla sitt eget beteende.. än mindre förstå andra sidan av problemet..

Nej mäklaren kommer aldrig att sitta och svara på meningslösa mail som mest ska besvaras för att vara duktig.enligt nån gammal svensk tradition om hur man ska behandla andra... men som saknar all relevant info

Blir man alltid bortsorterad och inte ens får komma på visning så är det kanske dags att se över hur man själv gör och uppfattas som köpare..

Kontakten med mäklaren är kanske mer likt att söka jobb än att svamla i sms med nån polare som också har tråkigt på jobbet..
klara relevanta frågor och info som bevisar att man är seriöst intresserad och utan att blir för långrandigt och mäklaren bor inte i huset utan är mäklare.. den vet inte heller hur bred toadörren är eller tusen andra puckofrågor. gå på visning och sluta be om uppgifter för att se om dina möbler passar...innan man ens varit på visning.. mäklaren vet sällan mycket mer än det som står i annaonsen och ska den ta reda på mer så krävs att köparen verkar seriös

DEt handlar om att få fram info så mäklaren ser att man är en seriös tänkbar köpare. misslyckas man med det så hamnar man i "glöm bort högen" bland dagdrömmare ,bildsamlare ,stolpskott och oseriösa
 
Fairlane
P polaris78 skrev:
Jag tror tyvärr du ganska rejält underskattar hur svårt folk har för att gå rätt vägar vid kontakt..och hur mycket folk mäklarna har som letar efter omöjliga kombinationer som billigaste huset i stan men på det fina området och lägg till 4 orimliga krav till som aldrig existerar i den prisklassen och som då bara blir tidsödande och i slutändan behöver mäklaren såklart ha betalt för tiden som läggs ned.. och arvodet betalas av säljaren.och säljaren vill välja den billigaste mäklaren...
notera problemet med att man inte vill betala mer arvode än det billigaste och mäklaren ska trolla fram en seriös köpare på minimalt med tid.. att då chatta med krångelpellar som aldrig kommer till skott och mer verkar vara ute efter att ha nåt att göra.. går såklart bort

Kan mäklaren hålla det den lovat mot köparen med att sortera bort strul pellar . dagdrömmare och andra som är svåra att få till en affär med och spara tid åt sig själv så är det ju det som kommer ske..

Visst i en perfekt värld där allt är lika för alla och alla ska ha samma chans att köpa och allt är rättvist så kanske mäklarna skulle bry sig om meningslöst arbete för att alla ska vara nöjda men även då gnäller nån så i slutändan är mäklarens jobb att hitta en seriös köpare till säljaren och genomföra en smidig affär och det på minimalt med tid altså går allt som inte uppfattas som en seriöst intresserad köpare kommer att hamna i "glöm högen" på vilka man svarar till..

Ska man ägna sig åt att svara på all kontakt en mäklarfirma får så får nog dom flesta 3 dubbla sin personalmängd och det kommer ingen att vilja betala arvode så det går ihop.. nästa alternativ är väl att ta betalt av intressenter då för att täcka upp alla denna tid vilket knappast heller är framkomlig vettig väg.. jasså du vill kolla på huset på centrumstigen 27 javisst det kostar 900 kr för en timmes visning innan 18 vardagar och dubbel taxa på helgen och efter 18... 😇

Nej den dagen köpare inser att mäklaren letar efter första bästa högstbjudande seriösa köpare som verkar ge en smidig affär utan krångel så ökar chanserna rejält att dom kommer stå som köpare till ett nytt boende. och att folk är beredda att betala marknadspris för det dom söker och ta bort alla orimliga krav i förhållande till pris
Om mäklare inte vill riskera att lägga ner tid som de riskerar att inte få betalt för så får de lägga av med dessa "På Gång" på och absolut stryka texten "För mer information kontakta mäklaren".

När jag som säljare anlitat mäklare så har jag haft 3-5 mäklare hemma hos mig på kvällstid där de presenterat hur de jobbar och vilken ersättning de vill ha. 2-4 av dessa får inte jobbet så de alla mäklarna som inte vill riskera att jobba utan ersättning kan ju stryka dessa aktiviteter också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Om mäklare inte vill riskera att lägga ner tid som de riskerar att inte få betalt för så får de lägga av med dessa "På Gång" på och absolut stryka texten "För mer information kontakta mäklaren".

När jag som säljare anlitat mäklare så har jag haft 3-5 mäklare hemma hos mig på kvällstid där de presenterat hur de jobbar och vilken ersättning de vill ha. 2-4 av dessa får inte jobbet så de alla mäklarna som inte vill riskera att jobba utan ersättning kan ju stryka dessa aktiviteter också.
På gång fiskar absolut mest och visa upp intressanta objekt men inte sällan är det ju mycket som ska gå i lås innan det faktiskt blir till salu. därav tror jag att man inte bryr sig alltför mycket om förfrågningar på dessa objekt utan man kollar mest marknaden.. Sen är det väldigt olika om folk kan tänka sig visa huset eller inte när det är på gång.. det beror väl på om huset är visningsbart eller inte.. och hur folk är

Självklart gör mäklarna en hel del timmar på kvällstid men det är där det verkar finnas en rimlig chans att få nåt ut av det.. när du ska anlita mäklare för en försäljning så finns det ju pengar att tjäna.. då kommer dom 😁
 
Fairlane
P polaris78 skrev:
På gång fiskar absolut mest och visa upp intressanta objekt men inte sällan är det ju mycket som ska gå i lås innan det faktiskt blir till salu. därav tror jag att man inte bryr sig alltför mycket om förfrågningar på dessa objekt utan man kollar mest marknaden.. Sen är det väldigt olika om folk kan tänka sig visa huset eller inte när det är på gång.. det beror väl på om huset är visningsbart eller inte.. och hur folk är
"På Gång" är ju något som mäklarna kommit på, något de gärna tjatar på potentiella säljare. Det är inget som köpare eller säljare kommit på eller efterfrågat, utan 100% något som kommer på mäklarens initiativ. Då är det rimligt att de tar det lite seriöst. De kan ju låta bli att lägga upp objekt så om de inte ens orkar besvara en fråga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag vill absolut inte ha en gnälltråd :p
Men man börjar ju bli fundersam på om jag gör något fel eftersom det är så förbenat svårt att få tag i mäklarna.
Mitt tillvägagångssätt:
- Skickar intresseanmälan på de hus jag vill se men som är "På G" eller "snart till salu"
- Bokar in mig på visningar på de hus som har tider för detta inbokat.

Jag har ringt direkt ett par gånger och ibland fått svar (detta är ju helt klart bäst).
När man skickat intresseanmälan på saker så får man i regel ett SMS tillbaka med lite småinfo om förmodat pris och att visning antagligen kommer ske om x veckor och så blir man ombedd att svara på SMSet om det är intressant.

Det är efter detta som det kan bli omöjligt att komma längre.

Jag upplever att jag alltid har varit artig och skriver "Hej" och "MVH" även fast mäklarna i regel inte gör det efter SMS nr.1.

Vad gör jag för fel, om det är så att jag som köpare börjar bli ointressant?
Visst, vi är ganska specifika i vad vi eftersöker, men vi försöker inte ens ta kontakt om vi inte redan innan tänkt att det här faktiskt kan funka.
Tycker inte vi är veliga men man borde väl få kunna gå på visningar för att kunna bestämma sig innan man köper ett hus för ganska många miljoner...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Jag skulle lämna en brev i brevlådan. Berätta att du är intresserad. Vilken bud du lämna på vilken villkor. Skriv att du får ingen svar från mäklaren varken på mail, telefon och sms och lämna dina kontaktuppgifter 😉
 
  • Gilla
Jenny H
  • Laddar…
Har de hus du anmält intresse på sålts ännu? Annars har nog ditt namn blivit uppskrivet på en lista över intressenter och när den är tillräckligt lång kommer huset städas/dekoreras/fotograferas/visas. Och då kommer du få en notis från mäklaren att du kan gå och titta?
 
Jag köpte hus för några veckor sedan och försöker nu att sälja min lägenhet.
Mäklaren vi har är en ung kvinna (typ 28) och mycket driven. Har full koll på de som varit på visning och bearbetar dom. Hör av sig direkt något nytt kommer fram.
Så bra mäklare finns. 👍

Önskar dig lycka till med att hitta rätt hus.

//AA
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om mäklare inte vill riskera att lägga ner tid som de riskerar att inte få betalt för så får de lägga av med dessa "På Gång" på och absolut stryka texten "För mer information kontakta mäklaren".

När jag som säljare anlitat mäklare så har jag haft 3-5 mäklare hemma hos mig på kvällstid där de presenterat hur de jobbar och vilken ersättning de vill ha. 2-4 av dessa får inte jobbet så de alla mäklarna som inte vill riskera att jobba utan ersättning kan ju stryka dessa aktiviteter också.
Helt sjukt, kvällstid, att det erbjuds besök av mäklare då.
. Skall man sälja sitt hus har man tid att ta ledigt en dag för mäklare.
 
Fairlane
L L Jan skrev:
Helt sjukt, kvällstid, att det erbjuds besök av mäklare då.
. Skall man sälja sitt hus har man tid att ta ledigt en dag för mäklare.
Varenda mäklare i Stockholm jobbar åtminstone någon/några kvällar och har visningar söndagar. Du vet, de gör det du vill att företagare ska göra, anpassar sig efter vad kunderna vill ha.
 
  • Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varenda mäklare i Stockholm jobbar åtminstone någon/några kvällar och har visningar söndagar. Du vet, de gör det du vill att företagare ska göra, anpassar sig efter vad kunderna vill ha.
Vet det alla gör det.
Och det ger dålig kvalitet på jobbet och stress att arbeta i onödan på kvällar, när man lika gärna kan avsätta en dag för några mäklarbesök.

Fundera på: När anser du att mäklaren gör bäst jobb, kvällen eller dagtid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.