Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Jag har varit i samma situation. Huset blev sålt ca 200 tkr under mitt maxbud innan jag ens fick möjligheten att lägga ett bud. Mäklaren var otillgänglig, svarade varken på mejl eller i telefon. Jag undrar om det är ett landsorts fenomen för jag har aldrig upplevt det i större städer. Om jag hade vetat att försäljningen var så nära avslut så hade jag försökt få tag i ägaren och förklarat läget.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Jag har varit i samma situation. Huset blev sålt ca 200 tkr under mitt maxbud innan jag ens fick möjligheten att lägga ett bud. Mäklaren var otillgänglig, svarade varken på mejl eller i telefon. Jag undrar om det är ett landsorts fenomen för jag har aldrig upplevt det i större städer. Om jag hade vetat att försäljningen var så nära avslut så hade jag försökt få tag i ägaren och förklarat läget.
Det är inte ett landsortsfenomen utan det är för att mäklaren sålde till sin kompis.
 
  • Gilla
Pidde3 och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte ett landsortsfenomen utan det är för att mäklaren sålde till sin kompis.
Det skulle inte förvåna mig ... tyvärr. Jag köpte ett annat hus, av samma mäklare, och en någon mer oproffsig har jag inte mött. Satte sig och tittade på ett travlopp under visningen (!) och strävade verkligen efter att kontraktskrivningen skulle ta så lång tid som möjligt. Ville veta allt om mig och ställde väldigt personliga frågor som jag fick ducka. En mäklare med lite driv och hyfs skulle äga den orten om de öppnade en konkurrerande byrå.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Vi vill ju bara hitta och köpa ett hus - inte ställa till med något...
Jag har pratat med denna specfika mäklare i telefon om ett annat objekt tidigare och då sagt att jag har skickat mail FÖR EN VECKA SEN men fick en "jaha det måste jag ha missat".
Jag har inga problem med att "konfrontera" en mäklare och fråga varför jag inte får svar men eftersom det inte är en specifik mäklare utan flera från olika företag så börjar jag ju känna att detta är den förväntade dynamiken: jag som köpare ska behöva jaga mäklare för att få köpa ett hus?

Man uppfattas inte som lite creepy om man tar direkt kontakt med ägare?
Nej, absolut inte. En säljare vill ha köpare.
Tänk på det är du som är köpare och är viktigast. Måla inte in dig I ett hörn, agera, våga, ta kontakt! Absolut
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
sysmali
T TuVu skrev:
Det skulle inte förvåna mig ... tyvärr. Jag köpte ett annat hus, av samma mäklare, och en någon mer oproffsig har jag inte mött. Satte sig och tittade på ett travlopp under visningen (!) och strävade verkligen efter att kontraktskrivningen skulle ta så lång tid som möjligt. Ville veta allt om mig och ställde väldigt personliga frågor som jag fick ducka. En mäklare med lite driv och hyfs skulle äga den orten om de öppnade en konkurrerande byrå.
Haha, tittade på trav. Sen lite märkliga frågor på det...

Det är inte ofta jag spontant skrattar till vid läsning i detta forum. Tycker det låter som en kul idé till sketch för nått humorprogram.

Förstår att du tyckte det var mindre kul.
 
  • Gilla
TuVu
  • Laddar…
P
Det folk inte förstår är att det är inte alltid bara pris som är avgörande för vem som får köpa..
Hur man beter sig får även mäklarna att tröttna på en del individer som känns krångliga /oseriösa eller har det klassiska pucko betendet att buda halva begärda priset som taktik..eller iaf pruta mer än nån köpare någonsin skulle acceptera... även på populära objekt som mäklaren vet att dom lätt säljer till begärt pris..

Och ja mäklare pratar ofta med varandra även mellan firmor
Mäklaren får ju i dom flesta jobb betalt först när man gör affär altså dom skiter igentligen i om budgivningen slutar på begärt pris eller några hundra tusen upp eller ner.. oftast är det samma arvode till mäklaren oavsett

Så mäklaren letar efter en seriös köpare som har lånelöfte och finansering klart och som snabbt kan komma till affär med minimalt med krångel och extra arbete för mäklaren.

Sen har många orter allt mer problem med en massa drägg som går på visningar som nöje eller för att snoka hur folk bor eller över huvudtaget inte har ekonomi för att köpa ,så alla som inte känns som seriösa köpare försöker man sortera bort så långt det på nå vis går.

Ibland går det såklart fel och nån blir sorterad i "fel" grupp
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
H
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Det finns bra och dåliga mäklare. Har träffat på bra mäklare men vi har också varit ute för mäklare som inte bryr sig. Återkommer inte. Verkar som de bara vill sälja snabbt och inte ta hänsyn till varken säljarens eller köparens intressen. Ring säljaren själv och berätta. När vi ska sälja så kommer vi skriva att mäklaren inte får neka någon intressent att komma att titta och alla ska ev. köpares mail och telefonsamtal ska besvaras osv. i annat fall bryts kontraktet direkt och utan ersättning.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
H
P polaris78 skrev:
Det folk inte förstår är att det är inte alltid bara pris som är avgörande för vem som får köpa..
Hur man beter sig får även mäklarna att tröttna på en del individer som känns krångliga /oseriösa eller har det klassiska pucko betendet att buda halva begärda priset som taktik..eller iaf pruta mer än nån köpare någonsin skulle acceptera... även på populära objekt som mäklaren vet att dom lätt säljer till begärt pris..

Och ja mäklare pratar ofta med varandra även mellan firmor
Mäklaren får ju i dom flesta jobb betalt först när man gör affär altså dom skiter igentligen i om budgivningen slutar på begärt pris eller några hundra tusen upp eller ner.. oftast är det samma arvode till mäklaren oavsett

Så mäklaren letar efter en seriös köpare som har lånelöfte och finansering klart och som snabbt kan komma till affär med minimalt med krångel och extra arbete för mäklaren.

Sen har många orter allt mer problem med en massa drägg som går på visningar som nöje eller för att snoka hur folk bor eller över huvudtaget inte har ekonomi för att köpa ,så alla som inte känns som seriösa köpare försöker man sortera bort så långt det på nå vis går.

Ibland går det såklart fel och nån blir sorterad i "fel" grupp
Visst finns det människor som ”bara” vill titta men många av dem kommer att köpa nu eller framtiden. Oseriösa mäklare sorteras bort, det kan ju oengagerade mäklare tänka på.
 
  • Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
P
Det är väl sällan mäklaren nekar nån att kolla ...

Däremot uppnår man det genom andra metoder , man sorterar bort oseriösa genom att låta bli att svara på kontakt och att inte sätta ut offentliga tider för visningar..
Dom som mäklaren finner intressanta som köpare förses såklart med både info och smidig kommunikation.

Varken mäklare eller säljare som fortfarande bor i huset en sak med utflyttat hus som redan står tomt där är det bara mäklaren som lägger tid på visning..
Men i bostäder där man fortfarande bor kvar så krävs ju hos dom flesta en högre nivå av undanplockning av saker som inte ska synas och ingen hemma ,
dom flesta som har sålt några bostäder vet vad det innebär i praktiken och vill ogärna ha en massa visningar och ödlsa tid på folk som bara är nyfikna och som inte verkligen vet att dom vill köpa just det här objektet.

du får skiva vilka saker du vill i avtal med din mäklare men chansen är hög att du kommer få betala för det, även mäklaren är ofta noll intresserad av att visa hus för nån som inte har möjlighet att bli en tänkbar köpare.

Sen är det klart att även mäklare upplever upp och nedgångar i hur mycket hus till salu det finns och hur mycket seriösa köpare det finns på olika objekt och därmed anpassar sina sorteringar efter en seriös köpare för en smidig affär.

Sen finns det bra och dåliga mäklare som du säger , en del rejält underliga men det ser inte mycket bättre ut bland folk som kollar på hus heller . oseriösa strulisar utan ekonomi för det dom kollar på helst kombinerat med rejäl övertro att det dom får låna innan banken säger stopp ska räcka till nyare villa i finare område än man har råd med, helst i kombination med mer saker som krav som kostar extra men ska prutas med men inte betalas för.. man kollar gärna långt över sin inkomst
 
TRJBerg
Är man anlitad/angiven som mäklare för en husförsäljning så svarar man alltid på kontakter från presumptiva köpare (såvida det inte är uppenbart oseriöst, t ex ren spam).
Det finns ju en lätt och enkel nivå som för mejl är att ha en färdig text man copy/pastar in i mejlet och trycker på sänd. Tar 30 sekunder som mest. Samma för sms.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Vi vill ju bara hitta och köpa ett hus - inte ställa till med något...
Jag har pratat med denna specfika mäklare i telefon om ett annat objekt tidigare och då sagt att jag har skickat mail FÖR EN VECKA SEN men fick en "jaha det måste jag ha missat".
Jag har inga problem med att "konfrontera" en mäklare och fråga varför jag inte får svar men eftersom det inte är en specifik mäklare utan flera från olika företag så börjar jag ju känna att detta är den förväntade dynamiken: jag som köpare ska behöva jaga mäklare för att få köpa ett hus?

Man uppfattas inte som lite creepy om man tar direkt kontakt med ägare?
Min erfarenhet är att mäklare ofta är väldigt aktiva och tror helt enkelt att många av dessa ”kommande” fastigheter många gånger är spekulativa och en effekt av ränteläget där säljarna vill testa marknaden och nu har det blivit en belastning för mäklarna. Vi gjorde själva ett litet ryck i somras för att hitta ny bostad och tyckte att mäklarna var duktiga att kommunicera när det gällde aktiva försäljningar, men många latenta objekt hade veliga säljare som bara fiskade och hoppas på ett drömbud.

Försök att ringa tills dom svarar er, lycka till med husköpet.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Minns en artikel som jag tyvärr inte hittar nu men Zlatan ringde på en husägare (i Skåne?) och erbjöd 50 miljoner kronor om de flyttade ut skyndsamt. Så det händer sådant också, men väldigt sällan.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Lägg ett riktigt skambud. Och nu menar jag typ 25% av värdet.

Oavsett så är mäklaren SKYLDIG att informera säljaren om detta.

Och sedan ge er ett svar.

Sedan är processen igång
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
P PNI skrev:
Om mäklaren är så totalt ointresserad före affären, kan du gissa intresset efter.
Leta upp en mäklare som är intresserad av sitt jobb, så är chansen mycket mindre att du ångrar dig.
Gissa vilka problem du kan få...
Nu är det ju inte köparen som väljer mäklare...
 
V vemvetinte skrev:
Låter väldigt märkligt, jag har endast i fåtal fall träffat mäklare som inte vill sälja (i Sthlm)
I Stockholm finns gott om dåliga mäklare. T ex Behrer & Partners och Edelstam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.