Jenny H Jenny H skrev:
Problemet är att det inte bara är en mäklare från en förmedling - det är jämnt utspritt över alla de mäklare som finns i sagda stad. Det har ju fått mig att känna att OK, det är såhär man alltså gör som mäklare??
är det små stad?
 
Ett förslag. Ge mäklaren ett bud först och säg att ni vill komma och kolla på huset. Mäklare är ett udda släkte och jag kan tänka mig att dom pratar med många drömmare till kunder. Så jag kan förstå bägge sidor.

Lägger du däremot ett bud så blir det något mäklaren måste förmedla vidare och då blir det lite mer konkret. Budet är aldrig bindande i en sån process så skulle du komma och kolla på huset och hitta något som du upplever är ett problem kan du alltid justera ditt bud eller dra tillbaka det.

Det var på denna vägen vi köpte vårt hus
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Om mäklaren är så totalt ointresserad före affären, kan du gissa intresset efter.
Leta upp en mäklare som är intresserad av sitt jobb, så är chansen mycket mindre att du ångrar dig.
Gissa vilka problem du kan få...
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
hsd
Fairlane Fairlane skrev:
Om säljaren får veta att mäklaren inte svarar på förfrågningar från potentiella köpare så kan de säga upp kontraktet och anlita en annan mäklare. Det skulle jag nog gjort som säljare om inte på gång var väldigt snart, men isåfall skulle jag som säljare be mäklaren sköta det jobb hen får ersättning för.

Byter man mäklare så förlorar inte mäklaren bara potentiell ersättning utan sitter dessutom med kostnader som inte ersätts.

Detta under förutsättning att försäljning inte sker inom den tid mäklaren har exklusiv rätt. Sen är det förstås ett problem om samtliga mäklare i staden är lika dåliga.
Det kan ju vara så att mäklaren inte har mer information och att säljaren av olika anledningar inte kan eller har tid men ska sälja inom en viss framtid och ska ordna med nytt boende först
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det kan ju vara så att mäklaren inte har mer information och att säljaren av olika anledningar inte kan eller har tid men ska sälja inom en viss framtid och ska ordna med nytt boende först
En seriös mäklare kommunicerar då detta till spekulanten. Alltid bättre och säga att jag vet inget mer pga säljarna. Och återkommer när jag fått mer info.
Sämst är att vara tyst, och inte svara.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 13 till
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll.
I det läget beror det nog på säljaren. Att lägga ut något som "på G" gör man när man börjar fundera på att flytta, vilket kan vara flera år innan man tänkt flytta. Om man alls har bestämt sig för att flytta; man kanske bara är öppen för att flytta om man får ett bud som man inte kan motstå.

Några bilder finns säkert överhuvudtaget inte ännu; att tömma ur huset, visningsstäda, hyra in möbler/dekorationer och fotografera är inte gjort och kommer inte att göras förrän de antingen får en köpare som säger att de kan möta det önskade budet, eller samlat på sig ett så stort antal intressenter att det känns troligt att det blir budgivning, eller de som bor där helt enkelt är redo att flytta. Samma med en besiktning; om ni bara nästan kan möta säljarens önskade pris finns väl ingen anledning för säljaren att göra en besiktning nu? Besiktningen kommer ändå vara för gammal när det väl är dags att lägga ut huset på Hemnet.

Börja med att säga att du är villig att betala det de vill ha (och kanske lite till) om huset är i fint skick så kan du nog få komma och titta på huset så som det är.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
hsd
Visst
P PNI skrev:
En seriös mäklare kommunicerar då detta till spekulanten. Alltid bättre och säga att jag vet inget mer pga säljarna. Och återkommer när jag fått mer info.
Sämst är att vara tyst, och inte svara.
Visst är det så
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
känner flera mäklare och dom är oftast less på att bli kontaktade på alla konstiga tider på dygnet.. altså även om man jobbar som mäklare så har man normalt sett arbetstider.. även om dom är lite off så kan man inte sitta och smsa med folk på kvällar och nätterna ,Dom har också fritid och vill kolla på när ungen spelar hockey.. nåt som vissa kunder inte förstår..
Kunden köper ett hus i sitt liv och tycker att köper jag nåt för x miljoner så är det klart mäklaren kan stå givakt dygnet runt.. att man som kund köper ett hus eller kanske 2 och att mäklaren har ofta ett tiotal ibland 20 tal objekt attt hålla på med..


Nej kontakta mäklaren med nåt konkret.. bud på en viss summa . visningtid nån kväll nästa vecka? helst tis eller ons mellan 15-18 så får dom komma med motbud eller info..

Sen har vi alla svävande lösa kontakter där folk verkar vilja att mäklaren ska driva konversationen... klart mäklaren struntar i drömmare eller folk som uppfattas som drömmare eller bara fiskar info..
Ni anar inte vad folk det är som vill ha bilder mailade till sig på än det ena än det andra och egentligen verkar mer intresserade av hur grannen bor och har inrett ,än att köpa hus

Mäklaren vill som alla andra som gör nåt yrkesmässigt ha raka besked och berätta vad du vill övertydligt.. sms som ser mer ut som chatt konversation till nån vän som också har tråkigt på jobbet känns inte seriöst

Har sett skräck exempel där mäklare får massa vaga funderingar på sms där konversationen aldrig tar slut och är det inte bilder hus badrumstaket ser ut så är det alla möjliga saker som mäklaren inte kan svara på utan det är kom och kolla om du är intresserad och Nej dom vill ofta inte köra en extra visning på kvällstid en annan dag för nån jobbar osv.. ta ledigt en timme och åk på visningen eller skit i det och förlora chansen på huset.. En del folk ska ha allt på deras vis på en tid som passar dom osv osv

visst det är enkelt att tycka att mäklaren gör fel men man måste om man blir bortgallrad gång på gång fundera hur man uppfattas..

Jag vet naturligtvis inte hur du uppfattas i kontakt med mäklaren men ett försök att se andra sidan av det hela kan vara utvecklande för många.

blev nån sur av det här så sorry men det är viktigt att förstå att mäklaren jobb är inte att vara jourhavande medmänniska för folk som drömmer om hus utan att hitta en snabb smidig problemfri affär för köparen som är den som betalar mäklarens arvode i slutänden.. utgår man därifrån och inte bara ser sitt eget "jag vill köpa hus" så är risken till framgång betydligt större
 
  • Gilla
Pidde3 och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Bilder verkar finnas på de hus som ligger som som kommande så det är nog inget problem. Pris däremot varierar, många saknar pris och då är det ju svårt att komma med något bud.

Att mäklare också är människor och inte svarar i telefon när de är lediga tror jag de flesta köper. Att däremot som mäklare inte lyssna av sin telefonsvarare och ringa tillbaks när man börjar jobba, eller inte besvara mail när man jobbar, ja då är man nog inte en bra mäklare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Kontakta säljaren direkt och förklara situationen.
Gör eventuellt upp köpet utan mäklaren, går hur bra som helst.
Många banker kan hjälpa till med detta.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bilder verkar finnas på de hus som ligger som som kommande så det är nog inget problem. Pris däremot varierar, många saknar pris och då är det ju svårt att komma med något bud.
Just i TS exempel skrev ju TS att det inte fanns några bilder ute. Och finns det inga bilder ute så är det nog för att det inte tagits några bilder än; hyr man in lite möbler/tavlor/styling så vill man ju ha dem på samma sätt vid fotografering och visning, så det går inte att fotografera ett år innan man har öppna visningar...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Istället för att bara bli arg på mäklare så kan man försöka förstå situationen.

Variant 1. Säljaren verkar inte intresserad av att sälja. Och mäklaren vill lägga ned minimalt gratisarbete på objektet. => reagerar bara om någon bjuder minst önskat pris. Säljaren blir bara arg om mäklaren kommer med för låga bud.

Variant 2. Säljaren verkar vilja sälja men får inte ändan ur vagnen med att städa upp objektet. Besiktning och fotografering bara är i vänteläge. => reagerar inte då objektet kanske inte ens kommer ut någon gång. Säljaren blir bara arg om mäklaren kommer dragandes med spekulanter.

Variant 3. Mäklaren är överlastad med faktiska försäljningar och hinner inte med På G saker.

Mäklarna lever på att ordna till avslut. Om en mäklare är ointresserad saknas förutsättningarna.

En väldigt väl fungerande strategi är:
1. Gå på visning.
2. Lägga bud. Speciellt högsta bud är väldigt framgångsrikt. Tung empiri på det.
 
  • Gilla
SirMayo och 2 till
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Vi vill ju bara hitta och köpa ett hus - inte ställa till med något...
Jag har pratat med denna specfika mäklare i telefon om ett annat objekt tidigare och då sagt att jag har skickat mail FÖR EN VECKA SEN men fick en "jaha det måste jag ha missat".
Jag har inga problem med att "konfrontera" en mäklare och fråga varför jag inte får svar men eftersom det inte är en specifik mäklare utan flera från olika företag så börjar jag ju känna att detta är den förväntade dynamiken: jag som köpare ska behöva jaga mäklare för att få köpa ett hus?

Man uppfattas inte som lite creepy om man tar direkt kontakt med ägare?
Creepy? Om du försöker sälja ett hus och nån ringer dig och säger att din mäklare inte svarar på kontaktförsök vad hade du själv tyckt?

Jag hade tackat för informationen och bett spekulanten vänta en vecka så SMS:ar jag numret till min nya mäklare.....👍
 
  • Gilla
Pidde3 och 16 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har förstått på min son, att det nu är väldigt vanligt att man lägger ut det på Booli (inte så dyrt som hemnet) som kommande. Och inväntar intressenter. Om det verkar finnas 1 eller några som är seriöst intresserade, så går man över till aktiv försäljning med annons på hemnet, och hoppas få in ytterligare någon intresserad, och ev. få igång en budgivning. Då kan objektet lika som kommande i ex. 6 månader.
Kan nog vara så. Många är hänvisade till att sälja först. Bankerna går bara med på brygglån när ett påskrivet köpekontrakt finns.

Och de här säljarna går bara med på att sälja om dom får riktigt bra pris. (Annars bor dom kvar). För mäklarna innebär den här typen av objekt en massa gratisjobb, då det kanske inte blir ett avslut. Och då reagerar dom bara när någon bjuder det begärda priset. Då först finns en chans att dom får betalt.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Låter väldigt märkligt, jag har endast i fåtal fall träffat mäklare som inte vill sälja (i Sthlm)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.