P
G gunnar.malmstrom skrev:
Lägg ett riktigt skambud. Och nu menar jag typ 25% av värdet.

Oavsett så är mäklaren SKYLDIG att informera säljaren om detta.

Och sedan ge er ett svar.

Sedan är processen igång
Tror du att säljaren blir intresserad av dig som köpare med den taktiken ?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
känner flera mäklare och dom är oftast less på att bli kontaktade på alla konstiga tider på dygnet.. altså även om man jobbar som mäklare så har man normalt sett arbetstider.. även om dom är lite off så kan man inte sitta och smsa med folk på kvällar och nätterna ,Dom har också fritid och vill kolla på när ungen spelar hockey.. nåt som vissa kunder inte förstår..
Kunden köper ett hus i sitt liv och tycker att köper jag nåt för x miljoner så är det klart mäklaren kan stå givakt dygnet runt.. att man som kund köper ett hus eller kanske 2 och att mäklaren har ofta ett tiotal ibland 20 tal objekt attt hålla på med..


Nej kontakta mäklaren med nåt konkret.. bud på en viss summa . visningtid nån kväll nästa vecka? helst tis eller ons mellan 15-18 så får dom komma med motbud eller info..

Sen har vi alla svävande lösa kontakter där folk verkar vilja att mäklaren ska driva konversationen... klart mäklaren struntar i drömmare eller folk som uppfattas som drömmare eller bara fiskar info..
Ni anar inte vad folk det är som vill ha bilder mailade till sig på än det ena än det andra och egentligen verkar mer intresserade av hur grannen bor och har inrett ,än att köpa hus

Mäklaren vill som alla andra som gör nåt yrkesmässigt ha raka besked och berätta vad du vill övertydligt.. sms som ser mer ut som chatt konversation till nån vän som också har tråkigt på jobbet känns inte seriöst

Har sett skräck exempel där mäklare får massa vaga funderingar på sms där konversationen aldrig tar slut och är det inte bilder hus badrumstaket ser ut så är det alla möjliga saker som mäklaren inte kan svara på utan det är kom och kolla om du är intresserad och Nej dom vill ofta inte köra en extra visning på kvällstid en annan dag för nån jobbar osv.. ta ledigt en timme och åk på visningen eller skit i det och förlora chansen på huset.. En del folk ska ha allt på deras vis på en tid som passar dom osv osv

visst det är enkelt att tycka att mäklaren gör fel men man måste om man blir bortgallrad gång på gång fundera hur man uppfattas..

Jag vet naturligtvis inte hur du uppfattas i kontakt med mäklaren men ett försök att se andra sidan av det hela kan vara utvecklande för många.

blev nån sur av det här så sorry men det är viktigt att förstå att mäklaren jobb är inte att vara jourhavande medmänniska för folk som drömmer om hus utan att hitta en snabb smidig problemfri affär för köparen som är den som betalar mäklarens arvode i slutänden.. utgår man därifrån och inte bara ser sitt eget "jag vill köpa hus" så är risken till framgång betydligt större
Hittade mäklaren 😎
 
  • Gilla
P.Bjrk och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla funderingar, tankar och ideer.

För lite bakgrund så letar vi hus i en större universitetsstad, behöver inget lånelöfte och hoppas ju att mäklarna förstår att om vi väljer att spendera 10h i bil plus hotellkostnad för att titta på ett hus, så är det för att vi är seriöst intresserade. Vi har också varit tydliga med att vi kan göra en snabb affär.

Huset i exemplet ligger i ett område där större villor med samma tomtstorlek går för ungefär det priset vi erbjöd - så vi upplevde att budet var ett seriöst sådant.
De här På G fastigheterna tror jag att vi helt kommer skippa framöver, men jag blir inte mer klok över hur de fungerar. Vi ska iväg och titta på 2 hus i helgen där det ena står som på g. Det är dock mäklarfirman själva som valt detta tillvägagångssätt för huset i sig är köpt av ett byggföretag och är tillsammans med mäklaren renoverat och fint. Det står alltså tomt. Min man frågade varför och mäklaren svarade att "det är så vi har valt att arbeta".

Jag försöker verkligen att bemöta mäklarna med respekt och har endast svarat på ett sms på helg om mäklaren själv har skickat först. Jag kan erkänna att jag har svarat på ett sms på kväll också och får nog tänka om där. Även om jag själv inte förväntar mig ett svar fören arbetstid dagen därpå så fattar jag att inte alla kanske fungerar som jag :)

Det känns lite som ett moment 22, det här. Det är så många ointresserade spekulanter därute så vi som faktiskt är intresserade får kämpa dubbelt så hårt för att bli tagna på allvar..?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Hej!

Vi är på jakt efter hus i en stad ca 5h bort och har varit och tittat i områden och varit på visningar sedan början på sommaren.
Det tog inte lång tid innan jag insåg hur svårt det är att som köpare ha med mäklare att göra..
Ingen har svarat på ett mail - nånsin.
Ibland svarar de i telefon.
Ibland svarar de på SMS.

Exempel: De här förbannade jävla "På G" fastigheterna: skickade ett sms till en mäklare eftersom han inte svarar på mail eller telefon. Sa att vi är väldigt intresserade av fastigheten (som varit "På G" i 3 månader) och är redo att diskutera ett bud om vi bara kan få veta vad önskat pris är. Får ett sms till svar: "X miljoner kr "handshakesmiley". Jag svarar att vi nästan kan möta det, förutsatt att vi kan få se insidan (för det finns inga bilder) och få ta del av besiktningsprotokoll. Detta SMS får jag inget svar på.
Detta är bara ett av många exempel under de senaste snart 4 månaderna (och rör inte bara en fastighetsförmedlare).

Vi kan inte bara glida in på kontoren eftersom vi har en bit att åka så vi har ju försökt med de övriga kommunikationskanalerna som finns.

Vad för strategi är det tänkt att jag ska ha när jag försöker köpa ett hus? Är det tänkt att jag ska behöva jaga ett svar av mäklarna..?
Hej
Ta kontakt med mäklarsamfundets kundvägledare. De kan säkert ge råd och ev hänvisa dig till fastighetsmäklarinspektionen om det finns skäl.
Mvh Cecilia
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
så letar vi hus i en större universitetsstad, behöver inget lånelöfte
Större städer brukar omsätta fler objekt så där kan man gott bolla med flera objekt samtidigt och snabbt gå vidare när det inte blir vettig respons.

Sedan, hur mycket tid kan läggas på detta? kanske det vore värt att hyra en lägenhet i några månader för att leta med minimalt resande?
 
  • Gilla
Nybörjarsmurfen
  • Laddar…
Fairlane
Jenny H Jenny H skrev:
Jag försöker verkligen att bemöta mäklarna med respekt och har endast svarat på ett sms på helg om mäklaren själv har skickat först. Jag kan erkänna att jag har svarat på ett sms på kväll också och får nog tänka om där. Även om jag själv inte förväntar mig ett svar fören arbetstid dagen därpå så fattar jag att inte alla kanske fungerar som jag :)
Jag tycker inte du behöver ändra dig där.
Mail och SMS är asynkrona, dvs mannskrivwr när man har tid, man läser när man har tid och man svarar när man har tid. Telefonsamtal däremot kräver att mottagaren är tillgänglig samtidigt som sändaren.

Den mäklare som inte kan hantera att SMS och mail kommet utanför arbetstid är helt enkelt inte professionell. Antingen lär de sig att ignorera dessa meddelande utanför arbetstid eller så kostar de på sig en privat telefon så de kan lämna jobbtelefonen avstängd när de inte jobbar.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kan nog vara så. Många är hänvisade till att sälja först. Bankerna går bara med på brygglån när ett påskrivet köpekontrakt finns.

Och de här säljarna går bara med på att sälja om dom får riktigt bra pris. (Annars bor dom kvar). För mäklarna innebär den här typen av objekt en massa gratisjobb, då det kanske inte blir ett avslut. Och då reagerar dom bara när någon bjuder det begärda priset. Då först finns en chans att dom får betalt.
Det förklarar inte varför dom inte svarar på kontakt. Om det är som du skriver svarar en vettig mäklare det .....
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
Jenny H Jenny H skrev:
Vi vill ju bara hitta och köpa ett hus - inte ställa till med något...
Jag har pratat med denna specfika mäklare i telefon om ett annat objekt tidigare och då sagt att jag har skickat mail FÖR EN VECKA SEN men fick en "jaha det måste jag ha missat".
Jag har inga problem med att "konfrontera" en mäklare och fråga varför jag inte får svar men eftersom det inte är en specifik mäklare utan flera från olika företag så börjar jag ju känna att detta är den förväntade dynamiken: jag som köpare ska behöva jaga mäklare för att få köpa ett hus?

Man uppfattas inte som lite creepy om man tar direkt kontakt med ägare?
Nej! Kontakta säljaren och berätta att du inte får svar från Mäklaren trots flera försök och därför kontaktar du säljaren direkt.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
H
Jenny H Jenny H skrev:
Tack för alla funderingar, tankar och ideer.

För lite bakgrund så letar vi hus i en större universitetsstad, behöver inget lånelöfte och hoppas ju att mäklarna förstår att om vi väljer att spendera 10h i bil plus hotellkostnad för att titta på ett hus, så är det för att vi är seriöst intresserade. Vi har också varit tydliga med att vi kan göra en snabb affär.

Huset i exemplet ligger i ett område där större villor med samma tomtstorlek går för ungefär det priset vi erbjöd - så vi upplevde att budet var ett seriöst sådant.
De här På G fastigheterna tror jag att vi helt kommer skippa framöver, men jag blir inte mer klok över hur de fungerar. Vi ska iväg och titta på 2 hus i helgen där det ena står som på g. Det är dock mäklarfirman själva som valt detta tillvägagångssätt för huset i sig är köpt av ett byggföretag och är tillsammans med mäklaren renoverat och fint. Det står alltså tomt. Min man frågade varför och mäklaren svarade att "det är så vi har valt att arbeta".

Jag försöker verkligen att bemöta mäklarna med respekt och har endast svarat på ett sms på helg om mäklaren själv har skickat först. Jag kan erkänna att jag har svarat på ett sms på kväll också och får nog tänka om där. Även om jag själv inte förväntar mig ett svar fören arbetstid dagen därpå så fattar jag att inte alla kanske fungerar som jag :)

Det känns lite som ett moment 22, det här. Det är så många ointresserade spekulanter därute så vi som faktiskt är intresserade får kämpa dubbelt så hårt för att bli tagna på allvar..?
Upplever att det blev mer annonser på Booli i beroende på Pandemin och höga räntor. Husen ligger betydligt längre ute än tidigare. Hemnet kostar mycket pengar och de har har en tidsbegränsning, sen får man betala igen. Jag skulle titta på bådas sidor.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Totalt fel at göra, i min värld. Då kan köparen bli problemet.

Vill man köpa ett hus eller bråka? Det bör man fråga sig?

Svenskar i allmänhet är experter på att klaga, via andra, via andra kanaler, digitalt helst, nästan aldrig direkt f2f.
Och smålänningar är snåla...
 
L L Jan skrev:
Totalt fel at göra, i min värld. Då kan köparen bli problemet.

Vill man köpa ett hus eller bråka? Det bör man fråga sig?

Svenskar i allmänhet är experter på att klaga, via andra, via andra kanaler, digitalt helst, nästan aldrig direkt f2f.
Hur i hela världen blir köparen problemet?
 
Mäklare är väldigt olika. Den jag köpte min lägenhet av var väldigt tillmötesgående och ordnade en extra visning bara för mig. I samma jakt på ny lägenhet så mailade jag en annan mäklare och bad om en visning men den lägenheten gick för lägre än utgångspriset och jag blev inte ens erbjuden visning. Sen har vi mäklaraset från Hemverket som var en fullständig katastrof som jag tillslut anmälde till mäklarsamfundet.

Hade en mäklare på värdering av min nuvarande lägenhet och han förklarade de 3 olika scenarion som finns när man säljer.
1. Man säljer snabbt som sjutton med nästan garanterad förlust. Inget scenario han rekommenderade men ibland så måste man.

2. Hemnet varianten. Den klassiska försäljningen med visning osv. man får ungefär det objektet är värt.

3. På gång varianten. Man lägger ut objektet när man går i funderingarna att flytta. Man lockar till sig spekulanter som senare kontaktas av mäklaren när det väl är dags. Denna metoden är den som ger bäst utdelning som säljare då det ofta finns många intressenter som kan bjuda över varandra.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
känner flera mäklare och dom är oftast less på att bli kontaktade på alla konstiga tider på dygnet.. altså även om man jobbar som mäklare så har man normalt sett arbetstider.. även om dom är lite off så kan man inte sitta och smsa med folk på kvällar och nätterna ,Dom har också fritid och vill kolla på när ungen spelar hockey.. nåt som vissa kunder inte förstår..
Kanske inte så smart att lägga ut telefonnummer till privattelefonen om man har den inställningen. Då är det bättre att ha en dedikerad jobbtelefon så man kan se sina SMS/missade samtal när man kommer till kontoret.

Fast grundproblemet är nog att dina kompisar egentligen inte passar till yrket. Mäklare är ett yrke där man får förvänta sig att bli kontaktad utanför kontorstid, eller förväntar de sig att deras kunder som ofta har normala arbetstider ska sitta på jobbet och surfa bostadsannonser?

Själv tror jag att mäklarnas ointresse beror på otyget med På-Gång annonser. Mäklarna vet att det inte är aktuellt med försäljning utan det handlar bara om att pejla av ifall det finns ett intresse. Av den anledningen så anser mäklaren som i grund och botten är som vilken säljare som helst att det är slöseri med tid att offra en endaste sekund på något som inte kommer att bli en affär.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
På gång är ju något som jag vet att flera mäklare pushar för, helt enkelt för att knyta ett kontrakt med en potentiell säljare.
Då känns det också helt naturligt att de tar ansvar och gör jobbet att svara på förfrågningar från potentiella kunder, även om det blir en del jobb som inte blir lönsam.
En mäklare för redan idag en massa jobb som de inte får ersättning för och det är inget konstigt. De är säljare (av tjänster, inte av fastigheter) och en säljare gör en mängd arbete där allt inte ger resultat.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur i hela världen blir köparen problemet?
Den som klagar kan istället bli problemet, som nemesis. Har du aldrig klagat och fått kalla handen?

Ganska vanligt på arbetsplatser tyvärr. Många byter hellre jobb än att stå upp, strida , försöka förändra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.