Huddingebo Huddingebo skrev:
Får man fråga vad det var som kändes fel?
Var det mycket dåligt skick? Sättningaskador? Lukt av mögel etc?
Läckande tak?
Priset det ligger ute för är ju för området väldigt lågt...
Finns länken till husen i fråga?
 
J JohanLun skrev:
Finns länken till husen i fråga?
Det tror jag inte. Men det finns ute på hemnet.
 
Jag bytte ut samtliga avloppsrör och brunnar (förutom en meter och en brunn som byttes i somras). Jag gav 18 790 kr för uppsågning, bilning utlastning av det gamla och iläggning av nya rör. Det tog två gubbar 1,5 dagar. Jag återfyllde, gjöt igen körde iväg avfall och fixade nya ytskikt själv. Vi skulle renovera källaren med en ny vägg och en allmän uppfräschning inklusive en ny toalett så det kändes dumt att inte byta ut avloppen innan. Duschen och relaxen i anslutning till bastun fick vänta tills i somras. Där gav jag en femhundring för uppsågning och bilning. Resterande gjorde jag själv. Huset är från 1916 men källaren är utgrävd senare, troligtvis tidigt 1930-tal.

De galvade kallvattenrören har bytts ut lite pö om pö. Den sista snutten försvann 2022.

Vintern 2019-2020 bytte vi ut alla elledningar, uttag, strömbrytare, elcentral och drog samtidigt ny matning till samt verkstad med ny elcentral. Det som senare blev bastu och terasspool fick också matning och tillfälliga byggcentraler. Jag grävde ned kabelrör och tog ledigt några dagar och hjälpte elektrikern. Har inte fakturan framför mig men vill minnas att den låg på cirka 30 000 kr vilket gjorde oss glatt överraskade för vi hade tagit höjd för mycket mer.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
Knasbilder, men det blev bra till slut, shit hade glömt hur det såg ut en gång i tiden :-D
Tjusigt! Bra jobbat!
 
Ursviken Ursviken skrev:
Jag bytte ut samtliga avloppsrör och brunnar (förutom en meter och en brunn som byttes i somras). Jag gav 18 790 kr för uppsågning, bilning utlastning av det gamla och iläggning av nya rör. Det tog två gubbar 1,5 dagar. Jag återfyllde, gjöt igen körde iväg avfall och fixade nya ytskikt själv. Vi skulle renovera källaren med en ny vägg och en allmän uppfräschning inklusive en ny toalett så det kändes dumt att inte byta ut avloppen innan. Duschen och relaxen i anslutning till bastun fick vänta tills i somras. Där gav jag en femhundring för uppsågning och bilning. Resterande gjorde jag själv. Huset är från 1916 men källaren är utgrävd senare, troligtvis tidigt 1930-tal.

De galvade kallvattenrören har bytts ut lite pö om pö. Den sista snutten försvann 2022.

Vintern 2019-2020 bytte vi ut alla elledningar, uttag, strömbrytare, elcentral och drog samtidigt ny matning till samt verkstad med ny elcentral. Det som senare blev bastu och terasspool fick också matning och tillfälliga byggcentraler. Jag grävde ned kabelrör och tog ledigt några dagar och hjälpte elektrikern. Har inte fakturan framför mig men vill minnas att den låg på cirka 30 000 kr vilket gjorde oss glatt överraskade för vi hade tagit höjd för mycket mer.
Låter väldigt billigt. Men du ser ju i profilen ut att bo i dalarna, där är vad jag hört hantverkarna både billigare och bättre än i stockholm (givetvis finns bra hantverkare i sthlm, bara svåra att hitta).
 
Så här ser vår tvättstuga ut idag. :)

Renoveringsarbete med synliga rör och grusig jord, metallstege och svarta hinkar inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Så här ser vår tvättstuga ut idag. :)

[bild]
Jag har nåt sånt som väntar mig, men jag är lite orolig att gräva ut så mkt på en gång, att underminera huset...
 
J JohanLun skrev:
Jag har nåt sånt som väntar mig, men jag är lite orolig att gräva ut så mkt på en gång, att underminera huset...
Vi diskuterade just detta med vår byggare och sen har jag en svärfar som dessutom är byggnadskonstruktör. Huset har rejäla stenar i hörnen och grunden i övrigt står på stenar som vi låtit vara förstås. Hål syns och där kommer vi spruta in betong innan vi lägger isolering. Jag var också orolig men med en bedömning att låg/ingen risk för sättning o det har inte hänt nåt än iaf. ..och vi låser ju upp med ny platta och stärker upp befintligt. Nu lär ju olika hus byggts på olika sätt även om det var 1920tal men jag går på vad de andra säger om vårt hus.
 
J JohanLun skrev:
Låter väldigt billigt. Men du ser ju i profilen ut att bo i dalarna, där är vad jag hört hantverkarna både billigare och bättre än i stockholm (givetvis finns bra hantverkare i sthlm, bara svåra att hitta).
Det är tämligen billigt. Förvisso ett kompispris också men vitt. Jag bor i sydligaste Dalarna.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Det är tämligen billigt. Förvisso ett kompispris också men vitt. Jag bor i sydligaste Dalarna.
Att någon gör något moment överhuvudtaget för 500 spänn som du skriver är det sjukaste jag hört. Vitt dessutom? Tur att man själv är i IT-branschen.
 
K Kissapan skrev:
Att någon gör något moment överhuvudtaget för 500 spänn som du skriver är det sjukaste jag hört. Vitt dessutom? Tur att man själv är i IT-branschen.
Just den brunnen var väl förvisso inte vitt. Den var gratis men hans son fick en femhundring till sitt EPA-bygge som tack för pappa håltagarens halvtimmesinsats en kväll.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Får man fråga vad det var som kändes fel?
Var det mycket dåligt skick? Sättningaskador? Lukt av mögel etc?
Läckande tak?
Priset det ligger ute för är ju för området väldigt lågt...
allt ovan 😊 Hade känslan varit Wow, då hade det kunnat vara ok, men nä….
 
M Maledictus skrev:
Om avloppet inte är bytt i modern tid så har du troligtvis betong- eller gjutjärnsrör som ligger under betonggolvet i källaren. För att byta det så behöver man bila upp betongen (och givetvis klinkern) för att komma åt rören.

Har man dock i hyfsat modern tid bytt till platsrör så ska du förhoppningsvis inte behöva göra det ingreppet.
Jag tänkte göra en genomlysning med kamera, eller få det gjort, då bör man rimligtvis märka om det läcker ut vatten nånstans…
 
Byggtok Byggtok skrev:
Jag tänkte göra en genomlysning med kamera, eller få det gjort, då bör man rimligtvis märka om det läcker ut vatten nånstans…
Du behöver nog inte göra en så avancerad genomgång om du inte misstänker något. Kolla istället vad det är för typ av golvbrunnar och avloppsrör. Är det betong- eller gjutjärnsrör så ska du nog ställa in dig på att det snart är läge att byta dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.