Står.i Står.i skrev:
Byggår 1929 anges när man inte vet byggåret eller när huset är byggt innan 1929.
…eller faktiskt är byggt 1929. Det byggdes faktiskt hus även det året ;)
 
Står.i Står.i skrev:
Byggår 1929 anges när man inte vet byggåret eller när huset är byggt innan 1929.
??? Varför skulle det vara så? För mitt hus stämmer iofs inte byggnadsår. Här är det angett 1912 men det var när den socken som huset står i slogs ihop med grannsocken så här kan det vara att alla äldre hus fått byggår 1912 (vet inte säkert). Av annan dokumentation vet vi att huset byggdes 1908.
 
Står.i Står.i skrev:
Byggår 1929 anges när man inte vet byggåret eller när huset är byggt innan 1929.
Nej. Byggår 1909 är det när huset är äldre än så.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej. Byggår 1909 är det när huset är äldre än så.
Beror på vart i landet vi befinner oss.
 
Vårt hus är byggt 1916 men har 1931 angett som byggår för då blev det en ändring i avstyckningsplanen i området.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Beror på vart i landet vi befinner oss.
Du får gärna ange källa till ditt påstående.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Som ägare till ett 20-talshus med källare så skulle jag kolla på följande:

*Källaren. Är den dränerad? Inredd? Målad med rätt färg på väggarna?
*Isolering. I dessa tider med höga elpriser kan det vara värt att kolla isoleringen. Antagligen är huset från början byggt med oisolerade väggar och sågspånsisolering i vindsbjälklaget. Kan vara värt att tilläggsisolera vinden om det finns möjlighet till det.
*Värmesystem. Hur värms huset upp och om man vill byta system, vad kostar det?
*Fönstren. Skick på dessa? Behöver de renoveras? Bytas?
*Taket. Skick på detta? Behöver det bytas?
*Avloppssystemet. Är det bytt eller är det gamla betong- eller gjutjärnsrör? Behöver källargolvet bilas upp för att byta?
*Elsystemet. Är det uppfräschat i modern tid eller är det riktigt gammal (och därmed potentiellt farligt)?
*Vatten och avlopp från egna anläggningar. Är huset anslutet till det kommunala avloppsnätet? Om inte, hur gammal är slambrunnen? Vilken typ av avloppsanläggning är det? Grävd eller borrad vattenbrunn?

Jag håller med någon föregående talare om att om du är ute efter ett hus med "modern" design och planlösning bör du inte köpa ett 20-talshus. Det där med öppen planlösning finns sällan där och jag tycker att man förstör huset om man förändrar för mycket av det ursprungliga.

Detta är som sagt mina tankar och reflektioner. De flesta av dessa punkter är ju lika aktuella oavsett vad för hus man köper men med tanke på att detta hus är nästa 100 år gammalt så kan det ju finnas väldigt mycket som behöver fixas och det drar gärna iväg kostnadsmässigt om det är många större grejer.

Lycka till!
Tack för väldigt bra frågor! Vi har nu hittat ett annat hus byggt 1922. Men där gäller precis samma frågor. Dock inte lika mycket renovering som det förra huset. Bila upp källargolvet? Det är en betongplatta, men du tänker om den luckrats upp för mycket av funk å vatten? Det är klinkers på golvet nu….
 
Z Zeke_Varg skrev:
Vi ska bara…


Vi grundar lite fönsterkarmar och sätter in tätningslister. Vi har avbrutit helrekond på fönstren med kitttning osv pga tid på året/trött. Idag började ett projekt med att isolera källargolv och bygga upp tvättstuga samt bygga ett kontor (mycket jobb utlagt, jag har bara grävt ur). Klart sista oktober senast. Sen är det vila till i april/maj med husbygget. Vi får nog också reflektera över vad som är rimligt att göra/år. Vi siktar för högt. Gör inte allt. Men vi gör mycket mer än vad som är friskt. Lite av problemet är att vi har en morfar som är en fantastiskt tillgång. Byggare och konstruktör. Han älskar byggandet och vi låter honom köra på. Och vi hakar på.. 😀

Vi har inte velat stå i en renovering hela livet. Det som hände/händer är då att vi gjort för mycket på kort tid. Lång flytt. Samtidigt Nya jobb. Ta hand om barnen. Ta hand om relationen. Ja, sånt som ingår i livet utanför bibehålla linneskåp, beställa päronfoder el slipa trapp och ta bort 70-talsrenoveringen.
Ojoj, ja, det låter mycket på en gång. Men låter som ni har en plan framåt i alla fall!
 
Byggtok Byggtok skrev:
Tack för väldigt bra frågor! Vi har nu hittat ett annat hus byggt 1922. Men där gäller precis samma frågor. Dock inte lika mycket renovering som det förra huset. Bila upp källargolvet? Det är en betongplatta, men du tänker om den luckrats upp för mycket av funk å vatten? Det är klinkers på golvet nu….
Då är du förmodligen klar med källargolvet om du tar det huset! 👌
 
  • Gilla
Byggtok
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
är också ägare att ett 1920-tals hus och jag uppfattar att de flesta hus är välbyggda!

Hus med källare byggdes inte med dränerande bottenplatta, vilket ofrånkomligt innebär att viss fukt varandra upp under ifrån, så ha inga illusioner om att göra mysiga källarrum, med trä-väggar o -golv. det är bara ha koll på fuktnivåerna och ventilera mycket, kompletterat med avfuktare.

Många hus har fina originaltegelpannor, som jag tycker man ska vara rädd om. Är teglet helt så håller de uppemot 200 år till. Underlagspapp kan ju vara kass o fukt kan ju ändå komma in pga bristande underhåll.

grundisolering av huset är med dagens mått inget vidare och man kan fundera hur man kan göra detta på ett sätt, som inte förstör huset.
Tack! Ja, pannorna sa besiktningsmannen kunde hålla i evighet, så de vill man ju behålla. Men visst öt det klätt med panel i källaren😊 Så den får man ju ta bort. Men går det att mörka om golvet under klinkers är kasst?
 
K Kissapan skrev:
Köpte ett förfallet hus från 1929, blåste ut hela ut- och invändigt. Källare kan mycket väl bli boyta det också, det gjorde vi. Något att tänka på är att man förmodligen använt asbest för isolering. Vi sanerade allt sådant. Drog allt nytt, vatten och el. Utanpåliggande el är inget vidare vad än fantasterna säger här i tråden.
Vad gick renovering på då om man får fråga….? Stammarna hoppas jag kunna re-lina med sk strumpa. Asbest mellan masonit och fasaden? Eller var hade ni isoleringen?
 
Byggtok Byggtok skrev:
Tack för väldigt bra frågor! Vi har nu hittat ett annat hus byggt 1922. Men där gäller precis samma frågor. Dock inte lika mycket renovering som det förra huset. Bila upp källargolvet? Det är en betongplatta, men du tänker om den luckrats upp för mycket av funk å vatten? Det är klinkers på golvet nu….
Jo mitt hus är då från 1930 och jag skulle själv inte lägga en sekund på en källare mer än det absolut nödvändiga. Jag vet inte vad du drömmer om med en källare?

Sen är jag ganska säker på att det kommer mer försäkringsbegränsningar efter alla skador som drabbat många fastigheter, främst i källare i samband med skyfall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
bra poänger!

Vi har asbest i vårt hus. Ingen stress att ta bort men bra att känna till vid renoveringar.

En hel del olaglig el i gamla kåkar. Vi hade det. Vi har också renoverat in elen när vi ändå jobbat med ytskikten och justerat sovrummens storlek så inte ena barnet fick 6kvm och den andra 16kvm.

Luftutbytet var kasst i huset. Många 20-talshus har självdrag förstås. Kan absolut behållas. Har det delvis skett renovering kan det ha ”energieffektiverats” vilket gör att det kan gå dåligt i inomhusklimatet. Särskilt om ventilation har bommats igen. Vi saftade till med ftx och dränering runt huset. Det gjorde underverk. Inget mögel i källaren längre och bra luft i övrigt.

Gjutjärn i avloppsrören? Kan vara dags för ett byte till något friskt? Vi noterade förra veckan när vi tog fram rören att det fanns en en meter lång spricka och också lövtunt på sina håll.

Sen har det skrivits massa bra i tråden förstås.


MEN, de här äldre husen har grymt bra potential. De är estetiskt tilltalande. Har ofta en redig tomt. De kommer stå stadigt många år till. Att bygga ett snarlikt hus idag är inte billigt. Få/inga gör det.
Åh, tack, det låter bra! Ja, sannolikt 7 mm gjutjärnsrör. Dock spolades de 2016-17 så det är lite oroväckande, det kan väl ha sönder rören? Men det kanske de borde ha märkt
 
Z Zeke_Varg skrev:
Då är du förmodligen klar med källargolvet om du tar det huset! 👌
Låter positivt! Du menar att källargolvet bör vara ok?
 
P paralun skrev:
Jo mitt hus är då från 1930 och jag skulle själv inte lägga en sekund på en källare mer än det absolut nödvändiga. Jag vet inte vad du drömmer om med en källare?

Sen är jag ganska säker på att det kommer mer försäkringsbegränsningar efter alla skador som drabbat många fastigheter, främst i källare i samband med skyfall.
Sorry, svaret kanske hamnade fel😊 Det var någon som pratade om att bila upp källargolvet och det vill jag verkligen inte behöva göra. Så det var en fråga varför det skulle behövas
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.