Byggtok Byggtok skrev:
Låter positivt! Du menar att källargolvet bör vara ok?
Om ni köper huset, vad ska ni ha källaren till?

Är det klinker så låter det som att det är ett golv som går att hålla rent. Lite kallt kanske men det är en källare. Ställa tofflor vid dörren till källaren?

Vår källare var väldigt fuktig. Svart mögel i ett hörn. Igenmurad ventilation. Tryckte in fukt från väggen som var mest under mark. Det var trasiga stuprör som ledde vatten mot grunden. = Vi dränerade så väggarna är nu torra, lagade stuprör, och isolerar och lägger nu golvvärme i tvättstugan samt har ftx som drar ut luften i det rummet. Tvätten behöver kunna torka i rummet.

Det finns inget ”måste” att göra massa jobb om det inte finns ett tydligt behov av något annat eller ett faktiskt problem.
 
Byggtok Byggtok skrev:
Sorry, svaret kanske hamnade fel😊 Det var någon som pratade om att bila upp källargolvet och det vill jag verkligen inte behöva göra. Så det var en fråga varför det skulle behövas
Ok, sorry !
(jo jag blir själv inte klok på alla som har storslagna planer för gamla 100 åriga källare)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Håller med det som någon skrev ovan. Generellt är de 20-talshus som står kvar välbyggda. Ofta i gamla hus är det det som ÄR renoverat man ska passa sig för. Antingen är det något som VAR dåligt och gjorts om och kanske blir dåligt igen. Eller (vanligare) är det något som gjorts av klåpare senare i husets liv där man inte använt de material, tekniker och kunskap man hade när huset byggdes. Nu har jag iofs ett hus som är drygt 10 år äldre, men jag är uppvuxen i 20-talshus. Bättre hus har inte byggts! Allt är rejäla material och klokt konstruerat. Dessutom med en teknik som är drägligt modern men en stil som fortfarande är klassisk. Ofta är det stående plank, inte det mest energisnåla - men är det vindtätt, isolerat vindsbjälklag, bra tätningslister i dörrar och bergvärme så behöver det inte vara dyrare i drift än många moderna hus och med bergvärme defenitivt inte dyrare i drift än de flesta hus byggda fram till oljekrisen i mitten av 70-talet - många hus fram till 80-talet byggdes ju med elvärme så troligen är även de dyrare så först 90-talshus kan få lägre driftskostnader (om man inte efterkompletterat med bergvärme).

Men. Förutom det som tidigare ägare förstört är el och VVS från 20-talet för gammalt. Antingen är det originalgrejor kvar - som måste bytas, eller är det bytt mer eller mindre bra under årens lopp.

Ang gamla källare... Generellt ska man väl ha klinker eller betonggolv och väggar målade med diffusionsöppen färg. Absoult inte plastmatta och plastfärg på väggarna - det går kanske om huset är perfekt dränerat och golvet upptaget och isolerat. Ventilerade trägolv lyckas ju endel med. Men källare som är rätt renoverade är trevliga att ha som biutrymmen och behöver inte alls lukta fukt och mögel.

Så, ju mer orört huset är, desto lättare förutse vad som behöver renoveras. Överaskningarna ligger i senare tids ändringar.

Och som nån annan skrev. Om ni tänker köpa för att "blåsa ut allt". Tänk om. Då ska ni ha nåt annat hus. Det är på det sättet man oftast fördärvar ett fint 20-talshus. Man ska vilja ha planlösning, 2-glasfönster, spegeldörrar och kunna leva med en något sämre värmekomfort. Med belöningen att stilen är tidlös, detaljkvaliten överlägsen allt modernare och med rätt renovering så håller det både stilen och skicket längre än moderna hus. Men man bör tycka det är ok att slipa och måla, det är mer sånt på ett äldre hus - men om man håller sig till att underhålla och inte ändra så lär det hålla 100 år till.
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Vad gick renovering på då om man får fråga….? Stammarna hoppas jag kunna re-lina med sk strumpa. Asbest mellan masonit och fasaden? Eller var hade ni isoleringen?
6M lite drygt, men då byggde vi även ett tvåbilsgarage lösvirkes i samma stil med puts och allt.

Samtliga plan flytspacklades så man slipper knarr i golv, kan också rekommenderas.

Istället för att blästra gamla radiatorer så satte vi in helt nya i gammal stil, bara golvvärme där vi har klinker som kök och kapprum.
 
Byggtok Byggtok skrev:
Vad gick renovering på då om man får fråga….? Stammarna hoppas jag kunna re-lina med sk strumpa. Asbest mellan masonit och fasaden? Eller var hade ni isoleringen?
Asbesten var dels som isolering kring värmeledande rör men också i badrum som såg ut att vara renoverade på 60-talet.
 
K Kissapan skrev:
6M lite drygt, men då byggde vi även ett tvåbilsgarage lösvirkes i samma stil med puts och allt.

Samtliga plan flytspacklades så man slipper knarr i golv, kan också rekommenderas.

Istället för att blästra gamla radiatorer så satte vi in helt nya i gammal stil, bara golvvärme där vi har klinker som kök och kapprum.
Fast om man blåser ut allt, byter dörrar och fönster, flytspacklar trägolv. Var är kvar av det gamla husets charm? De gamla radiatorerna är oftast av tjockare gods och är de inte skadade så finns ingen anledning att byta. De moderna ventilerna håller inte alls lika länge som äkta slottsvred. Det finns förvisso massor av hus som redan är förstörda, men de som inte är det tycker jag kan få ha kvar sina gamla material.
 
  • Gilla
Byggtok och 3 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Vad gick renovering på då om man får fråga….? Stammarna hoppas jag kunna re-lina med sk strumpa. Asbest mellan masonit och fasaden? Eller var hade ni isoleringen?
Om man kan så tycker jag man ska byta rör. Mycket är bra på 20-talshus. Men rören är det inte. Eller. De var bra men de har en livslängd. Och som jag förstått så fungerar relining bra på raka avsnitt, men brunnar, förgreningar och liknande mindre bra. Där det går att byta utan att förstöra värdefylla ytskikt så skulle jag absoult göra det. Ofta går de flesta rör i källaren och bara en kort bit i bostaden. På 20-talet hade även riktiga lyxkåkar ofta bara en enkel toalett och ett badrum med badkar i bästa fall.
 
  • Gilla
Byggtok och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast om man blåser ut allt, byter dörrar och fönster, flytspacklar trägolv. Var är kvar av det gamla husets charm? De gamla radiatorerna är oftast av tjockare gods och är de inte skadade så finns ingen anledning att byta. De moderna ventilerna håller inte alls lika länge som äkta slottsvred. Det finns förvisso massor av hus som redan är förstörda, men de som inte är det tycker jag kan få ha kvar sina gamla material.
Vem sa byta dörrar och fönster ? Renoverade alla massiva dörrar och skjutdörrar samt fönster. Håller inte mässingsvreden på nya sektionsradiatorer? Det går att renovera med omsorg, platsbygga kök och garderober. Finns inte någon som sagt att charmen är borta. Inkluderar stadens statsantikvarie som var med då huset är k-märkt. Upp till TS att lyssna på tyckare eller folk som faktiskt gjort resan.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
Vem sa byta dörrar och fönster ? Renoverade alla massiva dörrar och skjutdörrar samt fönster. Håller inte mässingsvreden på nya sektionsradiatorer? Det går att renovera med omsorg, platsbygga kök och garderober. Finns inte någon som sagt att charmen är borta. Inkluderar stadens statsantikvarie som var med då huset är k-märkt. Upp till TS att lyssna på tyckare eller folk som faktiskt gjort resan.
Jag har ett hus från 1909 som renoveringen förvisso går långsamt på för jag gör den själv men jag gör det grundligt och med bevarandeambitioner och även om jag var barn så var jag med på resan när mina föräldrar renoverade ett 20-talshus - då mycket bättre än mycket annat men nu tycker jag att farsan var lite väl rationell med gipsskivor osv - men även lät tillverka rätt profil på foder osv så jag har bevarandet sen barnsben. (barndomehemmet som är sålt sen massor av år men vars syskonhus jag såg av en slump är tillsalu nu, det var samma ägare när jag bodde i huset intill som barn och de verkar inte renoverat ett dugg av vad jag kunde se på bilderna - https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/uppsala/uppsala/kabo/gotavagen-1/). Min morfar och mormor bodde även de i samma område i ett liknande hus och hade dessutom renoverat en 1700-talsgård på som jag inser nu (den såldes när jag var barn) mycket klokt sätt då jag sett bilder, läst tidiningsreportage och faktiskt besökt gården. Så jag skulle säga att jag sett mycket renovering.

Bra att ni bevarade dörrar och fönster. Trevligt att ni haft antikvarie. När du säger utblåsning och flytspacklade golv ser jag nåt annat framför mig och jag ber om ursäkt om jag förstått fel - men då har du också förstått mig fel som kallar mig tyckare. Jag tycker lika mycket som du tycker, det gör man på forum - men det är absolut inte ogrundat!

Men de flesta gånger så blir det skit när någon "blåser ut". Du är isåfall ett undantag som tagit hjälp av kompentent personal och troligen själv då är intresserad.

Så till trådläsare. Om ni tänker "blåsa ut", "byta fönster till energisnåla", lägga flytande parkett osv. Snälla. Välj inte ett orenoverat 20-talshus! Eller se till att göra det på rätt sätt.
 
  • Gilla
Byggtok och 4 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Tack för väldigt bra frågor! Vi har nu hittat ett annat hus byggt 1922. Men där gäller precis samma frågor. Dock inte lika mycket renovering som det förra huset. Bila upp källargolvet? Det är en betongplatta, men du tänker om den luckrats upp för mycket av funk å vatten? Det är klinkers på golvet nu….
Om avloppet inte är bytt i modern tid så har du troligtvis betong- eller gjutjärnsrör som ligger under betonggolvet i källaren. För att byta det så behöver man bila upp betongen (och givetvis klinkern) för att komma åt rören.

Har man dock i hyfsat modern tid bytt till platsrör så ska du förhoppningsvis inte behöva göra det ingreppet.
 
M Maledictus skrev:
Om avloppet inte är bytt i modern tid så har du troligtvis betong- eller gjutjärnsrör som ligger under betonggolvet i källaren. För att byta det så behöver man bila upp betongen (och givetvis klinkern) för att komma åt rören.

Har man dock i hyfsat modern tid bytt till platsrör så ska du förhoppningsvis inte behöva göra det ingreppet.
Jag har/hade gjutjärnsrör under källargolvet. Har bytt ett par meter, har nog 2/3 kvar. I botten var en spricka på en sektion. Troligen läcker rör något. Men samtidigt tror jag en sån spricka geggar igen. Under källargolvet är det nog fuktigt ändå. Men inte kul om avloppsvatten rinner ut. Har man nåt rum i källarn där det är svårt att byta rör pga beläggning eller det går under nån vägg man inte kommer åt så skulle jag själv kunna tänka mig relining. Men relining uppe i huset där en läcka blir mycket värre... det skulle jag passa mig för... Jag ämnar byta allt.

Bila och gjuta är nog inte billigt, om man lejer bort det. Men avloppsrör tror jag generellt är rätt billigt att byta, det är jobbet att återställa som är dyrt. Så när man bygger om något så byter man rör som går där samtidigt. Vattenrör i gamla hus gick ofta synligt i källaren. Även avloppsrör innan de gick ned i golvet. Så bör vara rätt lätt att hålla koll på det som syns där.
 
J JohanLun skrev:
Jag har/hade gjutjärnsrör under källargolvet. Har bytt ett par meter, har nog 2/3 kvar. I botten var en spricka på en sektion. Troligen läcker rör något. Men samtidigt tror jag en sån spricka geggar igen. Under källargolvet är det nog fuktigt ändå. Men inte kul om avloppsvatten rinner ut. Har man nåt rum i källarn där det är svårt att byta rör pga beläggning eller det går under nån vägg man inte kommer åt så skulle jag själv kunna tänka mig relining. Men relining uppe i huset där en läcka blir mycket värre... det skulle jag passa mig för... Jag ämnar byta allt.

Bila och gjuta är nog inte billigt, om man lejer bort det. Men avloppsrör tror jag generellt är rätt billigt att byta, det är jobbet att återställa som är dyrt. Så när man bygger om något så byter man rör som går där samtidigt. Vattenrör i gamla hus gick ofta synligt i källaren. Även avloppsrör innan de gick ned i golvet. Så bör vara rätt lätt att hålla koll på det som syns där.
Det sista stycket är ett riktigt bra tips. Dvs. renovera inte rummen i källaren utan att byta avloppet ifall det är gammalt. Det är extremt tråkigt att behöva riva något hyfsat nyrenoverat för att man snålade och inte bytte rören i samband med renoveringen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har/hade gjutjärnsrör under källargolvet. Har bytt ett par meter, har nog 2/3 kvar. I botten var en spricka på en sektion. Troligen läcker rör något. Men samtidigt tror jag en sån spricka geggar igen. Under källargolvet är det nog fuktigt ändå. Men inte kul om avloppsvatten rinner ut. Har man nåt rum i källarn där det är svårt att byta rör pga beläggning eller det går under nån vägg man inte kommer åt så skulle jag själv kunna tänka mig relining. Men relining uppe i huset där en läcka blir mycket värre... det skulle jag passa mig för... Jag ämnar byta allt.

Bila och gjuta är nog inte billigt, om man lejer bort det. Men avloppsrör tror jag generellt är rätt billigt att byta, det är jobbet att återställa som är dyrt. Så när man bygger om något så byter man rör som går där samtidigt. Vattenrör i gamla hus gick ofta synligt i källaren. Även avloppsrör innan de gick ned i golvet. Så bör vara rätt lätt att hålla koll på det som syns där.
100%, ännu bättre, byt allt på en gång :)
 
  • Byggarbetsplats, rörinstallationer, betonggolv med öppningar, konstruktionsmaterial, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsplats, grävd golvskåra, exponerade rör och kablar, byggavfall, oavslutat elektriskt arbete, dammigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grävd ränna i betonggolv med elledningar och rör leder mot en väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare under renovering med synliga vattenledningar, kablar och ett grävt dike i betonggolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zeke_Varg och 1 till
  • Laddar…
K Kissapan skrev:
100%, ännu bättre, byt allt på en gång :)
Knasbilder, men det blev bra till slut, shit hade glömt hur det såg ut en gång i tiden :-D
 
  • Tvättstuga med två tvättmaskiner, torktumlare, skåp och oordning på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i källare med rörmokararbete, målartillbehör och elektrisk utrustning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarlokal med trappa, klinkergolv, vita väggar, radiatorer och taklampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum, vita väggar, grått golv, fönster, element, taklampor, rör längs väggen, kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggtok och 2 till
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Tyvärr var det inte så spännande när vi väl kom dit. Vet inte xakt vad, men känslan fanns inte där helt enkelt… Så vi letar vidare!
Får man fråga vad det var som kändes fel?
Var det mycket dåligt skick? Sättningaskador? Lukt av mögel etc?
Läckande tak?
Priset det ligger ute för är ju för området väldigt lågt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.