sebbe_j sebbe_j skrev:
Jo jag som ritat strecken för att ha koll på nivån
Du får tänka på att du har en inverter så din kompressor och cirkulationspumpar har olika växlar som styrs av värmebehovet.När värmebehovet är högt varvar kompressor och cirkulationspumparna upp så trycket på kan öka mer än som din gamla pump som var en on/off.

MultiMan
Som andra har sagt, låt det vara bara. Håller du på likadant med bilens expansionskärl? Den nivån far upp och ner också. Blir det för högt för man fyllt för mycket rinner det över bara, bara om det är för lågt är det ett problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hellre att nivån är som nu istället att det är för lite köldbärarvätska.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som andra har sagt, låt det vara bara. Håller du på likadant med bilens expansionskärl? Den nivån far upp och ner också. Blir det för högt för man fyllt för mycket rinner det över bara, bara om det är för lågt är det ett problem
Tycker bara nivån verkar vara hög? Och om det blir kallt som det ska vara nu i veckan lär det ju öka ännu mer?

V växelventil skrev:
Du får tänka på att du har en inverter så din kompressor och cirkulationspumpar har olika växlar som styrs av värmebehovet.När värmebehovet är högt varvar kompressor och cirkulationspumparna upp så trycket på kan öka mer än som din gamla pump som var en on/off.
Jo känns fasen som det här systemet funkar sämre 😔 vad skulle du säga är dåliga brine temperaturer?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Jo känns fasen som det här systemet funkar sämre 😔 vad skulle du säga är dåliga brine temperaturer?
Nu bor du norröver så ditt Dut är betydligt högre än vad jag har men om man säger allt som är +på inkommande är bra men samtidigt om man jämför med din on/off så går den billigare när det är varmare eftersom det går åt mindre energi än din gamla on-off.

V växelventil skrev:
Nu bor du norröver så ditt Dut är betydligt högre än vad jag har men om man säger allt som är +på inkommande är bra men samtidigt om man jämför med din on/off så går den billigare när det är varmare eftersom det går åt mindre energi än din gamla on-off.
Har brine in -1 nu och ut -3 och så ligger den oftast.. när det var -22 ute var den nere på -1 in och -4/5 ut

V växelventil skrev:
😔

V växelventil skrev:
norr över? inte ens halvvägs till mitten

returen returen skrev:
norr över? inte ens halvvägs till mitten
Dorotea är väll rätt norr? Och vi har rätt kallt

sebbe_j sebbe_j skrev:
Dorotea är väll rätt norr? Och vi har rätt kallt
okay halvvägs då
där körde jag fel en gång och hamnade i storjola

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
okay halvvägs då
där körde jag fel en gång och hamnade i storjola
Haha då körde du mkt fel :p är ju fasen 11-12 mil upp till storjola

sebbe_j sebbe_j skrev:
Haha då körde du mkt fel :p är ju fasen 11-12 mil upp till storjola
men det var en vacker i midnattssolens sken väg utan trafik tills skylten "här slutar allmän väg"
då blev det raka vägen över fjället till Östersund

• Haha
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
men det var en vacker i midnattssolens sken väg utan trafik tills skylten "här slutar allmän väg"
då blev det raka vägen över fjället till Östersund
V växelventil skrev:
Så va tror du? Inge större fel?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Så va tror du? Inge större fel?
precis inget att vara orolig över
värre åt andra hållet men nu har du ju några streck som refernser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.