J jonaserik skrev:
Ingen manometer som synes, så du vet inte vad för tryckt det är i slingan. Du kan fylla luft i kärlet, på säkertsventilen är det en 20 mm utgång, där skruvar du en Gardena, tar fram långa trädgårdsslangen, kopplar på mot en vattenkran utan att fylla den med vatten. Då är det bara luft i slangen. Öppnar vattenkranen tills den är fylld till 50 % , lättar lite på den röda ratten på säken. Ta en polygrip och vrid med, det ska bara vara pyspunka. Då kommer nivån i kärlet att sjunka, ta det till ca 40 %. Om vattnett i slangen kommer fram till ventilen blir det ett varv till med att tömma den och fylla med luft. Brukar fungera ypperligt för att fylla luft.
Förstår tyvärr inget av de där 😵‍💫 går inte bara att stänga den röda kranen och öppna upptill och ta häverten och suga upp?

returen returen skrev:
det fyller ju inte på sig själv men köldbäraren expanderar med ökad temperatur

dvs din borrlöpa är varmare,
kanske pg av att du inte tar ut så mycket värme som den är dimensionerad för (din snåle dj---l)

visst är det mycket i men den är ju inte full förrän det rinner över
Är det inte tvärtom? Att vätskan kommer upp i behållaren för att kollektorslangarna nyper lite?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Är det inte tvärtom? Att vätskan kommer upp i behållaren för att kollektorslangarna nyper lite?
nyper?

returen returen skrev:
nyper?
Ja? Kollektorslangarna i hålet? Att det blir en liten frysning?

returen returen skrev:
säv? var?
Den sitter uppe på plastbehållaren och säv. Ligger på 1.5 bar.Sigge har ingen trycksatt systemet så man varken behöver stänga något om man vill tappa eller fylla på köldbärarvätska bara lossa säkerhetsventilen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Den sitter uppe på plastbehållaren och säv. Ligger på 1.5 bar.Sigge har ingen trycksatt systemet så man varken behöver stänga något om man vill tappa eller fylla på köldbärarvätska.
jag såg den sen och tog bort inlägget

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ja? Kollektorslangarna i hålet? Att det blir en liten frysning?
du ser väl i pumpen temp på inkommande och utgående brine

V växelventil skrev:
Den sitter uppe på plastbehållaren och säv. Ligger på 1.5 bar.Sigge har ingen trycksatt systemet så man varken behöver stänga något om man vill tappa eller fylla på köldbärarvätska bara lossa säkerhetsventilen.
Så jag behöver i princip bara vrida på röda kranen och ta bort ventilen på kärlet och suga ur lite vätska??

V växelventil skrev:

• Vit expansionskärl med mätskalor, kopplat till rörsystem i teknikutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut nu

sebbe_j sebbe_j skrev:
Så jag behöver i princip bara vrida på röda kranen och ta bort ventilen på kärlet och suga ur lite vätska??
Nej det du ska göra är att stänga värmepumpen på säkerhetsbrytaren och lossa på säkerhetsventilen och sedan fylla på eller tömma Mao inte stänga några kranar alls.Men förstår inte varför du vill tömma eftersom blir trycket för högt kommer säkerhetsventilen lösa så inget problem du har.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Så här ser det ut nu
är det dina streck?

returen returen skrev:
är det dina streck?
Jo jag som ritat strecken för att ha koll på nivån

V växelventil skrev:
Nej det du ska göra är att stänga värmepumpen på säkerhetsbrytaren och lossa på säkerhetsventilen och sedan fylla på eller tömma Mao inte stänga några kranar alls.Men förstår inte varför du vill tömma eftersom blir trycket för högt kommer säkerhetsventilen lösa så inget problem du har.
Så du tycker jag ska låta det vara bara? Alltså ska inte expansionskärlet sitta på inkommande brine?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Så du tycker jag ska låta det vara bara? Alltså ska inte expansionskärlet sitta på inkommande brine?

• Expansionstank med ventil i en träpanelklädd källare, kopplad till rör. Verktygs- och säkerhetsinstruktioner synliga på intilliggande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.