J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Har fått första fakturan, men VKs kontaktperson uppger att han har tagit bort den och att han kommer med en ny faktura.
Skönt de verkar inse det orimliga.

Hoppas nätsa faktura är vettigare....
 
Appendix Appendix skrev:
Skönt de verkar inse det orimliga.

Hoppas nätsa faktura är vettigare....
Ja, jag med. Annars får det bli korrigering den jobbiga vägen (ARN eller tingsrätten). Hade tidigare erbjudit dem 178 timmar men utifrån synpunkterna här i tråden funderar jag på att backa till 160 timmar för snickarna. Det är egentligen rätt generöst men det är värt något att slippa bråka mer.

Roade mig f ö med att tidssätta de aktiviteterna som snickarna har gjort i vårt kök utifrån Ombyggnadslistan 1999. Nu fattar jag att man inte kan ta den rakt av och att den bygger på max erfarna och skickliga snickare som jobbar på ackord men det är ändå en viss fingervisning. Den landar på 39,25 timmar för enbart snickeri+köksmontering, dvs en tiondel av vad de har tänkt sig att debitera. Så om man är snäll och fyrdubblar den tiden så landar man alltså på 157 timmar. Och det hör ju till saken att VK de facto debiterar per timme som fullkompetenta byggnadssnickare gör så egentligen ska de ju prestera på den nivån också.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 1 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, jag med. Annars får det bli korrigering den jobbiga vägen (ARN eller tingsrätten). Och det hör ju till saken att VK de facto debiterar per timme som fullkompetenta byggnadssnickare gör så egentligen ska de ju prestera på den nivån också.
Det är det här som jag reagerar mest på. Om man ska kalla sig veteranpoolen borde man antingen leverera det man fakturerar för.

Eller om det är "glada pensionärer" iaf fakturera efter prestanda.

Om det är halva timpriset mot normalt tar man inte illa upp om det tar dubbelt så lång tid. Förutom då att man gärna vill ha alla renoveringar klara i rimlig tid.
 
  • Gilla
Hans-Greta
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är det här som jag reagerar mest på. Om man ska kalla sig veteranpoolen borde man antingen leverera det man fakturerar för.

Eller om det är "glada pensionärer" iaf fakturera efter prestanda.

Om det är halva timpriset mot normalt tar man inte illa upp om det tar dubbelt så lång tid. Förutom då att man gärna vill ha alla renoveringar klara i rimlig tid.
Ja, cirka hälften i kostnad hade varit mera rimligt. 73.000 efter ROT. Men även det är något högt. Och du är inne på något väsentligt där också - det har ju tagit väldigt länge i kalendertid och under hela denna tid har vi bott i vardagsrummet och trängt ihop allt som var i köket i övriga rum i huset. Diskat i handfatet etc. Inte så jäkla roligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Till småjobb som tar någon timme kanske veteranpoolen eller liknade företag är en smidig lösning då ett byggföretag inte gärna kommer och sätter upp en hylla eller liknade. Men till en större köksrenovering är det absolut inte rätt företag. Jag har varit verksam inom byggbranchen i många år och det finns absolut byggnadsarbetare som efter pensionen kan utföra mindre jobb en del orkar även med att jobba på som vilken effektiv 30 åring som helst. Men de flesta mig själv inkluderad kommer absolut inte orka med att hålla farten uppe. Det är lite det som är poängen med att gå i pension man slutar lönearbeta. Den erfarenheten jag har av liknade företag är att vissa företag anställer precis vem som helst utan någon kännedom om personen. Jag har en granne som visserligen gör en hel del hemma med huset men han är ingen hantverkare han ville de anställa till byggnadsarbete. Tanken med företagsidén är mycket god men man måste veta vilken person som kommer och gör jobbet då de ofta inte är heltidsarbetande så är det inte lämpligt till större arbeten likt en köksrenovering generellt. Kolla omdömena på veteranföretag på nätet så blir det en ganska tydlig bild av hur företagen sköts…

tråkigt med din hysteriska faktura men löpande arbete tar man av företag man har förtroende för.

[länk]
Missa inte Marcus länk till Trustpilot, väl värt ett besök. Läste första omdömet, hilarious, herregud, det är värre än man kunnat ana ... "Byt elementen istället, vi hjälper er" :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om man kikar på trustpilot så är ni inte ensamma om ert problem
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
M Mest_ohändig skrev:
Missa inte Marcus länk till Trustpilot, väl värt ett besök. Läste första omdömet, hilarious, herregud, det är värre än man kunnat ana ... "Byt elementen istället, vi hjälper er" :crysmile:
Jo, jag såg det. Men det är väldigt blandat. Rörisen vi tog in via VK var jättebra (har använt honom förut). Elektrikern blev sjuk en bit in så en annan fick slutföra, ettan var OK, den andra var jätteduktig. Målarna slarvade men rättade till. Vi hade en snickare från dem förra året för ett annat, mindre (men egentligen lite knepigare) projekt, han levererade över förväntan och väldigt snabbt (och riktigt bra). Så vi valde VK av flera anledningar men vi gör inte om det misstaget, oavsett vad det gäller.
 
K
M Mest_ohändig skrev:
Missa inte Marcus länk till Trustpilot, väl värt ett besök. Läste första omdömet, hilarious, herregud, det är värre än man kunnat ana ... "Byt elementen istället, vi hjälper er" :crysmile:
Vilket är veteranpoolen, företaget i denna fråga är veterankraft. Liknande företag, lika uselt.
 
  • Gilla
Mest_ohändig
  • Laddar…
K
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Jo, jag såg det. Men det är väldigt blandat. Rörisen vi tog in via VK var jättebra (har använt honom förut). Elektrikern blev sjuk en bit in så en annan fick slutföra, ettan var OK, den andra var jätteduktig. Målarna slarvade men rättade till. Vi hade en snickare från dem förra året för ett annat, mindre (men egentligen lite knepigare) projekt, han levererade över förväntan och väldigt snabbt (och riktigt bra). Så vi valde VK av flera anledningar men vi gör inte om det misstaget, oavsett vad det gäller.
Är väl tyvärr där skillnaden ligger. Små jobb kan funka bra givet att det är en bra person. Men funkar inte när det kommer till stora jobb. Ändå lite äpple och päron du jämför… Skulle jag aldrig anlita några som marknadsför sig som mindre effektiva men minst lika dyra, oavsett jobbets storlek.
 
Absolut inget illa ment, blev bara fullständigt överrumplad av vad den intet ont anandes personen i Huddinge råkat ut för med sina termostater/element. Detta att utmåla det hela som ett rutinärende, det löser vi och sedan - ibland fungerar det inte. Kanske en bra idé att berätta det för kund innan arbetet påbörjas. Jag hoppas att allt går bra för dig med bestridandet av denna vansinniga faktura (har inte hunnit läsa klart tråden) och att ni får en fridfull jul i ert hus.
(Oj. Inser att Trustpilot recenserar Veteranpoolen och du nämner VK - veterankraft. Olika bolag?)
 
  • Gilla
nettanriddaren
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vilket är veteranpoolen, företaget i denna fråga är veterankraft. Liknande företag, lika uselt.
Har precis insett att jag blandade samman två olika företag, sorry.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, jag med. Annars får det bli korrigering den jobbiga vägen (ARN eller tingsrätten). Hade tidigare erbjudit dem 178 timmar men utifrån synpunkterna här i tråden funderar jag på att backa till 160 timmar för snickarna. Det är egentligen rätt generöst men det är värt något att slippa bråka mer.

Roade mig f ö med att tidssätta de aktiviteterna som snickarna har gjort i vårt kök utifrån Ombyggnadslistan 1999. Nu fattar jag att man inte kan ta den rakt av och att den bygger på max erfarna och skickliga snickare som jobbar på ackord men det är ändå en viss fingervisning. Den landar på 39,25 timmar för enbart snickeri+köksmontering, dvs en tiondel av vad de har tänkt sig att debitera. Så om man är snäll och fyrdubblar den tiden så landar man alltså på 157 timmar. Och det hör ju till saken att VK de facto debiterar per timme som fullkompetenta byggnadssnickare gör så egentligen ska de ju prestera på den nivån också.
Jag har också dålig erfarenhet av veteranpolens prissättning. Kommer aldrig mer att anlita dem. Ett jobb på fyra timmar 8.00 till 12.00 för två "veteraner" fakturerades över 4.000 kr i arbetstid inklusive diverse påhittade tilläggstjänster...
A AG A skrev:
Tveksamt.
Jag alltid ställt mig frågan varför många tror att lagerarbetare, IT-tekniker, väktare, sophämtare och banktjänstemän plötsligt kan snickra, måla och bygga, bara för att de blir gamla?
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
A
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
 
D Dalby60 skrev:
Jag har också dålig erfarenhet av veteranpolens prissättning. Kommer aldrig mer att anlita dem. Ett jobb på fyra timmar 8.00 till 12.00 för två "veteraner" fakturerades över 4.000 kr i arbetstid inklusive diverse påhittade tilläggstjänster...



A
Fast två gubbar i 4h är tot. 8h vilket ger ett timpris på 500 kr och det låter ju inte orimligt :thinking:
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Har ingen erfarenhet av Veterankraft och liknande. När jag läser sånt här blir jag däremot glad för att ha gjort alla byggjobb själv genom åren (undantag el och ngt vv-pumpjobb). Kanske of topic men jag gick ut på deras hemsida och gjorde ett s.k test. Det visade sig att jag minsann duger som både målare och snickare...
Men jag skulle aldrig köpa tjänster av mig själv för 500:- eller mer i timmen. Det enkla skälet är att en erfaren snickare jobbar dubbelt så fort. Talar vi målning, spackling och tapetsering inomhus är en god yrkesman kanske fyra eller fem gånger snabbare.
Och löpande räkning, huvaligen!
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är väl tyvärr där skillnaden ligger. Små jobb kan funka bra givet att det är en bra person. Men funkar inte när det kommer till stora jobb. Ändå lite äpple och päron du jämför… Skulle jag aldrig anlita några som marknadsför sig som mindre effektiva men minst lika dyra, oavsett jobbets storlek.
Nej, kollade även med Veteranpoolen och ytterligare något veteranbolsg. Det ena hade inga tillgängliga snickare och det andra var ärliga och sa ”det är ett för stort jobb för oss”. Önskar att VK kunde gjort detsamma.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.