Vi renoverade nyss vårt kök inklusive omläggning av golv i kök, vardagsrum och hall samt klinkers framför eldstad och listning av alla dörrar och golv. all el nydraget från central samt rivning vägg och nytt osb och gips på alla väggar i kök, slipning å spackling av väggar å tak. Nytt golvspån i hela hallen. De byggde och monterade stommar luckor å allt. Jag rev gamla köket och del av väggen samt målade väggar å tak. Totalt 215h a 560kr före rot

före o efter bilder

Modernt vardagsrum och matplats, stökigt bord, väggklocka, köksingång, skandinavisk design, ljusa färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med vita skåp, svart golv, köksredskap och belysningsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök och matplats, designbelysning, inbyggd TV, juldekoration, spegelbild av fönster, hemtrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern kök, grå skåp, svart köksö, inbyggd vitvaror, spotlights, neutralt färgschema, städat och elegant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Men Jisses! Inte kör man väl på löpande räkning utan koll på vad/vem/hur/när arbetet utförs?

Jag kör alltid på löpande räkning, men då har jag också koll timme för timme över arbetet. Med tidkort, för varje person och ett tydligt avtal om när tiden är debiterbar/inte debiterbar. Regler om mobilprat m.m.
 
  • Gilla
  • Haha
ItWasntMe och 2 till
  • Laddar…
Jag bad även om en uppskattning av tidsåtgången innan arbetet påbörjades, vilket stämde nästan på timmen med slutfakturan.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Jag hade drivit det här till tingsrätten om så krävdes.
Varför skulle TS dra något till domstol? Det får väl Veterankraft göra om de vågar.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med tog bort? Varför kan du inte betala det du finner skäligt till deras bankgiro som jag antar står på fakturan?
Den som inte förstår begriper ingenting. Ett ordspråk som är tillämpligt . Läs vad han skriver så omsorgsfullt!
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Vår snickare gick från det här:
[bild]

Till det här:
[bild]
[bild]
[bild]
Blir lite fundersam på bilden ser ju ut som en elcentral till höger om spishäll var tog den iväg sedan
På 72 timmar (ej sammanhängande) och 550 kr/h (innan ROT) då satte han gips i taket också!
Golvet och fönstret fixade vi själva och målning/spackling, el, montering av bänkskiva och VVS tillkom.
 
De som startar sådana företag försöker när de annonserar att få det att se ut som att bara det att de är pensionärer skulle borga för ett gediget arbete. Verkligheten är ju snarare den motsatta. Om de hade varit så duktiga, så skulle de kunna platsa på en vanlig arbetsplats. Jag hyrde ut byggställning i många år och råkade ut för ett sådant företag. Det drevs av en gammal dam och en halvtokig engelsman som troligen aldrig satt sin fot på ett bygge. Dels uppförde de byggställningarna livsfarligt och dels var kunderna ofta så förbannade så de inte släppte in dem på tomten mer. Jag fick åka och hämta mina byggställningar själv.
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 1 till
  • Laddar…
T Träkirurgen skrev:
Den som inte förstår begriper ingenting.
Nej jag varken begriper eller förstår därav min fråga. Men om du gör det vore det trevligt om du förklarade så kanske även jag kan förstå.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Oj oj det var inte lite fix.

Rivning av befintligt kök
8 man-timmar för jag antar att det skulle bäras ut till någon container också inte ligga kvar på köksgolvet?
Avlägsnande av kakel på två väggar
- Rivning av återstående gips i köksdel
8 man-timmar för det är väl likadant med det att skiten ska släpas ut också?
Montering av OSB + gips + Byte av fuktskadad spånskiva golv
8 man-timmar
Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
8 man-timmar
Montering IKEA-stommar
8 man-timmar
Montering tre bänkskivor +
Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
8 man-timmar
Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Ja det beror på. Utsågning av hörn och skrymslen? Utsågning för elementrör vvs el? Eller bara 17 kvm rak fyrkant utan några hinder? Skulle säga 8 man-timmar för säkerhets skull.
Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter
Fattas information. Var de färdig-gerade i rätt vinkel? Kapade i exakt rätt längd? Målade? Mycket pill kan det bli.
8 man-timmar
56 man-timmar får jag det till. Säger 70 för säkerhets skull.
Hur nära var jag?
 
  • Gilla
HansJosef
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Jaha läste vidare att de måste åka med skräpet till återvinningen också. Atar att de fått dela upp det i brännbart och inte brännbart osv. Sen inköp dessutom. Då ändrar jag mitt svar från 70 timmar till 80 timmar.
 
Marvil Marvil skrev:
Jag är inte hantverkare men hjälpte nyss en anhörig med ett kök, IKEA.
Det var montage av stommar, gipsning, spackling av väggar borra fram el I skåp/vägg, lite ventilationsmontage och avlopp, bänkskiva/diskho och fläktmontage. Elen görs av elektriker/firma och de drar om all el och flyttar uttag osv för 30000kr
Trotts att det strulade en del för mig och det var bökigt att jobba själv ibland gjorde jag det på ca 75 timmar(7 dagar). Kunde nog gjort det fortare om jag inte mätt och dubbelkolla allt. Golv, kakel och täckskivor ska monteras sedan så det tillkommer men det känns iaf inte som om en relevant faktura du fått. Jag bifogar en förebild på "köket" och en "på gång" bild.
Jag ska också lägga fläktröret ovanpå överskåpen dock inte lika långt som du men jag har nog högre ben på mina underskåp och tycker det blir lite för kort utrymme mellan bänk och undersidan av överskåpen. Jag undrar vad du har för höjd på dina undrrskåp från golvet och upp till underskåpets topp ( utan bänkskiva). Har du bara hängt dem på en sådan där ikea-list? Sitter det korta ben under skåpen eller ska du bara ha sockel?
 
Q
Jag och min pappa ( pendionär )bytte mitt kök på 1,5 vecka.
Då in gick.
Rivning av gamla köket
Rivit bort gips 2 väggar och undergolv pga fuktskada.
Montering av nya undergolvet och nytt gips.
Skruvat ihop (ikea) och monterat stommar.
Dragit om imkanal och monterat fläkt .
Kaklat .
Ny el i köket.
Lagt klickgolv och tapetserat renoveringstapet och målat,.

Vi är inte snickare och det blev många långa kafferaster.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med tog bort? Varför kan du inte betala det du finner skäligt till deras bankgiro som jag antar står på fakturan?
Visst kan jag betala till deras bankgiro men har inget fakturanummer eller OCR-nummer att betala mot, det är ju som sagt borttaget.
 
H Hans-Greta skrev:
Oj oj det var inte lite fix.

Rivning av befintligt kök
8 man-timmar för jag antar att det skulle bäras ut till någon container också inte ligga kvar på köksgolvet?
Avlägsnande av kakel på två väggar
- Rivning av återstående gips i köksdel
8 man-timmar för det är väl likadant med det att skiten ska släpas ut också?
Montering av OSB + gips + Byte av fuktskadad spånskiva golv
8 man-timmar
Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
8 man-timmar
Montering IKEA-stommar
8 man-timmar
Montering tre bänkskivor +
Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
8 man-timmar
Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Ja det beror på. Utsågning av hörn och skrymslen? Utsågning för elementrör vvs el? Eller bara 17 kvm rak fyrkant utan några hinder? Skulle säga 8 man-timmar för säkerhets skull.
Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter
Fattas information. Var de färdig-gerade i rätt vinkel? Kapade i exakt rätt längd? Målade? Mycket pill kan det bli.
8 man-timmar
56 man-timmar får jag det till. Säger 70 för säkerhets skull.
Hur nära var jag?
Du var cirka 300 mantimmar kort.
 
  • Haha
Hans-Greta
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Men Jisses! Inte kör man väl på löpande räkning utan koll på vad/vem/hur/när arbetet utförs?

Jag kör alltid på löpande räkning, men då har jag också koll timme för timme över arbetet. Med tidkort, för varje person och ett tydligt avtal om när tiden är debiterbar/inte debiterbar. Regler om mobilprat m.m.
Ja, med facit i hand hade det varit nödvändigt (eller ja, med facit i hand skulle vi inte anlitat VK). Men vi hade använt dem tidigare (till snäppet mindre jobb men dock), de hade levererat väl, vi har bägge heltidsjobb och två barn varav ett med autism. Där har du några skäl.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.