C cpalm skrev:
Jo jo, min poäng var dock att du parallellt med utförarens egen tidsredovisning behöver ha en egen uppfattning att jämföra med och använda som stöd om något inte stämmer. Har du i nuläget någon uppfattning om huruvida fakturan är "sockrad", dvs. de vill ha betalt för väsentligt fler timmar än de faktiskt varit där (= lätt att ifrågasätta), eller är det bara att de jobbat långsamt när de varit där (= inte lika lätt att ifrågasätta i efterhand).
Framförallt det senare men vi misstänker även det förra. Oavsett så säger ju konsumentköplagen att jag har rätt att få en redovisning av vad för arbete som utförts, inte bara att de varit där. Dessutom ska ju arbetstiden vara skälig och det torde finnas ganska många personer som kan göra en bedömning av det. Det är ju som sagt inte ett varken stort eller komplicerat kök.
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo jo, min poäng var dock att du parallellt med utförarens egen tidsredovisning behöver ha en egen uppfattning att jämföra med och använda som stöd om något inte stämmer. Har du i nuläget någon uppfattning om huruvida fakturan är "sockrad", dvs. de vill ha betalt för väsentligt fler timmar än de faktiskt varit där (= lätt att ifrågasätta), eller är det bara att de jobbat långsamt när de varit där (= inte lika lätt att ifrågasätta i efterhand).
Vi har inte kunnat vara på plats i köket hela tiden men vi har vissa hållpunkter att gå på. Dels att jag noterade vad som gjordes sista tre dagarna, dels att det finns belagt även från dem själva att de första veckan som sagt lade 35-40 timmar på att riva kök+väggar, eftersom elektrikern kom första gången på fredagen för att montera dosor och innan de var monterade kunde inga väggskivor sättas dit. Allt detta har jag via deras egen redovisning.

Men ska man hårddra det så även om jag hade fört noggrann bok så finns det ju inget som hindrar dem från att säga "nej, det stämmer inte, så här var det" och så står ord mot ord. Och då landar man ju i alla fall i en bedömning av skälig arbetstid.
 
C
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Men ska man hårddra det så även om jag hade fört noggrann bok så finns det ju inget som hindrar dem från att säga "nej, det stämmer inte, så här var det" och så står ord mot ord. Och då landar man ju i alla fall i en bedömning av skälig arbetstid.
Nä, och omvänt finns det ju inget som hindrar dig från att vägra betala förutsatt att man inte betalat i förskott.

Så det är mer för din egen skull i din bedömning och argumentation. Det är så klart enklare att hävda att "ni har fakturerat 20 timmar för den 17/12, men då var det faktiskt ingen här och jobbade", eller "nä, nu får ni skicka hit en annan plattsättare för nu har han hållit på i tre dagar med något som borde ta max en eftermiddag" istället för att i efterhand komma med "jag tycker det blev alldeles för dyrt".

Grundförutsättningen vid jobb på löpande räkning är ändå att man betalar för arbetade timmar + omkostnader. Även om man som konsument är skyddad mot oskäliga priser innebär det inte att allt över riksgenomsnittet för motsvarande arbete är oskäligt. Det kan gott bli dubbelt så dyrt som "normalt" utan att det för den skull är oskäligt ur en objektiv synvinkel. Många är inne på skälighetsargumentet, men i ärlighetens namn är det ett rätt kasst argument.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, och omvänt finns det ju inget som hindrar dig från att vägra betala förutsatt att man inte betalat i förskott.

Så det är mer för din egen skull i din bedömning och argumentation. Det är så klart enklare att hävda att "ni har fakturerat 20 timmar för den 17/12, men då var det faktiskt ingen här och jobbade", eller "nä, nu får ni skicka hit en annan plattsättare för nu har han hållit på i tre dagar med något som borde ta max en eftermiddag" istället för att i efterhand komma med "jag tycker det blev alldeles för dyrt".

Grundförutsättningen vid jobb på löpande räkning är ändå att man betalar för arbetade timmar + omkostnader. Även om man som konsument är skyddad mot oskäliga priser innebär det inte att allt över riksgenomsnittet för motsvarande arbete är oskäligt. Det kan gott bli dubbelt så dyrt som "normalt" utan att det för den skull är oskäligt ur en objektiv synvinkel. Många är inne på skälighetsargumentet, men i ärlighetens namn är det ett rätt kasst argument.
Så är det. Jag har dock svart på vitt t ex vad de har debiterat för att riva köket (deras siffror) och jag har dokumenterat vad de sysslade med sista dagarna, liksom hur lång tid det tog dem att montera ett högskåp (6 timmar på två man). Så jag har tydliga exempel på hur långsamt de jobbat, för den skull att det blir tvist om det.
 
  • Wow
Jamtstårsa
  • Laddar…
När jag såg bilderna på ditt kök så såg jag att jag gjort ett likadant till en kund. Riva kök och matta köra det till tippen, lägga klinkergolv i kök montera ikeastommar och montera köket samt kakel över bänk samt lite målningsarbete 65 timmar. Sedan tillkom elektriker och rörläggare.
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
När jag såg bilderna på ditt kök så såg jag att jag gjort ett likadant till en kund. Riva kök och matta köra det till tippen, lägga klinkergolv i kök montera ikeastommar och montera köket samt kakel över bänk samt lite målningsarbete 65 timmar. Sedan tillkom elektriker och rörläggare.
Ja, jag satt just och räknade total tidsåtgång enligt Ombyggnadslistan 1999. Jag förstår att den bygger på superkompetenta byggare som jobbar på full snurr (men å andra sidan så tar ju Veterankraft betalt enligt det också) men om jag dubblar det estimatet rakt av, då landar jag för endast snickeriarbetena på 80 timmar. Och även om jag dubblar det igen så landar jag ändå på snäppet under vad vi erbjudit dem (och som de tackat nej till).
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Mja, nu är jag inte så kunnig inom elyrket, vi hade dock två elektriker hos oss när vi gjorde om köket. De drog nya kablar i hela huset (140 kvm) bytte alla dosor, elcentral, lampor och spottar på 60h totalt (30+30).
Samma här hela mitt hus 175 m2 på ca 60h.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Att anlita Veterankraft eller likv. kan man göra till lövkrattning och gräsklippning deras lön är ca. 150/tim
och ingen har erfarenhet av ett hantverksyrke.
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
S snickar´n gunnar skrev:
Att anlita Veterankraft eller likv. kan man göra till lövkrattning och gräsklippning deras lön är ca. 150/tim
och ingen har erfarenhet av ett hantverksyrke.
Absolut. Dock hade vi en snickare från dem på ett jobb ifjol och han gjorde ett fantastiskt jobb med synnerligen rimlig debitering. Han hade jobbat som både byggnadsingenjör och byggnadssnickare i större delen av sin karriär (han var runt 60) så han var helt klart kvalificerad. Det var meningen att han skulle göra köket men han slutade på VK men vi blev lovade att få likvärdiga snickare Men det fick vi ju inte riktigt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Så är det. Jag har dock svart på vitt t ex vad de har debiterat för att riva köket (deras siffror) och jag har dokumenterat vad de sysslade med sista dagarna, liksom hur lång tid det tog dem att montera ett högskåp (6 timmar på två man). Så jag har tydliga exempel på hur långsamt de jobbat, för den skull att det blir tvist om det.
12h för ett högskåp , har de permobil eller sjukhussäng när de rullas in på arbetsplatsen?
 
  • Haha
  • Gilla
Jamtstårsa och 11 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
12h för ett högskåp , har de permobil eller sjukhussäng när de rullas in på arbetsplatsen?
Bra fråga. Jag vet bara att två pers höll på med det en dag (deras normala dagar är sex timmar). Då visserligen inklusive montering av en täcksida och två smyglister men ändå.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Intressant fråga.
Faktum är att det tog 6,5 veckor och de var 2-3 man som jobbade med renoveringen. Så 377h är ju inte orimligt att fakturera.
Det som är orimligt är tiden det tog dem.
Därför undrar jag om det verkligen var en så enkel renovering som du skriver.
Jag har varit på byggen där kunden själv har monterat stommar men de har varit så sneda så snickarna fått lägga tid på att justera om stommarna innan montering. Eller en kund som skulle köpa in allt själv men som hade glömt hälften av alla grejor som behövdes pga oerfarenhet och byggaren fick åka ut och komplettera för att kunna fortsätta monteringen.
6,5 veckor är en evighet för en enkel renovering därför undrar jag om den verkligen var det.

Annars kan det ju också vara så enkelt att EN veteran jobbar 100%. Två veteraner jobbar 50% och diskuterar 50%. Tre veteraner jobbar 33% och diskuterar 67%.
Du skulle kanske bara anställt en och fått allt gjort på 125h
 
J
Tack för att du meddelar att man inte ska anlita det företaget. :heart:
 
Tjena, jobbar dagligen med att bygga ikea kök.
Dag 1 riva allt och återställa det som behövs inför monteringen av köket.
Dag 2 sätta upp eventuellt tak och golv.
Dag 3 montera ihop stommar och sätta upp dessa på väggen.
Dag 4 bänkskivor, passbitar och takanslutningar.
Dag 5 luckor och lådor, handtag och vitvaror.

Det tar inte längre för ett normalstort kök ca 12-15stommar.
Snabbare om man är 2 personer.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
S snickar´n gunnar skrev:
Att anlita Veterankraft eller likv. kan man göra till lövkrattning och gräsklippning deras lön är ca. 150/tim
och ingen har erfarenhet av ett hantverksyrke.
Stämmer de priserna verkligen? Jag frågade dem för flera år sedan om hjälp med att klyva och stapla ved, vedklyv skulle jag stå för, men de skulle ha 500 kr/h så jag tackade nej.
 
  • Gilla
P-o Assarsjö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.