J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Men hur exakt ska en sådan spec se ut? Dvs hur detaljerat är rimligt? VK hävdar att deras spec (”det här har vi gjort den här veckan”) och så en totaltid, t ex vecka 1: rivning av kök, 78 timmar. Vecka 2: gipsskivor/OSB/byte av golvskiva, 73 timmar är praxis i branschen. För mig är det för tunt för att jag ska kunna säga något (OK, rivning är ju rivning, å andra sidan vet jag ju inte hur lång tid rivning av kakel, rivning av gips etc tog).
Kutym mot privatperson vet jag inte. Men företag-till-företag i AB och ABT är det där alldeles för tunt. Där skriver vi typ:

2023-01-24
Förmiddag: Kalle började riva överskåpen på långsidan samtidigt som Anna körde ut vitvaror till bil och återvinning.

Eftermiddag: Rivning fortsatte med övriga överskåp samt alla underskåp och golv. På väg tillbaka till kontor stannade Kalle och Anna på återvinningsstationen och slängde dagens andra lass med all inredning och golv.
Utifrån ovan ges en bra bild vad Kalle och Anna spenderat sin dag på. Och dessutom externa kostnader i form av två fakturor från återvinnningsstationen som kommer vidarefaktureras (med påslag) vid löpande räkning.

Det tar två minuter att skriva ovan. I slutet på arbetsdagen. Varje arbetsdag. I regn. I sol. Det är just i fall som ovan när man inte är överens med kund de är guld värt att ha, för båda parter!

”Vecka 1: Rivning”. Jo tjena

• Gilla
Mest_ohändig och 8 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Kutym mot privatperson vet jag inte. Men företag-till-företag i AB och ABT är det där alldeles för tunt. Där skriver vi typ:

Utifrån ovan ges en bra bild vad Kalle och Anna spenderat sin dag på. Och dessutom externa kostnader i form av två fakturor från återvinnningsstationen som kommer vidarefaktureras (med påslag) vid löpande räkning.

Det tar två minuter att skriva ovan. I slutet på arbetsdagen. Varje arbetsdag. I regn. I sol. Det är just i fall som ovan när man inte är överens med kund de är guld värt att ha, för båda parter!

”Vecka 1: Rivning”. Jo tjena
Ja, det låter ju onekligen som en rimligare beskrivning av timåtgång.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Har nu sent omsider fått en specifikation från Veterankraft över samtliga deras nedlagda timmar. Min uppskattning på 380 timmar totalt stämde rätt väl, de hamnade på 389,33 timmar (ja, de avrundade inte ens neråt 20 minuter till hel timme). Enligt dem så hävdar de t ex att det tog drygt 78 timmar bara att riva vårt kök, dvs i stort sett två heltidare i en vecka och det inkluderar inte att avlägsna den kvadratmeter golvskiva som var fuktskadad. Har även fått spec på milersättning (det har åkts en hel del bil kan jag säga) och också fullständig spec på materialåtgång. Mailet avslutades f ö med följande rader:

"Jag vet att du uttryckt önskemål om att allt ska ske skriftligen men föreslår ändå ett vänskapligt samtal för att försöka hitta en lösning på ett smidigt sätt.
Jag vill i möjligaste mån undvika att involvera vårt huvudkontor med tillhörande jurister."

dvs ett förtäckt hot. Lustigt också att det nu plötsligt är viktigt med en trevlig ton när jag hittills blivit bemött som skit och anklagad för både det ena och det andra. Jaja.

Jag har nu i alla fall meddelat att jag kommer att gå igenom materialet han skickat mig och återkomma i början på nästa vecka.
78 timmar. Vi river ett normalt kök på 4-8 timmar
Senast i måndags hade vi även lagt 16 kvm golv innan kl 15 ( började rivning kl 8)

skulle aldrig betala dessa pengar

• Gilla
Mest_ohändig och 5 till
  • Laddar…
T Thomas i Tollarp skrev:
556 kr/h är inget bra pris. det kan du få en riktig snickare för.
Vi gjorde grabbens kök på 8 helger och lite kvällar, då reglade vi 45x45 på alla väggar i kök och vardagsrum,+ OSB, isolering och gips. Rev en vägg och flyttade rören till elementen.
Ny vvs och el i hela köksdelen. Flytspackla golven och bilade bort ett limmat kork golv. Lagade vattenskada i golv, som ert ungefär.
Spacklade och målade. Kakel i köks delen och som stänkskydd vid ön. Installerade 32 spottar i tak mm.
Det var han och jag, och han är ovan. Uppskattad tid 230 ti

Redigerat:
Nån uppdatering kring fakturadiskussionen?

• Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nån uppdatering kring fakturadiskussionen?
Det är nästan helt löst men det ser väldigt positivt ut. Återkommer med en full redogörelse när allt är helt klart. Vill inte riskera något.

• Gilla
Peter #11 och 12 till
  • Laddar…
Det är nästan helt löst men det ser väldigt positivt ut. Återkommer med en full redogörelse när allt är helt klart. Vill inte riskera något.
Googla Ombyggnadslistan ,där får du angivet den skäliga tiden för varje arbetsmoment vilket entreprenören
skall ha redovisat enligt Ktjl 40§ .
Ktjl 36§ anger att i skälighetsbedömningen av priset skall omständigheter i övrigt ingå i den
sammantagna bedömningen av prisets skälighet .
VK har bevisbördan för detta.

Nu då? :D

Hej alla

Dags för en uppdatering, sent omsider. Det har dragit ut på tiden eftersom det fanns vissa arbeten som Veterankraft behövde göra (flytta felaktigt placerat eluttag och lite andra saker) och jag ville inte störa det arbetet.

I alla fall. Det hela slutade med att platschef och kundansvarig besökte oss och vi hade (faktiskt) ett konstruktivt möte. Vi hade som sagt redan tidigare godtagit måleri-, rörmokeri- och eldebiteringarna (om än att elen låg något högt) så tvisten var kring snickeriarbetena. Resultatet blev att VK backade kraftigt från sitt tidigare anspråk och vi landade på en nivå kring de lite högre estimaten i den här tråden och som vi var nöjda med (vi betalade mindre än hälften). Vi kanske hade kunnat komma ner lite lägre men får också ta på oss att vi lät det hela skena så som vi gjorde och det var också värdefullt för oss att få ett avslut och inte dra på det här mer än nödvändigt.

Om jag jämför VKs attityd innan mötet med den under mötet så var den helt annorlunda och jag gissar att den var ett resultat av att de hade varit i kontakt med sitt huvudkontor (VK här i Västerås, precis som ytterligare nio kontor) är dotterbolag till VK centralt, alltså inte franchise och att de hade uppmanat dem till att komma överens och att inte låta det gå till tingsrätt (något jag varit 100% tydlig med att vi var beredda att göra).

Sammanfattningsvis: det ÄR inte OK att debitera vad som helst även om man jobbar på löpande räkning. Arbetsåtgången MÅSTE vara skälig och det är absolut värt att ta fajten, om det är det det kommer till (och fastpris är heller inte alls alltid ett fast pris, ofta vill utföraren ha extra betalt för tilläggsarbeten som dyker upp under resans gång t ex, något vi har erfarenhet av från badrumsrenoveringen vi gjorde tidigare).

Och som jag tidigare sagt: stödet, hjälpen, råden och bara rent allmänt peppet från er i den här tråden har varit helt ovärdeligt, det var verkligen en avgörande faktor i att det gick så bra som det gjorde. Så: tack alla, ingen nämnd och ingen glömd. Vi har haft enorm nytta av allas era synpunkter och jag hoppas också att den här tråden kan hjälpa andra att antingen inte hamna i det läget vi hamnade och/eller att komma tillrätta med en situation liknande vår. Än en gång: tack!!!

• Gilla
  • Älska
mushu och 34 till
  • Laddar…
Skönt att det löst sig!

Och så får man hoppas att dom (VK) lärt sig något också så att risken minskar att nästa kund hamnar i samma situation.

B Bästerortarn skrev:
Skönt att det löst sig!

Och så får man hoppas att dom (VK) lärt sig något också så att risken minskar att nästa kund hamnar i samma situation.
Jo, det kom också ut av det här, de kunde konstatera att de kommer att behöva ändra sitt sätt att jobba framöver. Så det är ju bra för andra kunder som anlitar dem i framtiden.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K
Förstår känslan, mycket skönt att få komma till ett rimligt avslut. Tack för att du delar med dig.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.