E Elvira.nila skrev:
Intressant fråga.
Faktum är att det tog 6,5 veckor och de var 2-3 man som jobbade med renoveringen. Så 377h är ju inte orimligt att fakturera.
Det som är orimligt är tiden det tog dem.
Därför undrar jag om det verkligen var en så enkel renovering som du skriver.
Jag har varit på byggen där kunden själv har monterat stommar men de har varit så sneda så snickarna fått lägga tid på att justera om stommarna innan montering. Eller en kund som skulle köpa in allt själv men som hade glömt hälften av alla grejor som behövdes pga oerfarenhet och byggaren fick åka ut och komplettera för att kunna fortsätta monteringen.
6,5 veckor är en evighet för en enkel renovering därför undrar jag om den verkligen var det.

Annars kan det ju också vara så enkelt att EN veteran jobbar 100%. Två veteraner jobbar 50% och diskuterar 50%. Tre veteraner jobbar 33% och diskuterar 67%.
Du skulle kanske bara anställt en och fått allt gjort på 125h
Har monterat ganska mycket IKEA i mina dagar. Stommarna var helt raka, jag mätte ytterst noga. Dessutom sa de ingenting om det.
Det jag sagt jag skulle köpa in fanns här när det behövdes, förutom ETT paket Huntonit. De stod för allt skivmaterial, skruv, regel etc.

Nej, problemet är snarare det du pekar på angående arbetsinsats. En jävla massa snackande var det.
 
  • Gilla
H90 och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
"Snickarnas ungar ska väl också ha julklappar", men det där kändes ju lite väl saltat :surprised:
Barnbarn om man ska vara petig..
 
Anlitade ett veteranföretag i Göteborg för att beskära mina äppelträd och när fakturan kom var den väldigt hög. Pratade med en trädgårdsmästare som sa ett ca-pris per träd, den summan var en fjärdedel av min faktura. Informerade veteranföretaget att jag betalar en fjärdedel av fakturan plus 15 procent, vilket jag också gjorde. Hörde inte ett knyst från dom sen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L leifherlin skrev:
Anlitade ett veteranföretag i Göteborg för att beskära mina äppelträd och när fakturan kom var den väldigt hög. Pratade med en trädgårdsmästare som sa ett ca-pris per träd, den summan var en fjärdedel av min faktura. Informerade veteranföretaget att jag betalar en fjärdedel av fakturan plus 15 procent, vilket jag också gjorde. Hörde inte ett knyst från dom sen.
L leifherlin skrev:
Anlitade ett veteranföretag i Göteborg för att beskära mina äppelträd och när fakturan kom var den väldigt hög. Pratade med en trädgårdsmästare som sa ett ca-pris per träd, den summan var en fjärdedel av min faktura. Informerade veteranföretaget att jag betalar en fjärdedel av fakturan plus 15 procent, vilket jag också gjorde. Hörde inte ett knyst från dom sen.
Ja, just trädbeskärning har vi goda erfarenheter från just Veterankraft men det är som du noterar lite chansning om det blir bra eller ej. I vårt fall handlar det ju om sådana (teoretiska) summor att de av ren snikenhet inte bara kan skriva av hälften utan vidare.
 
C
L leifherlin skrev:
Pratade med en trädgårdsmästare som sa ett ca-pris per träd, den summan var en fjärdedel av min faktura.
Var det inklusive eller exklusive bortforsling av ris? Det kan annars lätt vara 75% av tidsåtgången. Mycket mer än vad man kan tro.
 
C cpalm skrev:
Var det inklusive eller exklusive bortforsling av ris? Det kan annars lätt vara 75% av tidsåtgången. Mycket mer än vad man kan tro.
Både fakturan och det jag betalade var exklusive bortforsling, enligt överenskommelse från början.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad fick du betala totalt? 700 x 377 = 263k för ett kök?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Vad fick du betala totalt? 700 x 377 = 263k för ett kök?
Har inte fått andra och sista fakturan än men ja, cirka 377 timmar för enbart snickarna. Timtaxa 556 och sedan minus ROT. Men runt 150 papp för enbart snickarna.
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Herregud vilket ocker…
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Har inte fått andra och sista fakturan än men ja, cirka 377 timmar för enbart snickarna. Timtaxa 556 och sedan minus ROT. Men runt 150 papp för enbart snickarna.
Ingick vitvaror och köksinredningen också?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Ingick vitvaror och köksinredningen också?
Nej, vitvaror köpte vi för några år sedan när vi flyttade in i huset. Kompletterade med en fläkt och en ny inbyggnadsmikro men de ingår heller inte i summan. Och köksinredningen är utöver detta. 377 (cirka) timmar är enbart för snickarna.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Stämmer de priserna verkligen? Jag frågade dem för flera år sedan om hjälp med att klyva och stapla ved, vedklyv skulle jag stå för, men de skulle ha 500 kr/h så jag tackade nej.
Vedhantering omfattas av RUT-avdrag som är 50% av arbetskostnaden med moms, så om 500 kr är med moms, betalar skatteverket 250 kr
Om jag mins rätt så utökades RUT med bla. Vedhantering år 2016.
Sedan kan jag tycka att 400 kr/Tim plus moms är ett pris i överkant.
 
Bra att Du tar striden, med i första hand VK. Ledningen för bla. detta bolag sitter och häckar ute i Djursholm och Danderyd som Du säkert har kännedom om. Som pensionerad byggnadssnickare blir jag lindrigt sagt förbannad över hur dessa företag skor sig, när de utgör sig för att utgöra en samhällsgärning medelst att hålla vitala yrkesmänniskor sysselsatta. De har bara ett mål och det är att dra in så mycket vinst i bolagen, och därmed debitera samma taxa som de professionella företagen. Däremot har de inte på långa vägar de lönemässiga omkostnader som de konkurrerande företag har.
Och som sagt, denna redovisning av antalet nedlagda och som företaget redovisade timmar är långt ifrån verkligheten. Att man inte skäms !
 
  • Gilla
  • Älska
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Vedhantering omfattas av RUT-avdrag som är 50% av arbetskostnaden med moms, så om 500 kr är med moms, betalar skatteverket 250 kr
Om jag mins rätt så utökades RUT med bla. Vedhantering år 2016.
Sedan kan jag tycka att 400 kr/Tim plus moms är ett pris i överkant.
Detta var innan RUT hade kommit, så jag hade varit tvungen att betala hela beloppet.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
De tog dessutom bort fakturan så jag kan inte betala något.
Vad menar du med tog bort? Varför kan du inte betala det du finner skäligt till deras bankgiro som jag antar står på fakturan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.