Använt veteranpoolen för trädgårdsarbete. Dyrt och långsamt är min erfarenhet och vi har avverkat några stycken och sagt ifrån efter hand när vi tyckt att de inte hållit måttet. Vi hade t ex en gubbe som tog tre dagar på dig för att klippa bort årsskotten vid rot och runt 4-5 m upp på lindar (ca 30 st) i en allé - ett jobb som jag själv brukar göra på max en halvdag. Efteråt kröp det fram från en kollega att han hade haft stroke för ett år sen och ”inte var så snabb” men vi fick ändå betala fullt pris…
 
  • Gilla
  • Arg
Hans-Greta och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt mig av veterankraft en gång. Jag ville ha ett äppelträd friserat och det kom hit en pensionerad revisor. Han tyckte det var skönt att jobba ute efter att ha suttit på kontor i hela sitt liv.

Revisorn hade inte klippt så många äppelträd innan han kom för hit för att klippa mitt men tyckte själv att han "började få kläm på det nu".

Min åsikt var annorlunda men jag orkade inte bråka.

Veterankrafts första och sista jobb i min trädgård, skulle inte låta dem peta på huset efter äppelträdsfiaskot.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 2 till
  • Laddar…
H Hans-Greta skrev:
Jaha läste vidare att de måste åka med skräpet till återvinningen också. Atar att de fått dela upp det i brännbart och inte brännbart osv. Sen inköp dessutom. Då ändrar jag mitt svar från 70 timmar till 80 timmar.
377 timmar, sjukaste haha
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Nej, absolut. Jag köper att de jobbar lite långsammare. Vet inte riktigt vad snickare annars debiterar, men Veterankraft tar 556:-/h minus ROT förstås. Hur mycket ungefär debiterar "normala" snickare för dylika arbeten?
Idag ligger byggarna på 450 / 500 kronor i timmen sen tillkommer bilkostnad
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Visst kan jag betala till deras bankgiro men har inget fakturanummer eller OCR-nummer att betala mot, det är ju som sagt borttaget.
Nu blev även jag nyfiken. Hur går det till rent praktiskt att ta bort en skickad faktura? Jag har aldrig varit med om det.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Hej alla

Använde mig av Veterankraft för att renovera vårt kök (i 60-talshus) på löpande räkning. Har anlitat dem för flera mindre jobb tidigare och alltid varit jättenöjd men nu gick det inte så bra. Vi fick just vår första faktura och den var milt uttryckt häpnadsväckande, i vart fall i min värld och väldigt mycket utifrån vår upplevelse av deras arbetsinsats. Tänkte därför höra med er mer erfarna vad ni anser om rimlig total arbetstid för dessa moment:

- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)
- Montering av OSB + gips på dessa väggar
- Byte av fuktskadad spånskiva golv, totalt 2 m2 (det var ett kylskål som droppat kondens, dvs ingen vattenläcka så inget behov av någon torkning etc)
- Montering innertak Huntonit (totalt 17 m2).
- Montering IKEA-stommar (nio underskåp: 60+80 cm, 20+60+60+60 cm samt 60+40+60 cm), ett högskåp, ett väggskåp) + täcksidor (nio st) + tre passbitar (alltså INGEN montering av inredning, luckor, lådor etc, det gör jag själv)
- Montering tre bänkskivor (måttbeställda, så bara att skruva fast)
- Montering köksfläkt inkl nytt fläktrör (fläkten fick flyttas 0,5 meter i sidled från anslutning och röret drogs igenom en garderob på andra sidan köksväggen så det behövde göras två hål i gipset för att dra röret)
- Läggning av klickgolv (Marmoleum klick) 17 m2. Jag tog själv bort de gamla golvplattorna så golvet kunde läggas direkt på golvskivorna.
- Listverk runt fönster (totalt 8 meter) samt fyra dörrar
- Golvlist 10 meter
- Taklist 15 meter

Veterankraft har dessutom gjort måleri- el och rörarbeten men de är vi nöjda med och den fakturerade tiden är skälig.

Skulle uppskatta enormt mycket om någon mer erfaren hade möjlighet att ge lite feedback på detta. Har tagit det med Veterankraft men där blev det rejält kärvt så just nu är vi i läget att vi har bestridit första fakturan och kommer troligen att behöva ta detta till ARN och eventuellt rättsligt.

MVH

Johan E
Vad vill du att man ska ge feedback på?
Inget pris nämnt vad jag kan se. I princip begär du en offert.
Hade jag lämnat pris på köket så hade jag tagit ca 2500:- per stomme. Inkl
Lådor etc.
Men det är många fler parametrar som man ska ta hänsyn till oxå.
 
L L A Axelsson skrev:
Nu blev även jag nyfiken. Hur går det till rent praktiskt att ta bort en skickad faktura? Jag har aldrig varit med om det.
Ja, bra fråga. Det var det beskedet jag fick från Veterankraft. Antar att de tar bort den ur deras system och så ställer de väl ut en ny.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, bra fråga. Det var det beskedet jag fick från Veterankraft. Antar att de tar bort den ur deras system och så ställer de väl ut en ny.
Man skickar en kreditfaktura och gör en ny
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Man skickar en kreditfaktura och gör en ny
Frågan handlade om att inte kunna betala det TS tyckte var skäligt, men eftersom en faktura är skickad så finns det bankgiro och fakturanummer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Man skickar en kreditfaktura och gör en ny
Ja, så är det även i min värld men det var svaret jag fick från VK.
 
W william123 skrev:
377 timmar, sjukaste haha
Det är sjukt mkt. 5 v jobb för 2 gubbar.
Jag skulle säga 2 v för snickarna
 
B Byggtips skrev:
Det är sjukt mkt. 5 v jobb för 2 gubbar.
Jag skulle säga 2 v för snickarna
Ja, det hade varit mera rimligt.
 
K
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, så är det även i min värld men det var svaret jag fick från VK.
Har du fått fakturan eller enbart fått veta kostanden? För om du faktiskt fått den en gång så borde ju dessa detaljer varit med.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har du fått fakturan eller enbart fått veta kostanden? För om du faktiskt fått den en gång så borde ju dessa detaljer varit med.
Har fått första fakturan, men VKs kontaktperson uppger att han har tagit bort den och att han kommer med en ny faktura.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Har fått första fakturan, men VKs kontaktperson uppger att han har tagit bort den och att han kommer med en ny faktura.
Så du har ändå uppgifterna? Lät som att du inte hade det tidigare. Då går det ju att betala den del som är skälig.
VK verkar ju inte riktigt heller ha koll på det ekonomiska vad det verkar som, en faktura tar man aldrig bort utan man krediterat hela eller en del av summan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.