B Bästerortarn skrev:
Fast två gubbar i 4h är tot. 8h vilket ger ett timpris på 500 kr och det låter ju inte orimligt :thinking:
Jo, det var löjligt dyrt, efter ROT avdrag...
 
Räknade ihop lite hastigt vad vi hade för tidsåtgång på köket. Det som gjordes var att riva ner hela köket till grunden (verkligen grunden för det var bara timmerstockar kvar att balansera på). Sen bygga upp hela alltet igen, rikta väggar och golv och även bygga ny innervägg. In med nytt massivt golv, hyvla fram nya taklister (jorå!) och montera hela rasket inklusive köket. Kakel och bänkskiva och grejor. Renoveringsgips på gamla väggar.

Runt 230h.

Själva köksmonteringen och det som hörde till där var väl avklarat på mindre än halva totaltiden.
 
B
D Kristoffer Tigerström skrev:
Vilken affärsidé. Använd slöa pensionärer och ta 500:-/h. Arbetet kommer ta lång tid vilket leder till mycket pengar.
▪️ Du är försent ute märker du väl!
▪️ Jag har kontaktat ett veteranföretag (det finns ju flera) för några år sedan och det kom en ”representant” från dem och skulle titta på jobbet. Killen (var i 55- års åldern) som kom såg ut som han inte var riktigt där, som han var påverkad av någon drog. Svårt att fokusera på det han var där för. Frågade faktiskt om han var påverkad av något och han erkände att han ”tidigare” hade haft problem. Wow, precis vad jag ville ha in i mitt hus. Han lugnade mig med att han bara inspekterade jobben, för att veta vad han skulle räkna på. Sa att jag inte kände mig bekväm med att han gick in i mitt hus, kände att jag ville vara ärlig från början. Vilket han accepterade.
▪️ Innan han gick, sa han att de tog ca 500 kr per timme och att man måste vara beredd på att de jobbade lite långsammare då det var lite äldre människor.
▪️ När han gått ringde jag några byggfirmor och de hade ungefär samma timpenning.
▪️ Vad är då vitsen med att anlita dessa företag? Ska det vara en social insats för att de har dåliga pensioner? Om man ska acceptera att de är äldre och jobbar långsammare och därmed tickar fler timmar - då blir ju jobbet dyrare! Helt galet!
▪️ Jag känner faktiskt någon som jobbar åt ett sådant företag och oftast skickar de ut honom som snickare. Han är ingen snickare. Det kan jag intyga ;) Och hur de kan skicka ut honom som snickare är ett mysterium. Det borde ju vara någon slags bevis för att man kan sin sak och är duktig innan man kan skickas hem till folk. Tror många som bokar dem, tror att de ska få hem en riktig yrkesman/yrkeskvinna - inte någon som tror sig kunna snickra.
▪️ Till sist; man vet ju inte vem man får hem om man beställer jobbet av en byggfirma. Även många sådana har en hel del folk anställda, som inte vet så mycket om hur man bygger. Livet är ett lotteri….
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️ Du är försent ute märker du väl!
▪️ Jag har kontaktat ett veteranföretag (det finns ju flera) för några år sedan och det kom en ”representant” från dem och skulle titta på jobbet. Killen (var i 55- års åldern) som kom såg ut som han inte var riktigt där, som han var påverkad av någon drog. Svårt att fokusera på det han var där för. Frågade faktiskt om han var påverkad av något och han erkände att han ”tidigare” hade haft problem. Wow, precis vad jag ville ha in i mitt hus. Han lugnade mig med att han bara inspekterade jobben, för att veta vad han skulle räkna på. Sa att jag inte kände mig bekväm med att han gick in i mitt hus, kände att jag ville vara ärlig från början. Vilket han accepterade.
▪️ Innan han gick, sa han att de tog ca 500 kr per timme och att man måste vara beredd på att de jobbade lite långsammare då det var lite äldre människor.
▪️ När han gått ringde jag några byggfirmor och de hade ungefär samma timpenning.
▪️ Vad är då vitsen med att anlita dessa företag? Ska det vara en social insats för att de har dåliga pensioner? Om man ska acceptera att de är äldre och jobbar långsammare och därmed tickar fler timmar - då blir ju jobbet dyrare! Helt galet!
▪️ Jag känner faktiskt någon som jobbar åt ett sådant företag och oftast skickar de ut honom som snickare. Han är ingen snickare. Det kan jag intyga ;) Och hur de kan skicka ut honom som snickare är ett mysterium. Det borde ju vara någon slags bevis för att man kan sin sak och är duktig innan man kan skickas hem till folk. Tror många som bokar dem, tror att de ska få hem en riktig yrkesman/yrkeskvinna - inte någon som tror sig kunna snickra.
▪️ Till sist; man vet ju inte vem man får hem om man beställer jobbet av en byggfirma. Även många sådana har en hel del folk anställda, som inte vet så mycket om hur man bygger. Livet är ett lotteri….
:heart::heart::heart::heart:
Ja, det är ungefär där vi har hamnat. Vill vara tydlig: vi var inte knäppnaiva, att vi anlitade VK var för att vi specifikt haft jättegoda erfarenheter av dem från ett tidigare snickerijobb som i sig var knepigare än det här. Där levererade de verkligen kvalitet till ett utmärkt pris.
 
K
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, det är ungefär där vi har hamnat. Vill vara tydlig: vi var inte knäppnaiva, att vi anlitade VK var för att vi specifikt haft jättegoda erfarenheter av dem från ett tidigare snickerijobb som i sig var knepigare än det här. Där levererade de verkligen kvalitet till ett utmärkt pris.
Ni har goda erfarenheter från dom när det gäller småjobb. Nu var det hela köket. Fortfarande äpplen och päron.
 
K kniv skrev:
Ni har goda erfarenheter från dom när det gäller småjobb. Nu var det hela köket. Fortfarande äpplen och päron.
Ja, det är tydligt. Ändå inget komplext jobb, det är inte så att vi har ett snett och vint 1800-talshus, ingen fukt, inga väggar som skulle flyttas etc. Men helt tydligt alldeles för komplext för VK.
 
Jäkligt tråkigt. Hoppas det löser sig på ett bra sätt. Nu vet man att det är osäkert att anlita veterankraft. Tråkigt att man lärt sig det på er bekostnad.
 
S Stuff skrev:
...
Alla pensionärer är inte långsamma ;)
...
Nej, det är de verkligen inte.

När jag var liten (ca 10 år gammal), så köpte mina föräldrar nytt hus och skulle sätta smågatsten på en yta för bilparkering.

Någon kände någon, och en dag när jag skulle cykla till skolan, så stod värdens minsta krokigaste gammelgubbe, med längre skägg än jultomten, utanför och skulle sätta sten.
Även min far tyckte nog att han såg gammal och klen ut och frågade om jobbet kanske var för stort.

Nja, svarade gubben, det största jag gjort hittills är vägen mellan Malmö och Kristianstad.

När jag kom hem från skolan var parkeringen stensatt - och det höll åtminstone de 40 åren föräldrarna bodde där.

Så, pensionärer är nog som yrkesarbetare, en del är hejare på att sätta sten, andra skriver grym c-kod, men de flesta kan varken det ena eller det andra. Däremot är de säkert bra på något annat.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Nej, det är de verkligen inte.

När jag var liten (ca 10 år gammal), så köpte mina föräldrar nytt hus och skulle sätta smågatsten på en yta för bilparkering.

Någon kände någon, och en dag när jag skulle cykla till skolan, så stod värdens minsta krokigaste gammelgubbe, med längre skägg än jultomten, utanför och skulle sätta sten.
Även min far tyckte nog att han såg gammal och klen ut och frågade om jobbet kanske var för stort.

Nja, svarade gubben, det största jag gjort hittills är vägen mellan Malmö och Kristianstad.

När jag kom hem från skolan var parkeringen stensatt - och det höll åtminstone de 40 åren föräldrarna bodde där.

Så, pensionärer är nog som yrkesarbetare, en del är hejare på att sätta sten, andra skriver grym c-kod, men de flesta kan varken det ena eller det andra. Däremot är de säkert bra på något annat.

/ Hälsningar, Fredrik
Ja, den här tråden startade jag alltså inte för att hävda att ”pangisar är kassa”. Däremot är Veterankrafts olika resurser väldigt varierande i kompetens, samtidigt som VK säljer in många av dem som något de inte är. Uppenbarligen är deras kvalitetskontroll synnerligen bristfällig.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller yrkeskunskaper är det inte någon skillnad på en panchis (som jag) eller en yngre kunnig och erfaren person.
Det är väl bara om panchon är sliten och trött som det går långsammare, och då finns det kanske andra uppgifter som passar bättre.
Åldern spelar ingen roll om du utför saker du inte är kompetent att göra, det visar mängder av trådar i detta forum.

Vad jag upprörs över i denna tråden är att debiteringen per timme tycks vara samma som vilken företagare som helst, vad jag vet så får den anlitade panchon betydligt lägre timpenning än motsvarande yngre yrkesverksam, samtidigt som arbetsgivaren betalar halv arbetsgivaravgift.
Ett fult sätt att tjäna grova pengar om det går till på det viset.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, jag med. Annars får det bli korrigering den jobbiga vägen (ARN eller tingsrätten). Hade tidigare erbjudit dem 178 timmar men utifrån synpunkterna här i tråden funderar jag på att backa till 160 timmar för snickarna. Det är egentligen rätt generöst men det är värt något att slippa bråka mer.

Roade mig f ö med att tidssätta de aktiviteterna som snickarna har gjort i vårt kök utifrån Ombyggnadslistan 1999. Nu fattar jag att man inte kan ta den rakt av och att den bygger på max erfarna och skickliga snickare som jobbar på ackord men det är ändå en viss fingervisning. Den landar på 39,25 timmar för enbart snickeri+köksmontering, dvs en tiondel av vad de har tänkt sig att debitera. Så om man är snäll och fyrdubblar den tiden så landar man alltså på 157 timmar. Och det hör ju till saken att VK de facto debiterar per timme som fullkompetenta byggnadssnickare gör så egentligen ska de ju prestera på den nivån också.
För konsument som köper fastighetstjänst av företag gäller Konsumenttjänstlagen (Ktjl )
TS har börjat hanteringen av ärendet på fel sätt . Först skall TS inte bestrida utan begära specificerat fakturaunderlag enligt hantverkarnas arbetsbok (vilken fakturan upprättats efter) Ktjl § 40 .
TS skall nu inte erbjuda någon betalning eller egen uppskattning vilket kan ses som medgivande.
Fakturaunderlaget skall vara förståeligt för en normalbegåvad lekman och skälig tid för TS granskning
skall ges .Namnen på hantverkarna skall finnas med och vad var och en har utfört .
Innan underlaget erhållits behöver ingen betalning ske enligt Ktjl § 41 . Fakturan fryses .
När underlaget erhållits skall TS granska och ev. bestrida vad som är fel.
Med fakturan påstår utställaren att tjänsten är skälig till utförande, omfattning och prisberäkningssätt.
Ktjl § 36.
Vid juridisk prövning skall den som påstår något styrka detta med en ej jävig bevisföring.
Anledning till att fakturan dragits tillbaka är troligtvis att den är påhittad och VK saknar underlag
och har fått kalla fötter.
När ny kommer begär underlag enl ovan .Om inget underlag lämnar TS sitt bud.
Kolla VK hos ARN, KFM och hos Tingsrätten om tidigare och pågående ärenden , kan ge väldigt mycket.
Om faktura skickas till Inkasso eller KFM är det bara att bestrida , ingen anmärkning .
VK har då att välja stämning eller förlikning . Förlikning kan även ske under förhandling i rätten.
Slutar troligtvis med förlikning efter att TS expert yttrat sig.
 
  • Gilla
gbgustaf och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
För konsument som köper fastighetstjänst av företag gäller Konsumenttjänstlagen (Ktjl )
TS har börjat hanteringen av ärendet på fel sätt . Först skall TS inte bestrida utan begära specificerat fakturaunderlag enligt hantverkarnas arbetsbok (vilken fakturan upprättats efter) Ktjl § 40 .
TS skall nu inte erbjuda någon betalning eller egen uppskattning vilket kan ses som medgivande.
Fakturaunderlaget skall vara förståeligt för en normalbegåvad lekman och skälig tid för TS granskning
skall ges .Namnen på hantverkarna skall finnas med och vad var och en har utfört .
Innan underlaget erhållits behöver ingen betalning ske enligt Ktjl § 41 . Fakturan fryses .
När underlaget erhållits skall TS granska och ev. bestrida vad som är fel.
Med fakturan påstår utställaren att tjänsten är skälig till utförande, omfattning och prisberäkningssätt.
Ktjl § 36.
Vid juridisk prövning skall den som påstår något styrka detta med en ej jävig bevisföring.
Anledning till att fakturan dragits tillbaka är troligtvis att den är påhittad och VK saknar underlag
och har fått kalla fötter.
När ny kommer begär underlag enl ovan .Om inget underlag lämnar TS sitt bud.
Kolla VK hos ARN, KFM och hos Tingsrätten om tidigare och pågående ärenden , kan ge väldigt mycket.
Om faktura skickas till Inkasso eller KFM är det bara att bestrida , ingen anmärkning .
VK har då att välja stämning eller förlikning . Förlikning kan även ske under förhandling i rätten.
Slutar troligtvis med förlikning efter att TS expert yttrat sig.
Tack för detta, mycket värdefull information! Vill påpeka att jag redan krävt att få spec på material, resor och vad timmarna lagts på (gjorde det i samband med att jag bestred fakturan). Har erbjudit en summa men den har VK avvisat så just nu är det ingen summa. Har ännu ej fått det och jag vet från att ha pratat med den vettigaste av veteranerna att de helt enkelt inte har fört bok över den fakturerade tiden så inte ens de vet hur mycket tid de lagt på de olika aktiviteterna. Så OM jag får något sådant från VK så är det med 99,9999999% sannolikhet rena påhitt. Och hur det än är med det så är det ett begränsat antal moment så det kommer att synas om de försöker rättfärdiga ett eller flera av dem.

Vill också nämna att jag varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare så hanterar detta med stöd av denne (men dina tips uppskattar jag ändå oerhört mycket såklart). När jag nämnde VK så suckade han lätt, de är tydligen ökända hos dem, vår historia är på intet vis ovanlig. Tyvärr. Mycket klagomål på VK.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
Kunde inte låta bli att kolla på veterankrafts webbsida och antingen skiter dom fullständigt i det eller så är dom bara så korkade så dom inte inser själva att det inte är så begåvat att under rubriken Månadens veteran trumpeta ut till allmänheten att ........

Veterankrafts Månadens Veteran skrev:
Hur kom det sig att du började arbeta på Veterankraft?

Jag har haft ett kontorsjobb i 46 år men älskar egentligen att jobba praktiskt. När jag blev pensionär renoverade jag vår stuga på Gotland i ett par år, men sedan behövde jag en annan form av stimulans, och då passade Veterankraft perfekt. Jag får arbeta utom hus och med kroppen. Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande och det är en av de stora fördelarna. Hade jag bara snickrat altaner hade jag tröttna, men jag gör många olika saker.
Samma herre svarar några andetag senare .......

Veterankrafts Månadens veteran skrev:
Vad arbetar du mest med hos Veterankraft?

Jag bygger altaner, målar och beskär träd. Det blir även en del röjning i trädgårdar och annat fix. Den här variationen är det jag gillar mest av allt. Omväxlingen förnöjer verkligen.
Jo men visst, det är klart som korvspad att man per automatik är kompetent för bygg och målerijobb efter att ha suttit på kontor i 46 år och renoverat en stuga på Gotland :thinking:

Värt att notera är att i princip samtliga som fått utmärkelsen under året på frågan vad som är det bästa med jobbet inkluderar det sociala och att komma ut och träffa folk i svaret. Då är det kanske inte så märkligt med arbetskraft som går på halv eller trekvartsfart, är duktiga på att fika och gillar att leka med barn och husdjur.

Självklart inser jag att det alldeles säkert finns riktiga klippor anställda i denna typ av bolag men om jag ska raljera litegrand så bedriver denna typ av företag alltså ett slags dagcenter på distans för understimulerade pankisar, med ringa eller ingen arbetsledning men säljer in det till kund som vilken hantverkshjälp som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Spikin skrev:
För konsument som köper fastighetstjänst av företag gäller Konsumenttjänstlagen (Ktjl )
TS har börjat hanteringen av ärendet på fel sätt . Först skall TS inte bestrida utan begära specificerat fakturaunderlag enligt hantverkarnas arbetsbok (vilken fakturan upprättats efter) Ktjl § 40 .
TS skall nu inte erbjuda någon betalning eller egen uppskattning vilket kan ses som medgivande.
Fakturaunderlaget skall vara förståeligt för en normalbegåvad lekman och skälig tid för TS granskning
skall ges .Namnen på hantverkarna skall finnas med och vad var och en har utfört .
Innan underlaget erhållits behöver ingen betalning ske enligt Ktjl § 41 . Fakturan fryses .
När underlaget erhållits skall TS granska och ev. bestrida vad som är fel.
Med fakturan påstår utställaren att tjänsten är skälig till utförande, omfattning och prisberäkningssätt.
Ktjl § 36.
Vid juridisk prövning skall den som påstår något styrka detta med en ej jävig bevisföring.
Anledning till att fakturan dragits tillbaka är troligtvis att den är påhittad och VK saknar underlag
och har fått kalla fötter.
När ny kommer begär underlag enl ovan .Om inget underlag lämnar TS sitt bud.
Kolla VK hos ARN, KFM och hos Tingsrätten om tidigare och pågående ärenden , kan ge väldigt mycket.
Om faktura skickas till Inkasso eller KFM är det bara att bestrida , ingen anmärkning .
VK har då att välja stämning eller förlikning . Förlikning kan även ske under förhandling i rätten.
Slutar troligtvis med förlikning efter att TS expert yttrat sig.
S Spikin skrev:
För konsument som köper fastighetstjänst av företag gäller Konsumenttjänstlagen (Ktjl )
TS har börjat hanteringen av ärendet på fel sätt . Först skall TS inte bestrida utan begära specificerat fakturaunderlag enligt hantverkarnas arbetsbok (vilken fakturan upprättats efter) Ktjl § 40 .
TS skall nu inte erbjuda någon betalning eller egen uppskattning vilket kan ses som medgivande.
Fakturaunderlaget skall vara förståeligt för en normalbegåvad lekman och skälig tid för TS granskning
skall ges .Namnen på hantverkarna skall finnas med och vad var och en har utfört .
Innan underlaget erhållits behöver ingen betalning ske enligt Ktjl § 41 . Fakturan fryses .
När underlaget erhållits skall TS granska och ev. bestrida vad som är fel.
Med fakturan påstår utställaren att tjänsten är skälig till utförande, omfattning och prisberäkningssätt.
Ktjl § 36.
Vid juridisk prövning skall den som påstår något styrka detta med en ej jävig bevisföring.
Anledning till att fakturan dragits tillbaka är troligtvis att den är påhittad och VK saknar underlag
och har fått kalla fötter.
När ny kommer begär underlag enl ovan .Om inget underlag lämnar TS sitt bud.
Kolla VK hos ARN, KFM och hos Tingsrätten om tidigare och pågående ärenden , kan ge väldigt mycket.
Om faktura skickas till Inkasso eller KFM är det bara att bestrida , ingen anmärkning .
VK har då att välja stämning eller förlikning . Förlikning kan även ske under förhandling i rätten.
Slutar troligtvis med förlikning efter att TS expert yttrat sig.
Intressant utveckling. Fick just ett SMS från VKs ansvarige: ”Hej Johan ring mig så vi får kolla vilka fakturor som är fel och så går jag er tillmötes så mycket jag kan vore skönt om vi löser detta så fort det går”, detta efter att de haft en vecka på sig att ta fram uppgifterna OCH efter att deras svansföring varit extremt hög.

Tolkar detta som att de (som jag visste) inte kan säga vem som gjort vad och att de inser att de är i underläge. Frågan är: vad gör jag nu. Gissar att jag lämnar ett motbud men ska jag vara rimlig eller ska jag försöka klämma åt dem lite? Dvs kanske inte ett skambud men att avrunda neråt istället för uppåt?
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Intressant utveckling. Fick just ett SMS från VKs ansvarige: ”Hej Johan ring mig så vi får kolla vilka fakturor som är fel och så går jag er tillmötes så mycket jag kan vore skönt om vi löser detta så fort det går”, detta efter att de haft en vecka på sig att ta fram uppgifterna OCH efter att deras svansföring varit extremt hög.

Tolkar detta som att de (som jag visste) inte kan säga vem som gjort vad och att de inser att de är i underläge. Frågan är: vad gör jag nu. Gissar att jag lämnar ett motbud men ska jag vara rimlig eller ska jag försöka klämma åt dem lite? Dvs kanske inte ett skambud men att avrunda neråt istället för uppåt?
jag hade nog gett rätt antal timmar men då är jag feg också Dom kanske sitter här och läser haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.