Du har ju ingenting att vinna på att försöka klämma dit dem egentligen. Någon har varit på plats och gjort jobb åt dig, så för det skall de naturligtvis ha rimlig ersättning (dvs för er båda, inte bara vad de tycker). Plus att det kan komma en dag när du VERKLIGEN måste få tag i hantverkare och de kan vara de enda som kan erbjuda dig hjälp. Var den större personen och behåll en trevlig ton, samt erbjuda dem rimlig ersättning. Jag tror du kommer längst på det. Glad att de förhoppningsvis tar sitt förnuft till fånga.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Hade lagt mig på en rimlig nivå med bakgrund mot alla exempel du fått här. Varken skambud eller något extra generöst.
Hade nog bakat in elektrikern i det hela också. Så att totalen är rimlig.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Dykdeko skrev:
Du har ju ingenting att vinna på att försöka klämma dit dem egentligen.
Bortsett från pengar då. ;)
 
  • Gilla
Flamso och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bortsett från pengar då. ;)
Det är min erafrenhet att det tänket alltid kommer tillbaka och biter en i baken när man minst anar det.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Intressant utveckling. Fick just ett SMS från VKs ansvarige: ”Hej Johan ring mig så vi får kolla vilka fakturor som är fel och så går jag er tillmötes så mycket jag kan vore skönt om vi löser detta så fort det går”, detta efter att de haft en vecka på sig att ta fram uppgifterna OCH efter att deras svansföring varit extremt hög.

Tolkar detta som att de (som jag visste) inte kan säga vem som gjort vad och att de inser att de är i underläge. Frågan är: vad gör jag nu. Gissar att jag lämnar ett motbud men ska jag vara rimlig eller ska jag försöka klämma åt dem lite? Dvs kanske inte ett skambud men att avrunda neråt istället för uppåt?
Bra . VK s medgörlighet beror på din begäran om specificerat fakturaunderlag .
Notera att med vilseledande faktura begära betalt för tjänst som inte utförts ,med uppsåtet att tjäna pengar för VK och innebärande skada / kostnad för den vilseledde är bedrägeri .
Fortsättningsvis håll korten intill bröstet och låt VK komma med bud och fortsätt kräva ett
specificerat underlag . TS skall göra sin egen uppskattning av kostnad och sedan ,lämna ett bud
mkt under det , för att kunna jämka slutbudet uppåt vilket kan få VK att känna sig som segrare.
TS skall även begära skadestånd för reklamationskostnaden och utredning som kan frånfallas.
VK:s smärtgräns går troligtvis vid 250 kr/tim och med TS tidsuppskattning
VK har förstått att TS inte gått på bluffen och är nervös och försöker komma billigt undan .
Utan att kunna styrka sin faktura enl. Ktjl § 36 kommer VK inte att ta ärendet till rättslig
prövning utan vill få ett snabbt avslut (skall kosta )för att kunna fortsätta bluffa andra konsumenter.
Ledaren för VK är troligtvis utan kunskap om tjänsten som utförts och förstår att VK:s hantverkare
inte kommer att medverka i bluffen. Byxorna är nere.
Se till att få texten på fakturan : Denna enda faktura avser slutlig uppgörelse om ersättning för den utförda tjänsten specificerad i denna faktura.
TS behöver inte stressa utan VK skall kunna styrka allt de begär .
Var kall och visa inte din hand , kolla ARN . KFM Tingsrätt med företagets reg nr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Bra . VK s medgörlighet beror på din begäran om specificerat fakturaunderlag .
Notera att med vilseledande faktura begära betalt för tjänst som inte utförts ,med uppsåtet att tjäna pengar för VK och innebärande skada / kostnad för den vilseledde är bedrägeri .
Fortsättningsvis håll korten intill bröstet och låt VK komma med bud och fortsätt kräva ett
specificerat underlag . TS skall göra sin egen uppskattning av kostnad och sedan ,lämna ett bud
mkt under det , för att kunna jämka slutbudet uppåt vilket kan få VK att känna sig som segrare.
TS skall även begära skadestånd för reklamationskostnaden och utredning som kan frånfallas.
VK:s smärtgräns går troligtvis vid 250 kr/tim och med TS tidsuppskattning
VK har förstått att TS inte gått på bluffen och är nervös och försöker komma billigt undan .
Utan att kunna styrka sin faktura enl. Ktjl § 36 kommer VK inte att ta ärendet till rättslig
prövning utan vill få ett snabbt avslut (skall kosta )för att kunna fortsätta bluffa andra konsumenter.
Ledaren för VK är troligtvis utan kunskap om tjänsten som utförts och förstår att VK:s hantverkare
inte kommer att medverka i bluffen. Byxorna är nere.
Se till att få texten på fakturan : Denna enda faktura avser slutlig uppgörelse om ersättning för den utförda tjänsten specificerad i denna faktura.
TS behöver inte stressa utan VK skall kunna styrka allt de begär .
Var kall och visa inte din hand , kolla ARN . KFM Tingsrätt med företagets reg nr.
Tack! Ovärderlig hjälp!!!
 
S Spikin skrev:
Bra . VK s medgörlighet beror på din begäran om specificerat fakturaunderlag .
Notera att med vilseledande faktura begära betalt för tjänst som inte utförts ,med uppsåtet att tjäna pengar för VK och innebärande skada / kostnad för den vilseledde är bedrägeri .
Fortsättningsvis håll korten intill bröstet och låt VK komma med bud och fortsätt kräva ett
specificerat underlag . TS skall göra sin egen uppskattning av kostnad och sedan ,lämna ett bud
mkt under det , för att kunna jämka slutbudet uppåt vilket kan få VK att känna sig som segrare.
TS skall även begära skadestånd för reklamationskostnaden och utredning som kan frånfallas.
VK:s smärtgräns går troligtvis vid 250 kr/tim och med TS tidsuppskattning
VK har förstått att TS inte gått på bluffen och är nervös och försöker komma billigt undan .
Utan att kunna styrka sin faktura enl. Ktjl § 36 kommer VK inte att ta ärendet till rättslig
prövning utan vill få ett snabbt avslut (skall kosta )för att kunna fortsätta bluffa andra konsumenter.
Ledaren för VK är troligtvis utan kunskap om tjänsten som utförts och förstår att VK:s hantverkare
inte kommer att medverka i bluffen. Byxorna är nere.
Se till att få texten på fakturan : Denna enda faktura avser slutlig uppgörelse om ersättning för den utförda tjänsten specificerad i denna faktura.
TS behöver inte stressa utan VK skall kunna styrka allt de begär .
Var kall och visa inte din hand , kolla ARN . KFM Tingsrätt med företagets reg nr.
Vilken nivå på skadestånd syftar du på? Hur ska man resonera där?
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Vilken nivå på skadestånd syftar du på? Hur ska man resonera där?
Jag skulle resonera som "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Fick jag ner fakturabeloppet till något skäligt skulle jag nöja mig med det. Att börja driva någon osäker skadeståndstalan skulle jag inte ge mig in på.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle resonera som "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Fick jag ner fakturabeloppet till något skäligt skulle jag nöja mig med det. Att börja driva någon osäker skadeståndstalan skulle jag inte ge mig in på.
Ja, det får bero lite på hur VK väljer att ta detta vidare.
 
S Spikin skrev:
Bra . VK s medgörlighet beror på din begäran om specificerat fakturaunderlag .
Notera att med vilseledande faktura begära betalt för tjänst som inte utförts ,med uppsåtet att tjäna pengar för VK och innebärande skada / kostnad för den vilseledde är bedrägeri .
Fortsättningsvis håll korten intill bröstet och låt VK komma med bud och fortsätt kräva ett
specificerat underlag . TS skall göra sin egen uppskattning av kostnad och sedan ,lämna ett bud
mkt under det , för att kunna jämka slutbudet uppåt vilket kan få VK att känna sig som segrare.
TS skall även begära skadestånd för reklamationskostnaden och utredning som kan frånfallas.
VK:s smärtgräns går troligtvis vid 250 kr/tim och med TS tidsuppskattning
VK har förstått att TS inte gått på bluffen och är nervös och försöker komma billigt undan .
Utan att kunna styrka sin faktura enl. Ktjl § 36 kommer VK inte att ta ärendet till rättslig
prövning utan vill få ett snabbt avslut (skall kosta )för att kunna fortsätta bluffa andra konsumenter.
Ledaren för VK är troligtvis utan kunskap om tjänsten som utförts och förstår att VK:s hantverkare
inte kommer att medverka i bluffen. Byxorna är nere.
Se till att få texten på fakturan : Denna enda faktura avser slutlig uppgörelse om ersättning för den utförda tjänsten specificerad i denna faktura.
TS behöver inte stressa utan VK skall kunna styrka allt de begär .
Var kall och visa inte din hand , kolla ARN . KFM Tingsrätt med företagets reg nr.
Skickade just detta, så får vi se sedan:

”Hej Janne

Som tidigare nämnts så vill jag ha det här från dig:

1. En specifikation på vilket byggmaterial som gått åt.
2. En specifikation på de resor som gjorts - av vem, när och hur långt.
3. En specifikation på nedlagd tid - vem som gjort vad, hur länge, när.

Allt detta har jag rätt till enligt §40 konsumentköplagen. Ange gärna också ett bud från er sida så tar vi det därifrån. Notera också att er faktura ska vara skälig enligt §36 konsumentköplagen.

När jag fått detta kommer jag att gå igenom underlaget och återkomma. Jag kommer inte att föra denna konversation via SMS eller telefonsamtal utan enbart skriftligen.

Med vänlig hälsning,”

Så nu får vi se vad han svarar.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Allt detta har jag rätt till enligt §40 konsumentköplagen.
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Notera också att er faktura ska vara skälig enligt §36 konsumentköplagen.
Du menar nog konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar nog konsumenttjänstlagen.
Ja just, det menar jag nog. :) Nå, ändrar ju inget i sak.
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Vilken nivå på skadestånd syftar du på? Hur ska man resonera där?
TS skall nu helst inte precisera sin begäran utan endast begäran om specificerad faktura med
underlaget för den nya fakturan . Låt VK yttra sig genom nya fakturan
Ditt krav på skadestånd bör vara skälig tidsåtgång för att hantera felaktig tjänst och faktura
beror på hur mycket nedlagd egen tid x 400 kr och kostnader för behövd besiktningsman .
Presentera och använd bara detta krav i förhandling om fakturan som TS eftergift i förlikning .
När VK kommer med ny lägre faktura styrker det att den ursprungliga var felaktig och
berättigar TS till ersättning för kostnader pga fel i tjänsten.Ktjl § 20, 22
Hoppas 1:a fakturan är kvar samt all övrig skriftlig kommunikation .
 
S Spikin skrev:
TS skall nu helst inte precisera sin begäran utan endast begäran om specificerad faktura med
underlaget för den nya fakturan . Låt VK yttra sig genom nya fakturan
Ditt krav på skadestånd bör vara skälig tidsåtgång för att hantera felaktig tjänst och faktura
beror på hur mycket nedlagd egen tid x 400 kr och kostnader för behövd besiktningsman .
Presentera och använd bara detta krav i förhandling om fakturan som TS eftergift i förlikning .
När VK kommer med ny lägre faktura styrker det att den ursprungliga var felaktig och
berättigar TS till ersättning för kostnader pga fel i tjänsten.Ktjl § 20, 22
Hoppas 1:a fakturan är kvar samt all övrig skriftlig kommunikation .
OK. Har ännu så länge inte behövt någon besiktningsman så vi får väl ta det om det behövs.
 
S Spikin skrev:
TS skall nu helst inte precisera sin begäran utan endast begäran om specificerad faktura med
underlaget för den nya fakturan . Låt VK yttra sig genom nya fakturan
Ditt krav på skadestånd bör vara skälig tidsåtgång för att hantera felaktig tjänst och faktura
beror på hur mycket nedlagd egen tid x 400 kr och kostnader för behövd besiktningsman .
Presentera och använd bara detta krav i förhandling om fakturan som TS eftergift i förlikning .
När VK kommer med ny lägre faktura styrker det att den ursprungliga var felaktig och
berättigar TS till ersättning för kostnader pga fel i tjänsten.Ktjl § 20, 22
Hoppas 1:a fakturan är kvar samt all övrig skriftlig kommunikation .
Konversationen i denna fråga har enbart förts via mail och fakturan skickades ut på papper så den är kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.